Opbrengst afschaffen bedrijfswagen

En breder, ik denk dat in België we redelijk goed af zijn op vlak van "een voltijdse job moet voldoende middelen genereren om te kunnen leven". Ik denk persoonlijk dat de werkelijke problemen op dat vlak zitten bij jobs die niet voltijds worden aangeboden.
We zijn inderdaad redelijk goed af. De vraag is of we dat blijven als er aan al die fiscale vehikels wordt geknabbeld? Elk van die vehikels heeft een impact op de maatschappij (op de sociale zekerheid, mobiliteit, spaarvermogen, milieu, enz.) en mogen daarom best kritisch worden bekeken. Elk van die vehikels is echter ook (op z'n minst gedeeltelijk) ontstaan omwille van de hoge fiscale druk op arbeid. Ze inperken zonder ook iets aan die fiscale druk te doen zou onze koopkracht wel 's stevig onder druk kunnen zetten.

Bedrijfswagens lijken me juist een zeer goed systeem om alternatieve verloning aan te bieden aan werknemers. Ons wagenpark is juist zo groen door de fiscaliteit ervan, er worden bijna enkel elektrische wagens nog ingeschreven in Belgie. 21% btw op alle bedrijfswagen, de kosten ervan worden deels verworpen in de vennootschapbelasting, voordeel alle aard, etc. Dat levert echt wel wat op.

Ik ben er dan ook niet van overtuigd dat het simpelweg afschaffen ervan netto iets gaat opbrengen. Ok de belastbare winst van bedrijven zal stijgen wat resulteert in hogere vennootschapbelasting. Voordeel alle aard valt weg, geen 21% btw meer gezien de meeste mensen een 2dehandswagen zullen kopen,..

Er lijken me andere domeinen belangrijker waar men geld kan vinden (pensioenen, ambtenaren en sociale zekerheid).

We zijn inderdaad redelijk goed af. De vraag is of we dat blijven als er aan al die fiscale vehikels wordt geknabbeld? Elk van die vehikels heeft een impact op de maatschappij (op de sociale zekerheid, mobiliteit, spaarvermogen, milieu, enz.) en mogen daarom best kritisch worden bekeken. Elk van die vehikels is echter ook (op z'n minst gedeeltelijk) ontstaan omwille van de hoge fiscale druk op arbeid. Ze inperken zonder ook iets aan die fiscale druk te doen zou onze koopkracht wel 's stevig onder druk kunnen zetten.
Ik denk dat het niet echt moet verrassen dat als er 20 miljard gevonden moet worden de koopkracht, die stoelt op dure koterij, onder druk kan komen te staan.

Bedrijfswagens lijken me juist een zeer goed systeem om alternatieve verloning aan te bieden aan werknemers. Ons wagenpark is juist zo groen door de fiscaliteit ervan, er worden bijna enkel elektrische wagens nog ingeschreven in Belgie. 21% btw op alle bedrijfswagen, de kosten ervan worden deels verworpen in de vennootschapbelasting, voordeel alle aard, etc. Dat levert echt wel wat op.
Het is een mooie cadeau voor de autolobby vooral. Groener zou zijn om je wagen veel langer in gebruik te houden i.p.v. altijd meer te produceren, en als elektrificatie het doel is lijkt dat elders beter te gaan zonder bedrijfswagens.

Het ding is ook gewoon dat al die zaken zo samenhangend geworden zijn, dat ze elk iets anders onderuit zouden halen als eraan gemord zou worden.
Er aijn tig van argumenten om een auto aan de kant te laten maar er zijn amper volwaardige alternatieven. Als ik bv. kijk naar mijn situatie waarbij ik een boerengat woon. Geen bussen meer want recent afgeschaft. Daar begint het dan al. 27km tot aan werk, elektrische fiets allemaal goed en wel maar toch bedankt...

Het ding is ook gewoon dat al die zaken zo samenhangend geworden zijn, dat ze elk iets anders onderuit zouden halen als eraan gemord zou worden.
Er aijn tig van argumenten om een auto aan de kant te laten maar er zijn amper volwaardige alternatieven. Als ik bv. kijk naar mijn situatie waarbij ik een boerengat woon. Geen bussen meer want recent afgeschaft. Daar begint het dan al. 27km tot aan werk, elektrische fiets allemaal goed en wel maar toch bedankt...
Maar als je even uitzoomt...je moet toch niet gecompenseerd worden om op je werk te geraken, bovenop je loon? Ik denk niet dat voor de bedrijfswagen ingeburgerd was iedereen op het openbaar vervoer of de fiets zat.

