Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Waarom? Waarom?
Hoopten de Russen misschien dat er daar nog ouders met kinderen in dat park waren, zodat er nog wat meer burgers afgeslacht konden worden?
Ze hebben geleerd uit hun fouten uit het verleden, stond onlangs in een analyse. Civiele infrastructuur bombarderen zonder aanwezige burgers ipv met.

Wat is het nut daar nu eigenlijk van? Denken ze dat er daar Oekraïnse "nazi's" zich verschuilen?
Dat is toch gewoon bommen gooien om bommen te gooien?

Allez, je kan dan even goed een patattenveld bombarderen hé

Er is natuurlijk ook de mogelijkheid dat ze een ander doelwit probeerden te treffen maar gewoon slecht gemikt hebben. Dat gebeurde in Irak, Syrie en Afghanistan ook af en toe.

Oekraïense munitie droogt op: wie heeft de langste adem?

Het zal erop aankomen om meer Westerse artillerie aan te leveren mét Westerse munitie, want het merendeel van de Oekraïnse artillerie beschikt over een ander kaliber vuurmond. Nu het Russische offensief niet echt van grond komt - er zou sprake zijn van een zomeroffensief, wordt er vooral veel heen en weer geschoten met artillerie. Oekraïne heeft wel als voordeel dat het gebruik kan maken van realtime informatie van Westerse inlichtingendiensten, waardoor het nauwgezet Russische eenheden kan tracken en beschieten. Maar er is véél meer nodig, lijkt mee.

Bij de beschietingen heeft Rusland waarschijnlijk de langste adem. Vooral als het gaat om munitie komt de bodem van het Oekraïense arsenaal in zicht: tegenBloomberg zei de voormalig minister van Defensie dat de Oekraïense strijdkrachten er per maand zo’n honderdduizend artilleriegranaten doorheen jagen. Omdat Navo-geschut van een ander kaliber is dan de Sovjet-standaard (155 versus 152 millimeter) kan het Westen de voorraden niet aanvullen. Verschillende westerse landen hebben daarom aangekondigd éígen zware artillerie ter beschikking te stellen, met de munitie erbij.

De VS, Canada en Australië leveren zo’n honderd M777 ‘getrokken’ houwitsers – die achter een truck worden vervoerd. Frankrijk doneert twaalf stuks modern zelfrijdend geschut van het type ‘Caesar’, het VK twintig AS90’s. De wapensystemen zullen de komende weken nog geen rol van betekenis spelen, want het Oekraïens personeel trainen kost tijd.

De vraag is ook of de Oekraïners het volledige potentieel van het materieel kunnen benutten. De Pantzerhaubitze 2000 kan op 50 kilometer afstand een doel op enkele meters nauwkeurig raken, maar daar heb je wel de gps-gestuurde (en peperdure) Excalibur-granaat voor nodig. Met ‘gewone’ granaten neemt het bereik af tot zo’n 20 kilometer.

Bovendien is een hele ‘vuursteunketen’ nodig, zegt de kolonel: van de waarnemers in het veld die het doel aanwijzen met laserkijkers tot de digitale doelberekeningen in het commandocentrum. Oekraïne heeft noch de expertise noch de apparatuur daarvoor. Maar een ‘vuurmond’ richten op een doel kan ook op de ouderwetse manier met kompas en rekenliniaal.

Nu de oorlog steeds meer een zaak lijkt te worden van maanden in plaats van weken kan de westerse artillerie wel eens een belangrijke rol gaan spelen. ‘Oekraïne wordt nu versterkt met een groot aantal goede vuurmonden’, zegt Bouwmeester: ‘En denk er om: kwantiteit is óók een kwaliteit.’

Ik vrees idd dat ieder veroverd Russisch gebied nog moeilijk terug te winnen zal zijn . Wanneer er een deftige grens zal bereikt worden is het maar een kwestie vooraleer er een soort van referendum komt . Het hele Zwarte Zee gebied veroveren lijkt me wel moeilijk , Odesa zal vermoed ik toch niet snel vallen .

Ik vrees idd dat ieder veroverd Russisch gebied nog moeilijk terug te winnen zal zijn . Wanneer er een deftige grens zal bereikt worden is het maar een kwestie vooraleer er een soort van referendum komt . Het hele Zwarte Zee gebied veroveren lijkt me wel moeilijk , Odesa zal vermoed ik toch niet snel vallen .
De oorlog is nog niet gedaan natuurlijk.
Het zal aankomen op wie de langste adem heeft en dus het langste zal doorgaan. En op deze manier zie ik Rusland niet heel snel zijn adem verliezen.

