Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Lap
Dat telt allemaal wel op natuurlijk. Eerst al die btw, de laatste jaren is gratis verzending op pakweg Aliexpresss zo goed als verdwenen en nu ga je er ook nog eens invoerrechten op moeten betalen. En dan is er nog sprake van een handling fee van 2EUR per pakje.

Mocht van mij nog vele malen meer zijn, niet alleen die webshops maar alle import van producten uit gebieden waar regels veel soepeler zijn/personeel uitgebuit wordt en nog eens recht gehouden worden door zo een regime. Dat moet onze eigen industrie toch gewoon kapot maken?

Mocht van mij nog vele malen meer zijn, niet alleen die webshops maar alle import van producten uit gebieden waar regels veel soepeler zijn/personeel uitgebuit wordt en nog eens recht gehouden worden door zo een regime. Dat moet onze eigen industrie toch gewoon kapot maken?
Welke eigen industrie voor de meeste dingen van Aliexpress?

Het enige verschil als we dingen hier kopen is dat we nog goed betalen voor een tussenpersoon die het van ginder geimporteerd heeft...

Bedrijven hebben altijd massaal zitten besparen door alles naar goedkope landen te outsourcen. En nu de consument zelf ginder koopt dankzij het internet is't kot plots te klein...

En eigl grappig dat dat als maatregel "tegen aliexpress en zo" gezien wordt. Die gaan idd complyen, en gaat eigl ver forceren dat elke chinees die naar europa iets wil verkopen langs aliexpress of zo moet passeren. Want waar met BTW in orde zijn nog enigszins te doen is op kleine schaal, zijn invoerrechten een kluwen waar een kat haar jongen niet in terugvindt... Er zijn onnoemelijk veel vage categorieën dat ge echt een expert nodig hebt om alles te klassificeren en juist te laten gaan... Gaat de grootschalige spelers gewoon een beetje extra werk kosten, en alle kleine spelers dwingen via de grote spelers te gaan...

Laatst bewerkt:

We hebben geen eigen industrie voor consumentenproducten. Alles is naar daar verkast net om hier geld te besparen.

Nul compassie met wenende handelaars die al jaren gewoon een doorgeefluik zijn voor de producten uit China.

Vanaf juli 2026 dus ook een pakjestaks van 3 EUR voor pakjes van buiten de EU.
En de de minimis op de invoerrechten wordt ook afgeschaft. De vrijstelling van 150 EUR, die door de inflatie al belachelijk laag was - ipv die te verhogen schaffen ze ze gewoon af.

Niets meer dan plat protectionisme waardoor de lokale handelaren ook hun prijzen weer kunnen optrekken (niet omdat zij die taks zo nodig betalen, wel omdat ze gewoon prijs matchen). Dat is dus een van de manieren waarop het leven duurder wordt. Wij noemen het dan wel geen "tarieven", maar het resultaat is hetzelfde.

Het zal ook wel geen 3 EUR blijven, dat tarief zal nog wel stijgen met de jaren.

Nieuwe functie in de My Bpost app: Post in Zicht.

Met Post In Zicht in de My bpost app kan je inkomende post zien, nog voor je postbode die in je brievenbus bezorgt. Je krijgt een afbeelding van je persoonlijke post (uiteraard van de buitenkant … ), die je later die dag in je brievenbus ontvangt.

De gloednieuwe functie is een bètaversie en is nog niet voor iedereen beschikbaar. Maar onze community met bètatesters groeit, dus misschien maak jij er binnenkort ook deel van uit. Of je activeert Post In Zicht, zodra de functie voor het grote publiek gelanceerd is.

De dienst dient geactiveerd te worden via Itsme (later zal het ook via de identiteitskaart mogelijk zijn).

Iemand hier die dit al gebruikt?

't Is precies weer de "post-holiday slump" overal. Al heel de maand januari heb ik levertijden bij Amazon van 5-6 dagen (weliswaar niet op alles, maar toch op het meeste). Bij Bol ook, vandaag besteld, verzonden door henzelf, "op voorraad," maar levering kan niet eerder dan vrijdag.

Interessant fenomeen dat ik de vorige jaren ook al gemerkt heb in deze periode, alhoewel het dan al begon meteen na kerstmis, terwijl het nu precies wat later begon (na nieuwjaar). Dat kan ook wel gewoon te maken hebben met hoe de weekends vallen in die periode.

