Opvoeding van de jeugd van tegenwoordig

Maar dat er veel ongeleide projectielen rondlopen (een woordkeuze die ik hier eens las van iemand anders) tussen de kinderen is een feit.
Dat was vroeger echt niet anders hoor. Indertijd kreeg je klop van een bende als je aanpapte met een meiske van een dorp verder ("dat is ene van ons"). Als dat nu gebeurt wordt dat breed uitgesmeerd in het nationaal nieuws met commentaren eronder dat de jeugd aan het ontsporen is.

Wat hier als een soort feit geponeerd wordt is dat er vandaag kennelijk meer kinderen zijn die zich slecht gedragen dan vroeger. Ik weet het, het is waarschijnlijk iets voor P&A, maar wie zegt dat? Dat lijkt me echt gewoon zo'n gevoel dat je begint te krijgen als je wat ouder wordt en je eigen jeugd begint te romantiseren.

Vermits je iets onsamenhangend zegt over 60-plussers en dat misschien aan mij gericht is: het ging over facebook, dat tegenwoordig vooral bevolkt wordt door oudere mensen terwijl de "jeugd" al lang elders zit.
Was niet naar u gericht, en ik kon niet ruiken dat het over facebook ging bvb. 60 plussers die op facebook zagen over 'de jeugd vantegenwoordig'... ja daar zie ik de relevantie wel van in.

Ik zie het niet zwart wit hé (zoals ik reeds zei). Statistisch gezien zijn er vandaag misschien niet veel meer bedorven kinderen als vroeger. Ik heb het ook wel meer over de -12 jarigen ipv oudere tieners (en bendes), maar die horen er idd ook bij.
De manieren van opvoeden zijn gewoon wat verandert en er zullen in de 1960's ook wel mensen geweest zijn die eerder vrijzinnig opvoedden. De maatschappij daarentegen, is sterk verandert. En dat heeft ook zeker een ferme impact denk ik.

Er is gewoon nu en dan wat overdreven gereageerd op elkaar denk ik, dat hoeft niet.

dat mag allemaal wat aardiger
De enige dooddoener hier is toch wel het gezaag over "de opvoeding van tegenwoordig". Waarschijnlijk wat onze (over)grootouders ook zeiden toen de volgende generatie hun kinderen niet meer opsloot in het kolenkot.

Het altijd vermommen van een mening, die op niets anders is gebaseerd dan "ik ben ook een kind geweest en heb zelf mijn vrouw succesvol zwanger kunnen maken" als de waarheid is gewoon arrogante klap door iemand die het woord introspectie niet kent. Meer woorden moeten daar niet aan vuil gemaakt worden.

Mocht je mijn posts gelezen hebben, dan zou je gelezen hebben dat er zich wel degelijk problemen manifesteren bij onopgevoede prinsjes en prinsesjes. Dat jij zo arrogant bent en het woord introspectie niet kent dat je die problemen niet onder ogen wil zien, dat is volledig jouw verantwoordelijkheid. Maar dat andere kinderen de dupe daarvan worden, dat is onaanvaardbaar. Ik zal er dan ook alles aan doen dat dit nooit ten koste zal zijn van mijn kinderen en ik ga desnoods jouw kind daarop aanspreken, als jij dit weigert.

Meer woorden moeten daar niet aan vuilgemaakt worden.

Same. Eigenlijk gewoon common sense dus imo.
En qua in dialoog gaan: ik vind dat ergens wel belangrijk. Als iets niet mag, dan leg ik uit waarom, zeker de eerste keer.
Of ik vraag waarom ze iets doen of hoe volgens hun een ruzie verlopen is.
Imo is het belangrijk dat ze weten waarom dingen niet mogen. Beter een kind dat iets niet doet omdat het weet waarom het niet mag dan uit schrik voor de reactie voor mama of papa.

En ook dat ze geen schrik krijgen om dingen te vertellen omdat ze weten dat ik wel zal luisteren. Ok, ze kunnen dan nog naar hun vijs krijgen maar het zal een pak minder erg zijn of ik ken hen helpen. Liever dat dan kinderen die later iets tegen komen en dat uit schrik gaan verzwijgen met nog grotere gevolgen.

