Opbrengst afschaffen bedrijfswagen

Dat bewijst dus dat als bedrijfswagens afgeschaft zouden worden, het aandeel elektrische wagens in België zou terugvallen tot quasi 0. We hebben ze hier alleen maar als bedrijfswagen, daarna willen we ze zelfs tweedehands niet.
Volgens statbel (cijfers 2024): 45.348 van de 254.240 EVs ingeschreven op een natuurlijk persoon; wat dus 18% is.

Maar dat hangt toch samen met het feit dat dit veelal dure, grote wagens zijn? Neem nu zo'n Tesla Y (zie ik toch vaak rijden), zelfs tweedehands gaat dat toch boven het typische budget van een particulier?

Als je de relatief behoudsbewuste Belg wil overtuigen elektrisch te rijden gaat dat denk ik niet gebeuren met zo'n halve vrachtwagens.
Er zijn wel meer problemen. Zoals het aantal publieke laadpalen en kostprijs van publiek laden. Ik woon in een dorpcentrum (~13km inwones zonder deelgemeenten) en in een straal van 1km van mijn deur zijn er:
  • 8 publieke laadpunten (Een laadpaal met 2 stekkers aanzie ik als 2 laadpunten dus). 4 11kW & 4 22 kW
  • 6 semi-publieke laadpunten, allemaal 11kW (meestal bij een bedrijf/winkel, achter een poort, die dicht is als het bedrijf/winkel niet open is)
Van al deze laadpunten zijn er zo goe als altijd 2 defect, beschikbaarheid varieert.

Prijs variëert enorm natuurlijk. Denk dat een relatief zuinige EV aan de goedkoopste trage lader rond de 7ct/km zit en bij mijn naft is het 9ct/km. Dan moet je best al veel kms doen om de hogere aankoopprijs eruit te halen....

En de kleinere EV's die wat betaalbaarder worden als nieuwe wagen die een ietwat moderne range hebben zijn nog nog te nieuw om al massaal op de tweedehandsmarkt te vinden.
Dit is mijn grootste ergernis, we worden versneld in het EV traject gepushed. Terwijl de markt totaal niet meekan. Er is al niet veel nieuw aanbod (die imo dan nog eens zo veel lelijker is dan de vorige generaties), laat staan dat er een deftig tweedehands aanbod is.

Dit is mijn grootste ergernis, we worden versneld in het EV traject gepushed. Terwijl de markt totaal niet meekan. Er is al niet veel nieuw aanbod (die imo dan nog eens zo veel lelijker is dan de vorige generaties), laat staan dat er een deftig tweedehands aanbod is.
Nja, ik denk niet dat het persé aan de markt of het aanbod ligt, maar vooral aan het slechte beleid.
Ik ben er zeker van dat er in Noorwegen bijvoorbeeld wel een veel uitgebreidere tweedehands markt is, doordat er door het beleid al veel eerder op ingezet is. En qua aanbod nieuw, zou ik een aantal jaar terug ook zeker mee akkoord gegaan zijn, maar qua aanbod is het de laatste jaren er wel echt serieus op vooruit gegaan.

Het is vooral door het beleid dat we in deze situatie zitten.

De elektrische wagens die gekocht worden in lease zijn vooral duurdere elektrische wagens, die dan ook nog eens grotendeels naar het buitenland verdwijnen. Zo komt er inderdaad geen tweedehands aanbod bij.
Verander het beleid zodat er duurdere wagens in lease exponentieel zwaarder belast zijn dan goedkopere wagens.

Qua beleid en standvastigheid kan men ook geen lijn trekken en duidelijkheid geven. Als men nu bv. duidelijkheid zou scheppen over de komende vijf jaar qua :
- BIV
- Verkeersbelasting : kilometerheffing of niet, hoe berekend, welke bonusmalus voor uitstoot
- Elektricteitprijs : Welke heffingen/tax, er is al langer sprake van een shift/daling ook in functie van warmtepompen
- Prijs aan de pomp : Dit zou over enkel door EU wetgeving al veranderen over enkele jaren, door een grotere heffing op vervuiling/CO2/...

Ik heb het nog al vermeld, 10 jaar terug betaalden particulieren al met plezier een paar duizend euro meer voor een diesel voor een terugverdieneffect. Waarom zou dit anders zijn voor elektrische wagens? Zolang mensen wel weten waar ze aan toe zijn natuurlijk.

