Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Poetin had daar toch voor gewaarschuwd? Die ene SU-27 die naar Roemenië was gegaan is teruggevlogen en Rusland heeft ook AWACS om het luchtruim in de gaten te houden. Dat zou een indirecte deelname zijn aan de oorlog zoals Belarus dat nu doet: faciliteren van legeroperaties via "neutraal" grondgebied.
Ik zie het verschil niet tussen het leveren van militair materiaal vanuit EU grondgebied en het overvliegen van vliegtuigen vanuit EU grondgebied. Of zijn ze ermee gestopt na de waarschuwing?

Toont maar weeral de valse redenering van Putin aan.
Hij mag wel vanuit Belarus Oekraïne aanvallen, maar oh wee dat een ander land iets soortgelijks doet. Dan is het direct een oorlogsverklaring.
En wij blijven daar maar in mee gaan.

Ik zie het verschil niet tussen het leveren van militair materiaal vanuit EU grondgebied en het overvliegen van vliegtuigen vanuit EU grondgebied. Of zijn ze ermee gestopt na de waarschuwing?

Leveren van militair materiaal kan gezien worden als gewone verkoop en in sé is het eigenlijk dat.
Gebruik laten maken van infrastructuur is iets heel anders

Maar het is wel zo dat die nuclear winter veel onwaarschijnlijker is dan vaak wordt aangenomen. Er zijn heel wat veronderstellingen nodig die niet wetenschappelijk zijn vastgesteld om werkelijk tot zo'n resultaat te komen. De modellen die zo'n nucleaire winter veroorzaken voorspelden ook dat de brandende oliebronnen in de golfoorlog een klimaatimpact gingen hebben wat totaal niet waar is gebleken.

Zoals in het wikipedia artikel staat is er veel kritiek op de wetenschappelijkheid van het concept en zijn er wetenschappers van toen die nu hun positie gekeerd hebben over dit concept en toegeven dat hun standpunt indertijd eerder politiek dan wetenschappelijk geïnspireerd was.
Niet per se tegen jou, maar omdat het hier weer maar eens gaat over kernwapens:

Het gaat niet eens over nuclear winter of het vernietigen van het klimaat (wat ook wel gewoon risico's zijn bij een all-out nuclear war) maar over het feit dat, vanaf het moment dat een land met kernwapens er zo eentje lanceert richting een NAVO land dat niet zal gaan om 1 raket, maar om tientallen, zoniet honderden. Die andere landen schieten dan ook honderden raketten terug, wat zorgt voor destructie op een werkelijk ongeziene schaal enkel en alleen maar als rechtstreeks gevolg van die ontploffingen (dan hebben we het nog niet eens over de latere gevolgen). Dat is het principe achter MAD.

Dat is ook de reden dat landen met kernwapens die op vele verschillende plaatsen stockeren en dat er daar bij zijn die altijd klaar zijn om te lanceren; zodat ze altijd een vergeldingsaanval kunnen uitvoeren. Dat moet ook, want vanaf het moment dat een ander kernland je 'te snel af kan zijn' en je niet meer in staat bent om een vergeldingsaanval te lanceren ben je eigenlijk je nuclear deterrent kwijt.

Dat is ook de reden dat Rusland nooit een kernbom zal droppen (toch zeker niet op een land dat in de NAVO zit), ook geen 'kleintje' of een 'tactical nuke' (die term wordt hier soms ook wel eens gebruikt alsof dat iets is wat wel geaccepteerd zou worden). Dat ontketent zulke rampzalige gevolgen dat we misschien niet letterlijk kunnen spreken van het einde van de mensheid maar het zal er toch enorm dicht bij zitten.

Wie interesse heeft in het onderwerp kan ik trouwens the Doomsday Machine: Confessions of a Nuclear War Planner aanraden. Een quote uit een review van dat boek:

If war came, the United States was ready to obliterate not only the Soviet Union but also China--a plan that would have immediately produced 275 million fatalities and then led to another 50 million, owing to the effects of radiation.

Laatst bewerkt:
Wordt het gros niet gedoneerd?

het zou me niet verwonderen dat er een symbolische euro voor gevraagd wordt om het internationaal te laten gelijken dat het een verkoop is en geen directe inmenging in de oorlog. Ook al is het eigenlijk dat wel.
de fameuze lend-leasepact

Meer dan de helft van de Belgische strijders in Oekraïne is teruggekeerd naar ons land: “Ik verloor mijn gehoor na raketaanval op ons militair kamp”

Ook interessant om te lezen.

De 52-jarige Bruggeling zat in het verleden al acht jaar in Afghanistan en werkte onder meer voor buitenlandse zaken. “Mijn beslissing om terug te keren is weloverwogen”, vervolgt hij. “Ik had mezelf in een organisatorische rol gemanoeuvreerd. Dat sluit aan bij mijn ervaring. Maar de commandostructuur werd verschillende keren gereorganiseerd. Er zijn ook veel Amerikaanse vrijwilligers toegewaaid die het allemaal veel beter lijken te weten. Mijn postje werd dus eigenlijk afgeschaft voor een Amerikaan en ik had geen zin om als buitenlands kanonnenvlees te dienen.”

