Opbrengst afschaffen bedrijfswagen

@toru, zonnestroom is allesbehalve gratis. Je moet die panelen wel leggen natuurlijk, ik heb ook nog eens 600€ (bruto) moeten neertellen voor de installatie en keuring van de laadpaal. Als je dat meetelt ben ik na een leasetermijn wss nog niet break-even. Toegegeven, de zonnepanelen lagen er al en ipv 3500kWh terug op het net te steken is dat nu beperkt tot 1000kWh, waarbij de thuisbatterij ook 700kWh voor zich heeft genomen.
Als ze enkel de reële kost zouden vergoeden is dat voor mij ook OK, dan laad ik hem aan de snellader. Moet je eens zien wat dat kost…

Leaseauto's hebben sowieso ook een max aantal km's.
Blijkbaar is dat zeer moeilijk te begrijpen voor mensen zonder leasewagen maar grof door de bocht is leaseprijs = aankoop + verbruik - restwaarde
Als je veel km's doet moet je auto ook sneller vervangen worden en gaan er vragen gesteld worden.
Niets is gratis. Elke tankbeurt en elke uitbetaling van elektriciteit wordt maandelijks gefactureerd aan het bedrijf. Meer km's = grotere factuur.
Iemand betaalt dit en de marge zit hem in hoe groot het bedrijf is waar je werkt (=meer massa om te +/- 'en waardoor de maandfactuur stabiel blijft) of de manager verantwoordelijk.

Dat is bij ons toch geen non-issue. Ik gebruik mijn wagen praktisch enkel voor woon-werk verkeer, ik kom juist aan 20k km/jaar. Een collega van mij moet 280km (2x per week) pendelen en zit na een jaar aan 65k km. Ik deed in het begin ook 60k km/jaar en je krijgt dan gewoon eerder een nieuwe wagen. No questions asked.

Toen ik jong was zat ik overal en nergens met mijn auto, resultaat was elke 2 jaar een nieuwe wagen.

In Nederland hebben alle bedrijfswagens een kentekennummer dat begint met een "V".

Belastingdienst gaat op een random dinsdag in de week langs op het parkeerterrein van de Efteling of Ponypark Slagharen. V-auto op de parking is boete.

Bedrijfswagen is bedrijfsverplaatsing, klaar. Kan dus ook gewoon zo met de juiste politieke keuzes.

In Nederland hebben alle bedrijfswagens een kentekennummer dat begint met een "V".

Belastingdienst gaat op een random dinsdag in de week langs op het parkeerterrein van de Efteling of Ponypark Slagharen. V-auto op de parking is boete.

Bedrijfswagen is bedrijfsverplaatsing, klaar. Kan dus ook gewoon zo met de juiste politieke keuzes.
Je bent een beetje in de war met semantiek denk ik. Die V nummerplaten zijn voor bestelbusjes enzo.
Gewone personenwagens als bedrijfswagen hebben geen speciale nummerplaat en mag parkeren waar ze willen.

@toru

Decisions have consequences.

Als je ideologisch doet, ben je altijd gejost in een competitieve markt. Je kunt ook ideologisch kutmanagers aanwerven of ideologisch onderbetalen. Zijn uiteindelijk arbitraire dimensies die je - ideologisch - zelf meer of minder waarde geeft.

De EV regeling is een gevolg van realpolitik die op zich een nodig is als gevolg van klimaatbeleid. Om te beginnen is de winst van zonneladen in the grand scheme of things beperkt. 50 euro per maand. But it moves the needle voor je PV rendement. Want na al de buttfucks van de politiek is dat geen vetten meer.

Wat is het alternatief? Geen thuislaad vergoeding? Enkel wie geen panelen heeft een vergoeding geven? De realiteit is dat je weet hoeveel Kwh er in de auto gaan en dat je niet weet van waar die komen. Een forfaitair ding zoals het nu is, is een realpolitik oplossing. Niemand gejost, niemand voorgetrokken. Je kunt altijd zelf panelen leggen.

Btw, wie een tankkaart heeft, kan ook op rollen rijden he.
Of dat nu 50 euro of 1000 euro is. Het is een vergoeding die je krijgt die je volledig zelf onder controle hebt. En één die haaks staat op alle klimaatdoelstellingen, maar ook op de oplossingen voor ons overvol verkeersnet.

