Ja mooi verhaal hoor. Maar het is natuurlijk de overheid die al die koterijen in het leven heeft geroepen.
En dan achteraf verbaasd zijn dat de middelen die aangereikt wordt ook gretig gebruikt worden. Of het nu gaat over bedrijfswagens, MC's, zonnepaneelpremies, ... dat is eigenlijk gewoon niet ernstig.
Intussen zijn we zover dat bijvoorbeeld wagens en maaltijdcheques een standaard gegeven zijn in Belgische loonpakketten. En nu moet dat allemaal terug gedraaid worden omdat de overheid bakken geld verkwist en zelfs met de reeds torenhoge belastingdruk de begroting verre van op orde krijgt.
Op zich ben ik er volledig mee akkoord dat een dringende en grondige hervorming nodig is (edit: om de fiscaliteit ook eerlijker te maken). Maar het monster is intussen zo groot geworden dat ik niet weet wie hier zijn vingers aan gaat verbranden en hoe. En ik wil zelf gerust wat inboeten. Als dit effectief, maar dan ook écht, onze begroting mee op orde helpt te brengen. En niet dat er bij de volgende ronde dan weer massaal geld gezocht moet worden.
Het doet er toch niet toe dat de overheid dit in het leven heeft geroepen ? Er wordt zoveel gedaan door de overheid. Maar het is niet omdat de overheid dit doet dat we het daarom dan maar moeten door laten gaan. Of dat we het niet mogen bekritiseren en overkoepelend bekijken of dit eigenlijk wel zo'n goed idee is.
En de realiteit is gewoon dat hoe we het oplossen dat dit idioot is en een erosie is van het solidair principe achter de sterke schouders. Een erosie die dan bijdraagt aan het gat in de begroting waardoor we maatregelen moeten nemen.
Echter het feit dat we een gat in de begroting hebben heeft te maken met het feit omdat we als maatschappij meer wensen dan dat we kunnen betalen.
En het spreekt voor zich dat we eigenlijk alles deftig onder de loep moeten nemen om te zien of we die zaken nog wel doen. Of hoe we die gaan organiseren op een correctere, efficiëntere wijze. Maar dat wil daarom niet zeggen dat je zaken die scheef zijn scheef moet laten lopen onder de noemer van de rest is ook scheef.
Dat is juist de reden waarom we nu in deze situatie zitten. Je lost een scheve situatie niet op met extra scheve zaken toe te voegen.
Met de grote gaten die er zijn en op ons toekomen is het misschien ook tijd om zaken gewoon op orde te zetten zodanig dat het zo als een huis staat dat we niet anders meer kunnen dan het op andere plaatsen te gaan halen.
Het is moeilijk om kritiek te pareren indien hetgeen je verdedigt als zijnde iets waar het niet correct is om er meer te gaan halen voor de maatschappij op zichzelf scheef is.
De reden waarom dit op tafel wordt gegooid door sommige politici is toch in de eerste plaats om het gat in de begroting te dichten he. Dat is de enige reden waarom ze zich genoodzaakt voelen daar naar te kijken. Dus ze denken daar dan toch een bepaalde aanzienlijke inkomst uit te halen. En die oefening zou de fiscaliteit rond werk ineens eerlijker maken ja.
Edit: dat is zelfs de insteek van dit topic gezien de titel "opbrengst afschaffen bedrijfswagen" en de studie die daarover gepost werd.
Er bestaat niet zoiets als een magische wand waarmee je kan zwieren en zwiepen dat alles ineens top is. Dat doe je enkel door zaken die scheef zijn recht te trekken. Als we altijd pas iets mogen doen als iets anders opgelost of aangepakt is. Dan los je in realiteit nooit iets op.
En slaan we tegen de muur aan.
Het feit dat die hervorming gebeurt om het gat in de begroting te dichten is dan ook geen probleem. Hopende dat men niet enkel hier gaat kijken.
Maar de realiteit dient ons te zeggen dat ze ook al bij andere zaken aan het kijken zijn en waren. Zoals beperking duur werkloosheid, besparing bij pensioenen ambtenaren,...
Ik ben niet tegen hervormingen op andere locaties. Ik ben er zelfs voorstander van. Net zoals ik voorstander ben van afschaffing van de regionalisering in het verleden en terug centralisatie van de diensten voor operationele winsten samen met een beperking van waar de overheid in tussen komt. En dus een deftige kerntakendiscussie. Maar we gaan ergens moeten starten.
Want laat ons eerlijk zijn... met de uitdaging die er op ons afkomt gaat dit niet de laatste hervorming en zoektocht naar geld zijn.