Partijbestuur Open VLD stapt op

Dom? Ik hoop vooral dat de lokale kiezer daar niet te dom gaat zijn om die keihard af te straffen. Maar dat wil ik eerst nog wel eens zien.

Zo achterlijk dat men daar is bij die Open VLD. Alsof niet iedereen van ons weet dat er in dat parlement momenteel letterlijk geen kloten te doen is. Alsof ook niet iedereen weet van ons dat ze als burgemeester in Aarschot momenteel ook geen kloten te doen heeft. Alsof er niet nog tig figuren in dezelfde situatie zitten als haar én toch ervoor kiezen om in de regering te blijven, nog wel in haar eigen partij (Lydia Peeters bv).
Alsof de to do's die ze oplijst als burgemeester ook maar enig persoonlijk initiatief van een burgemeester verwacht: de heropening van een wzc en het begin van het schooljaar komt eraan :wtf::wtf::wtf: WTF heeft een burgemeester daarmee te maken. En alsof dit soort zaken niet gecombineerd kunnen worden met een uitbollende regering.

Het gaat louter om de perceptie. Ze had al die taken GEMAKKELIJK kunnen combineren maar nee, ze kiest er dan toch voor om de Vlaamse regering de rug toe te keren omdat ze belangrijkere zaken te doen heeft. Ze kiest ervoor om NOG maar eens haar eigen en haar partij erbij belachelijk te maken. Daarbij schoffeert ze dan ook nog eens de modale burger want die durft wél 4 weken verlof te pakken en zij, die o zo hard werkt in de politiek, kiest er bewust voor om dat niet te doen.

godmens wat een gatachterlijk figuur is dat toch. Ik kots er echt op. Een van de meest onbekwame figuren die we ooit in de nationale politiek gehad hebben. Ik hoop dat ze bij de gemeenteraadsverkiezingen een afstraffing krijgt van jewelste zodat ze wat kan verrotten vanuit de oppositie op haar stoeltje in de gemeenteraad. Degoutant.

Goeie zaak dat De Gucht sr. er ook mee stopt, weg er mee. En binnenkort gewoon einde Open VLD. Deze partij heeft geen enkele geloofwaardigheid en is gedoemd om opgedoekt te worden, overigens volledig terecht ook.

Ik meen nu wel dat geloofwaardigheid niet meteen een doorslaggevend argument is voor een politieke partij - daar zijn miljarden voorbeelden van terug te vinden - huidige campagne van Trump is een mooi voorbeeld - mss zijn Belgen iets kritischer dan de gemiddelde Amerikaan maar ik ben geneigd dat ook niet te overschatten - zie resultaat verkiezingen hier.

Als er morgen een charismatisch figuur opduikt binnen OVLD kan die vanuit de oppositie tegen de volgende verkiezingen een behoorlijk niveau halen op vlak van stemmen. Men heeft het steeds over teamwork maar om als partij betekenisvol te zijn/worden bij verkiezingen ben je beter met 1 echte sterkhouder: Had Rousseau zijn bier vervangen door water had Vooruit met zekerheid een paar % meer stemmen gehaald, zonder die laatste een pak minder. Zie ook BDW, Wilders, Van Grieken, ... stuk voor stuk cruciaal voor hun partij.

Kiezers vergeten snel ...

Laatst bewerkt:
Ik ben oprecht benieuwd wie de chauffeur van de clownwagen wordt, te veel postjespakkers in een te kleine partij, en niemand met genoeg charisma om de kar te keren denk ik dan.

De opmerking over Rousseau z'n dronken escapade is terecht, desondanks heeft hij z'n partij er wel nog bovenop geholpen, maar hij is wel niet zomaar vanuit het niets gekomen, Crombez heeft in slechtere tijden jongere kandidaten en vernieuwing een kans gegeven, zoiets ging bij OpenVLD niet.

