Opbrengst afschaffen bedrijfswagen

En hoe gaat dat helpen? Het OV is al enorm gesubsidieerd; dat nog verder subsidiëren gaat weinig verandering geven.

Het grote probleem met EV's momenteel, en een grote reden waarom ze particulier amper gekocht worden, is eerder de publieke laadinfrastructuur en niet de prijs.
Zo goed als alle EV-rijders die ik ken (geen enkele privé aangekochtte trouwens), zeggen dat ze EV afraden aan mensen die niet thuis kunnen laden. De paar die zeggen dat het wel haalbaar is, wonen in steden of doen heel weinig kilometers.

Ik heb het hier nog al gezegd, ik heb geen mogelijkheid tot thuis laden en woon in een dorpscentrum (~13k inwoners in enkel de hoofdgemeente zonder deelgemeentes) en in een straal van 1km van mijn deur zijn er:
  • 8 publieke laadpunten (Een laadpaal met 2 stekkers aanzie ik als 2 laadpunten dus). 4 11kW & 4 22 kW
  • 6 semi-publieke laadpunten, allemaal 11kW (meestal bij een bedrijf/winkel, achter een poort, die dicht is als het bedrijf/winkel niet open is)
De semi-publieke laadpunten zijn amper een oplossing sinds die niet altijd toegankelijk zijn en de publieke zijn er niet genoeg (dus hopen dat er vrij zijn wanneer nodig) + veel tijdsverlies als je deze correct gebruikt (dus auto verplaatsen eens die volgeladen is).

Als je de kaart bekijkt uit dit artikel valt het ook heel hard op; grote concentratie in steden (en dan nog vooral in Vlaanderen) en voor de rest heb je pech...
ac4FQ8N.png
Los van het feit dat ik je zeker kan volgen dat elektrisch rijden onpraktisch is als je niet thuis kan laden: die kaart klopt toch niet?

Neem nu die rode zone tussen Eeklo en Gent, daar ligt Lievegem, als ik kijk naar hoeveel laadpalen er in Lievegem staan kan ik niet begrijpen dat mensen daar 9-11min moeten rijden om naar het dichtstbijzijnde laadpunt te rijden.

Neem nu die rode zone tussen Eeklo en Gent, daar ligt Lievegem, als ik kijk naar hoeveel laadpalen er in Lievegem staan kan ik niet begrijpen dat mensen daar 9-11min moeten rijden om naar het dichtstbijzijnde laadpunt te rijden.
Ik heb de kaart niet gemaakt (dus geen idee hoe ze hun zone's begrenzen en inkleuren) + ik ken de streek niet.

Maar als ik kijk naar de kaart van MOW:
PeQ2xIo.png

Dan is het aanbod aan publieke laadpunten (want daar gaat het artikel dus over; niet de semi-publieke. Dus enkel naar de groene kijken op de kaart van MOW) daar toch niet super, buiten idd in Lievegem zelf, mede door die snellader. Maar artikel is van augustus en de data is dus waarschijnlijk nog ouder. Van wat ik vind, is dat laadstation nog geen half jaar open dus mogelijks niet mee opgenomen in die kaart...

En ze zijn idd bezig met meer laadpunten aan te leggen, maar feit blijft dat het vooral in meer verstedelijkt gebied is. Wat ook 100% logisch is. De uitbaters van deze publieke laadstations doen dit ook niet uit de goedheid van hun hart maar om winst te maken. Dus ze gaan deze natuurlijk plaatsen waar (ze denken dat) er genoeg vraag naar is.

Terug
Bovenaan