Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het is een gerucht, natuurlijk. Maar ik kan me inbeelden dat het serieus aan het rommelen is in het Kremlin. Benieuwd hoe de vork werkelijk aan de steel zit, Rusland voert al twee weken een offensief met de handrem op. Is er interne sabotage aan de gang, is de legertop werkelijk incompetent of speelt er nog iets anders? Als plan A niet lukt, moet er toch een plan B voorhanden zijn?

Wie gaat binnenkort commando voeren met 8 sackend en 2 dood. Putin op zijn paard?

5134d70a69bedd2d1f00003b

Het is een gerucht, natuurlijk. Maar ik kan me inbeelden dat het serieus aan het rommelen is in het Kremlin. Benieuwd hoe de vork werkelijk aan de steel zit, Rusland voert al twee weken een offensief met de handrem op. Is er interne sabotage aan de gang, is de legertop werkelijk incompetent of speelt er nog iets anders? Als plan A niet lukt, moet er toch een plan B voorhanden zijn?

De handrem? Of ze kunnen gewoon niet beter? Misschien is dat hele Russische leger gewoon compleet overroepen?

De handrem? Of ze kunnen gewoon niet beter? Misschien is dat hele Russische leger compleet overroepen?
Daar zijn ook geruchten over: dat het budget van het Russische leger stiekem werd doorgesluisd om luxejachten aan de Rivièra te kopen. Daar zal wel een deel waarheid in zitten. Een vorm van corruptie is onvermijdelijk in de gepersonaliseerde autocratie van Poetin. Ze hebben geavanceerde wapentuigen, maar als de hele structuur fout zit en de logistiek draait in de soep ben je daar niets mee. Syrië toonde een capabel Russisch leger, maar dat is geen grootschalige operatie.

En ik geloof wel dat de operatie met de handrem gebeurt: Rusland kan véél harder toeslaan, maar ze hadden gehoopt op een snelle overgave van het Oekraïense leger na een blitzoperatie met lichte eenheden. Dat plan is mislukt en nu zitten ze in een worst case scenario waar ze niet op hadden gerekend. Enfin, dat denk ik na wat ik gelezen heb. Ik ben er zeker van dat we na een tijd weten hoe de vork werkelijk aan de steel zit.

Daar zijn ook geruchten over: dat het budget van het Russische leger stiekem werd doorgesluisd om luxejachten aan de Rivièra te kopen. Daar zal wel een deel waarheid in zitten. Een vorm van corruptie is onvermijdelijk in de gepersonaliseerde autocratie van Poetin. Ze hebben geavanceerde wapentuigen, maar als de hele structuur fout zit en de logistiek draait in de soep ben je daar niets mee. Syrië toonde een capabel Russisch leger, maar dat is geen grootschalige operatie.

En ik geloof wel dat de operatie met de handrem gebeurt: Rusland kan véél harder toeslaan, maar ze hadden gehoopt op een snelle overgave van het Oekraïense leger na een blitzoperatie met lichte eenheden. Dat plan is mislukt en nu zitten ze in een worst case scenario waar ze niet op hadden gerekend. Enfin, dat denk ik na wat ik gelezen heb. Ik ben er zeker van dat we na een tijd weten hoe de vork werkelijk aan de steel zit.

België is ook heel efficiënt in buitenland met hun F-16 missies.
Maar ik zie ons leger niet Luxemburg veroveren.

Rusland kan niet veel harder toeslaan omdat het tegen Oekraïne is. Als ik alles mag geloven ligt dit ongelofelijk gevoelig bij de Russen.
Als Poetin zegt dat het als broeders zijn en een week later bombardeer je alles plat met veel dode burgers dan overleeft hij dat politiek ook niet.
Info over de oorlog gaat ook uitkomen in Rusland.
Er gaan nu berichten rond dat Rusland chemische en biologische wapens zou durven gebruiken na een false flag.
Ik vermoed dat dat een reden gaat zijn voor NAVO om een no fly zone in te stellen.