Als er alleen al wat duidelijkheid zou komen over bv. een daling van 20% van elektriciteitprijs en stijging van 20% aan de pomp op langere termijn (relatief tov. elkaar adhv tax, los van verdere marktprijs), dat zou al veel beteken qua duidelijkheid en mogelijke berekening van terugverdieneffecten. Op dit moment zit de TCO van elektrische en brandstofwagens al dicht bij elkaar, maar is er vooral zeer veel onduidelijkheid die mensen afschrikt. Zo ontstaat er effectief een vraag naar (tweedehands) elektrische wagens.
Als er dan ook nog het aanbod is door het gewijzigde beleid voor leasewagens op de tweedehands markt, dan zul je een heel verschil zien.

En neen, voor alle duidelijkheid, dat is niet de enige factor. En neen, er zullen nog veel mensen met beperkte laadmogelijkheden niet voor een elektrische wagen kiezen. Maar start aub met slim beleid.

Ik heb het nog al vermeld, 10 jaar terug betaalden particulieren al met plezier een paar duizend euro meer voor een diesel voor een terugverdieneffect. Waarom zou dit anders zijn voor elektrische wagens? Zolang mensen wel weten waar ze aan toe zijn natuurlijk.
Omdat diesel tanken goedkoper is, omdat je met een volle tank diesel veel verder kan rijden dan met een volle tank benzine, omdat diesel tanken even eenvoudig is als benzine tanken. Voor elektrisch rijden gaat dit niet op.

Omdat diesel tanken goedkoper is, omdat je met een volle tank diesel veel verder kan rijden dan met een volle tank benzine, omdat diesel tanken even eenvoudig is als benzine tanken. Voor elektrisch rijden gaat dit niet op.
Elektrisch tanken is ook goedkoper.
Elektrisch rijden is qua tax/onderhoud goedkoper.
Elektrisch tanken is voor veel mensen eenvoudiger. (Laadpaal thuis en je moet quasi nooit gaan "tanken")

Er zijn toch ook gewoon duidelijke praktische en financiële voordelen aan elektrisch rijden? Ja, iets anders dan bij diesel tov. benzine. Maar ze zijn er toch? Maar op financiëel vlak ontbreekt er gewoon een groot stuk duidelijkheid hieromtrent.

Dat bewijst dus dat als bedrijfswagens afgeschaft zouden worden, het aandeel elektrische wagens in België zou terugvallen tot quasi 0. We hebben ze hier alleen maar als bedrijfswagen, daarna willen we ze zelfs tweedehands niet.

Maar dat hangt toch samen met het feit dat dit veelal dure, grote wagens zijn? Neem nu zo'n Tesla Y (zie ik toch vaak rijden), zelfs tweedehands gaat dat toch boven het typische budget van een particulier?

Als je de relatief behoudsbewuste Belg wil overtuigen elektrisch te rijden gaat dat denk ik niet gebeuren met zo'n halve vrachtwagens.

Er is hier ook geen echte dwang om elektrisch te rijden.
+ meesten hebben geen laadinfrastructuur thuis. Dat is toch nog altijd maar een vrij kleine minderheid die deftige laders hebben thuis. Als je dat niet hebt, wil je geen EV. (Ik zou geen EV willen omdat ik in een appartement woon. Als je niet "thuis" kan laden, heb je een comfortnadeel ten opzichte van een ICE.)
+ publiek laden is vrij duur dus het prijsvoordeel van EV is eigenlijk uiteindelijk vrij klein.
+ Veel meer variantie op tweedehandse prijs terwijl een ICE minder variantie heeft
+ Veel meer angst voor een "slechte" batterij.

Er is hier ook geen echte dwang om elektrisch te rijden.
+ meesten hebben geen laadinfrastructuur thuis. Dat is toch nog altijd maar een vrij kleine minderheid die deftige laders hebben thuis. Als je dat niet hebt, wil je geen EV. (Ik zou geen EV willen omdat ik in een appartement woon. Als je niet "thuis" kan laden, heb je een comfortnadeel ten opzichte van een ICE.)
Ok, maar neem dit nu bijvoorbeeld.

Is het in België al verplicht om laadinfrastructuur te voorzien voor alle parkeerplaatsen bij het bouwen van appartementen? Hier is dat al jaren het geval. Dat is het soort van keuzes dat men kan maken en vaak kiest niet te maken.

Ok, maar neem dit nu bijvoorbeeld.