Vraag me wel af hoe dat precies komt. Een reden voor Amazon weet ik wel zeker, dat is dat de voorraad in de warenhuizen na kerstmis veel lager is. Ik krijg nu dingen die verstuurd worden uit warenhuizen in Engeland, Polen, Tsjechië, Spanje of Zuid-Italië ipv de klassieke Duitse of Franse warenhuizen. En het zal quasi zeker ook wel te maken hebben met het feit dat ze heel wat tijdelijken/interims de laan uitsturen na kerstmis, en nu moeten ze het met heel wat volk minder stellen.

Obv ervaring vorige jaren normaliseert het zich wel tegen eind januari/begin februari.

Laatst bewerkt:
Voor 4 van de 5 pakjes de voorbije week mocht ik zelf gaan rijden naar een pickup point. Nochtans was er altijd iemand thuis. (Colis Privé 2x, PostNL 1x en DPD 1x)

Hier vorige en deze week in totaal 3 pakjes ontvangen van 3 verschillende winkels. Allemaal mooi op tijd aan huis geleverd door Bpost 👌.

Miserie met DPD die al 2 dagen na elkaar het pakket niet kon leveren omdat het adres zogezegd niet klopte.
Nu, als ze in de war waren over het busnummer (dat er om god weet welke reden weer eens was afgeknipt) snap ik dat nog. Ik kon gisteren het adres aanpassen, voegde dus het busnummer toe en verzocht om het de volgende dag te leveren.
Vandaag? Gewoon weer hetzelfde liedje, "adres klopt niet", en daar moest ik nog zelf achterkomen ook (geen mail meer). Ik dacht dan van nog iets aan mijn adres te proberen aanpassen, maar... dit was niet meer mogelijk? Huh? Dit houdt geen steek. Enkel de dag aanpassen was nog mogelijk, wat al maandag is in dit geval, en 9/10 keer gaat het weer prijs zijn.
Uiteraard is er ook nooit aangebeld, noch een briefje achtergelaten.

Iemand ervaring hiermee?

Kan je het niet gewoon omleiden naar een afhaalpunt via MyDPD.

In mijn ervaring gebeurt die omleiding nog de dag zelf (dus zonder extra dag vertraging) maar goed, dat kan ook verschillen in andere regio's.

Nieuwe functie in de My Bpost app: Post in Zicht.

Iemand hier die dit al gebruikt?
Deze week voor de eerste keer een melding gehad.

Ze sturen een iOS notification en het verschijnt in de "Receive" tab van de bpost app (tussen de pakketten) met een foto van de brief. Er staat verder op "Verwachte afleverdatum xx/01/2026". Gezien gewone brieven niet gescand worden bij levering, blijft het exact zo staan tot het einde van de dag en na middernacht verdwijnt het dan vanzelf naar de History tab.

Brief werd idd door de postbode in de bus gestoken op de dag dat de app zei.

Is er een reden dat je bij sommige pakketten van Bpost moet inloggen om je leveringsvoorkeuren in te geven en bij andere pakketten je dat kan doen zonder in te loggen?

Is er een reden dat je bij sommige pakketten van Bpost moet inloggen om je leveringsvoorkeuren in te geven en bij andere pakketten je dat kan doen zonder in te loggen?
Hypotheses:

Bij degene die je niet inlogt, klik je dan door vanaf een email of een SMS van bpost (ipv gewoon los naar de tracking te gaan en het volgnummer in te geven)? Ze kunnen dat uiteraard zien dat je doorklikt uit zoiets en dan weten ze ergens wel dat het legit is.

Of - het hangt af van of ze uw email/SMS gekregen hebben van de afzender. Ze kunnen dan een bericht sturen van de wijziging. Indien dat ontbreekt vragen ze dan mss om in te loggen?

Hypotheses:

Bij degene die je niet inlogt, klik je dan door vanaf een email of een SMS van bpost (ipv gewoon los naar de tracking te gaan en het volgnummer in te geven)? Ze kunnen dat uiteraard zien dat je doorklikt uit zoiets en dan weten ze ergens wel dat het legit is.

Of - het hangt af van of ze uw email/SMS gekregen hebben van de afzender. Ze kunnen dan een bericht sturen van de wijziging. Indien dat ontbreekt vragen ze dan mss om in te loggen?
Goeie vraag. De laatste dat ik het kon instellen zonder in te loggen, denk ik inderdaad dat ik vanuit de mail de link heb aangeklikt.
Deze keer was het een pakket waarvan ik de volgnummer op de site van de webshop heb gehaald en dan ingegeven op de trackingsite van Bpost.

Bij volgende pakketten eens op letten.

Terug
Bovenaan