Volgens mij maakt Rusland ook nog eens de fout dat ze op te veel fronten zitten te vechten, in plaats van hun firepower te concentreren op Kiev of op het zuiden.

Rusland kan niet veel harder toeslaan omdat het tegen Oekraïne is. Als ik alles mag geloven ligt dit ongelofelijk gevoelig bij de Russen.
Als Poetin zegt dat het als broeders zijn en een week later bombardeer je alles plat met veel dode burgers dan overleeft hij dat politiek ook niet.
Er gaan nu berichten rond dat Rusland chemische en biologische wapens zou durven gebruiken na een false flag.
Ik vermoed dat dat een reden gaat zijn voor NAVO om een no fly zone in te stellen.
Die no fly zone komt er echt niet. NAVO gaat niet de oorlog verklaren aan Rusland.

Hoe zien jullie het overleg vandaag na de laatste evoluties? Gezien de eisen van Rusland neem ik aan dat dit niet veel gaat opleveren.

Het is het eerste "high level" overleg en zowel Oekraïne als Moskou spraken de laatste dagen gematigde taal. Ik verwacht vandaag geen oplossing, maar het schept toch wel perspectief.

Hoop doet leven, maar zo positief ziet het er nu ook nog niet uit:

De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Koeleba had, voor de bombardementen in Marioepol, in een video aangegeven dat zijn ‘verwachtingen van deze besprekingen beperkt zijn’. Hij voegde eraan toe dat Oekraïne van Rusland een staakt-het-vuren verwachtte en de terugtrekking van zijn troepen uit bezette gebieden.

Ook vanuit Washington klonken voor de gesprekken in Antalya sombere geluiden. Nationaal inlichtingendirecteur Avril Haines zei dinsdag in het Congres dat ze verwachtte dat Poetin nog harder zou tekeergaan in de volgende dagen, om Oekraïne te dwingen tot ontwapening en het aanvaarden van een neutrale status.

(plus)

Dat en het feit dat alles meteen op internet komt. Als de Russen onschuldige burgers neermaaien heeft de hele wereld dat meteen gezien. Je kan je eigen media nog zo instellen dat daar niets van doorkomt, Russen weten die beperkingen en censuur wel te omzeilen. Dat zag ik ook in Iran: er is héél veel officieel ontoegankelijk, maar officieus weet zowat iedereen dat te omzeilen tot aan de elites die de censuur instellen toe.

De tech-savvy Russen gaan dat weten te omzeilen, maar de gemiddelde Rus? Vergeet niet dat er veel mensen zijn die niet goed met computers/smartphones kunnen werken hé.

De tech-savvy Russen gaan dat weten te omzeilen, maar de gemiddelde Rus? Vergeet niet dat er veel mensen zijn die niet goed met computers/smartphones kunnen werken hé.
"
Information literacy level

One of the signs a sufficient level of knowledge is the ability to make conclusions about some fact on the basis of different sources. Most Russians take analyzing data seriously and prefer to explore different information resources (74%). In regards to information skills 81% (of those who own a computer) easily find the information they need online.

The situation gets more complicated with the ethical side of information literacy. This indicator shows how deeply a person examines the information that was found. 45% do not think about the harms and benefits of information that they get onlin
e.

Computer literacy level

The main characteristics of a computer-literate person are knowledge of the technical components of a computer, ease-of-use of any device regardless of its software platform and understanding the aims of using each gadget.

78% of users in Russia see working on a computer as something that is easy. However slightly less than half of people older than 55 (43%) experience difficulties. To compare, only 10% of people aged 18 to 24 and 12% of people aged 25 to 34 think that working on a computer is difficult. Those with higher education find working on computers easy more often (85%) than those without higher education (74%).

Only 59% of Russians can evaluate technical characteristics of a computer. 75% use a computer to solve everyday tasks - for work, studies, leisure and entertainment.

Young people and males are more proficient in computers and software. The older the person, the worse his computer knowledge is.

Media literacy level

Media literacy allows a person to navigate in the media space, search for relevant news while allowing that media coverage of the news or other information may be incomplete.

