Opbrengst afschaffen bedrijfswagen

Punt is, dat er veel mensen de auto nemen, niet enkel uit noodzaak maar ook uit gemak of omdat het toch niks kost (firmawagen). Als ge daarvan nog maar een deel kunt overtuigen om op een andere manier ter bestemming te geraken dan de auto te nemen, is het al een vooruitgang.

Mensen maken gewoon de afweging, hoeveel tijd en geld kost het mij om ergens te geraken en baseren hun keuze van vervoermiddel daar op.

Zelfs al elimineert ge alle firmawagens, dan gaan er nog veel mensen de auto nemen voor vanalles en nog wat. Maar misschien wel een aantal procent minder. Ge wilt anderszijds ook niet in een situatie terechtkomen waarin velen met vervuilende oude bakken blijven rondrijden in plaats van met schonere (bedrijfs)wagens. Dat systeem heeft ook voordelen.

Punt is, dat er veel mensen de auto nemen, niet enkel uit noodzaak maar ook uit gemak of omdat het toch niks kost (firmawagen).
Firma wagen is niet gratis eh. Het is meestal deel van het loonpakket waarvoor er gewerkt wordt. Ik krijg da steeds weer te horen. Rijdt gij maar. Gij rijdt toch gratis...... Niks is gratis.

Punt is, dat er veel mensen de auto nemen, niet enkel uit noodzaak maar ook uit gemak of omdat het toch niks kost (firmawagen). Als ge daarvan nog maar een deel kunt overtuigen om op een andere manier ter bestemming te geraken dan de auto te nemen, is het al een vooruitgang.

Mensen maken gewoon de afweging, hoeveel tijd en geld kost het mij om ergens te geraken en baseren hun keuze van vervoermiddel daar op.

Zelfs al elimineert ge alle firmawagens, dan gaan er nog veel mensen de auto nemen voor vanalles en nog wat. Maar misschien wel een aantal procent minder. Ge wilt anderszijds ook niet in een situatie terechtkomen waarin velen met vervuilende oude bakken blijven rondrijden in plaats van met schonere (bedrijfs)wagens. Dat systeem heeft ook voordelen.
80% van de EV's is een bedrijfswagen momenteel. Dat wil dus zeggen dat bij een afschaffing van de bedrijfswagens het percentage EV's van 6.4 naar 1.28% zakt.
Ik denk dat de impact op het milieu daarvan stevig onderschat wordt omdat er wordt gegoocheld met "er worden veel meer km's gereden met bedrijfswagens".

Alsof er geen files zijn in landen waar weinig of geen bedrijfswagens zijn. Zoals Sylverscythe aangeeft kiezen de meeste mensen toch uit gemak, minder met de portefeuille. Als mensen wel met de portefeuille zouden kiezen zou er een duidelijk verschil moeten zijn tussen België en de omliggende landen wat betreft filedruk.

Firma wagen is niet gratis eh. Het is meestal deel van het loonpakket waarvoor er gewerkt wordt. Ik krijg da steeds weer te horen. Rijdt gij maar. Gij rijdt toch gratis...... Niks is gratis.
Maar je betaalt even veel of je er nu 1km mee rijdt per maand of je rijdt er 2000km per maand mee. Maakt niet uit.

Alsof er geen files zijn in landen waar weinig of geen bedrijfswagens zijn. Zoals Sylverscythe aangeeft kiezen de meeste mensen toch uit gemak, minder met de portefeuille. Als mensen wel met de portefeuille zouden kiezen zou er een duidelijk verschil moeten zijn tussen België en de omliggende landen wat betreft filedruk.
Het is moeilijk te vergelijken omdat onze ruimtelijke ordening natuurlijk ook een ramp is, maar qua filedruk staan wij wel redelijk hoog dacht ik. En dat is dan met Wallonië erbij, Vlaanderen alleen zou wel eens rampzalig kunnen zijn.

Ik denk dat het punt toch vooral is: is het een goed idee om anno 2025, gezien de globale en nationale context rond klimaatproblematiek, de budgettaire problemen, de verkeersproblematiek, ... nu werkelijk een goed idee om een systeem in leven te houden waarbij bedrijven gestimuleerd worden om een deel loon als een personenwagen te geven?