Is het in België al verplicht om laadinfrastructuur te voorzien voor alle parkeerplaatsen bij het bouwen van appartementen? Hier is dat al jaren het geval. Dat is het soort van keuzes dat men kan maken en vaak kiest niet te maken.

Dat valt ook onder het gebrek aan dwang.

Als ik nieuwbouwappartementen zie, zit er al soms geen parkeerplaats meer bij :p.

Laatste keer dat ik eens ben gaan zien voor een nieuwbouwappartement, moest je een aandeel kopen van een naburige privaat uitgebate parkeergarage waar je dus niet eens een vaste plek kreeg.

In de meeste bestaande garageboxen of zelfs garages in rijwoningen kan je met de nieuwste wagens amper nog binnen, laat staan dat je daar zo een logge elektrische wagen moet zien binnen te krijgen en op te laden.

In de meeste bestaande garageboxen of zelfs garages in rijwoningen kan je met de nieuwste wagens amper nog binnen, laat staan dat je daar zo een logge elektrische wagen moet zien binnen te krijgen en op te laden.
Dat lijkt mij nonsens.

Een garagepoort is normaliter minimaal 2.5m breed. Ik ken ook weinig rijwoningen die geen garage hebben die geen 3 m breed is. Extreme uitzonderingen daargelaten.

Dat lijkt mij nonsens.

Een garagepoort is normaliter minimaal 2.5m breed. Ik ken ook weinig rijwoningen die geen garage hebben die geen 3 m breed is. Extreme uitzonderingen daargelaten.
Kijk eens bij veel oudere rijwoningen. Je zal er met je wagen misschien wel binnen kunnen rijden (eventueel met de spiegels ingeklapt), maar uitstappen is iets anders.

Dit is nieuw. Wat is er logger aan een EV dan een ICE?

Kijk eens bij veel oudere rijwoningen. Je zal er met je wagen misschien wel binnen kunnen rijden (eventueel met de spiegels ingeklapt), maar uitstappen is iets anders.

Dat geldt voor de ruimte die men voorzien heeft op publieke parkeerplaatsen. Dit gaat niet om rijwoningen. Of de thuisgarages.

Dat geldt voor de ruimte die men voorzien heeft op publieke parkeerplaatsen. Dit gaat niet om rijwoningen. Of de thuisgarages.
Als bij ons in de dorpskern van de gemeente kijk zie ik daar toch heel wat rijhuizen met een zeer smalle garage hoor. Misschien zelfs achteraf ingebouwd omdat het huizen zijn van 100 jaar oud. Dat fungeert dan gewoon als rommelkot terwijl men op straat parkeert.

Dat beroemd filmpje van Man Bijt Hond waar die oude mens zijn Fiat Panda (!) binnenreed op een manier dat zijn autodeur nog open kon door zijn garagdeur open te houden was daar een extreem voorbeeld van.

Algemeen is het toch niet zo ideaal voor laadinfrastructuur zonder een eigen oprit lijkt me.

Dit is nieuw. Wat is er logger aan een EV dan een ICE?
Wagens worden over het algemeen groter, maar is dat effect bij EV's niet versterkt doordat velen al SUV's zijn of gewoon een brede basis hebben voor die batterij? Ik denk dan aan zo'n Hyundai Ioniq, wat al geen luxe-EV is, en waarbij die breedte me toch elke keer opvalt.

Als bij ons in de dorpskern van de gemeente kijk zie ik daar toch heel wat rijhuizen met een zeer smalle garage hoor. Misschien zelfs achteraf ingebouwd omdat het huizen zijn van 100 jaar oud. Dat fungeert dan gewoon als rommelkot terwijl men op straat parkeert.

Dat beroemd filmpje van Man Bijt Hond waar die oude mens zijn Fiat Panda (!) binnenreed op een manier dat zijn autodeur nog open kon door zijn garagdeur open te houden was daar een extreem voorbeeld van.

Algemeen is het toch niet zo ideaal voor laadinfrastructuur zonder een eigen oprit lijkt me.

Die oude mens was dan ook de extreme uitzondering die ik bedoelde.
Ik ken gewoon weinig locaties waar een garage geen 3m is. En in een garage van 3m heb je toch iets of wat ruimte om wat laadinfrastructuur te zetten en heb je in principe 1m reserve waardoor je er toch aan kan.