Straks krijg je een ancien als Eva De Bleeker, een rijkeluiszoontje zoals De Gucht junior of een wackjob Maurits Vande Reyde... ik zie geen van allen als de grote vernieuwers. De OpenVLD zou beter effectief onder de kiesdrempel eindigen om meer zuurstof te geven aan democratische partijen en/of ruimte voor een wederopstanding van een nieuwe liberale partij.

Denk dat ze bij OVLD mss nog nieuwsgieriger zijn - normaliter zou je niet verwachten dat een partij als OVLD met rijke geschiedenis mogelijks van het toneel zou kunnen verdwijnen - maar met het ontstaan van NVA is dat anders, het zou zomaar kunnen zonder een ultieme verlosser in combinatie met grondige herbronning. Dat probleem had Vooruit niet of véél minder.

Het levert wel een triest schouwspel op waarbij elk cliché bevestigd wordt .... dat grotere doel blijkt niet meer dan de eigen portefeuille (wat grotendeels ook elders het geval zal zijn maar goed - er zijn ook uitzonderingen en het vloeit allemaal wat beter in elkaar).

Intussen blijven ondanks alles de 2 meest establishment kandidaten over: de voormalige staatssecretaris van begroting - veelzeggend over het gebrek aan gewicht dat dat had binnen de vorige regering - die zichzelf op haar zwaard moest gooien ter meerdere eer en glorie van De Croo junior, en anderzijds de "outsider" - lol - de voormalig woordvoerder van niet één maar twee van de beste postjespakkers van ons land - en neen, dat is géén positieve referentie - Bart Somers & Gwendolyn Rutten, die beiden de rit als minister niet uitdeden maar liever terug hun burgemeesterssjerp ombonden.

De circusshow gaat voort, de "winnaar" - hoeveel zou dat schuiven voorzitter zijn van zo'n partij? - wordt volgende week bekend gemaakt...

Intussen blijven ondanks alles de 2 meest establishment kandidaten over: de voormalige staatssecretaris van begroting - veelzeggend over het gebrek aan gewicht dat dat had binnen de vorige regering - die zichzelf op haar zwaard moest gooien ter meerdere eer en glorie van De Croo junior, en anderzijds de "outsider" - lol - de voormalig woordvoerder van niet één maar twee van de beste postjespakkers van ons land - en neen, dat is géén positieve referentie - Bart Somers & Gwendolyn Rutten, die beiden de rit als minister niet uitdeden maar liever terug hun burgemeesterssjerp ombonden.

De circusshow gaat voort, de "winnaar" - hoeveel zou dat schuiven voorzitter zijn van zo'n partij? - wordt volgende week bekend gemaakt...

We moeten content zijn. In de privé zouden ze veel meer kunnen verdienen. Echt waar... :laugh:

Inderdaad, eerlijk gewoon de partij opdoeken, beide kandidaten zijn nog steeds te besmet met het "establishment".

Ik vind dit toch maar matige kritiek hoor.
Quasi iedere kandidaat maakte deel uit van "het establishment" - hoe kom je anders als vlaams parlementslid aan de bak? En is een (ex-)voorzitter van de jongerenpartij dan zo onbevlekt?

Ook binnen een partij komt getalenteerd personeel uiteindelijk bovendrijven en maken ze meer kans op bepaalde functies. Dat principe van erfzonde vind ik echt verkeerd. Die Verbeecke is nog geen dertig en is nu een paar jaar ocharm woordvoerder geweest, en De Bleecker heeft duidelijk gewoon oppositie gevoerd tegen het eigen partij-establishment toen ze actief was als staatssecretaris en heeft ook tijdens de huidige verkiezingsperiode ook geen kritiek gespaard...

Alsof enkel een wit konijn goed genoeg kan zijn, dat is uitgaan van een soort reinheid dat je nergens vindt.

Quasi iedere kandidaat maakte deel uit van "het establishment" - hoe kom je anders als vlaams parlementslid aan de bak? En is een (ex-)voorzitter van de jongerenpartij dan zo onbevlekt?