Laatst bewerkt:
Maar als je even uitzoomt...je moet toch niet gecompenseerd worden om op je werk te geraken, bovenop je loon? Ik denk niet dat voor de bedrijfswagen ingeburgerd was iedereen op het openbaar vervoer of de fiets zat.
Neen, maar toen volstond het loon misschien wel meer dan nu? Als ik er nu eentje zou moeten kopen, zou het een tweedehands benzine zijn dus een knauw aan de elektrificatie volgens mij. Ik snap het hele koterij systeem wel vanuit oogpunt werkgever/werknemer. Ik werk voor een KMO en daar is creatief geoptimaliseerd omdat het kan en omdat het de voordeligste optie is voor beide partijen. Temeer omdat een platte loonsverhoging frowned upon is.

Elke keer als dit debat heropflakkert passeren toch gewoon dezelfde dooddoeners: het is groener (nee), het openbaar vervoer is géén volwaardig alternatief (klopt, en gaat dat ook onmogelijk 100% kunnen zijn), er zijn te hoge lasten op arbeid (klopt, maar waarom die enkel voor enkelingen verlichten?), etc.
Nu nog "jaloezie/afgunst" en we hebben ze wel allemaal gehad zeker?

Vele dingen hangen inderdaad samen, dus voor mijn part mogen ze die in één keer allemaal tesamen aanpakken.
Ik vind dat mensen wél een compensatie mogen krijgen en/of de kosten om op hun werk te geraken in rekening brengen, wanneer ze ook op die arbeidsinkomsten belast worden, maar met voorkeur voor OV (want milieu) en op een gelijke basis voor iedereen die werkt, en niet met privé vervoer cadeau erbovenop voor sommigen en niet voor anderen.

Ik denk dat het niet echt moet verrassen dat als er 20 miljard gevonden moet worden de koopkracht, die stoelt op dure koterij, onder druk kan komen te staan.
Dat ze maar 's beginnen met de notionele interesten en innovatie/octrooi aftrekken aan te pakken, dat zijn al enkele miljarden zonder dat de working class dat moet ophoesten.

Vervolgens mogen ze's evalueren of het echt nodig is om defensie uitgaven te laten groeien tot 2,5% van het BBP (en later zelfs 5%) zoals macho Theo dat graag zou willen. Die 2% volstaat als huidige norm voor de NAVO dus waarom miljarden meer uitgeven?

Regering zoekt 20 miljard tegen 2029. Volgens FOD Financiën kost de de notionele interest en die innovatie aftrekken de schatkist jaarlijks 3 miljard. Lijkt me dat daar al een behoorlijk stuk te rapen valt zonder dat er weer maar 's naar de bedrijfswagens of de accijnzen enz. wordt gekeken. Dat is nu 's iets waar ze ook behoorlijk wat geld kunnen gaan halen zonder in de zakken van de mensen te zitten. Maar daar wordt geen enkel woord over gerept. Wel plannen om jaarlijks 0,8 miljard te besparen in de gezondheidszorg of 0,9 miljard te "winnen" door fiscale fraude

Dit is dus het probleem in dit land. Er kan geen enkele discussie gevoerd worden zonder na 1 sec te vervallen in '50% is al veel' en 'XYZ is achterlijk want <pseudo excuus>' waar de echte reden is 'ik zal > 0.0001 % nadeel hebben.

Net zoals er geen enkele discussie gevoerd kan worden zonder na 1 sec te vervallen in 'jamaar wat met x en y en z, die systemen zitten toch evengoed slecht in elkaar? je moet ALLES ineens bekijken'. Wat gewoonweg onmogelijk is.

Waarom moet men het hele plaatje tegelijk bekijken? Waarom kan men niet stap voor stap de ene bricolage na de andere afbreken?
Die 3-6 miljard die opgebracht zou worden door afschaffen van bedrijfswagens kan men bv meteen gebruiken om belastingschalen aan te passen naargelang gewenst.
Je kan de belastingvrije som verhogen zodat iedereen profiteert, je kan de hoogste bracket wat opschuiven zodat vnl de hogere lonen profiteren, ...
Het loonverlies wordt zo gedeeltelijk gecompenseerd. Voor de rest moet de markt zich maar aanpassen. En ja dit zal gevoeld worden, maar slecht beleid in stand houden omdat het afschaffen gevoeld zal worden door bepaalde subgroepen is geen argument. Zeker niet als die subgroep vnl uit de grotere verdieners bestaat die zulke effecten doorgaans wel kunnen incasseren. Geef het een jaar of 2 om te stabiliseren, evalueer en corrigeer je compenserende maatregelen, en pak dan de volgende bricolage aan.

