overuren

QiQi

Member
Hallo
ik zou willen vragen of het verstandig zou zijn om overuren te maken
de overuren worden bij mij uitbetaald, maar ik ben bang dat ik teveel belastingen zal moeten betalen
het gaat hier over 200+ overuren
Alvast bedankt

Hallo
de overuren worden bij mij uitbetaald, maar ik ben bang dat ik teveel belastingen zal moeten betalen
Alvast bedankt
Zijn overuren fiscaal voordelig?
Vrijstelling bedrijfsvoorheffing bij overuren

De eerste 180 overuren kunnen voordelig worden uitbetaald. (Met de nadruk op kunnen)
Vraag dit zeker na bij de werkgever of die er open voor staat, anders kom je voor verrassingen te staan.
Je werkgever kan namelijk ervoor kiezen uw overuren toch gewoon als normaal loon uit te betalen en dan word je alsnog zwaar(der) belast (!).

Zijn overuren fiscaal voordelig?
Vrijstelling bedrijfsvoorheffing bij overuren

De eerste 180 overuren kunnen voordelig worden uitbetaald. (Met de nadruk op kunnen)
Vraag dit zeker na bij de werkgever of die er open voor staat, anders kom je voor verrassingen te staan.
Je werkgever kan namelijk ervoor kiezen uw overuren toch gewoon als normaal loon uit te betalen en dan word je alsnog zwaar(der) belast (!).
Is ook voordeliger voor de werkgever dus zou raar zijn als ze er niet in mee gaan.

Hallo
Alvast bedankt
Je kan de belasting op uw overuren toch simuleren? Of uw basisloon ga je niet meer belasting betalen, dat fabeltje is al genoeg ontkracht.

Is ook voordeliger voor de werkgever dus zou raar zijn als ze er niet in mee gaan.
Helaas heb ik dit persoonlijk mee gemaakt. Eigen praktijkervaring aldus. :S Ik begreep het toen ook niet goed maar de werkgever was niet te overtuigen. Nu goed dan is het simpel hé: Dan neem ik gewoon altijd verlof op voor overuren.

Dus ik zeg het maar. Toch altijd even er naar informeren voor de zekerheid.

Die 180 uren geldt ook maar tot 1/07/2025. Dan valt het terug tot 130 uren.
Ik vermoed dat ze voor 2025 prorata zullen werken, dus voor volledig 2025 kom je dan uit op 155 uren.

Alles daarboven kan je misschien beter in recup opnemen, als je al een redelijk loon hebt zullen de overuren in de hoogste schijf belanden, waardoor je er netto weinig aan overhoudt.

Zoals hierboven, op je gewoon loon hebben overuren geen effect op je belastingen (je kan dus nooit minder verdienen door overuren).
Hoogstwaarschijnlijk zit je in de 45% of mogelijks 50% belastingsschijf, indien je overuren buiten dat bovenstaand voordeliog stelsel vallen dan ga je van 100€ respectievelijk ongeveer 48€ of 43.5€ overhouden.

Er zijn ook nog uitzonderingssectoren zoals horeca (360 uur) en bouw (180, ook na 1/7/2024, maar enkel wanneer elektronische aanwezigheidsregistratie)

Terug
Bovenaan