Ook binnen een partij komt getalenteerd personeel uiteindelijk bovendrijven en maken ze meer kans op bepaalde functies. Dat principe van erfzonde vind ik echt verkeerd. Die Verbeecke is nog geen dertig en is nu een paar jaar ocharm woordvoerder geweest, en De Bleecker heeft duidelijk gewoon oppositie gevoerd tegen het eigen partij-establishment toen ze actief was als staatssecretaris en heeft ook tijdens de huidige verkiezingsperiode ook geen kritiek gespaard...

Alsof enkel een wit konijn goed genoeg kan zijn, dat is uitgaan van een soort reinheid dat je nergens vindt.

Uw pleidooi voor Eva De Bleecker is nog overtuigend om haar niet tot het core-establishment te rekenen, ze zal sowieso idd wel persona non grata zijn bij o.a. de clan De Croo. Ze lijkt me echter (voorlopig) niet echt een bezielend figuur om een partij te dragen als kopstuk, maar kan me vergissen. Dus ik snap nog dat ze het beste uit deze eerste ronde kwam, dat wel.

Vincent Verbeecke lijkt mij echter net iemand die uitermate veel steun krijgt van de 'anciens', zei het achter de schermen want veel van die anciens zijn verbrand (en terecht). Talent en jeugdigheid zijn allemaal goed en wel, maar ik vind woordvoerder van 2 povere Vlaamse ministers die beiden voor de postjes gingen, niet bepaald een goede referentie voor de partij te gaan hervormen... Dat is géén erfzonde, dat is een persoonlijke beroepskeuze. Jongerenvoorzitter en dergelijke zijn "normaal", zelfs pluspunten in normale omstandigheden, maar ook niet onbelangrijk weeral (en dat komt natuurlijk omdat de partij jongeren geen kans gaf de voorbije verkiezingen): onverkozen.

Goh ja, ik bedoelde het niet persoonlijk voor mij, maar dat ik vrees dat deze twee kandidaten geen ommekeer zullen betekenen voor de partij OpenVLD.

Als ik De Croo was, zou ik echt mijn zitje niet gaan opgeven omdat een paar voorzitters in spe dit vinden. Omdat het mogelijks misschien niet per se een traditie is dat ex regeringsleiders in het parlement zetelen. Dan moeten ze het maar in de statuten steken of het officieel maken in de regels van hun partij in plaats van zich te gaan beroepen op deontologie...

Alsof het deontologisch in orde is om uw kiezers die gekozen hebben voor u zodanig dat je een zitje krijgt om in het parlement te zitten of in een regering te zitten en hen te representeren een dikke middelvinger te geven en te zeggen ik maak ruimte voor iemand anders die mogelijks ergens anders voor staat.

Als ik De Croo was, zou ik echt mijn zitje niet gaan opgeven omdat een paar voorzitters in spe dit vinden. Omdat het mogelijks misschien niet per se een traditie is dat ex regeringsleiders in het parlement zetelen. Dan moeten ze het maar in de statuten steken of het officieel maken in de regels van hun partij in plaats van zich te gaan beroepen op deontologie...

Alsof het deontologisch in orde is om uw kiezers die gekozen hebben voor u zodanig dat je een zitje krijgt om in het parlement te zitten of in een regering te zitten en hen te representeren een dikke middelvinger te geven en te zeggen ik maak ruimte voor iemand anders die mogelijks ergens anders voor staat.
Ik vind het toch ook bijzonder. Hij is democratisch verkozen geweest, en een vijfde van je nog resterende kiezers heeft hem een voorkeursstem gegeven. Ik snap dat je hem misschien niet meer in je partijbestuur wilt, maar hem naar de uitgang van het parlement pushen vind ik eerlijk gezegd toch wat ondemocratisch.

Terug
Bovenaan