De oplossingen zijn simpel: schaf alle koterij af en ga gewoon naar harde euro’s voor iedereen.
Deel noodzakelijke bedrijfswagens (dus voornamelijk bestelwagens) uit met een rittenregistratiesysteem. De helft van die dingen heeft toch al een trackingsysteem. Enkel beroepsverplaatsingen komen in aanmerking.

Ik zag overlaatst een leidinggevende functie in een ziekenfonds. Daar werd gewoon gezegd: ‘Je moet over een rijbewijs en eigen wagen beschikken’. En daarmee is de kous af. Het is absurd dat we vanuit een beleidsstandpunt enthousiasmeren (door de financiële regeling) van een wagen uit te delen die dan ook nog eens in veel gevallen enkel en alleen voor privé-verplaatsingen dienen door de mogelijkheid van thuiswerk in die jobs.

Maar dat is nu snel snel getypt. Er zijn tig oplossingen voor handen die wel wat pijn zullen doen aan veel pc200’s. Maar het ontbreekt de politiek aan moed om hier naar te kijken.

@toru, zonnestroom is allesbehalve gratis. Je moet die panelen wel leggen natuurlijk, ik heb ook nog eens 600€ (bruto) moeten neertellen voor de installatie en keuring van de laadpaal. Als je dat meetelt ben ik na een leasetermijn wss nog niet break-even. Toegegeven, de zonnepanelen lagen er al en ipv 3500kWh terug op het net te steken is dat nu beperkt tot 1000kWh, waarbij de thuisbatterij ook 700kWh voor zich heeft genomen.
Als ze enkel de reële kost zouden vergoeden is dat voor mij ook OK, dan laad ik hem aan de snellader. Moet je eens zien wat dat kost…
Die zonnepanelen liggen er niet voor je bedrijfswagen. Die liggen er uit ofwel een ideologische keuze (klimaat), persoonlijke economische keuze (zelfverbruik) of ze lagen er al bij je verhuis. Er is niemand die zonnepanelen gaat leggen om het terug te verdienen via de werkgever.
Voor jou is die terugbetaling van de werkgever belangrijk, getuige dat je het meerekent in je totale energiefactuur. Je zet er zelfs een dreigement tegenover: ‘als ik geen geld er van krijg, dan zal ik het wel elders veel duurder doen’. Dat kan toch nooit de bedoeling geweest zijn van het systeem?

Die zonnepanelen liggen er niet voor je bedrijfswagen. Die liggen er uit ofwel een ideologische keuze (klimaat), persoonlijke economische keuze (zelfverbruik) of ze lagen er al bij je verhuis. Er is niemand die zonnepanelen gaat leggen om het terug te verdienen via de werkgever.
Voor jou is die terugbetaling van de werkgever belangrijk, getuige dat je het meerekent in je totale energiefactuur. Je zet er zelfs een dreigement tegenover: ‘als ik geen geld er van krijg, dan zal ik het wel elders veel duurder doen’. Dat kan toch nooit de bedoeling geweest zijn van het systeem?

Die zonnepanelen liggen er omdat er dan 5 jaar 100% vrijstelling is (laatste jaar in 2026), op KI en dat een grotere besparing is dan de 5500€ van de installatie. Ze zijn in elk geval 100% van mij, net zoals de laadpaal en het huis waar die aanhangt. Natuurlijk ga ik publiek laden wanneer thuisladen mij geld kost, het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik bovenop de belastingen (en die zijn idd (te) laag, maar dat staat hier los van) nog geld moet toesteken. Mijn werkgever mag mijn infrastructuur gebruiken tegen een lagere kost dan publiek laden, dat is een pure win voor hem. Ik krijg immers ook geen cent van hem zonder tegenprestaties.

Wat denk je dat mijn werkgever doet als ik hem meer kost dan oplever? Juist, een andere oplossing zoeken door mij te vervangen of schrappen. Mijn werkgever redeneert zo, ik ook.

Wat de bedoeling van een systeem is hoef ik niet te weten, daarvoor worden politiekers verkozen die dat bepalen. Ik speel enkel met de regels die er zijn en uiteraard doe ik dat, net zoals mijn werkgever, in eigen voordeel.