Toevallig onlangs nog zoiets voor gehad. De zoon had aan de step van z'n oudste zus gepruld en der was iets losgekomen. Hij had dat rap weggestoken. Toevallig gevonden in de garage en gevraagd wat er gebeurd was. Geen van de drie wist van iets. Daarna kwam de aap uit de mouw dat hij dat gedaan had.
Uiteraard krijgt die dan naar z'n voeten maar ik leg daarbij wel uit dat feit dat ding kapot is geen ramp is, dat hij dat gewoon moet komen zeggen. Dat we kwader zijn wanneer hij dat wegsteekt en verzwijgt dan wanneer hij dat vertelt en dat we dan altijd samen kunnen zien hoe we dat kunnen maken. Daar gaan ze meer van leren dan nen draai rond z'n oren omdat zijn zus haar step kapot had gedaan.

Ja, ok. Fair enough.

Maar constant duwen, trekken, bijten naar andere kinderen, ... Zoveel uitleg valt daar niet aan te geven. Zoveel "dialoog" valt daar niet aan te onderhouden. Die kleine weet maar al te goed A) dat dat niet mag en B) waarom dat niet mag.
Als ouder zeg je dat hij/zij daarmee onmiddellijk moet ophouden en als hij/zij niet stopt ga je dat afdwingen. Duidelijk en kordaat.

En dan heb ik het niet alleen over de opvoeding van je eigen kind, maar ook ter bescherming van de andere kinderen in de omgeving. Want die bestaan namelijk ook nog.

Kijk, het is met het opvoeden van kinderen al een hele stap als je consequent bent !
Daar hoeven geen rammelingen of kolenkot opsluitingen aan te pas komen.

Voorbeeld : (zonder hotel deze keer).

Kids van mijn broer kwamen, toen ze kleiner waren, in de zomer bij ons thuis logeren...
Thuis was dat van, dat lust ik niet en dat ook niet en we eten alleen wat we graag eten, pizza, pasta en frieten, iets in die strekking.
De eerste keer dat ze kwamen werd me dat door mijn broer op het hart gedrukt met de afsluiter dat ik toch niet zou willen dat ze met honger zouden gaan slapen.

Ontbijt en middagmaal normaal met boterhammen en dan het 1 ste avondmaal :biglaugh: :biglaugh:

Op het menu stonden witloof sla, kropsla met tomaten en komkommer, puree en steak geen voorgerecht en dessert wat ze wilden uit de ijskast... op voorwaarde dat.

Mijn vrouw heeft hun bord genomen en uitgeschept met de vermelding: ik bedien je, als de portie voldoende is zeg je dank u.

De jongste (zogezegd de moeilijkste eter) dacht dat hij met dank u na de schep puree er vanaf kwam, mijn echtgenote heeft van alles een gezonde portie ingeschept en wij gingen eten alsof het de normaalste (wat het ook is) van de wereld was.

De jongste heeft 5 minuten wat zitten rondstaren en heeft gewoon zijn bord leeggegeten...(witloofsla en kropsla komt thuis niet op tafel want dat mogen ze niet, yeah sure)...

Ik vraag niet aan die gasten : wat willen jullie eten want dan weet ik het antwoord, we eten wat de pot schaft.

Nooit problemen gehad met welk gerecht dan ook bijv: vis....

Kijk, het is met het opvoeden van kinderen al een hele stap als je consequent bent !

Kids van mijn broer kwamen, toen ze kleiner waren, in de zomer bij ons thuis logeren...
Thuis was dat van, dat lust ik niet en dat ook niet en we eten alleen wat we graag eten, pizza, pasta en frieten, iets in die strekking.
De eerste keer dat ze kwamen werd me dat door mijn broer op het hart gedrukt met de afsluiter dat ik toch niet zou willen dat ze met honger zouden gaan slapen.

