4/5 werken maar veel uren doen?

oxbow1

Well-known member
Even mijn situatie schetsen, onze kmo is verkocht maar ik blijf wel aan het werk (als arbeider ingeschreven)

Vorige werksituatie was 6/7. 11~12 uur per dag werken, (overuren werden uitbetaald, bonussen, div voordelen)

Sinds de overname is het nog 5/7 werken (een echt weekend dus!) maar ik blijf wel uit mezelf zo’n 10,5 uur doen per dag.
Nu wil ik dus 4/5 gaan werken, maar eigenlijk zal ik dan nog steeds aan 40 uur per week zitten, is het dan eigenlijk nodig om contract te laten aanpassen?
(Vorig jaar alweer 7K belastingen betaald door al die uitbetaalde overuren)

Of is het in mijn voordeel om een 4/5 contract te hebben, en al die dagelijkse overuren op te sparen voor nog meer verlof? :oink:

(Ik ben aan het ontdekken dat er meer is als werken alleen)
Vind het vooral wat raar om mijn “nieuwe” baas te gaan lastig vallen, met dit soort vragen.

Ja, aangezien in uw contract de arbeidsduur vermeld staat, gaat er op z'n minst een addendum toegevoegd worden waarin verklaart wordt dat je vanaf nu 4/5 gaat werken (dus 32h/week)

4/5 werken is 4/5 van uw voltijds loon. Aangezien je minder brutoloon gaat ontvangen, gaat je nettoloon naar beneden, maar ook je belastingen dat je betaalt op dat loon. Da's ook de reden waarom 4/5 zo populair is: je nettoloon is niet 20% minder geworden, afhankelijk van hoeveel je per maand verdient is het misschien maar een honderdtal euro, maar je vrije tijd is wel +50% gegaan (van 2 naar 3 dagen).

Aangezien je toch de intentie hebt om 10.5 uur te werken zou je ook kunnen vragen of je in een voltijdse 4-dagenweek te werken (dus 4x10), met dan iedere week een vaste dag vrijaf. Dan heeft het geen impact op je huidige loon. Die 2 uur overwerk per week (als je een 40-urencontract hebt) komt dan overeen met 12 extra compensatiedagen per jaar (het zijn eigenlijk ADV-dagen).

Maar dat hangt van de CAO van uw Paritair Comité af, alsook van of de bedrijfsleiding er voor openstaat. Het aanpassen kan wel, maar dan moet de werkgever wel de CAO van het bedrijf aanpassen (omdat de wet zegt dat 9.5h werken per dag het absolute maximum is) tenzij de CAO van je Paritair Comité het toelaat om langer te werken, alsook een aanpassing van het arbeidsreglement van de onderneming. (en die neerleggen op de griffie van de FOD WASO).

Laatst bewerkt:
Even mijn situatie schetsen, onze kmo is verkocht maar ik blijf wel aan het werk (als arbeider ingeschreven)

Vorige werksituatie was 6/7. 11~12 uur per dag werken, (overuren werden uitbetaald, bonussen, div voordelen)

Sinds de overname is het nog 5/7 werken (een echt weekend dus!) maar ik blijf wel uit mezelf zo’n 10,5 uur doen per dag.
Nu wil ik dus 4/5 gaan werken, maar eigenlijk zal ik dan nog steeds aan 40 uur per week zitten, is het dan eigenlijk nodig om contract te laten aanpassen?

Of is het in mijn voordeel om een 4/5 contract te hebben, en al die dagelijkse overuren op te sparen voor nog meer verlof? :oink:

Vind het vooral wat raar om mijn “nieuwe” baas te gaan lastig vallen, met dit soort vragen.
Als je deeltijds wilt gaan werken (4 dagen op 5) moet je je contract laten aanpassen naar een contact deeltijdse arbeids. Men moet immers kunnen nagaan welke je vrije dag is

Dan moet er ook een uurrooster zijn per dag.
Dat kan een vast uurrooster zijn bv. Maandag van 8 tot 17u, dinsdag vrij, woensdag 8 tot 17u

Of een variabel uurrooster dat elke week kan veranderen, maar dan moet dan wel uithangen en een week op voorhand doorgegeven aan jou. Maar ook daar van maandag van x tot y, dinsdag vrij, woensdag x tot y

Al moet je overal je waar je werkt dan je deeltijdse arbeidsovereenkomst + uurrooster bij hebben en kunnen voorleggen

Wijk je af van de uren uit je contract (bv een uur langer of vroeger beginnen) dan moet er een afwijkingsdocument worden ondertekent en worden bijgehouden.