Die zonnepanelen liggen er omdat er dan 5 jaar 100% vrijstelling is (laatste jaar in 2026), op KI en dat een grotere besparing is dan de 5500€ van de installatie. Ze zijn in elk geval 100% van mij, net zoals de laadpaal en het huis waar die aanhangt. Natuurlijk ga ik publiek laden wanneer thuisladen mij geld kost, het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik bovenop de belastingen (en die zijn idd (te) laag, maar dat staat hier los van) nog geld moet toesteken. Mijn werkgever mag mijn infrastructuur gebruiken tegen een lagere kost dan publiek laden, dat is een pure win voor hem. Ik krijg immers ook geen cent van hem zonder tegenprestaties.

Wat denk je dat mijn werkgever doet als ik hem meer kost dan oplever? Juist, een andere oplossing zoeken door mij te vervangen of schrappen. Mijn werkgever redeneert zo, ik ook.

Wat de bedoeling van een systeem is hoef ik niet te weten, daarvoor worden politiekers verkozen die dat bepalen. Ik speel enkel met de regels die er zijn en uiteraard doe ik dat, net zoals mijn werkgever, in eigen voordeel.
Dus de zonnepanelen hebben je al veel meer opgeleverd door middel van vrijstelling KI dan de kostprijs.

zonnestroom is allesbehalve gratis. Je moet die panelen wel leggen natuurlijk, ik heb ook nog eens 600€ (bruto) moeten neertellen voor de installatie en keuring van de laadpaal. Als je dat meetelt ben ik na een leasetermijn wss nog niet break-even.
Dus dan eindig je zeker en vast break even, toch? Zelfs ruim positief als ik de terugbetaling van je werkgever bekijk.

Die laadpaal is ook niet verplicht, aangezien je die zelf gekocht hebt. Je zou perfect publiekelijk kunnen laden. Het is voor je eigen comfort dat je dat thuis wil doen, en dat comfort moet dan ook nog eens gecompenseerd worden door de werkgever.

Dat jij geen zaken hebt met het systeem, daar kan ik in volgen. Dat is geen verplichting.
Ik aan de andere kant stel me wel ernstig vragen wanneer een specifiek beleid er voor zorgt dat de impact op alle vlakken voelbaar is.
Impact op de begroting, impact op klimaat (al dan niet rechtstreeks, impact op onze economie.
Zeker als dat systeem langs alle kanten uitgeperst wordt om toch maar maximale winsten uit te halen. Hoeveel mensen kijken reikhalzend uit naar V2G om hun wagen als thuisbatterij te gebruiken? Liefst van al nog volgeladen met stroom op kosten van het werk om dat dan thuis zelf te gebruiken of nog erger: te injecteren op voordelige momenten met een dynamisch contract.

Dus de zonnepanelen hebben je al veel meer opgeleverd door middel van vrijstelling KI dan de kostprijs.

Dus dan eindig je zeker en vast break even, toch? Zelfs ruim positief als ik de terugbetaling van je werkgever bekijk.

Die laadpaal is ook niet verplicht, aangezien je die zelf gekocht hebt. Je zou perfect publiekelijk kunnen laden. Het is voor je eigen comfort dat je dat thuis wil doen, en dat comfort moet dan ook nog eens gecompenseerd worden door de werkgever.

Dat jij geen zaken hebt met het systeem, daar kan ik in volgen. Dat is geen verplichting.
Ik aan de andere kant stel me wel ernstig vragen wanneer een specifiek beleid er voor zorgt dat de impact op alle vlakken voelbaar is.
Impact op de begroting, impact op klimaat (al dan niet rechtstreeks, impact op onze economie.
Zeker als dat systeem langs alle kanten uitgeperst wordt om toch maar maximale winsten uit te halen. Hoeveel mensen kijken reikhalzend uit naar V2G om hun wagen als thuisbatterij te gebruiken? Liefst van al nog volgeladen met stroom op kosten van het werk om dat dan thuis zelf te gebruiken of nog erger: te injecteren op voordelige momenten met een dynamisch contract.

Elk bedrijf met een beetje verstand zal er wel voor zorgen dat V2G op kosten van de werkgever niet zal lukken. Ik denk dat leasemaatschappijen ook wel goed zullen nadenken hoe ze dat kunnen tegengaan, om buitensporige slijtage van de batterij (die niets te maken heeft met het gewone gebruik van zo'n auto) te vermijden.

Ik ben absoluut geen fan van het hele bedrijfswagensgedoe, maar het is domweg het gevolg van de fiscaliteit in België. De laatste decennia zijn bedrijfswagens steeds populairder geworden omwille van de belasting op arbeid, loonlasten, hoe je het ook wil noemen. Dat is nergens ter wereld zo erg, en ook nergens ter wereld krijg je die scheefgroei met bedrijfswagens.