Ontbijt en middagmaal normaal met boterhammen en dan het 1 ste avondmaal :biglaugh: :biglaugh:

Op het menu stonden witloof sla, kropsla met tomaten en komkommer, puree en steak geen voorgerecht en dessert wat ze wilden uit de ijskast... op voorwaarde dat.

Mijn vrouw heeft hun bord genomen en uitgeschept met de vermelding: ik bedien je, als de portie voldoende is zeg je dank u.

De jongste (zogezegd de moeilijkste eter) dacht dat hij met dank u na de schep puree er vanaf kwam, mijn echtgenote heeft van alles een gezonde portie ingeschept en wij gingen eten alsof het de normaalste (wat het ook is) van de wereld was.

De jongste heeft 5 minuten wat zitten rondstaren en heeft gewoon zijn bord leeggegeten...(witloofsla en kropsla komt thuis niet op tafel want dat mogen ze niet, yeah sure)...

Ik vraag niet aan die gasten : wat willen jullie eten want dan weet ik het antwoord, we eten wat de pot schaft.

Kinderen willen zich al eens anders gedragen bij "vreemden" dan bij de ouders, waar ze zich op hun gemak voelen en het uithangen. Ik vind het dan ook altijd weinig zeggen wanneer mensen aan zo'n zaken een of andere conclusie hangen rond opvoeding. En dat staat los van deze situatie waarin ik ook gewoon vind dat kinderen alles moeten leren eten en dat veel mensen nogal snel "iets niet lusten" als een soort natuurwet zien.

Dat betekent nog minder als dat dan gaat over een "eenmalige observatie" van kinderen die je van haar noch pluim kent. En dat is dan ook een van de zaken waarover deze thread begonnen is: onbekende kinderen die het eens uithangen en meteen een of andere veralgemende conclusie over hoe die zijn opgevoed. Je kan ook met een welopgevoed kind eens in affronten vallen.

Maar dan ben je helemaal niet consequent. Die kinderen hebben bepaalde regels over het eten thuis die ze al jaar en dag gewoon zijn, en jij geeft die ineens heel andere regels. Het is net door niet consequent te zijn dat jij die kinderen gezond laat eten.

Als het van de eerste keer al lukt om die gezond te laten eten, dan heeft dat toch ab-so-luut niets te maken met het kweken van bepaalde gewoontes?

Ge beseft toch dat niet alle kinderen hetzelfde zijn en er geen regeltje bestaat die op alle kinderen gaan werken? Onze dochter is bijna 2 en die krijgt ook alleen wat de pot schaft. Die zit nu in een moeilijke periode en die eet dan soms niet. We bieden ook geen alternatief aan en toch eet ze niet als ze niet wilt. Dan gaat ze idd met honger naar bed (alleen nog een fles zoals altijd voor het slapen gaan). Het is niet dat die de volgende dag dan wel beter gaat eten. Als het allemaal zo makkelijk was als jij hier probeert voor te stellen, was het nogal fijn en gemakkelijk geweest.

En zoals hierboven kinderen bij "vreemde'" gedragen zich helemaal anders dan bij eigen ouders.

Dus, je zegt dat het kind de portie mag kiezen. Hij zegt dan dat hij genoeg heeft met enkel de purree en dan scheppen jullie er toch nog bij?
Dus het kind mag helemaal niet zelf de portie kiezen?

Ik vind die 'nieuwe' opvoedmethodes wel degelijk waarde hebben, maar je moet door de bomen wel een beetje het bos blijven zien. De essentie is dat je kinderen een zekere mate van zelfstandigheid en inspraak geeft, en hun gevoelens erkent omdat ze zo een groter zelfvertrouwen krijgen. Tegelijk zeggen alle goede boeken dat je als ouders weldegelijk je grenzen moet stellen : gevoelens erkennen vs onwenselijk gedrag niet tolereren. Dat lijkt me ergens een nobrainer, maar in de praktijk is dat een dagelijkse uitdaging natuurlijk.