80% van de EV's is een bedrijfswagen momenteel. Dat wil dus zeggen dat bij een afschaffing van de bedrijfswagens het percentage EV's van 6.4 naar 1.28% zakt.
Ik denk dat de impact op het milieu daarvan stevig onderschat wordt omdat er wordt gegoocheld met "er worden veel meer km's gereden met bedrijfswagens".
Volgens mij is de impact op het milieu van continue nieuwe (en grote, zware) wagens in een land pompen met de mantel van "vergroening" bedekken zowat het grootste gegoochel.

Als vergroening hét argument is, zal rechtstreeks (kleine) EV's subsidiëren veel beter werken en goedkoper zijn.

Heb je de site eigenlijk wel bekeken? Wereldwijd staat Brussel op plaats 18, Antwerpen komt pas op plaats 70.

Heb je de site eigenlijk wel bekeken? Wereldwijd staat Brussel op plaats 18, Antwerpen komt pas op plaats 70.
Wat geen goed teken is, Brussel en Antwerpen zijn niet de 18de en 70ste grootste steden, ze boksen op vlak van files dus boven hun niveau.

Maar ik wil niet zeggen dat dit komt door bedrijfswagens, het feit dat we hier de haven van Antwerpen hebben, we een transitland zijn en we onderinvesteren in ons wegennet zal ook wel meespelen maar aan de andere kant vind ik het ook wel raar dat iedere keer dat dit onderwerp opkomt, er beweert wordt dat de kostprijs van autorijden niet meespeelt in hoeveel mensen rijden, wat toch een vrij extreme stelling is voor iets dat vrij duur is.

Wat geen goed teken is, Brussel en Antwerpen zijn niet de 18de en 70ste grootste steden, ze boksen op vlak van files dus boven hun niveau.

Maar ik wil niet zeggen dat dit komt door bedrijfswagens, het feit dat we hier de haven van Antwerpen hebben, we een transitland zijn en we onderinvesteren in ons wegennet zal ook wel meespelen maar aan de andere kant vind ik het ook wel raar dat iedere keer dat dit onderwerp opkomt, er beweert wordt dat de kostprijs van autorijden niet meespeelt in hoeveel mensen rijden, wat toch een vrij extreme stelling is voor iets dat vrij duur is.
Denk dat er over de Belgische infrastructuur, ruimtelijke ordering ... echt een mega topic mogelijk is idd. Anekdotisch is het openbaar vervoer hier in mijn buurt mede -oorzaak van files en mede veroorzaker van een grotere uitstoot van wagens: lijnbussen houden aan elke halte tientallen wagens tegen die moeten vertragen/stoppen en weer versnellen, bus stroken reduceren de capaciteit van het wegennet - maar goed - los daarvan:

Ik ben wel geneigd een kanttekening te plaatsen bij de kost van rijden - imo is die eigenlijk niet eens zo duur (los van de aankoop). Dat is imo dan ook één van de grootste bottlenecks: ongeacht je aantal gereden km met de wagen- je moet er een kopen, je kan ook delen maar dat heeft ook wat nadelen (locatie, alles leeghalen, ...). Buiten een wagen/fiets voor de deur is zowat al de rest extra gedoe.

Edit: mensen fietsen ook gewoon niet graag hé, dat is gewoon een objectieve vaststelling - zelfs niet elektrisch, fietsen is zo goed als gratis, behoorlijk efficiënt voor korte verplaatsingen.

De grootte van een stad lijkt geen maatstaf te zijn voor filedrukte. Van de 10 grootste steden ter wereld staat er maar 1 stad (Istanboel) in de top 10 steden met ergste filedruk. Daar kun je weinig conclusies uit trekken wat betreft Antwerpen of Brussel.