51% of Russians do not doubt the facts communicated by the media that they trust. Every fourth Russian acknowledged that it is difficult to follow the news and navigate in the flow of events (26%). The younger the person, the easier this process is.

The majority of Russians (72%) realize that the media that they choose may not always present information accurately. At the same time 28% are convinced that their media of choice are fully honest in communicating information and events. People aged 18 to 34 and those with higher education most often put information communicated by the media under doubt.
"

Cijfers 2018. Bron: NAFI.

Snap eigenlijk al niet wat er te onderhandelen valt in deze oorlog.
Rusland valt binnen, Rusland heeft zich mispakt.. Geen enkele reden om vanuit oekraïens standpunt nog maar 1 toegift te doen.
Laat de Russen maar ploeteren. Net door niet te onderhandelen zal Rusland met de dag zwakker en zwakker worden.

Rusland valt binnen, Rusland heeft zich mispakt.. Geen enkele reden om vanuit oekraïens standpunt nog maar 1 toegift te doen.
Laat de Russen maar ploeteren. Net door niet te onderhandelen zal Rusland met de dag zwakker en zwakker worden.
Anderzijds is dat "ploeteren" wel iets dat ene hoop mensenlevens kost, alsook een hoop vernietigde structuur. Voor ons, als toeschouwers die gewoon achter onze pc zitten in veiligheid, klinkt het wel goed: Rusland dat zichzelf in de grond zou rijden. Maar ik kan mij inbeelden dat de gemiddelde inwoner daar misschien wel liever wat toegevingen doet, zoals de Krim (dat ze toch kwijt zijn) erkennen als Rusland of Donetsk en Loegansk loslaten (waarvan de inwoners dat toch verkiezen).

Geopolitiek gezien denk ik wel dat minder toegevingen beter zijn, zeker als blijkt dat vooral in die provincies gas te vinden is, maar of zoiets de mensenlevens verantwoord lijkt me ethisch zeker niet correct.

Geen enkele reden? Elke dag wordt de materiële schade en het menselijke drama groter en groter voor Oekraïne.

Hoe zien jullie het overleg vandaag na de laatste evoluties? Gezien de eisen van Rusland neem ik aan dat dit niet veel gaat opleveren.

Oekraine zal moeten toegeven.

Die materniteit dat was een voorsmaakje van Rusland wat ze van plan zijn als er geen vrede komt en Oekraine niet opgeeft.

Als Poetin het slim aanpakt richt hij zich tot zwakke burgerdoelwitten (materniteiten, ziekenhuizen, bejaarden etc), om Oekraine aan te tonen dat ze er echt alleen voor staan en dat de onafhankelijkheid waar ze voor strijden een te grote menselijke prijs zou eisen.

Hoe bloediger die oorlog, hoe beter voor Rusland, de zwakte van het Westen wordt getoond en Oekraine zal uiteindelijk wel breken.

Denk dat de Westerse bedrijven hier niet aan hadden gedacht..

Rusland zet stap om gesloten westerse bedrijven te nationaliseren

Beetje dreigen, meer niet. Als Rusland zich helemaal wil ruineren moeten ze vooral dit doen. Totaal ongeloofwaardig.

De onderhandelingen zullen bijna even nutteloos zijn als alle voorgaande rondes.

Dit is een uitputtingsoorlog, langs weerskanten.
Oekraïne weet dat Rusland niet de economische noch militaire backbone heeft om lang door te zetten, maar tegelijkertijd kunnen ze wel een enorme hoeveelheid bommen laten vallen en half stedelijk Oekraïne met de grond gelijkmaken.
Terwijl Oekraïne Rusland laat ploeteren, bombardeert Rusland Oekraïense steden, al dan niet nog bewoond.
Dat is als verdediger ook niet oneindig lang vol te houden.

