Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Misschien is dat zijn bedoeling om Europa met nog wat meer vluchtelingen op te zadelen.

Wie heeft er kernbommen en massavernietigingswapens nodig als je de vijand kan platbombarderen met vluchtelingen vanuit alle windstreken?:unsure:

De Russische interventie in Syrië is in 2015 begonnen, ik neem aan dat er in die tijd wel genoeg communicatie en militaire integratie is geweest om een Syrische divisie samen te stellen en naar Oekraïne te sturen.

Maar dat doen ze dus niet volgens dat rapport van het syrisch observatorium. Ze zoeken "vrijwilligers".
Dat is geen "Strische divisie" sturen.

Daarnaast is de Syrische burgeroorlog niet eens gedaan. Tis niet dat het niet op het nieuws meer komt dat het voorbij is. Beetje vroeg om Syrische troepen naar Oekraïne te sturen terwijl je nog in een burgeroorlog zit.

Iemand heeft precies alle ideeën op de brainstormingsessie geaccepteerd.

Wie heeft er kernbommen en massavernietigingswapens nodig als je de vijand kan platbombarderen met vluchtelingen vanuit alle windstreken?:unsure:
Er is in Belarus al een hele tijd een vluchtelingencrisis aan de gang. Lukashenko heeft hun een vrije doorgang naar Europa beloofd, maar Polen heeft zijn grens vervolgens afgesloten. Dus zit dat daar in Belarus vol met vluchtelingen aan de Poolse grens die Europa binnen willen maar niet mogen. Dus ja 't zou niet de eerste keer zijn. Of dat allerlei andere vluchtelingen Oekraïne zouden gebruiken om Europa binnen te geraken.

Volgens de Amerikaans President Joe Biden overweegt Rusland het inzetten van Weapons of Mass Destruction OEPS foutje. Dat was een andere oorlog. Ik bedoelde het inzetten van biologische wapens!!

Volgens de standaard sprak hij over chemische wapens. Nu goed, het zou van cynisme op kosmologische schaal getuigen moest men nog steeds op de zijlijn blijven zitten indien Putin chemische wapens gaat inzetten, gelet op de geschiedenis in Irak.

Russian operations in Ukraine continue to be largely stalled and plagued by logistical issues, according to an assessment from the US-based Institute for the Study of War.

In its daily sum-up of the campaign, the institute noted that Russian forces did not conduct any offensive operations near Kyiv on Monday, and instead reinforced their defensive positions.

Similarly, Russian forces in north-eastern Ukraine remained stagnant and have been "unable to solve logistics issues", the institute said.

In Mariupol, on the other hand, the institute believes that Russian forces have made "slow but steady progress", and have shelled civilian infrastructure. The institute believes the city will fall sometime in the next few weeks.

Additionally, the institute said that Russia has been forced to deploy "low quality" reserves, including "low readiness units" from Russia's Far East, to replace losses in frontline combat units.

bron: bbc

At what cost natuurlijk. Mocht dat gebeuren, een impact op de moraal van Oekraïense en Russische troepen gezien de strategische en symbolische waarde van de stad.

En aangezien Zelenksy heeft laten weten dat elk compromis met Rusland via een referendum gaat beslist worden, dan vrees ik dat dit nog een heel lang conflict gaat worden. Ik begrijp de motivatie maar ik betwijfel of het gaat helpen. Tenzij men Rusland financieel wil laten leeglopen maar dan weer, at what cost.

Laatst bewerkt:
Russian operations in Ukraine continue to be largely stalled and plagued by logistical issues, according to an assessment from the US-based Institute for the Study of War.

In its daily sum-up of the campaign, the institute noted that Russian forces did not conduct any offensive operations near Kyiv on Monday, and instead reinforced their defensive positions.

Similarly, Russian forces in north-eastern Ukraine remained stagnant and have been "unable to solve logistics issues", the institute said.

In Mariupol, on the other hand, the institute believes that Russian forces have made "slow but steady progress", and have shelled civilian infrastructure. The institute believes the city will fall sometime in the next few weeks.

Additionally, the institute said that Russia has been forced to deploy "low quality" reserves, including "low readiness units" from Russia's Far East, to replace losses in frontline combat units.

bron: bbc

At what cost natuurlijk. Mocht dat gebeuren, een impact op de moraal van Oekraïense en Russische troepen gezien de strategische en symbolische waarde van de stad.