De kostprijs van autorijden zal zeker meespelen in die zin dat veel mensen (inclusief ik) liever een ICE wagen 2de hands kopen en oprijden ipv een EV te kopen. Maar eens die wagen er is? Ik ken persoonlijk héél weinig mensen die zelfs ooit overwegen om eens het OV te nemen. De weinigen die het doen hebben er meestal snel spijt van. (onlangs nog: OV naar Zaventem, topidee als je een vlucht moet halen)

Ik woon of werk niet in een grote stad, dus dat zal zeker invloed hebben. Maar het OV is gewoon om te lachen als je niet op de betere bediende assen zit. Dat zijn avonturen waar de meeste mensen niet aan willen beginnen als ze over een auto beschikken. 1 keer overstappen is nog wel te doen, maar als je 3 - 4 keer moet overstappen is het in België statistisch onmogelijk om op tijd te komen met het OV.

Stel, ik wil met het OV naar mijn werk. Dan ben ik 1:26 onderweg. Ik moet in totaal 51 minuten wandelen, 2 bussen en een trein nemen. En dan moet alles goed gaan, want die aansluitingen lijken mij wel heel krap.

Met de auto kost mij dat 20 minuten, met de fiets 30 minuten (10km ongeveer)

Laatst bewerkt:
Ik wou ff op je linkdrop reageren, maar ondertussen heb je het gelukkig zelf al iets genuanceerd:
Maar ik wil niet zeggen dat dit komt door bedrijfswagens, het feit dat we hier de haven van Antwerpen hebben, we een transitland zijn en we onderinvesteren in ons wegennet zal ook wel meespelen
Niet enkel dat. Onze ruimtelijke ordening gecombineerd met zo'n klein land zijn het grootste probleem. Hierdoor zitten we met een aantal grote bottlenecks. Dit in een land die al het 2e dichtste wegennet (met Malta op kop) van Europa heeft:
fmUpPn3.png

bron VIAS/Eurostat
Dus vanwaar ondergeïnvesteerd? Je bedoelt omwille van de kwaliteit van de wegen? Hou er dan rekening mee dat men veel meer wegen moet onderhouden dan elders...

Ook qua OV scoort België niet slecht. Zie eerdere posts die o.a. ook dichtheid van het spoornet bekeken (je kunt doorklikken, de discussie ging nog verder voor & na deze post):
Als we kijken naar dichtheid van het spoornet, wint België toch al:
landkilometer spoorkm² oppervlaktekm/km²
België
3.500​
30.528​
0,1146​
Duitsland
34.000​
357.121​
0,0952​
Nederland
3.434​
41.543​
0,0827​
Japan
30.625​
377.930​
0,0810​
Verenigd Koninkrijk
15.849​
209.331​
0,0757​

Maar door de ruimtelijke ordening is er vooral een mentaliteitsprobleem. Mensen wonen verder van hun werk dan in andere landen en grijpen (mede door de firmawagen maar niet enkel daardoor) teveel naar de wagen; zelfs als ze een goede OV verbinding hebben.

Toen de snelwegen aangelegd zijn (en ook de spoorlijnen), had men nooit deze explosie aan pendelaars voorzien; noch bij OV als op de wegen. En nu is het te laat om het aan te passen. Je kan niet magisch een snelweg bijleggen in een land waar de ruimtelijke ordening zo slecht is en het volgebouwd staat. Idem voor nieuwe spoorlijnen, ze kunnen misschien wel het spoor ontdubbelen (zoals paar jaar geleden tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid) maar ook dat is niet overal mogelijk + lost de bottlenecks van stations niet op + lost de bottleneck die de N-Z as in Brussel is niet op...

Als het doel is om minder uitstoot/impact op het milieu te bereiken, dan subsidieer je best direct de aankoop van EVs, of nog beter het OV, of desnoods belast je ICE`s nog harder (op basis van uitstoot, km heffing,...). Nergens voor nodig om het huidige systeem van fiscaal supervoordelige salariswagens in stand te houden voor een selecte groep mensen.
Ik begrijp echt niet hoe men hier het licht van de zon blijft ontkennen dat zonder deze fiscaal voordeligere salariswagens er netto minder km`s zouden gereden worden, puur op basis van anekdotes.

disclaimer; ik heb zelf een salariswagen...