Korte samenvatting: Rusland bombardeert Oekraïne terug naar het steentijdperk met verwoeste infrastructuur en menselijk leed tot gevolg, Oekraïne houdt stand door niet op te geven.
Uiteindelijk gaan beide partijen toegevingen moeten doen, omdat hun kant het niet meer aan kan.
Maar ik vrees dat we nog niet op het doorslagpunt zijn.

Gezien de 'over mijn lijk' attitude van Zelensky en het Oekraïense volk zie ik ze eerlijk gezegd ook niet snel toegevingen doen.
Inderdaad vreselijk dat 'over mijn lijk' dan letterlijk te nemen valt :unsure:

De vraag is ook: hoeveel leed kunnen de Oekraïeners nog verdragen, hoe lang, en hoeveel erger gaan (en kunnen) de Russen het nog maken.

Gisteren ook een Nederlandse oud-commandant horen zeggen dat als de NAVO nu zou ingrijpen het voor Oekraïne eigenlijk niet noodzakelijk veel zou veranderen. Dan krijg je nl. NAVO troepen die in Oekraïne gaan vechten tegen de Russen = ook vernielingen en slachtoffers, plus kans op verdere escalatie op grotere schaal.

Oekraine zal moeten toegeven.

Die materniteit dat was een voorsmaakje van Rusland wat ze van plan zijn als er geen vrede komt en Oekraine niet opgeeft.
Lijkt me sterk dat dit zo is.
Er zijn heus al wel meer burgerdoelwitten gebombardeerd geweest. Een kinderziekenhuis toont nu eenmaal krachtiger in de (social) media dan een of andere woonwijk of appartementscomplex, hoe luguber dit statement ook is.
Als Poetin het slim aanpakt richt hij zich tot zwakke burgerdoelwitten (materniteiten, ziekenhuizen, bejaarden etc), om Oekraine aan te tonen dat ze er echt alleen voor staan en dat de onafhankelijkheid waar ze voor strijden een te grote menselijke prijs zou eisen.

Hoe bloediger die oorlog, hoe beter voor Rusland, de zwakte van het Westen wordt getoond en Oekraine zal uiteindelijk wel breken.
Ik zie niet in hoe het kunnen bombardeeren van zwakke burgerdoelwitten de "zwakte van het Westen" zou tonen. Dit toont eerder de zwakte van Poetin, die als hij het niet kan halen op een "faire" militaire manier, grijpt naar wansmakelijke, mensonwaardige daden. En dat is zeker niet de eerste keer dat hij dat flikt.
Noch zie ik hier een directe aanleiding tot moraalondergraving bij de Oekraïners, in tegendeel.

Toegevingen doen allemaal goed en wel, maar als Putin hier op eender welke manier als winnaar uitkomt, dan stelt die vrede op lange termijn niets voor en dan heb je over 5-10 jaar weer een (al dan niet gefabriceerd) incident dat voor problemen gaat zorgen.
Putin moet hier als verliezer uitkomen, anders heb je als Oekraine zijnde geen toekomst. Zeker niet als je dan nog als onderdeel van die vrede verplicht neutraal bent en je niet mag inlaten met EU/NAVO.

Gezien de 'over mijn lijk' attitude van Zelensky en het Oekraïense volk zie ik ze eerlijk gezegd ook niet snel toegevingen doen.
Inderdaad vreselijk dat 'over mijn lijk' dan letterlijk te nemen valt :unsure:

De vraag is ook: hoeveel leed kunnen de Oekraïeners nog verdragen, hoe lang, en hoeveel erger gaan (en kunnen) de Russen het nog maken.
Het is één ding om aan het geweld van de oorlog te weerstaan, het "echte" probleem voor de Oekraïners begint hem niet te zitten in de bombardementen zelf, maar wel in het feit dat hele steden zonder verwarming, elektriciteit, stromend water, voeding en medicijnen beginnen te geraken. Terwijl ze daar nu ook nog eens een koudefront moeten doorstaan. Als daar niet snel een oplossing voor komt, zullen daar véél meer slachtoffers uit komen dan puur uit de Russische bombardementen.

Terug
Bovenaan