De onze is nu 2,5 en dus gaat die natuurlijk niet altijd flink luisteren . Dan moet je daar dan als ouder rekening mee houden in welke situatie je een kind brengt. Het kind kan er imo zelf niet aan doen dan dat bv een lang restaurantbezoek niet makkelijk is...

Ik kan me in ieder geval volledig vinden in de post van @Creeping Death .

Verder, ik ben zelf vrij autoritair opgevoed. Voor een deel heb ik daar mijn huidig waardenkader van meegekregen (ik wil ook graag dat mijn kinderen aangepast zijn, soms ook eens doorzetten, geen 'snowflakes' zijn etc). Maar de opvoedwijze van de oude stempel heeft er ook wel voor een deel voor gezorgd dat bezoekjes aan de familie tegenwoordig niet altijd hoog op het lijstje van 'leuke dingen tijdens het weekend' staan. Ik bezoek mijn ouders wel, ook omdat ik het belangrijk vind dat grootouders hun kleinkind zien. Maar voor mezelf is het een verplichting. Dan hoop ik dat door het nu anders te doen, de kinderen later echt uit goesting bij ons op bezoek komen...

Ik vind die 'nieuwe' opvoedmethodes wel degelijk waarde hebben, maar je moet door de bomen wel een beetje het bos blijven zien. De essentie is dat je kinderen een zekere mate van zelfstandigheid en inspraak geeft, en hun gevoelens erkent omdat ze zo een groter zelfvertrouwen krijgen. Tegelijk zeggen alle goede boeken dat je als ouders weldegelijk je grenzen moet stellen : gevoelens erkennen vs onwenselijk gedrag niet tolereren. Dat lijkt me ergens een nobrainer, maar in de praktijk is dat een dagelijkse uitdaging natuurlijk.

De onze is nu 2,5 en dus gaat die natuurlijk niet altijd flink luisteren . Dan moet je daar dan als ouder rekening mee houden in welke situatie je een kind brengt. Het kind kan er imo zelf niet aan doen dan dat bv een lang restaurantbezoek niet makkelijk is...

Ik kan me in ieder geval volledig vinden in de post van @Creeping Death .
Hier ga ik volledig mee akkoord. Ik denk ook wel dat het echt een kleine minderheid is die kinderen helemaal "vrij" opvoedt en altijd met hen in dialoog gaat voor alles hoor. Volgens mij is dat ook wel gewoon zo'n cliché dat wordt bovengehaald om lastig gedrag bij andere kinderen te kaderen en onszelf wijs te maken dat het hier anders zal zijn. Kinderen blijven kinderen, en soms doen die eens lastig. Dat kunnen relativeren, zonder het daarom allemaal maar toe te laten, lijkt me belangrijk.

Uiteindelijk wijst het zichzelf uit, en ook weer niet. Het consistent zijn met grenzen, ook wanneer je (al even) slecht hebt geslapen en er nog 10 andere dingen moeten gebeuren is gewoon uitdagend. Persoonlijk denk ik nu ook dat je als ouder niet 100% alles kan sturen, aangezien er een hele wereld is daarbuiten. Maar laat ons eerlijk zijn, als kind uit de Vlaamse middenklasse zijn daar wel al wat risico's een pak kleiner dan gemiddeld.
Verder, ik ben zelf vrij autoritair opgevoed. Voor een deel heb ik daar mijn huidig waardenkader van meegekregen (ik wil ook graag dat mijn kinderen aangepast zijn, soms ook eens doorzetten, geen 'snowflakes' zijn etc). Maar de opvoedwijze van de oude stempel heeft er ook wel voor een deel voor gezorgd dat bezoekjes aan de familie tegenwoordig niet altijd hoog op het lijstje van 'leuke dingen tijdens het weekend' staan. Ik bezoek mijn ouders wel, ook omdat ik het belangrijk vind dat grootouders hun kleinkind zien. Maar voor mezelf is het een verplichting. Dan hoop ik dat door het nu anders te doen, de kinderen later echt uit goesting bij ons op bezoek komen...
Ja, ik denk persoonlijk dat onze generatie de balans tussen "vriend" en "autoritaire meester" wel iets beter weet te vinden, of dat hoop ik toch.

