Ze verdient niet te veel, ze verdient goed zelfs voor iemand met haar diploma. En ik zeg haar vooral dat ze mag kiezen wat ze doet, zolang ze er gelukkig van wordt, of dat nu vrijwilligerswerk of CEO is...
Haar collega's met exact dezelfde functie hebben een bachelordiploma en dus een stuk lager loon, maar ik vind eigenlijk vooral dat de opleidingsvoorwaarden voor leerkracht omhoog moeten, maar dan krijg je het tekort nooit opgelost.
Om een voorbeeldje te geven, een vriendin (studiegenoot, ook PHD) van haar doet Data Science bij OCMW (in Brussel, waar ze dus wel hogere diploma's vragen) en die verdient minder dan een random leerkracht 3e graad. Dan kan je echt niet aanhalen dat leerkracht (zeker met master) zo slecht betaald is hoor.
Again, compleet irrelevant voor deze discussie. Verschillende werkgevers mogen gerust voor dezelfde functie meer betalen.
Heb voor mijn huidige functie ook al eens een aanbieding zien passeren waar het brutoloon aanzienlijk hoger lag (€ 1k meer bruto per maand), maar waarvoor ik in mijn ogen niet voldoende solide ervaring had om de sprong al te wagen.
Het gaat hier om salariswagens waarbij het voornaams probleem de fiscale koterij is en de ongelijke bruto/netto-verhouding tussen verschillende werknemers zonder goede reden (i.t.t. kinderen ten laste bijvoorbeeld), en daarnaast het milieuaspect (maar minder als vroeger).
Dat er hier nog serieus pinguïns afkomen met "ja, maar het openbaar vervoer is geen volwaardig alternatief"... tja, dat drogargument is al zo vaak gepasseerd, ... Dat gaat het dus nooit zijn, en ik zou ook graag als pendelaar hebben dat mijn treinen niet continu worden afgeschaft (zoals gisteren nog) en de stiptheid hebben van die in Japan, maar helaas, dat staat nog steeds los van deze discussie, want het is niet dat treinen perfect reden vooraleer het systeem van salariswagens volledig uit de hand liep.
De reden waarom de politiek het niet afschaft is omdat het dusdanig uit de hand gegroeid is, en men een selecte groep op korte termijn te veel zou moeten afnemen, wat ze realistisch niet kunnen terugkrijgen. Vandaar ook gedrochten zoals het mobiliteitsbudget dat zich ook nog eens uitbreid. Als iedere werknemer zelfstandig een deel van z'n brutoloon zou kunnen omzetten in mobiliteitsbudget en daar z'n wagen mee zou mogen leasen, of zelfs z'n hypotheek afbetalen, het gat in de begroting gaat mogelijks minstens maal 2 denk ik. Je fiscaliteit zou echter niet in die mate bepaald mogen worden door bij welke werkgever je werkt.
, of dat nu vrijwilligerswerk of CEO is...