Goh, nee... Ik denk dat het verschil overheid vs privé niet alleen zit in bedrijfswagen en voordelen ja/nee.
Veel voordelen aan de overheid zijn gewoon ook niet geldelijk, 36.6 uren werkweek anyone?
En kan me voorstellen dat er veel mensen om die reden alleen al de stap zetten.

Je projecteert nu de NMBS op de hele overheid, beetje absurd niet?
Elke job heeft z'n eigen voor- en nadelen, ik zou voor een paar uur minder werken per week echt niet een job willen gaan doen die me niet interesseert.

Ik haalde aan : "werken voor de overheid" , ik had het dus niet per se over die (ouwe) statutaire ambtenaren.
Zoals je zelf zegt, de contractuele ambetaneren werken ook aan de overheid hé.
Dus die simulatie is overheid vs overheid, en niet tov privé... beetje irrelevant.

Lijkt mij net dé relevante simulatie bij uitstek omdat ik ambtenaren binnen dezelfde werkgever vergelijk wat betreft de afschaffing van hét voordeel bij uitstek voor statutaire ambtenaren, het statutaire pensioen?
Vergelijkingen tussen pakweg Vlaamse overheid in het algemeen en privé in het algemeen zijn zinloos wegens te veel verschillen (o.a. in opleidingsniveau).

Die contractuele ambetaneren hebben inderdaad geen kans van een bedrijfswagen.
Maar naast vergelijkbaar bruto loon, toch ook nog een hoop mooie voordelen dacht ik.
Tweede pijler, hospitalisatieverz, .. Info vlaanderen.be opnieuw, work/life balance.
En die tweede pensioenpijler is in veel plaatsen in privé zeker niet top hoor.
Maar als het ergens beter is, dan zal de top idd wel in de privé liggen.
Maar voor de modale middenmoot werknemer... niet.
Terwijl voor modale middenmoot contractuele ambtaar, toch al mooi op weg :)

Als ik ga kijken welke profielen men zoekt bij de Vlaamse overheid, zou ik toch niet snel "middenmoot" in de mond te nemen, voor ruwweg de helft van de jobs heb je al een masterdiploma nodig. De referentie is dus niet de "modale middenmoot werknemer" (opnieuw) en dat zal in de toekomst zeker nog verder afnemen (met verdere digitalisering van de overheid).

Wil misschien wel dit in gedachten houden als we over bedrijfswagens spreken :

- VAA is in principe enkel voor het privé gebruik van de wagen.

- Mensen rijden nu niet per se zo veel meer km hoor. Het steekt idd minder nauw.

Maar buiten de jaarlijkse reis rapper de auto te nemen, denk ik dat feitelijk niet.
Je kunt nu eenmaal maar zo veel rond rotsen met dat ding.. Privé of niet.
Voor zo ver die mensen er zelfs buiten de benelux mee mogen rijden/tanken.
Dus soms is het effetieve voordeel niet zo groot als geldelijk wordt voorgesteld.

Jij minimaliseert zo toch gewoon gekende cijfers... mensen rijden meer met een wagen waarvoor ze zelf de brandstof noch de slijtage betalen, dat is al meermaals aangetoond.

- 1k is heel erg enthousiast gerekend hoor.
Weet je wel wat voor voertuig je daar voor leased?
Audi A6 Avant, BMW i5, Volvo XC90, Mercedes-Benz E-Klasse of Jaguar F-Pace
Dat is al ver boven de modale leasewagen hoor...

Geen idee, dat is een cijfer dat ik uit deze thread geplukt hebt. Voor meer bescheiden wagens zal dat lager liggen, maar als ik rondkijk zie ik toch niet zoveel 'modale' leasewagens maar soit.

- Als de overheid dit morgen gewoon afschaft, zitten ze in de privé (macro gezien) toch sowieso met de handen in het haar.
Wat ik dus ook oorspronkelijk zei was ; als de bedrijfswagen morgen wegvalt dan :
- Wil ik er een groot stuk bruto bij ter vervanging. / OF - Kan ik al zowel de overheid opzoeken - zie afweging boven.
En dat zal voor veel mensen opgaan. Toch zeker punt 1 :) Wie gaat dat betalen?