Ik ben overigens ook vrij zeker dat de stukken die nu in Russische handen zijn dit ook zullen blijven. Oekraïne zoals dit nu op de kaart staat zal hoe dan ook verkleinen, de vraag is hoe klein het uiteindeljk zal worden.

Oekraïense munitie droogt op: wie heeft de langste adem?

Het zal erop aankomen om meer Westerse artillerie aan te leveren mét Westerse munitie, want het merendeel van de Oekraïnse artillerie beschikt over een ander kaliber vuurmond. Nu het Russische offensief niet echt van grond komt - er zou sprake zijn van een zomeroffensief, wordt er vooral veel heen en weer geschoten met artillerie. Oekraïne heeft wel als voordeel dat het gebruik kan maken van realtime informatie van Westerse inlichtingendiensten, waardoor het nauwgezet Russische eenheden kan tracken en beschieten. Maar er is véél meer nodig, lijkt mee.
Ik las ook ergens dat de VS voorraden ook goed beginnen leeg te lopen voor bepaalde soorten wapens en dat er een tandje (mucho dinero en tijd) gaat moeten bijgestoken worden om eigen stock weer aan te vullen.

Toch even wat tegengewicht bieden aan het doemdenken:

Nieuwste Russische tank (T-90M) blijkt ook niet zo goed bestand te zijn tegen Javelins. Ok, maar eentje geschoten, maar naar het schijnt heeft Rusland er slechts 50 in totaal en recent 20 ingezet in Oekraïne.
Ze hebben meer van de oudere T-90, maar daar heeft Oekraïne er ook al meer van afgeschoten.

Naar het schijnt is een vrij nieuw (2017) fregat, de Admiraal Makarov, geraakt door meerdere raketten. Voorlopig nog onbevestigd.
Over het belang van dit schip:

Geeft nog een reden aan waarom Rusland Oekraïne binnenviel:
Throughout the Soviet era and for years after the USSR’s collapse, Russia acquired its big marine engines from Ukraine
After Russia in 2014 invaded and annexed Ukraine’s Crimean Peninsula—including the port of Sevastopol where Admiral Makarov now is based—Kyiv barred certain exports to Russia, including the marine engines Russia requires for any fast, conventional vessel displacing more than 5,000 tons or so. Which is to say, after 2014 the Russian navy struggled to build big warships. That made it impossible to replace, like for like, the biggest Soviet-vintage ships such as Moskva, which displaced 12,000 tons.

En Oekraïne is in het oosten gisteren in het offensief gegaan zijn:

Toch even wat tegengewicht bieden aan het doemdenken:

Nieuwste Russische tank (T-90M) blijkt ook niet zo goed bestand te zijn tegen Javelins. Ok, maar eentje geschoten, maar naar het schijnt heeft Rusland er slechts 50 in totaal en recent 20 ingezet in Oekraïne.
Ze hebben meer van de oudere T-90, maar daar heeft Oekraïne er ook al meer van afgeschoten.

Naar het schijnt is een vrij nieuw (2017) fregat, de Admiraal Makarov, geraakt door meerdere raketten. Voorlopig nog onbevestigd.
Over het belang van dit schip:

Geeft nog een reden aan waarom Rusland Oekraïne binnenviel:

En Oekraïne is in het oosten gisteren in het offensief gegaan zijn:
Russische tanks hebben blijkbaar een cruciale designfout, waardoor een treffer van een Javelin sowieso knock-out betekent. Westerse tanks zouden ook serieus lijden onder een Javelin-aanval, maar het is in deze oorlog vooral Rusland dat zware pantservoertuigen inzet. Oekraïne heeft inderdaad initatief gekregen en duwt de Russen weg aan bepaalde fronten. Benieuwd of ze daarin momentum kunnen krijgen, want dat lijkt me echt niet evident. Anderzijds: het was bij aanvang van het conflict allesbehalve evident dat Oekraïne lang stand zou houden tegen het Russische leger. Zowat iedere expert zat daarin verkeerd.

Nog maar eens het bewijs hoe ziekmakend en gestoord die Russen wel zijn.. een pretpark/speeltuin voor kinderen vernielen.. hoe laag kan je eigenlijk nog gaan? Dieptriest weeral... :cry2:
Het is toch gewoon debiel ook. In plaats van tegen soldaten te vechten en militaire doelen aan te vallen, dat is hetgeen wat men in een oorlog hoort te doen. Laat de gewone burgers en kinderen met rust.
En stel dat Rusland een deel van Oekraïne verovert, dan zitten ze daar met een stuk compleet kapotgeschoten land, alle infrastructuur kapot zoals in Marioepol, stel dat de Russen daar worden verdreven schiet er van die stad toch niks meer over.

