Da's ook niet helemaal waar, maar ik denk wel dat inderdaad de verdeling ervan tussen midden en hoge klasse gelijkaardig is.
Wel het voordeel is ook dat het er zelfs niet toe doet. Vervang MC door netto vergoeding en niemand is vooruit of achteruit gegaan.
Je zou ervan verschieten hoeveel politieke invloed bedrijven als SD Worx uitoefenen. Zij verdienen ook bakken geld aan complexe payroll wetgeving, vergeet dat niet!
Ook de tewerkstelling hierdoor is waarschijnlijk wel een paar honderd tot duizend man die weinig tot geen andere nuttige skills heeft (om bvb naar een andere sector te verhuizen).
Ik denk dat dat wel meevalt. Mijn madam werkt in payroll aan de bedrijfskant. Die moeten gewoon MC getallen doorgeven aan SD en die processen dat. Daar is niks ingewikkeld aan. Ik denk niet dat SD veel verdient of verliest als MCs er zijn of niet zijn. Genoeg andere zaken waar ze goed kunnen doorrekenen.
Idem met Pluxee en consoorten. Dat is gewoon doorgeven en betalen en dat wordt dan door hen uitbetaald. Daar zitten echt geen 'honderden' MCs te processen.
En de weinigen die bij Pluxee en consoorten werken zullen wel skills hebben die ze ergens anders kunnen inzetten. Als dat een argument zou zijn, dan moeten we niks meer veranderen en zaten we nog altijd in mijnen steenkool te kappen.
Ik hoor mijn madam wel altijd serieus foeteren op de berekening van hoeveel MCs iemand moet krijgen omdat het liefst veelvouden van 8 moeten zijn. En dan heb je halve dagen verlof, weekend werk, 24h shiften, ziekte van 2h, etc die ervoor zorgen dat ze veel te veel tijd spenderen aan het bekomen van een getalletje dat een veelvoud van 8 is. Moest dat gewoon aantal gewerkte uren * X zijn met een max van Y per maand/jaar, denk ik dat niemand een traan zou laten. Gewoon paar uur gezever per week schrappen die ze aan andere meer zinvolle taken kunnen spenderen.
Voor de rest ben ik wel 100% akkoord met dit besluit. MC zijn echt een klucht die enkel geld opbrengt voor Monizze/SD Worx/etc.
Als de kerk in het midden willen houden en de boel eens willen testen, kunnen ze beginnen met alles te schrappen behalve MC (eco, sport, cadeau cheques). Ze zullen zien dat de wereld blijft verder draaien en niemand dood gaat. Dan kunnen ze in 2e fase de MC schrappen.
Probleem met die andere cheques is
* dat dat uiteraard weer prime-tier syndicale schietschijf is. In veel bedrijven we(o)rden eco/sport/cadeau cheques gegeven als koopkracht premie of ander syndicaal compromis smeermiddel. Die schrappen/hervormen zal symbolisch gevoelig liggen.
* Veel minder mensen daar recht op hebben. Dus zal moeilijk te verkopen zijn als ideologisch neutraal -- ook al gaat het in veel gevallen om symbolische bedragen. 250 eco, 50 sport, 50 euro cadeau cheques...
* Veel mensen gaan neuten. ipv 250 eco in juni gaan ze een euro meer krijgen per MC. Vele gaan de stijging niet zien maar wel beginnen neuten als ze de 250 eco niet krijgen in juni...
* Stating the obvious, hier is wel serieuze sectorale zever te verwachten. De 2e hands of fietsenwinkels of boekenwinkels of whatever sectoren gaan wel serieus vocaal worden als ze cheques afschaffen. Ik ben vb enkel in de Standaard boekhandel geweest de laatste 5 y om de sport en cultuurcheques en cadeaucheques te spenderen van de madam. Jaarlijks paar tientallen euro's spenderen aan wandelboeken die ik online voor de helft kan kopen op Amazon maar in de brick and mortar store koop wegens anders vervallen van de cheques...
Maar het is een goeie test van politieke moed. Als ze die dingen niet hervormd krijgen (harmonisatie van alle cheques naar MC staat in het regeerakkoord overigens), is er 0 % kans dat de bedrijfsauto's in orde komen. Niet dat ik ze veel meer kans geef als de MC hervorming wel in orde komt...