Meerdere foute/gemakszuchtige assumpties in 1 korte alinea natuurlijk. Jij mag er gerust een groot stuk bruto erbij willen, dan heeft je werkgever uiteraard de keuze dat te betalen en jij de keuze om elders te gaan werken. De vraag is natuurlijk of je 1) bij die overheid zou binnen geraken (zeker niet onmogelijk)
Mogelijks zal de overheid later op hetzelfde probleem botsen als ze zelfs geen grote voordelen meer kunnen aanbieden. Het verschil dat ik voor m'n zus becijferd heb op een statutair pensioen voor een startend bachelor leerkracht en voor één die vlak voor z'n pensioen staat, is énorm... en er is ook reeds een lerarentekort (en opnieuw: leerkracht worden vereist ook hogere studies).

Conclusie, ikzelf, en de meeste lease-wagen-rijders, willen gerust toegeven dat het frequent belachelijk laag ligt dat VAA.
Maar, ik stel ook voor dat we deze herziening kaderen in een grondige totale fiscale herziening?

Bvb maaltijdcheques bij de politie terwijl ze tegelijk een voordelig restaurant hebben.
Ook een beetje de kwestie voorbij denk ik dan?
Het is een kwestie van welke heilige huisjes raken we aan.

Denk dat dat het enige is waar ik het volledig mee eens ben, bij een grondige fiscale hervorming zou elk extralegaal voordeel in de pot mogen, en tegelijkertijd als de ambtenarenlonen dan te hoog zouden blijken te liggen (laatste studie van Bosa zegt van niet, maar die is mijns inziens wel niet volledig, met factoren die de conclusie zowel in de ene als de andere richting kunnen sturen) zodat de concurrentie met de privé te groot zou zijn (hoewel de overheid natuurlijk idealiter ook knappe koppen in huis moet kunnen halen, en liefst zonder die dwaze én dure (!) consultancy) kan je de ambtenarenlonen nog verlagen. Voor sommige profielen is de concurrentie echter wel praktisch nihil natuurlijk, juristen en IT'ers kunnen vlot (in theorie) in beide statuten werken (overheid of privé), maar je kan nauwelijks of géén "privé" leerkracht, politieagent of brandweerman worden.

Zoals je zelf aanhaalde, ik hoef helemaal niet te gaan vergelijken met van die magistraten etc...
Je staart je wat blind op dit ene voordeel denk ik. Het is er natuurlijk ook wel de topic voor.
Ik denk dat je zelf aan de overheid werkt en dit een beetje een doorn in je oog is.
Terwijl het allemaal wel zo slecht nog niet is zeker aan de overheid?

Klopt ten dele, ik heb een gemengde loopbaan (kan al om die reden alleen m'n pensioen niet meer gemakkelijk simuleren), maar ik staar me niet blind op een voordeel dat een 6-tal jaar geleden voor mij ook op tafel lag maar dat ik niet moest hebben om andere redenen (lees: o.a. inhoud job).

Jaloezie is overigens géén goed argument overigens, je mag perfect jaloers zijn op onrechtvaardige fiscale constructies.
Anders kunnen we gewoon ad random 1000 personen elk jaar eruit loten die géén enkele belastingen moeten betalen en als je daar op tegen bent, ben je gewoon jaloers op die mensen?

Dat is enkel zo als je niet tegelijkertijd de arbeidslasten verlaagt. Ik geloof niet dat er iemand pleit voor het eenzijdig afschaffen zonder compenserende maatregelen...
Dan nog zou het praktisch een loonsverlaging zijn voor iedereen met een bedrijfswagen. De waarde van dat voertuig gaat nooit gecompenseerd worden in nettoloon, praktisch gewoon onmogelijk. En als dat wel zo zou zijn omdat de arbeidslasten zodanig verlaagd worden, kan die berekening van het planbureau eigenlijk ook de vuilbak in omdat de overheid dan de facto in totaliteit minder inkomsten zal hebben, niet meer.

En er is ook nog de bedenking van wat je doet met 1) de hele industrie achter die wagens, 2) de gigantische impact die ze hebben op de vergroening van het wagenpark en 3) het wegvallen van een hoop indirecte inkomsten (zoals verkeersbelasting, BIV, accijnzen en taksen op elektriciteit,...).

Ik ben in se niet tegen het uitfaseren van salariswagens. Ik vind het wel frappant dat daar zo op gefocust wordt en dat bepaalde andere koterijen (hallo maaltijdcheques, om maar eentje te noemen) gewoon onder de radar blijven.