Het is toch gewoon debiel ook. In plaats van tegen soldaten te vechten en militaire doelen aan te vallen, dat is hetgeen wat men in een oorlog hoort te doen. Laat de gewone burgers en kinderen met rust.
Speelpleinen waren toch al eerder het doelwit van willekeurige beschietingen in de Donbasoorlog van 2014, aan beide zijden van het conflict. Dat vandaag een pretpark onder vuur wordt genomen is geen nieuw gegeven.

Nog maar eens het bewijs hoe ziekmakend en gestoord die Russen wel zijn.. een pretpark/speeltuin voor kinderen vernielen.. hoe laag kan je eigenlijk nog gaan? Dieptriest weeral... :cry2:
Hoe jammer en spijtig ook, zolang er een geen/amper doden of gewonden vallen is dit één van de minst erge zaken. Dit is gewoon verspilling van munitie in mijn ogen...

Russische tanks hebben blijkbaar een cruciale designfout, waardoor een treffer van een Javelin sowieso knock-out betekent. Westerse tanks zouden ook serieus lijden onder een Javelin-aanval, maar het is in deze oorlog vooral Rusland dat zware pantservoertuigen inzet. Oekraïne heeft inderdaad initatief gekregen en duwt de Russen weg aan bepaalde fronten. Benieuwd of ze daarin momentum kunnen krijgen, want dat lijkt me echt niet evident. Anderzijds: het was bij aanvang van het conflict allesbehalve evident dat Oekraïne lang stand zou houden tegen het Russische leger. Zowat iedere expert zat daarin verkeerd.

yep, heeft te maken met hun automatisch laadsysteem waardoor ze een man minder in de tank moeten hebben maar van zodra ze geraakt worden ontploft alle munitie.
Gemiddeld bereik van artillerie van de Russen is zo'n 30km. Wat Oekraïne krijgt van het westen is tot 50km dus daar hebben ze ook weer een voordeel bijgekregen. Houdt ook in dat ze gemakkelijker de supplyline kunnen bombarderen.
En Rusland heeft geen luchtovermacht wat hen ook moeilijk maakt om vooruitgang te boeken.
Rond Kharkiv push Oekraïne langs de Severski Donets waardoor de belangrijkste supply line in het noorden wordt bedreigt.

yep, heeft te maken met hun automatisch laadsysteem waardoor ze een man minder in de tank moeten hebben maar van zodra ze geraakt worden ontploft alle munitie.
Gemiddeld bereik van artillerie van de Russen is zo'n 30km. Wat Oekraïne krijgt van het westen is tot 50km dus daar hebben ze ook weer een voordeel bijgekregen. Houdt ook in dat ze gemakkelijker de supplyline kunnen bombarderen.
En Rusland heeft geen luchtovermacht wat hen ook moeilijk maakt om vooruitgang te boeken.
Rond Kharkiv push Oekraïne langs de Severski Donets waardoor de belangrijkste supply line in het noorden wordt bedreigt.
50 km met die PzH 2000 is enkel met de peperdure Excaliburgranaat en dat ook nog in optimale omstandigheden, dus dat is een relatief voordeel. Wat ze van het Westen krijgen is momenteel nog maar een handvol, al heb je meer aan een handvol kanonnen die raak schieten dan met honderd kanonnen die willekeurig maar wat schieten. De Russen hebben inderdaad geen overmacht in de lucht, maar buiten drones heeft Oekraïne ook niets in de lucht hangen dacht ik? De Su-27 is het meest geavanceerde toestel dat ze hebben, maar is slechts het basismodel van de Flankerfamilie. Ik weet niet hoeveel er nog operationeel zijn, maar ik lees toch nergens dat die tegenwoordig nog veel uitvliegen of Russische jets neerhalen. Het grootste voordeel van Oekraïne is dat ze kunnen genieten van US intelligence, waardoor ze veel doelgerichter schade kunnen aanrichten. De VS ontkent wel dat ze hen informatie hebben gegeven om hogere officieren uit te schakelen, maar dat is ook met een korrel zout te nemen.

Hoe jammer en spijtig ook, zolang er een geen/amper doden of gewonden vallen is dit één van de minst erge zaken. Dit is gewoon verspilling van munitie in mijn ogen...
Nochtans is het wel degelijk een oorlogsmisdaad en druist het tegen allerlei internationale verdragen in om zomaar te vernielen om te vernielen. Dat gaat gewoon om burgerdoelwitten. Het is niet omdat er niet nog ergere misdaden zijn gebeurt, dat ze die andere "gratis" krijgen, toch?

Terug
Bovenaan