En aangezien Zelenksy heeft laten weten dat elk compromis met Rusland via een referendum gaat beslist worden, dan vrees ik dat dit nog een heel lang conflict gaat worden. Ik begrijp de motivatie maar ik betwijfel of het gaat helpen. Tenzij men Rusland financieel wil laten leeglopen maar dan weer, at what cost.

Denk dat het er op deze manier niet goed uitziet voor de Russen, ik maak me wel grote zorgen over de nog openliggende offensieve opties.
Hopelijk komt er een aanvaardbare out voor Putin en Oekraïne in de onderhandelingen.

Tenzij men Rusland financieel wil laten leeglopen maar dan weer, at what cost.
De menselijke kost valt niet te kwantificeren, maar zoals het er nu naar uitziet lijkt het inderdaad het plan te zijn om "voor eens en voor altijd" af te rekenen met Rusland, en zal (wat er nog rest van) Rusland de factuur gepresenteerd krijgen voor de heropbouw van Oekraïne, met geconfisqueerde fondsen, en herstelbetalingen). Versailles 1919-1921, is that you?

De menselijke kost valt niet te kwantificeren, maar zoals het er nu naar uitziet lijkt het inderdaad het plan te zijn om "voor eens en voor altijd" af te rekenen met Rusland, en zal (wat er nog rest van) Rusland de factuur gepresenteerd krijgen voor de heropbouw van Oekraïne, met geconfisqueerde fondsen, en herstelbetalingen). Versailles 1919-1921, is that you?
De denazificatie van Rusland, dan? :unsure: Er is al een aantal keer geprobeerd om af te rekenen met Rusland: de Krimoorlog, de Bolsjewieken, ... De definitieve overwinning van het Atlantisme onder leiding van Washington over het Continent?

Denk dat het er op deze manier niet goed uitziet voor de Russen, ik maak me wel grote zorgen over de nog openliggende offensieve opties.
Hopelijk komt er een aanvaardbare out voor Putin en Oekraïne in de onderhandelingen.

Dergelijke intellectuele analyses neem je best met een vaatje zout hoor. Ze gaan vaak helemaal voorbij aan de realiteit waarin Rusland een oorlog ook gewoon kan winnen door aanhoudende en steeds driestere oorlogsmisdaden te begaan.

and thus the West has tended to ignore the progress Ukraine has made since 2014, thanks to hard-won experience and extensive training by the United States, Great Britain, and Canada.
Om even advocaat van de duivel te spelen. Hoe zou Europa reageren als een buurland van de EU russisch gezind wordt en het leger van dit land opleiding en steun verkrijgt door rusland? Ik denk dat hier toch ook reacties zouden op komen (financiele).
De EU is natuurlijk niet de US/GB/Canada maar wel deel van de Nato.

Ik zie Israël ook niet rap van standpunt veranderen in heel deze situatie.

"Centuries of antisemitic persecution of Jews by ethnic Ukrainians and Russians, as well as the more recent collaboration of many Ukrainians with the Nazis and the brutal repression of Jews in the Soviet Union, have tempered the solidarity that many Jews, and especially the ones living in Israel, are able to feel with either party, several immigrants to Israel told JTA."

Ik ken redelijk wat Russischtalige Joden en moet zeggen dat sommige neutraal tot positief staan t.o.v. de invasie.

"But Yad Vashem, Israel’s national Holocaust memorial, which had previously condemned Putin’s Nazi references, also harshly criticized Zelenskyy, without naming him.
"“Propagandist discourse accompanying the current hostilities is saturated with irresponsible statements and completely inaccurate comparisons with Nazi ideology and actions before and during the Holocaust,” it said. “Yad Vashem condemns this trivialization and distortion of the historical facts of the Holocaust.”
"

Ik vrees dat het voor Zelensky haast onmogelijk wordt om Israël hierbij een duidelijk standpunt te doen innemen. Ik vraag me af welke gevolgen die gaat hebben op de VS Israël relaties aangezien ik vermoed dat de VS, Israël ook achter de schermen aan het pushen is om een duidelijk standpunt in te nemen (as a counter favour) aangezien de VS reacties op het Gaza conflict tot nu toe redelijk Israël gezind werden?

Ik zie Israël ook niet rap van standpunt veranderen in heel deze situatie.

"Centuries of antisemitic persecution of Jews by ethnic Ukrainians and Russians, as well as the more recent collaboration of many Ukrainians with the Nazis and the brutal repression of Jews in the Soviet Union, have tempered the solidarity that many Jews, and especially the ones living in Israel, are able to feel with either party, several immigrants to Israel told JTA."