Dingetje met OV is ook dat er in dat systeem zo verdomd veel verloren tijd zit - de tijd naar halte/station, wachttijd, parkeertijd, wandeltijd is dikwijls een dooddoener. Dat nadeel krijg je in veel gevallen nauwelijks weggewerkt, en als je het weggewerkt krijgt is het zelden doorslaggevend - dat ligt anders voor verplaatsingen met de metro in grootsteden bvb.

En dan zijn er nog de bijkomstigheden/ongemakken die niemand vermeld maar wel aanwezig zijn: stappen/trappen/drukte/wachten in de kou-regen-hitte/beperking om zaken mee te nemen - zaken die niet voor iedereen evident en/of wenselijk zijn.

Ik vrees dan ook dat het een parabool is om significant meer mensen gebruik te laten maken van het openbaar vervoer i.f.v. investeringen nodig.

M.b.t. filedruk heeft Nederland ook zijn deel: auto's zijn er duur, bedrijfswagens minder aanwezig, goed openbaar vervoer, betere infrastructuur en bij de geboorte krijgt elke Nederlander een fiets.

Als het doel is om minder uitstoot/impact op het milieu te bereiken, dan subsidieer je best direct de aankoop van EVs, of nog beter het OV, of desnoods belast je ICE`s nog harder (op basis van uitstoot, km heffing,...). Nergens voor nodig om het huidige systeem van fiscaal supervoordelige salariswagens in stand te houden voor een selecte groep mensen.
Ik begrijp echt niet hoe men hier het licht van de zon blijft ontkennen dat zonder deze fiscaal voordeligere salariswagens er netto minder km`s zouden gereden worden, puur op basis van anekdotes.

Maar... Dan ga je dus een subsidie geven aan mensen die een dure auto kopen. Dat zijn diezelfde mensen die nu een bedrijfswagen hebben. Dan los je het probleem dus helemaal niet op.

Maar... Dan ga je dus een subsidie geven aan mensen die een dure auto kopen. Dat zijn diezelfde mensen die nu een bedrijfswagen hebben. Dan los je het probleem dus helemaal niet op.
...dan subsidieer je best direct de aankoop van EVs, of nog beter het OV, of desnoods belast je ICE`s nog harder (op basis van uitstoot, km heffing,...)...

En hoe gaat dat helpen? Het OV is al enorm gesubsidieerd; dat nog verder subsidiëren gaat weinig verandering geven.

Het grote probleem met EV's momenteel, en een grote reden waarom ze particulier amper gekocht worden, is eerder de publieke laadinfrastructuur en niet de prijs.
Zo goed als alle EV-rijders die ik ken (geen enkele privé aangekochtte trouwens), zeggen dat ze EV afraden aan mensen die niet thuis kunnen laden. De paar die zeggen dat het wel haalbaar is, wonen in steden of doen heel weinig kilometers.

Ik heb het hier nog al gezegd, ik heb geen mogelijkheid tot thuis laden en woon in een dorpscentrum (~13k inwoners in enkel de hoofdgemeente zonder deelgemeentes) en in een straal van 1km van mijn deur zijn er:
  • 8 publieke laadpunten (Een laadpaal met 2 stekkers aanzie ik als 2 laadpunten dus). 4 11kW & 4 22 kW
  • 6 semi-publieke laadpunten, allemaal 11kW (meestal bij een bedrijf/winkel, achter een poort, die dicht is als het bedrijf/winkel niet open is)
De semi-publieke laadpunten zijn amper een oplossing sinds die niet altijd toegankelijk zijn en de publieke zijn er niet genoeg (dus hopen dat er vrij zijn wanneer nodig) + veel tijdsverlies als je deze correct gebruikt (dus auto verplaatsen eens die volgeladen is).

Als je de kaart bekijkt uit dit artikel valt het ook heel hard op; grote concentratie in steden (en dan nog vooral in Vlaanderen) en voor de rest heb je pech...
ac4FQ8N.png

Voor het milieu zijn dat vermoedelijk niet de meest efficiënte zaken hoor, bijkomend is OV enkel wat vriendelijker indien er voldoende volk op zit - als je de dekking/densiteit wil verhogen ga je automatisch meer lege zitjes etc. hebben.

