the_fox
Well-known member
Volgens statbel (cijfers 2024): 45.348 van de 254.240 EVs ingeschreven op een natuurlijk persoon; wat dus 18% is.Dat bewijst dus dat als bedrijfswagens afgeschaft zouden worden, het aandeel elektrische wagens in België zou terugvallen tot quasi 0. We hebben ze hier alleen maar als bedrijfswagen, daarna willen we ze zelfs tweedehands niet.
Er zijn wel meer problemen. Zoals het aantal publieke laadpalen en kostprijs van publiek laden. Ik woon in een dorpcentrum (~13km inwones zonder deelgemeenten) en in een straal van 1km van mijn deur zijn er:Maar dat hangt toch samen met het feit dat dit veelal dure, grote wagens zijn? Neem nu zo'n Tesla Y (zie ik toch vaak rijden), zelfs tweedehands gaat dat toch boven het typische budget van een particulier?
Als je de relatief behoudsbewuste Belg wil overtuigen elektrisch te rijden gaat dat denk ik niet gebeuren met zo'n halve vrachtwagens.
- 8 publieke laadpunten (Een laadpaal met 2 stekkers aanzie ik als 2 laadpunten dus). 4 11kW & 4 22 kW
- 6 semi-publieke laadpunten, allemaal 11kW (meestal bij een bedrijf/winkel, achter een poort, die dicht is als het bedrijf/winkel niet open is)
Prijs variëert enorm natuurlijk. Denk dat een relatief zuinige EV aan de goedkoopste trage lader rond de 7ct/km zit en bij mijn naft is het 9ct/km. Dan moet je best al veel kms doen om de hogere aankoopprijs eruit te halen....
.