Er zijn best mogelijkheden om bricolage weg te werken zonder dat je meteen het hele bouwwerk moet slopen. DAT is net onmogelijk, je kan moeilijk alles tegelijk bekijken want dan zijn de veranderingen zo ingrijpend dat je onmogelijk elk effect correct in rekening kan brengen. Je MOET compenserende maatregelen nemen voor elke grote bricolage dat je afschaft. Als je daarin een fout maakt riskeer je dat er mensen serieus in financiële problemen komen. Als je ineens ALLE bricolage wil afschaffen is het gewoon een zekerheid dat er dingen mis gaan en je vele mensen in een put duwt.

Als je een bouwvallig krot bezit en je wil renoveren terwijl je er in woont, dan doe je stukje per stukje. Je kan ook alles meteen in 1 slag afbreken en volledig opnieuw bouwen, maar dan heb je in tussentijd geen woonst. En dat is nu eenmaal geen optie voor een land.

Dus ja laat ons beginnen stap voor stap. En het is logisch te beginnen bij maatregelen die vnl door de grotere verdieners treffen, want die kunnen mogelijks negatieve effecten eenvoudiger incasseren. En des te meer bricolagewerk je sloopt, des te eenvoudiger wordt het om de volgende bricolage af te breken want je doet ervaring op en je hebt een minder ingewikkelde structuur waardoor effecten eenvoudiger in kaart gebracht en beter voorspelt kunnen worden.

Lijkt mij toch ook een fameuze misvatting dat enkel grootverdieners een salariswagen hebben? Maar goed; het mag van mij op de schop als ze dan een inpassing doen richting loonkosten.

Het loon voor leerkrachten in de vakantie is trouwens uitgestelde bezoldiging, m.a.w. wordt er doorheen de andere maanden ingehouden om daarmee de vakantie te betalen.
Even side track, maar dus die maandlonen die je online kan vinden voor leerkrachten (die imo toch best hoog zijn) krijgen ze maar 10x verdeeld over 12 maand?

Misschien omdat de lasten van 50% op alles wat boven boven die grens is al meer dan voldoende is? Graag wel serieus blijven.
Pleiten om dit te verhogen naar 55 of 60% is waanzin. Voor elke euro die je dan verdient 60 cent afgeven is bij de haren trekken in het kwadraat.
Ik vind dit nochtans niet overdreven. Leg de grens gewoon hoog voor die schijf, maar een schijf die boven 50% gaat heeft imo zeker bestaansrecht.
Ik zou dat wel ergens leggen zodanig dat er maar weinig belgen zijn die effectief aan deze grens komen. Iets voor de top 2% beste verdieners ofzo.

Er wordt hier altijd nogal vrij snel gedacht dat het enkel de grootverdieners zijn die een wagen hebben en dat elke bedrijfswagen minimum een BMW X6 is. Ik heb, zeker naar BG normen, een vrij bescheiden loon maar wel een wagen (verre van eender welk type dat hier als "dikke bak" wordt bestempeld). Leuk dat je die wilt afschaffen en in ruil de hoogste belastingschijf wilt verlagen. Maar daar ben ik niet veel mee aangezien ik daar niet in val, en met mij nog tienduizenden anderen.

Een directe afschaffing en enkel aanpassing aan de hoogste schijf zou voor mij 100% verlies zijn van honderden euro's. Tenzij hier mensen naïef genoeg zijn om te denken dat de WG dat volledig gaat betalen aan extra loon. Daarbovenop krijg ik wel de extra stijging van de jaarlijkse gezonheidspremie erbij, en hoogstwaarschijnlijk nog enkele andere verhogingen zoals de BTW die hoogstwaarschijnlijk zal stijgen. En met die laatste heb ik zelf niet zo'n probleem aangezien dat een minimale impact is voor iedereen maar wel een grote winst voor de staatskas.

Ik vind dit nochtans niet overdreven. Leg de grens gewoon hoog voor die schijf, maar een schijf die boven 50% gaat heeft imo zeker bestaansrecht.
Ik zou dat wel ergens leggen zodanig dat er maar weinig belgen zijn die effectief aan deze grens komen. Iets voor de top 2% beste verdieners ofzo.
Goeie vraag. Ik weet dat je telkens de dag voor en de dag na de vakantie werk moest hebben om dan die vakanties betaald te krijgen. Dat mocht dan school A de dag voor de vakantie zijn en school B de dag na de vakantie, dat maakte niet uit. Dat was "in mijn tijd" dan vaak ook met terugwerkende kracht betaald.
Als dat niet het geval was, moest ik werkloosheid aanvragen voor die periode.