Elk kind is ook anders hé. Ik krijg continue complimenten over mijn brave kinderen, maar die zijn niet 'braaf', die zijn stil, angstig en verlegen wanneer er mensen bij zijn die ze niet kennen. Dat is vaak gemakkelijk als je er mee ergens naartoe moet, maar zijn wij dan vaak gefrustreerd omdat ze niet gaan spelen met andere kinderen en ze continue rond ons hangen.

Thuis zien wij ook vaak ons peren met het gedrag van de kindjes. Maar dat zien mensen niet natuurlijk.

Maar soms ligt het gewoon aan de opvoeding hè. Ik ook gezegd vandaag aan een Nederlandse tiener dat na het gebruik van de douche aan het zwembad dat hij de kraan moest dichtdoen tegen water pollutie na ik 2 keer zijn kraan heb moeten dicht draaien. De vader wou eerst mij eerst iets komen zeggen maar na hem in publiek op zijn plaats te zetten doen ze nu wel de kraan toe.

Hier ga ik volledig mee akkoord. Ik denk ook wel dat het echt een kleine minderheid is die kinderen helemaal "vrij" opvoedt en altijd met hen in dialoog gaat voor alles hoor. Volgens mij is dat ook wel gewoon zo'n cliché dat wordt bovengehaald om lastig gedrag bij andere kinderen te kaderen en onszelf wijs te maken dat het hier anders zal zijn. Kinderen blijven kinderen, en soms doen die eens lastig. Dat kunnen relativeren, zonder het daarom allemaal maar toe te laten, lijkt me belangrijk.

Uiteindelijk wijst het zichzelf uit, en ook weer niet. Het consistent zijn met grenzen, ook wanneer je (al even) slecht hebt geslapen en er nog 10 andere dingen moeten gebeuren is gewoon uitdagend. Persoonlijk denk ik nu ook dat je als ouder niet 100% alles kan sturen, aangezien er een hele wereld is daarbuiten. Maar laat ons eerlijk zijn, als kind uit de Vlaamse middenklasse zijn daar wel al wat risico's een pak kleiner dan gemiddeld.

Ja, ik denk persoonlijk dat onze generatie de balans tussen "vriend" en "autoritaire meester" wel iets beter weet te vinden, of dat hoop ik toch.
1 van de belangrijkste dingen uit die boeken is ook gewoon om geen idiote grenzen te maken. Een paar typische voorbeelden:
"Doe uw jas aan voor ge buiten gaat!" -> Ze zullen het wel voelen als het koud is.
"Zwijgen als de grote mensen praten" -> Waarom zijn grote mensen prioritair tov wat een kind wil zeggen?
"Uw bord leegeten!" -> Een kind kan onmogelijk inschatten of hij de juiste hoeveelheid opschept. En al helemaal niet als er iemand anders opschept.

Leg realistisch grenzen (geen geweld, hand geven naast drukke straat, ...) en laat voor de rest uw kind een kind zijn.

Also "30 jaar geleden was het beter". Ik ben 36 en mijn ouders zeiden onlangs dat ze toch 2 goede zonen hebben opgevoed "want we zijn ze toch nooit opt politiekantoor moeten gaan halen". Dat was dus de maatstaf 30 jaar geleden he :)

Omgekeerd hebben kinderen ook een recht om op veel plekken te zijn. Sommigen staan echt heel intolerant ten opzichte van kinderen.

Je ziet daar echt ook grote verschillen tussen landen. Nederland is bijvoorbeeld stukken toleranter en vriendelijker tegen kleine kinderen dan België. En Duitsland gaat daarentegen dan weer nog een stapje verder dan België.

Zeker in dingen als de trein of vliegtuig heb ik al mensen gehad die zich zichtbaar storen als 1 van mijn kleine kinderen aan het wenen is. Ik snap dat het storend is, maar ze hebben nu eenmaal hetzelfde recht om dat middel van transport te gebruiken.

