Het stellen van grenzen is natuurlijk wel iets verder dan gewoon iets vragen.Is dat niet wat overdreven? 'Idiote grenzen'.
In de praktijk zal ik wel zeggen aan m'n kinderen dat ze hun jas moeten aandoen. Want bij koud regenweer wil ik vermijden dat ze ziek worden, want dan is 't helemaal om zeep en ben je weer vertrokken.
Hetzelfde met dat praten. Alles draait dag in dag uit om de kinderen, maar wanneer wij eens 2 minuten spreken met elkaar praten moet er altijd wel één van de twee iets komen vragen. Reageren we niet meteen beginnen ze te zagen. Dan zeg ik ook wel eens: 'ik ben nu even met mama aan het spreken, ik zal straks naar u luisteren, even wat geduld a.u.b.'.
En zo zijn er nog tal van zaken waarbij ik m'n kinderen niet in de mogelijkheid acht om zelf bepaalde zaken in te schatten. Maar om dat nu idiote grenzen te noemen.
Uw eerste voorbeeld, wij zeggen ook "jas aandoen, we gaan vertrekken". Maar als ze dan koppig zegt dat ze geen jas wil aandoen, dan vertrekken wij zonder jas. Dan nemen we de jas mee en zal ze wel merken dat het koud is (uw kind wordt ziek van virussen en microben he, niet van kou en regen). Maar ze dwingen om een jas aan te doen ("Anders vertrekken we niet he!"), gaan wij nooit doen.
Uw 2e voorbeeld is ook gewoon een voorbeeld van vriendelijk uitleggen dat jullie iets aan het vertellen waren en dat ze even moeten wachten. Maar je weet ook wel dat vroeger op de typische familiefeesten de kinderen niks aan de ouders mochten komen vragen omdat de grote mensen aan het praten waren. Het gaat over dat soort dingen.