Het belangrijkste is niet een eigen oprit maar een plaats waar je uw wagen kan zetten. Of dat nu een standplaats is met een oplaadpunt of een eigen garage waar je kan inrijden.
Het probleem bij appartementen en gelijkaardige woonblokken is dat de regels niet zo super eenvoudig zijn (oa brandveiligheid) dat dit bemoeilijkt. Terwijl bij een woning zonder het woonblokken principe die verantwoordelijkheid gewoon genegeerd wordt. En dat men bij die staanplaatsen in het verleden, maar soms zelfs nu nog, dat allemaal tot op de mm afpassen voor optimalisatie. En als er dan wijzigingen zijn dan zit je met de gebakken peren. Al parkeren sommige wagens zich al autonoom of kan je u parkeren recht uitrijden, uitstappen en die dan op afstand besturen voor als het krap is.

Uiteindelijk heb je echt geen laadpaal nodig in de meeste gevallen. Zo een simpele 3.7kw lader is voor veel gebruikers voldoende om het dagdagelijkse gebruik te dekken. Uiteindelijk met dat capaciteitsbeslag zie je mensen met hun 11kw of hun 22kw laadpaal ook niet volle bak laden aan die snelheid.
Wat men wel doet aan de publieke laadpaal.

Akkoord om het debat niet weer te voeren, niet akkoord m.b.t. er fiscaal geen ongelijkheid is met andere zaken: tijd is geld - ongeacht of dat nu werktijd/vakantietijd is, geld is fiscaal.

Edit: zo schuilen er ook grote ongelijkheden i.f.v. thuiswerk bvb. Dat gaat van fiscale ongelijkheden, energie, milieu, ...

Je kan toch onmogelijk élk detail van een job op een goudweegschaal gaan leggen?
De meeste van die zaken zijn trouwens iets tussen werkgever en werknemers. In het onderwijs heb je meer vakantie (ter wille van het welzijn van de leerlingen), bij de bank een 14e maand, bij de NMBS een kortere werkweek, bij de bakker gratis koffiekoeken...

Het belangrijke verschil is natuurlijk dat bij die salariswagen de overheid een stevige belastingkorting krijgt... bij die andere zaken is dat niet of toch véél minder het geval. Ben het verder met je eens dat als je dit fiscaal wilt hervormen je véél zaken zoals maaltijd/ecocheques etc. ook in de fiscale hervorming moet betrekken.

Tijd is geld... ga je mensen die deeltijds werken maar op kortere tijd een hoog loon verdienen dan ook een pak hoger belasten?
Want nu is zeker bij gezinnen eigenlijk het omgekeerde waar...

Je kan toch onmogelijk élk detail van een job op een goudweegschaal gaan leggen?
De meeste van die zaken zijn trouwens iets tussen werkgever en werknemers. In het onderwijs heb je meer vakantie (ter wille van het welzijn van de leerlingen), bij de bank een 14e maand, bij de NMBS een kortere werkweek, bij de bakker gratis koffiekoeken...

Ware het niet dat de grootste werkgever van het land de overheid is (rechtstreeks en onrechtstreeks), dus de relatie werkgever-werknemer wordt er eentje met zeer direct verband met de inkomsten uit belastingen.

Het belangrijke verschil is natuurlijk dat bij die salariswagen de overheid een stevige belastingkorting krijgt... bij die andere zaken is dat niet of toch véél minder het geval. Ben het verder met je eens dat als je dit fiscaal wilt hervormen je véél zaken zoals maaltijd/ecocheques etc. ook in de fiscale hervorming moet betrekken.

Dat zou nog eens zwaar kunnen tegenvallen, afhankelijk van wat je beschouwd als belastingkorting:
  • de piste tijd is geld
  • talloze en dure pensioenstelsels, denk maar aan de grote groep die jaren terug op vervroegd pensioen is gegaan op 51,52 ... jaar
  • loon vermomt al dividend
  • allerhande netto vergoedingen, zowel privé als overheid
  • pensioenspaarplannen in de ruime zin
  • soms bonusplannen
  • flexi -job statuut
  • Dienstencheques
Bijna zeker dat dit pakket een veelvoud is van die wagens.

Tijd is geld... ga je mensen die deeltijds werken maar op kortere tijd een hoog loon verdienen dan ook een pak hoger belasten?
Want nu is zeker bij gezinnen eigenlijk het omgekeerde waar...