Omgekeerd hebben kinderen ook een recht om op veel plekken te zijn. Sommigen staan echt heel intolerant ten opzichte van kinderen.

Je ziet daar echt ook grote verschillen tussen landen. Nederland is bijvoorbeeld stukken toleranter en vriendelijker tegen kleine kinderen dan België. En Duitsland gaat daarentegen dan weer nog een stapje verder dan België.

Zeker in dingen als de trein of vliegtuig heb ik al mensen gehad die zich zichtbaar storen als 1 van mijn kleine kinderen aan het wenen is. Ik snap dat het storend is, maar ze hebben nu eenmaal hetzelfde recht om dat middel van transport te gebruiken.
Mee eens. Vorig jaar heeft onze dochter een moeilijk moment op de vlieger gehad en dat is zeer frustrerend als ouder. Begrijpelijk dat mensen zich daaraan kunnen storen, maar er mag ook wel wat begrip zijn. (Wij hebben niks negatiefs gemerkt voor de duidelijkheid op die vlucht)

Nooit aan gedacht dat kinderen zich op een ander anders gedragen? Ik at als kind ook altijd alles op op een ander, zelfs als ik het goor vond. Kinderen kunnen dit doen uit beleefdheid, omdat ze zich geïntimideerd voelen of schrik hebben. Zo een random verhaaltje van aan tafel slaat echt op niets inzake kinderen opvoeden.

Los van dit feit erger ik mij als ouder ook vaak aan de opvoeding van anderen, vooral onbeleefdheid van kinderen stoort mij. Dat zegt vaak al vrij veel hoe een kind door de ouders wordt opgevoed. Maar ik stoor mij niet aan een kind die eens door een restaurant loopt, misschien even de aap uithangt op het vliegtuig, enzoverder. Al zeker niet aan spelende kinderen die lawaai maken. Het is en blijven kinderen, hoe goed je ze ook wil opvoeden. Volwassenen denken al snel dat ze vroeger zelf perfect waren. Yeah right.

Laatst bewerkt:
Aanrader
front-medium-1958193114.jpg

1 van de belangrijkste dingen uit die boeken is ook gewoon om geen idiote grenzen te maken. Een paar typische voorbeelden:
"Doe uw jas aan voor ge buiten gaat!" -> Ze zullen het wel voelen als het koud is.
"Zwijgen als de grote mensen praten" -> Waarom zijn grote mensen prioritair tov wat een kind wil zeggen?
"Uw bord leegeten!" -> Een kind kan onmogelijk inschatten of hij de juiste hoeveelheid opschept. En al helemaal niet als er iemand anders opschept.

Leg realistisch grenzen (geen geweld, hand geven naast drukke straat, ...) en laat voor de rest uw kind een kind zijn.

Also "30 jaar geleden was het beter". Ik ben 36 en mijn ouders zeiden onlangs dat ze toch 2 goede zonen hebben opgevoed "want we zijn ze toch nooit opt politiekantoor moeten gaan halen". Dat was dus de maatstaf 30 jaar geleden he :)
Is dat niet wat overdreven? 'Idiote grenzen'.

In de praktijk zal ik wel zeggen aan m'n kinderen dat ze hun jas moeten aandoen. Want bij koud regenweer wil ik vermijden dat ze ziek worden, want dan is 't helemaal om zeep en ben je weer vertrokken.

Hetzelfde met dat praten. Alles draait dag in dag uit om de kinderen, maar wanneer wij eens 2 minuten spreken met elkaar praten moet er altijd wel één van de twee iets komen vragen. Reageren we niet meteen beginnen ze te zagen. Dan zeg ik ook wel eens: 'ik ben nu even met mama aan het spreken, ik zal straks naar u luisteren, even wat geduld a.u.b.'.

En zo zijn er nog tal van zaken waarbij ik m'n kinderen niet in de mogelijkheid acht om zelf bepaalde zaken in te schatten. Maar om dat nu idiote grenzen te noemen.

Terug
Bovenaan