Voordeel alle aard valt weg, geen 21% btw meer gezien de meeste mensen een 2dehandswagen zullen kopen,..
Er lijken me andere domeinen belangrijker waar men geld kan vinden (pensioenen, ambtenaren en sociale zekerheid).
Dat voordeel alle aard is al dubbel en dik gecoverd door het feit dat mensen hun brutoloon door het afschaffen ook gewoon gaat stijgen.
Dat VAA een argument is pro salariswagens, “hoho afschaffen is ook verlies van VAA voor de overheid”. Alsof dat een salariswagen echt een inkomst is voor de overheid, je bedenkt die gekkigheid toch gewoon niet.
En op een tweedehandswagen moet je geen BTW betalen? Enkel geldig als dit bij een particulier is, bij een garage ga je in bijna alle gevallen gewoon BTW moeten betalen.
Andere domeinen die ook belangrijk zijn, belangrijke nuance wel.
Neen, maar toen volstond het loon misschien wel meer dan nu? Als ik er nu eentje zou moeten kopen, zou het een tweedehands benzine zijn dus een knauw aan de elektrificatie volgens mij. Ik snap het hele koterij systeem wel vanuit oogpunt werkgever/werknemer. Ik werk voor een KMO en daar is creatief geoptimaliseerd omdat het kan en omdat het de voordeligste optie is voor beide partijen. Temeer omdat een platte loonsverhoging frowned upon is.
Het loon volstond toen evenzeer als nu. Maar toen had men gewoon een meer realistisch beeld van 1 wagen per gezin i.t.t. 1 per gezinslid.
Ook was toen een dure wagen veel minder de standaard.
Knauw aan de elektrificatie zal heus wel meevallen hoor. Een rem initieel misschien, en een daling van de verkoop van dure EV’s zeker.
Benzinemotoren gaan steeds duurder en duurder worden, dieselmotoren zijn dat al. Mensen gaan op een bepaald ogenblik ook beginnen rekenen en zie dat een elektrische wagen gewoon goedkoper gaat zijn over een periode van 5-6 jaar en dus die keuze maken.
En men gaat ook beslissen dat een dure EV misschien ook niet noodzakelijk is maar een kleiner model toch ook wel volstaat. Die reis naar Frankrijk, misschien is het toch geen must om heel onze inboedel mee te nemen.
Overal is loonsverhoging een lastige kwestie. Maar als werkgever moet je op een gegeven moment de feite onder ogen zien, ofwel betaal je competitief ofwel heb je geen werknemers.
En als werknemer moet je ook de realiteit onder ogen zien dat uw loon gelijk staat met uw economische waarde, als je niet meer betaald wordt dan is dat ook omdat je dat niet waard bent
Er wordt hier altijd nogal vrij snel gedacht dat het enkel de grootverdieners zijn die een wagen hebben en dat elke bedrijfswagen minimum een BMW X6 is. Ik heb, zeker naar BG normen, een vrij bescheiden loon maar wel een wagen (verre van eender welk type dat hier als "dikke bak" wordt bestempeld). Leuk dat je die wilt afschaffen en in ruil de hoogste belastingschijf wilt verlagen. Maar daar ben ik niet veel mee aangezien ik daar niet in val, en met mij nog tienduizenden anderen.
Een directe afschaffing en enkel aanpassing aan de hoogste schijf zou voor mij 100% verlies zijn van honderden euro's. Tenzij hier mensen naïef genoeg zijn om te denken dat de WG dat volledig gaat betalen aan extra loon. Daarbovenop krijg ik wel de extra stijging van de jaarlijkse gezonheidspremie erbij, en hoogstwaarschijnlijk nog enkele andere verhogingen zoals de BTW die hoogstwaarschijnlijk zal stijgen. En met die laatste heb ik zelf niet zo'n probleem aangezien dat een minimale impact is voor iedereen maar wel een grote winst voor de staatskas.
De realiteit is dat uw koopkracht gaat dalen, daar gaat niemand doekjes om winden.
Dat is gewoon de realiteit. Of je mocht bij de gelukkige zijn die zijn werkgever gewoon compenseert met afdoende brutoloon.
Ja dat is pijnlijk en allesbehalve fijn, maar dat is wel de realiteit.
En ook hierop is het gewoon zo dat uw loon een afspiegeling is van uw economische waarde.
Als je loon maar dat is, dan is het ook maar dat. Verschil in loon is er nu eenmaal, verschil tussen jobs en sectoren ook.
Van mij mag iedereen aan een loon zoals in de chemische, consultancy en de bankensector tewerkgesteld zijn, maar dat is niet de economische realiteit spijtig genoeg.
En alles wat je opnoemt is ook het feit voor mensen zonder salariswagen.
Maar dat is nu net wat eerlijkheid en solidariteit is in belasting en loonlasten. En wat er nu aangekaart wordt dat salariswagens geen eerlijke belasting zijn, en geen solidariteit is.