Dat is anders - stel dat je een receptie hebt die 24/24 moet bemand zijn - reken eens uit wat de totale kost is op basis van 32h/week werken en op basis van 38/h werken, uitgaande van zelfde maandloon voor beiden. Weet je meteen hoeveel die tijd waard is in dit geval.

Het gaat mij hier om zaken die werden bekomen op basis van argumenten die vandaag niet of minder relevant zijn en ook niet van toepassing zijn op iedereen - dat is imo exact hetzelfde als de bedrijfswagens die uitgegroeid zijn tot salariswagens en vandaag zelfs in bepaalde gevallen salariswagens voor het niet maken van verplaatsingen voor het werk wegens 100% thuiswerk - verbaast dat men nog geen creatieve oplossingen heeft gevonden om het mobiliteitsbudget te maximaliseren in het geval er geen uitstaande leningen meer zijn.

In de witte sector zijn er ook zo van die voorbeelden: je hebt op termijn recht op 36 extra dagen/jaar verlof - dat is ook van toepassing voor iemand die de administratie doet bvb, dus geen verplegend/verzorgend personeel - motivatie van "zwaar werk" mogelijks onder druk.

Imo is het dus een pak complexer dan het lijkt.

Is dat niet logisch? Naar analogie zou dan ook kunnen zeggen dat we bvb. het onderwijs grondig gaan hervormen:
  • Vakantiedagen naar 32 dagen/jaar in combinatie met gesplitste schoolvakanties voor de leerlingen - zoiets zou 10.000 den extra lesuren genereren.
Of we passen werkweek van de NMBS aan naar een meer gangbare 38h/week.

Probleem is dat dergelijke andere dan fiscale koterij moeilijk in een kostprijs of cijfer te definiëren vallen, niettegenstaande de ontsporing ook aanwezig is.

Kijk eens wat dat geeft, ik sluit niet uit dat we de NAVO nodig hebben om de orde te herstellen.

Ik snap je denkpiste. Maar deze is foutief en gemankeerd.

Het is zo dat men in het onderwijs meer tijd vrijaf heeft. Meer vakantie dus.
Ook dit is deel van het loonpakket, maar wel op een heel andere manier.
Om te beginnen moet je daarvoor kijken naar het totale jaarloon dat die persoon verdient en hoe dit opgebouwd is. Dan zal je zien dat qua jaarloon dat allesbehalve een vetpot is, en dat er weinig fiscale koterij te bespeuren valt. Maaltijdcheques ja, maar daar stopt het zo een beetje.
Ook is dat verlof geen kost voor de maatschappij, de manier waarop het nu georganiseerd wordt met 8 weken onafgebroken vakantie daarover kan je discussiëren.
En die vakantie is daar vooral voor de kinderen, en niet voor de leerkrachten.
Op die manier verval je dus in een discussie van verloning in sectoren, en ja sommige sectoren betalen nu eenmaal beter dan andere. Onderwijs betaalt maar matig, voordeel dat je daar dan hebt is dat je wat meer vakantie hebt.

NMBS hetzelfde verhaal. Men heeft gekozen om de arbeidsduur te verlagen i.p.v. loonsverhoging.
Daardoor is het basisloon niet of minder competitief maar maakt de kortere arbeidsduur dit goed.
Ook kadert niet in waar dit in essentie over gaat. Want op dat loon worden nog altijd belastingen betaalt.
En de totale noodzakelijke arbeid blijft hetzelfde, wat met een lagere arbeidstijd dus zorgt voor meer personeel. Meer personeel die allemaal ook belastingen betalen.

Het is niet aan de overheid om te bepalen hoe een werkgever zijn personeel betaalt en hoeveel hij deze betaalt. Daar gaat het ook niet over.
Als de overheid zou opleggen dat elke werkgever in sector x zijn personeel op zijn minst 6k bruto moet betalen, ook dit zou een verhoging van de inkomsten betekenen. Maar dit is niet iets wat je wil van een overheid.
Het gaat hem erover dat de overheid moet zorgen dat de belastingen op arbeid fair en gelijk gebeuren. Een werkgever mag dus gerust nog wagens uitdelen, alleen moeten deze correct en fair belast worden. Daar gaat het hem over.

Het loon voor leerkrachten in de vakantie is trouwens uitgestelde bezoldiging, m.a.w. wordt er doorheen de andere maanden ingehouden om daarmee de vakantie te betalen.

Terug
Bovenaan