Even side track, maar dus die maandlonen die je online kan vinden voor leerkrachten (die imo toch best hoog zijn) krijgen ze maar 10x verdeeld over 12 maand?
Enkel voor tijdelijken. Wie vast benoemd is, krijgt wel een gelijke verdeling. Tijdelijken worden effectief vertoond op basis van een 1/12e berekening. Nogal simplistisch voorgesteld maar zo verloopt het wel grotendeels.

Lijkt mij toch ook een fameuze misvatting dat enkel grootverdieners een salariswagen hebben? Maar goed; het mag van mij op de schop als ze dan een inpassing doen richting loonkosten.
Niemand zegt toch 'enkel'? Wel voornamelijk. Hoeveel % van diegenen die 5000€+ bruto verdienen heeft de mogelijkheid tot bedrijfswagens vs % van diegenen die onder de 4000€ zitten? Het 1e getal zal een pak dichter bij de 100% zitten dan het 2e getal.

Laatst bewerkt:
nee, de uitgestelde bezoldiging is een systeem waarbij je, als je X/10 maand gewerkt hebt, ook X/10 van je zomervakantie betaald krijgt. Dit systeem werd ooit uitgelegd alsof het een loon was dat je kreeg op basis van je prestaties in het schooljaar, vandaar de uitgestelde bezoldiging. De brutolonen zijn trouwens idd in orde (niemand ontkent dit), het is de arbeidsorganisatie en de extralegale voordelen die de concurrentie met de privé niet aankunnen, ja zelfs inclusief pensioen).

(verdere discussie graag in een andere topic, er zijn er genoeg over leerkrachten, bvb https://www.beyondgaming.be/threads/beroep-leerkracht-aantrekkelijker-maken.23858/)

Niemand zegt toch 'enkel'? Wel voornamelijk. Hoeveel % van diegenen die 5000€+ bruto verdienen heeft de mogelijkheid tot bedrijfswagens vs % van diegenen die onder de 4000€ zitten? Het 1e getal zal een pak dichter bij de 100% zitten dan het 2e getal.

Wel al van 2023 but still...

Wel al van 2023 but still...
Dit artikel neemt de groep van alle bedrijfswagenbezitters, en kijkt dan hoe de verdeling van de lonen zit. Dat geeft een vertekend beeld want je hebt natuurlijk veel meer volk dat tussen 3-4000 euro verdient dan volk dat > 6000 zit.

https://environment.ec.europa.eu/ec...hs-candidate-reform_en?utm_source=chatgpt.com
"The subsidy has proven to increase fiscal inequality as 51% of company cars are registered by the 10% of highest-earning taxpayers in Belgium and only 6% of company cars are registered by 50% of the lowest-earning taxpayers."

Ik snap je denkpiste. Maar deze is foutief en gemankeerd.

Het is zo dat men in het onderwijs meer tijd vrijaf heeft. Meer vakantie dus.
Ook dit is deel van het loonpakket, maar wel op een heel andere manier.
Om te beginnen moet je daarvoor kijken naar het totale jaarloon dat die persoon verdient en hoe dit opgebouwd is. Dan zal je zien dat qua jaarloon dat allesbehalve een vetpot is, en dat er weinig fiscale koterij te bespeuren valt. Maaltijdcheques ja, maar daar stopt het zo een beetje.
Ook is dat verlof geen kost voor de maatschappij, de manier waarop het nu georganiseerd wordt met 8 weken onafgebroken vakantie daarover kan je discussiëren.
En die vakantie is daar vooral voor de kinderen, en niet voor de leerkrachten.
Op die manier verval je dus in een discussie van verloning in sectoren, en ja sommige sectoren betalen nu eenmaal beter dan andere. Onderwijs betaalt maar matig, voordeel dat je daar dan hebt is dat je wat meer vakantie hebt.
Sorry, maar mijn vrouw werkte voltijds bij het OCMW en is daarna in het onderwijs gaan werken. Haar loon is letterlijk verdubbeld, en (nog) meer verlof.
En ze geeft geen les... Enkel leerlingbegeleiding (dus geen lesvoorbereidingen/verbetering/...)

Terug
Bovenaan