Dan nog zou het praktisch een loonsverlaging zijn voor iedereen met een bedrijfswagen. De waarde van dat voertuig gaat nooit gecompenseerd worden in nettoloon, praktisch gewoon onmogelijk. En als dat wel zo zou zijn omdat de arbeidslasten zodanig verlaagd worden, kan die berekening van het planbureau eigenlijk ook de vuilbak in omdat de overheid dan de facto in totaliteit minder inkomsten zal hebben, niet meer.

En er is ook nog de bedenking van wat je doet met 1) de hele industrie achter die wagens, 2) de gigantische impact die ze hebben op de vergroening van het wagenpark en 3) het wegvallen van een hoop indirecte inkomsten (zoals verkeersbelasting, BIV, accijnzen en taksen op elektriciteit,...).

Ik ben in se niet tegen het uitfaseren van salariswagens. Ik vind het wel frappant dat daar zo op gefocust wordt en dat bepaalde andere koterijen (hallo maaltijdcheques, om maar eentje te noemen) gewoon onder de radar blijven.
Bedrijfswagens zijn qua bedrag een groot voordeel, voor de mensen die er een hebben vaak het grootste loonvoordeel dat ze hebben en voor de overheid ook het duurste. Bovendien is het ook het voordeel met de meest ongewenste bij-effecten. Maaltijdcheques zijn bvb ook onnozel maar die zijn veel weider verspreid en zo'n maaltijdcheque is ook gewoon bijna cash. Andere voordelen zoals een groepsverzekering en hospitalisatieverzekeringen zijn zaken die we als maatschappij willen dat gepromoot worden. Er zijn in België heel wat onzinnige en complexe zaken als het over loon gaat maar bedrijfswagens lijken me wel duidelijk de grootste aberratie en die krijgen dus ook de meeste tegenwind.

Zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Daarenboven het argument: wat met de jobs erachter? Tja, ik vind het altijd jammer als mensen hun job verliezen, maar op hoger niveau moeten we toch niet blijven slechte verdienmodellen in stand houden en wil je liever "duurzamere" industrieën? Hier in de buurt ging een tijd terug een chemiebedrijf failliet, en mijn eerste reactie was: damn dat suckt, want dat is deel van de basis van onze economie... tot ik las dat die exclusief een basisstof voor sigarettenfilters produceerden... wel, to be clear: dat suckt dus nog steeds voor de werknemers daar, en blijft een short term klap voor onze economie, maar long term? Good riddance, want ik zou graag in een rookvrije samenleving leven, en in de rest van de wereld is men daar ook mee bezig... dus het zou toch ooit gebeuren?

(Ik ben nu ook niet bepaald de grootste deugdpronker, in een ideale wereld heb je ook geen wapenindustrie, maar daar zie ik wél nog het nut van in, maar tabak? Nope, toch niet in sigaretten.

Leasebedrijven voor wagens mogen/moeten op termijn gerust ook teruggeschaald worden naar een schaalniveau waarop particulieren, bijvoorbeeld autoverhuur op vakantie of échte bedrijfswagens (en dus géén salariswagens) het bedrijfsmodel terug uitmaken.

Er zit ook een hele sector met redelijk wat mensen achter al die cheques uiteindelijk, Sodexho en consoorten. In hoeverre moet dat meetellen bij hervormingen? Dat is allemaal nogal artificieel IMO maar als je het bekijkt vanuit het standpunt van jobbehoud kan je amper wat aanpassen.

Overigens blijf ik het argument "vergroening van het wagenpark" absurd vinden. Ja, als je naar een momentopname kijkt en niet naar de productiekost, maar dat is wel heel selectief. Het is niet of elders heeft men voor vergroening salariswagens uitgevonden.

Er zit ook een hele sector met redelijk wat mensen achter al die cheques uiteindelijk, Sodexho en consoorten. In hoeverre moet dat meetellen bij hervormingen? Dat is allemaal nogal artificieel IMO maar als je het bekijkt vanuit het standpunt van jobbehoud kan je amper wat aanpassen.
Sterker zelfs: vanuit het standpunt van tewerkstelling zou je nog wat koterijen moeten bijbouwen, hoe meer hoe liever. Vind ik dus geen overtuigend argument.