Samen met hem vertrokken nog andere Belgen, bevestigt hij. “Een lichting jonge naïeve Belgen die werden gewezen op hun gebrek aan ervaring. Ze maakten geen schijn van kans tegen een goed georganiseerd Russisch leger.” Jacques treedt hem bij: “Het was een chaos daar. Te veel strijders hadden nog nooit een machinegeweer in hun handen gehad. Ze moesten alles nog leren. Professionele soldaten verloren enorm veel tijd door hen op te leiden, terwijl ze wilden helpen aan het front. Dat werd ook duidelijk gecommuniceerd. We hadden dan wel een contract getekend, dezelfde dag nog kon je het opzeggen als je wou en dat maakte het makkelijk voor velen om toch terug te vertrekken. Strijders die zijn gebleven, werden ook onmiddellijk naar het front gestuurd, aangezien er geen opleidingscentrum meer is.”

Tja, wat hadden ze verwacht. Was ook wel te verwachten, zonder enige ervaring... De Russische troepen zijn misschien gedemotiveerd maar ze hebben allemaal hun 1 jaar gehad. Ik vermoed dat het ook hetzelfde gaat zijn met de hulptroepen uit het Midden-Oosten die zich bij Rusland gaan aansluiten.

Ik vraag me eigenlijk af wat dat gaat geven. De Tsjetsjenen die in Syrie aan de kant van de rebellen meevochten (alsook de rebellen zelf), gaan of zijn al in Oekraine, om te vechten tegen Assad en Poetin gezinde troepen (als deze ooit toekomen). Een mixmash.

Ik las ook ergens dat de Kadyrovtsy troepen eigenlijk bestaan uit Tsjetsjeense eenheden die tot het Russisch leger behoren. De echte Kadyrovtsy die we zien paraderen in Grozny, hebben bitter weinig ervaring en dienen enkel voor de PR machine van Kadyrov en Poetin.

Laatst bewerkt:

Had je dan iets anders verwacht? De "jongeren" die naar ginder trokken hadden wrs zo'n geromantiseerd idee over oorlog en dachten dat hun scoutservaring genoeg zou zijn. En de "ouderen" met beroepservaring die kunnen niet competeren met veteranen uit een deftig leger (zoals de Britten, Amerikanen, etc.). Een goede reality check voor hen.

Mensen die vrijwillig zonder ervaring naar een oorlog gaan die niet de hunne is zijn ofwel gek ofwel suïcidaal. Ik zou mensen à la Andy Peelman wel eens willen zien met hun grote bek. Een echte soldaat zal zeggen hoe vreselijk oorlog is.

Tja, wat hadden ze verwacht. Was ook wel te verwachten, zonder enige ervaring... De Russische troepen zijn misschien gedemotiveerd maar ze hebben allemaal hun 1 jaar gehad. Ik vermoed dat het ook hetzelfde gaat zijn met de hulptroepen uit het Midden-Oosten die zich bij Rusland gaan aansluiten.
Dat kan je toch niet in beelden dat je zonder wapen ervaring wilt gaan opgeven als vrijwilliger. Op zich kan je dat snel wel leren maar dan nog.

Trouwens dat Amerikanen het over nemen van Belgen in organisatorische rollrn is ook maar normaal. Meer ervaring en directe lijn met HQ ook

Prijzen zijn x4 gegaan zonder dat er op één moment minder gas door de leidingen liep.
Dat noem ik speculatie.

-Er komt al een jaar minder gas naar Europa via de Russische pijpleidingen dan voorheen
-Aziatische en Zuid-Amerikaanse markten hebben vorige zomer en winter een hele hoop LNG-cargo's weggeplukt door nog hoger te gaan dan de Europese prijzen
-Economie heeft zich na corona veel sneller aangetrokken in Europa dan verwacht, met hoger verbruik tot gevolg
-Stijgende prijzen van uitstootrechten hebben een versnelling van coal-to-gas elektriciteitsopwekking veroorzaakt

En zo kan ik nog wel een paar argumenten bovenhalen waarom de prijs gestegen is.

Specifiek voor vandaag komt daar nog bij:
-Het vooruitzicht op minder leveringen vanuit Rusland, simpelweg omdat je niet kan betalen in roebels onder de huidige maatregelen.
-De verplichting vanuit Europa om gasstockages 80% te vullen. Wat zelfs met het huidige niveau van Russische leveringen niet haalbaar is, laat staan als er helemaal geen gas uit Rusland meer komt.

Indien je een bericht of link post, geef dan op zijn minst wat toelichting en geef aan waarom dit extra aandacht verdient. Liefst met wat minimale bronkritiek. Danku!
Die simulatie is gewoon verzonnen hoor. 1 minuut je bronnen checken is een kleine moeite.

Op het yt kanaal kan je nog hoogstaande kwaliteit vinden :wink:
xx75nr4.png
Ja man.. hoe belachelijk kan je reageren op een post..

Ik ben geen journalist van beroep die zijn bronnen moet checken hoor.. aub zeg. :confused:

Terug
Bovenaan