Als jij een contract van 40u/40u hebt maakt je natuurlijk niet uit want dat is voltijds.
Hier nog een stukje over overuren:

Laatst bewerkt:

Sowieso zou ik langs gaan bij uw baas om dat gewoon te bespreken. Imo laat je best uw uren aanpassen zodat je zwart op wit op papier hebt dat je uw 40 uren doet in 4 dagen, dan heb je nooit geen problemen als je een dag van de werkweek afwezig bent omdat je al uw uren gemaakt hebt.

Ik zou zeggen: bouw het aantal uur per dag (10,5 uur) al eens af naar het normaal aantal uur volgens jouw arbeidsregime. Dat zal dan 8 uur per dag zijn. En evalueer na een tijdje hoe dat voor jou voelt.

Want op die manier krijg je ook al 10 uur per week vrij, zonder dat je daar aan loon voor moet inboeten.

Is dit 4/5e tijdskrediet of thematisch verlof? Of gewoon een 4/5e contract, als gunst, krijgen van je werkgever? Want in dat eerste geval mag je volgens mij geen overuren doen van de RVA op regelmatige basis.

Overuren moeten in dat geval ook teruggenomen worden in de periode van het thematische verlof.
Het is afhankelijk van je cao veel interessanter voor jou om meer overuren te doen (want je krijgt de uren terug en soms ook nog een toeslag).

In dat geval als je dan nog steeds de uren presteert en je neemt een dag verlof veranderd er niet veel behalve dat die dag verlof niet afdwingbaar is. Je baas zal je dan wel komen aanspreken dat dat niet de bedoeling is. Dus dat indachtig kan je ook proactief naar je baas gaan en bijvoorbeeld zeggen: “ik vind het niet erg om overuren te doen, maar ik voel meer de nood om deze te recupereren ipv uit te betalen” - hij zal wel snel het voorstel van pieterm geven.

Je 5 dagen werkweek presteren in 4 dagen is tegenwoordig ook een optie. Een vriend van me doet dit nu al een tijdje en is daar wel zeer tevreden over. Ikzelf moet toegeven als ik eens sporadisch een dag van 10 ~12u heb, ik toch wel redelijk rijp ben daarna. Het is dus wel iets wat je gewoon moet zijn en een job hebben waar dit mogelijk in is.

Maar het is misschien een betere optie voor @oxbow1, die werken 10u dagen toch al gewoon is?
Meer info op o.a. www.mycareercompanion.com/blog/4-daagse-werkweek/

Bedankt voor alle advies, beste voor mij is dat ik ga naar een vast 4/5 contract en mogelijk mijn uren presteer op 3 dagen 😄

Dit zou ik een jaar willen doen om dan meer naar halftijds werken te gaan. (Met die info ga ik nog wat wachten)

Halftijds met gewoon 2 lange werkdagen dan.

Dagen van 8 is ligt moeilijk, wij zitten op werven en je kan moeilijk met 5 vrachtwagens die staan te wachten om te laden om 14.30 instappen en naar huis rijden. (De chauffeurs uit transport doen veel langere dagen)

Bedankt voor alle advies, beste voor mij is dat ik ga naar een vast 4/5 contract en mogelijk mijn uren presteer op 3 dagen 😄

Dit zou ik een jaar willen doen om dan meer naar halftijds werken te gaan. (Met die info ga ik nog wat wachten)

Dagen van 8 is ligt moeilijk, wij zitten op werven en je kan moeilijk met 5 vrachtwagens die staan te wachten om te laden om 14.30 instappen en naar huis rijden. (De chauffeurs uit transport doen veel langere dagen)
In jouw geval zou ik toch opteren om gewoon de 40 urenweek op 4 dagen te presteren indien jouw werkgever dat toelaat. Je houdt gewoon hetzelfde werkritme van vandaag (10u) maarb beschikt toch over 3 volledig vrije dagen, zonder impact op pensioen, sociale zekerheidsdekking etc.

Bij 4/5de krijg je later ook maar 4/5de pensioen (en het 5/5de pensioen is al niet te hoog in de privé). Opletten dus of je hebt nog minder pensioen dan de 5/5de werkloze/werkzoekende.

Hoeveel uren ga je dan werken per week op die 4 dagen en wat is dat vergeleken met een voltijdse job?

Is dat dan bv 32/40e?

Ben ondertussen toch gewoon de werkdagen wat aan het inkorten. Om 16.00 is het welletjes geweest ipv 18.00

Een collega van mij gaat nu ook gaan voor zijn werkuren (volle werkweek)op 4 dagen te doen, even afwachten en dan ikke ook.
Voor pensioenopbouw enzo, laten we stellen dat dat niet zo belangrijk meer is, ik doe gewoon alle dagen wat ik graag doe nu.

Terug
Bovenaan