Buiten hoe er voor de rest op geantwoord is :

Correct, de lastenverlaging zal nooit het volledige genot van de salariswagen kunnen compenseren zonder gigantisch gat. Is echter geen reden om de koterij te laten bestaan. Toont des te harder aan hoe groot het voordeel is, niet?

Verder moet je toch ook de ironie zien van punt 2 en 3 samen te gebruiken? De beste vergroening is geen wagen. Daarnaast is, vanuit het "hele keten"-principe, enkele jaren langer met een iets vervuilendere wagen, ook zeker niet verkeerd. En vanuit een inkomstenperspectief, koopt die persoon dus wel een andere wagen waar verkeersbelasting, BIV, accijnzen, ... voor zal betalen (een stuk hoger, gemiddeld gezien wellicht, gezien de nul-kost van elektrische wagens de laatste jaren). En als die dat niet doet, des te beter voor punt 2.

Er is precies weinig geleerd uit de vorige hervorming in 2012. Alle bedrijfswagens met hoge aankoopwaarde en CO2 uitstoot werden van de hand gedaan of privé overgenomen waardoor ik me denk te herinneren dat de opbrengst minimaal was met het nieuwe systeem.

Lees elk argument hierboven en je weet dat iedereen in de mate van het mogelijke voor zichzelf gaat optimaliseren.
Hoe het in de praktijk gaat uitdraaien weet je niet, maar ik betwijfel of het op een of andere manier gaat helpen om onze concurrentiekracht te verhogen, ons BBP te laten groeien of langdurig gunstige effecten te genereren; want mijn inziens het doel moet zijn van dit soort maatregelen.

Als het is omdat het politieke een makkelijker aanvaardbare beslissing is dan een structurele maatregelen, hebben we niet het juiste management aangesteld

Dan nog zou het praktisch een loonsverlaging zijn voor iedereen met een bedrijfswagen. De waarde van dat voertuig gaat nooit gecompenseerd worden in nettoloon, praktisch gewoon onmogelijk.
Wat ik hier uit concludeer is dat er bij een heleboel jobs een veel hoger totaalpakket aangeboden wordt dan men normaal gezien zou kunnen in harde euro’s. Dus defecto is dat een kunstmatige inschaling dat doorgaat onder de noemer ‘optimalisatie van het loonpakket’. De enige die hier echt voordeel bij heeft is de werkgever omdat ie jobs interessanter maakt en het verschil in harde euro’s niet wil/kan betalen.

Die loonsverlaging zou ook als marktcorrectie kunnen gezien worden.

En dan maak ik nog de bedenking: Een hoger brutoloon zal toch ook wel voor inkomsten zorgen neem ik aan voor de Staat?

Wat ik hier uit concludeer is dat er bij een heleboel jobs een veel hoger totaalpakket aangeboden wordt dan men normaal gezien zou kunnen in harde euro’s. Dus defecto is dat een kunstmatige inschaling dat doorgaat onder de noemer ‘optimalisatie van het loonpakket’. De enige die hier echt voordeel bij heeft is de werkgever omdat ie jobs interessanter maakt en het verschil in harde euro’s niet wil/kan betalen.

En dan maak ik nog de bedenking: Een hoger brutoloon zal toch ook wel voor inkomsten zorgen neem ik aan voor de Staat?
Je kan dat een marktcorrectie noemen, we spreken wel van een correctie op meer dan 600.000 inkomens. Misschien moet eerder de vraag gesteld worden hoe het komt dat 15% (!) van alle werknemers een enorm voordeel kan doen met die bedrijfswagen tov een hoger brutoloon. Pak dat eerst aan, dan mag je van mij nadien met veel plezier het fiscaal voordeel van de bedrijfswagens uitfaseren. Maar niet als daar voor al die werknemers een kruimel als compensatie voor volgt.

Ik denk dat dit wel een voordeel is dat vooral bij de werknemer belandt en niet de werkgevers. Pak dat bedrijfswagens niet meer zouden bestaan is er geen reden waarom werkgevers meer zouden moeten betalen om mensen aan te trekken. Het loon dat werkgevers moeten aanbieden om mensen aan te trekken wordt bepaald door het loon dat concurrenten aan diezelfde mensen aanbieden en bedrijfswagens zouden ook geen mogelijkheid meer zijn voor die concurrenten.