Voor milieu moet je focussen op industrie - ik denk dan aan bedrijven zoals Arcelor, de transport -sector, scheepvaart, cement en kalk productie ... dat zijn volgens mij veelvouden t.o.v. doorsnee verplaatsingen van ons allen. En ook zaken als basis dakisolatie bvb.

En hoe gaat dat helpen? Het OV is al enorm gesubsidieerd; dat nog verder subsidiëren gaat weinig verandering geven.

Het grote probleem met EV's momenteel, en een grote reden waarom ze particulier amper gekocht worden, is eerder de publieke laadinfrastructuur en niet de prijs.
Zo goed als alle EV-rijders die ik ken (geen enkele privé aangekochtte trouwens), zeggen dat ze EV afraden aan mensen die niet thuis kunnen laden. De paar die zeggen dat het wel haalbaar is, wonen in steden of doen heel weinig kilometers.

Ik heb het hier nog al gezegd, ik heb geen mogelijkheid tot thuis laden en woon in een dorpscentrum (~13k inwoners in enkel de hoofdgemeente zonder deelgemeentes) en in een straal van 1km van mijn deur zijn er:
  • 8 publieke laadpunten (Een laadpaal met 2 stekkers aanzie ik als 2 laadpunten dus). 4 11kW & 4 22 kW
  • 6 semi-publieke laadpunten, allemaal 11kW (meestal bij een bedrijf/winkel, achter een poort, die dicht is als het bedrijf/winkel niet open is)
De semi-publieke laadpunten zijn amper een oplossing sinds die niet altijd toegankelijk zijn en de publieke zijn er niet genoeg (dus hopen dat er vrij zijn wanneer nodig) + veel tijdsverlies als je deze correct gebruikt (dus auto verplaatsen eens die volgeladen is).

Als je de kaart bekijkt uit dit artikel valt het ook heel hard op; grote concentratie in steden (en dan nog vooral in Vlaanderen) en voor de rest heb je pech...
ac4FQ8N.png
Dat is toch al echt heel hard verbeterd en zal in sneltempo nog beter worden. Zelf heb ik ook geen laadpaal thuis, maar bijna overal waar ik kom voor werk of voor ontspanning is ergens in de buurt wel een laadpaal te vinden. (en ik vermijd zoveel mogelijk steden)
In geval van nood kan ik hier in het dorpcentrum wel ergens laden, dat is dan een kwartiertje wandelen tot mijn huis. Die paar keer dat ik zo'n wandeling moet doen valt in het niets tegenover de wandelingen die ik zou moeten doen als ik met het OV naar mijn werk rij.

Dat is toch al echt heel hard verbeterd en zal in sneltempo nog beter worden. Zelf heb ik ook geen laadpaal thuis, maar bijna overal waar ik kom voor werk of voor ontspanning is ergens in de buurt wel een laadpaal te vinden. (en ik vermijd zoveel mogelijk steden)
In geval van nood kan ik hier in het dorpcentrum wel ergens laden, dat is dan een kwartiertje wandelen tot mijn huis. Die paar keer dat ik zo'n wandeling moet doen valt in het niets tegenover de wandelingen die ik zou moeten doen als ik met het OV naar mijn werk rij.
Het staat letterlijk in het artikel die ik post. Net de kaap van 100.000 publieke laadpunten. En ze willen het op 5j verdubbeld zien.
De weinige publieke laadpalen hier in de buurt worden gebruikt, zelfs zodanig dat je momenteel geen zekerheid hebt tot laden. Dit voor een wagenpark waar 6% van de personenwagens elektrisch zijn.

Mijn antwoord was op een post die pleitte om de push ook in te zetten voor particuliere wagens. Wat dus zou betekenen dat de laadinfrastructuur daarvoor zeker niet voldoende zou zijn (om nog te zwijgen dat het elketriciteitsnet op bepaalde plaatsen het ook niet zal aankunnen).

Terug
Bovenaan