Ik ken redelijk wat Russischtalige Joden en moet zeggen dat sommige neutraal tot positief staan t.o.v. de invasie.

"But Yad Vashem, Israel’s national Holocaust memorial, which had previously condemned Putin’s Nazi references, also harshly criticized Zelenskyy, without naming him.
"“Propagandist discourse accompanying the current hostilities is saturated with irresponsible statements and completely inaccurate comparisons with Nazi ideology and actions before and during the Holocaust,” it said. “Yad Vashem condemns this trivialization and distortion of the historical facts of the Holocaust.”
"

Ik vrees dat het voor Zelensky haast onmogelijk wordt om Israël hierbij een duidelijk standpunt te doen innemen. Ik vraag me af welke gevolgen die gaat hebben op de VS Israël relaties aangezien ik vermoed dat de VS, Israël ook achter de schermen aan het pushen is om een duidelijk standpunt in te nemen (as a counter favour) aangezien de VS reacties op het Gaza conflict tot nu toe redelijk Israël gezind werden?

In De Standaard stond daar ook wel iets over:
Russische oligarchen van Joodse afkomst, zoals de bekende Roman Abramovitsj, hebben ook de Israëlische nationaliteit – en zijn er gul met hun geld. De stem van oude Joodse dissidenten uit de Sovjet-Unie, zoals die van Natan Sharansky, weerklinkt dan weer minder krachtig dan vroeger. ‘Poetin zal zover gaan als de vrije wereld hem zal laten’, waarschuwde Sharansky, die zelf negen jaar in Sovjetgevangenissen zat. ‘Daarom geloof ik dat de moed en zelfopoffering van het Oekraïense volk moeten worden gesteund.’

Alleen heeft Israël, traditioneel gesteund door de VS, onder zijn ex-premier Benjamin Netanyahu net ook uitstekende banden opgebouwd met Vladimir Poetin. In buurland Syrië houden Rusland en Iran samen dictator Bashar al-Assad overeind, maar Israël mag er van Poetin ongehinderd Iraanse doelwitten bombarderen. Israël beschouwt Iran als vijand nummer één, nu het Palestijnse verzet grotendeels is vermalen.

Rusland doet ook moeilijk in Wenen, waar wordt onderhandeld over een vernieuwing van het internationale nucleaire akkoord met Iran, en dat is voor Israël een bijkomende troef. Want Washington – Israëls eeuwige bondgenoot – wil wel zo’n akkoord met Iran. En zo wegen Joden in Oekraïense schuilkelders uiteindelijk niet op tegen Israëls regionale belangen.
Het zijn boeiende tijden.

Om even advocaat van de duivel te spelen. Hoe zou Europa reageren als een buurland van de EU russisch gezind wordt en het leger van dit land opleiding en steun verkrijgt door rusland? Ik denk dat hier toch ook reacties zouden op komen (financiele).
De EU is natuurlijk niet de US/GB/Canada maar wel deel van de Nato.
Rusland is zelf al een buurland van de EU. Net zoals Wit-Rusland dat is. Da's geen probleem, omdat de EU niet geconcipieerd is als een militair machtsblok, maar een economische samenwerkingsverband met als doel vrede tussen deelnemende naties te bewerkstelligen. Het is Poetin zelf die daar dreiging en expansiedrang in ziet. Voelen Zwitserland en Noorwegen zich bedreigd?

Vijf jaar geleden had ik een Russische cohouser over de vloer die een paar dagen bleef logeren. We hadden het over reizen en visums. Ik vertelde haar dat ik daar niet veel ervaring mee had, omdat ik nog amper buiten de EU was geweest in mijn leven. (Mijn ouders waren niet rijk en ikzelf had ook niet de best betalende job, dus heb ik verre reizen altijd als een misbare luxe beschouwd.) Ze stelde spottend de vraag of ik gewoon wachtte tot de EU uitbreidde naar andere landen om er heen te gaan. Ik snapte het zelfs niet toen wat ze daarmee bedoelde. Nu begrijp ik een pak beter hoe naar het westen, NATO, en de EU gekeken wordt vanuit Rusland. Zelfs redelijk ruimdenkende mensen ontsnappen niet aan de propaganda die daar gevoed wordt over westerse expansiedrang.

Rusland is zelf al een buurland van de EU. Net zoals Wit-Rusland dat is. Da's geen probleem, omdat de EU niet geconcipieerd is als een militair machtsblok, maar een economische samenwerkingsverband met als doel vrede tussen deelnemende naties te bewerkstelligen. Het is Poetin zelf die daar dreiging en expansiedrang in ziet. Voelen Zwitserland en Noorwegen zich bedreigd?

Vijf jaar geleden had ik een Russische cohouser over de vloer die een paar dagen bleef logeren. We hadden het over reizen en visums. Ik vertelde haar dat ik daar niet veel ervaring mee had, omdat ik nog amper buiten de EU was geweest in mijn leven. Ze stelde dan spottend de vraag of ik gewoon wachtte tot de EU uitbreidde naar andere landen om er heen te gaan. Ik snapte het zelfs niet toen wat ze daarmee bedoelde. Nu begrijp ik een pak beter hoe naar het westen, NATO, en de EU gekeken wordt vanuit Rusland. Zelfs redelijk ruimdenkende mensen ontsnappen niet aan de propaganda die daar gevoed wordt over westerse expansiedrang.
Je hebt wel de OVSE in Europa, daar kan nog iets mee gedaan worden mocht het toch ambras worden met Washington. Als we zien wat voor leger Rusland heeft (op papier ...) kan de Benelux met een gelijkaardig BBP ook een slagvaardig leger in stelling brengen als het de defensieuitgaven opkrikt zodat we niet met hangende pootjes en de staart tussen de benen naar Washington moeten hollen als er iets gaande is wat de veiligheid van Europa kan bedreigen.

Je hebt wel de OVSE in Europa, daar kan nog iets mee gedaan worden mocht het toch ambras worden met Washington. Als we zien wat voor leger Rusland heeft (op papier ...) kan de Benelux met een gelijkaardig BBP ook een slagvaardig leger in stelling brengen als het de defensieuitgaven opkrikt zodat we niet met hangende pootjes en de staart tussen de benen naar Washington moeten hollen als er iets gaande is wat de veiligheid van Europa kan bedreigen.

Ik denk niet dat dat klopt omdat het voorbij gaat aan de historische opbouw waarover Rusland beschikt noch rekening houdt met de levensstandaard in Rusland. Wij besteden ons geld op een geheel andere manier.

Vijf jaar geleden had ik een Russische cohouser over de vloer die een paar dagen bleef logeren. We hadden het over reizen en visums. Ik vertelde haar dat ik daar niet veel ervaring mee had, omdat ik nog amper buiten de EU was geweest in mijn leven. (Mijn ouders waren niet rijk en ikzelf had ook niet de best betalende job, dus heb ik verre reizen altijd als een misbare luxe beschouwd.) Ze stelde spottend de vraag of ik gewoon wachtte tot de EU uitbreidde naar andere landen om er heen te gaan. Ik snapte het zelfs niet toen wat ze daarmee bedoelde. Nu begrijp ik een pak beter hoe naar het westen, NATO, en de EU gekeken wordt vanuit Rusland. Zelfs redelijk ruimdenkende mensen ontsnappen niet aan de propaganda die daar gevoed wordt over westerse expansiedrang.
Tis een beetje dubbel he. Buren met rusland is de EU al sinds 1995 met de toetreding van finland.
In 2004 zijn de baltische staten dan nog eens toegetreden (estonia en latvia) Maar deze zijn dan ook nato members. Echter de EU is de nato niet.... of wel... of..... its complicated. De overlap tussen de EU en de nato geeft heel dit conflict toch een extra dimensie.
Als bepaalde niet nato landen dan door natolanden bewapend en militair opgeleid worden lijkt me dat nu ook niet iets waar we licht moeten overgaan.
(Niet dat ik hier conflicten goedpraat maar ik probeer gewoon beweegredenen van politieke spelers te begrijpen)
De amerikanen konden met de cuba crisis ook niet lachen. (beetje dezelfde situatie minus de kernwapens)
Het lijkt me ook evident dat de opmars niet zo vlot verloopt bij de russen mede door deze militaire hulp die ze van GB/CA/US gekrgen hebben.

Ik denk niet dat dat klopt omdat het voorbij gaat aan de historische opbouw waarover Rusland beschikt noch rekening houdt met de levensstandaard in Rusland. Wij besteden ons geld op een geheel andere manier.
Dat is een terechte nuance, maar als Europa onafhankelijk haar eigen boontjes wil doppen op vlak van veiligheid zal iedereen toch meer moeten uitgeven aan defensie.

Terug
Bovenaan