Je ziet dat ook in het maatschappelijk debat, werkgevers zijn daar niet erg mee bezig, voor hen is dat buiten wat operationele last niet zo relevant, behalve dan misschien als het gaat om het aantrekken van buitenlands talent, maar ook da's voor de meeste bedrijven iets war ze niet al te veel mee bezig zijn. Werknemers zijn er daarentegen erg mee begaan, met goede redenen.

Je kan dat een marktcorrectie noemen, we spreken wel van een correctie op meer dan 600.000 inkomens. Misschien moet eerder de vraag gesteld worden hoe het komt dat 15% (!) van alle werknemers een enorm voordeel kan doen met die bedrijfswagen tov een hoger brutoloon. Pak dat eerst aan, dan mag je van mij nadien met veel plezier het fiscaal voordeel van de bedrijfswagens uitfaseren. Maar niet als daar voor al die werknemers een kruimel als compensatie voor volgt.
Hoe dat komt? Omdat dergelijke bedrijven (dus met bedrijfswagens) zich doorheen de jaren zot hebben laten maken. Als de marge er niet is of kan gegeven worden om een gelijkaardig bruto-loon aan te bieden, dan zijn er twee opties:
- Het bedrijf speelt mee boven zijn stand
- Het loonpakket is voor dat type medewerker is eigenlijk te hoog

Het is een wedloop geweest de afgelopen jaren om maar duurdere auto’s aan te bieden/te vragen. Lees er de topics hier op BG bijvoorbeeld maar op na.
Een deel valt te verklaren door de duurdere wagens omwille van de omschakeling naar EV, maar het is ook gewoon een opbod geweest om in het voordelige fiscale stelsel zo veel mogelijk uit te pakken. En nee, ik pleit er niet voor dat iedereen met een Dacia Spring moet rijden, maar we kunnen toch niet anders dan concluderen dat de gemiddelde bedrijfswagen 3 klasse’s hoger ligt dan de gemiddelde nieuw-aangekochte gezinswagen.

Maar duurdere wagens daar ligt voor mij het punt niet. Dat ligt hem bij het feit dat bedrijven geen gelijkaardig pakket zouden kunnen maken zonder wagens. Dat wil zeggen dat al die bedrijven in een soort van zeepbel leven waardoor mensen systematisch overbetaald worden ten koste van de maatschappij (zowel financieel, als op gebied van klimaat, als op gebied van verkeersdruk).

Hoe dat komt? Omdat dergelijke bedrijven (dus met bedrijfswagens) zich doorheen de jaren zot hebben laten maken. Als de marge er niet is of kan gegeven worden om een gelijkaardig bruto-loon aan te bieden, dan zijn er twee opties:
- Het bedrijf speelt mee boven zijn stand
- Het loonpakket is voor dat type medewerker is eigenlijk te hoog

Het is een wedloop geweest de afgelopen jaren om maar duurdere auto’s aan te bieden/te vragen. Lees er de topics hier op BG bijvoorbeeld maar op na.
Een deel valt te verklaren door de duurdere wagens omwille van de omschakeling naar EV, maar het is ook gewoon een opbod geweest om in het voordelige fiscale stelsel zo veel mogelijk uit te pakken. En nee, ik pleit er niet voor dat iedereen met een Dacia Spring moet rijden, maar we kunnen toch niet anders dan concluderen dat de gemiddelde bedrijfswagen 3 klasse’s hoger ligt dan de gemiddelde nieuw-aangekochte gezinswagen.

Maar duurdere wagens daar ligt voor mij het punt niet. Dat ligt hem bij het feit dat bedrijven geen gelijkaardig pakket zouden kunnen maken zonder wagens. Dat wil zeggen dat al die bedrijven in een soort van zeepbel leven waardoor mensen systematisch overbetaald worden ten koste van de maatschappij (zowel financieel, als op gebied van klimaat, als op gebied van verkeersdruk).
Er is maar één reden waarom dit systeem zo populair is en dat is omdat de overheid het in het leven heeft geroepen.
Het kan burgers en bedrijven niet aangewreven worden dat ze volledig legaal gebruik maken van systemen die hen een financieel voordeel opleveren.

En dat geldt voor alle koterijen: flexi jobs, maaltijdcheques, studentenwerk, groene stroom certificaten,....

Steeds weer roept de overheid degelijke zaken in het leven om dan uiteindelijk schoorvoetend te moeten toegeven dat het eigenlijk een probleem is dat er gebruik van gemaakt wordt. Dat is gewoon geen ernstig beleid.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan