paswoordmanager

E_wout

Well-known member
Simpele vraag: welke paswoordmanager gebruiken jullie.

Zelf hier nog een gratis versie van LastPass maar blijkbaar is dat nu ook niet geheel wenselijk ( Amerikaans, ooit zelf gehacekd, etc...)

Wil toch wat werk maken van een degelijke oplossing, bruikbaar op heel wat toestellen dus niet enkel gekoppeld aan mijn account maar ook van mijn vrouw.

Ik wil er gerust (beperkt) voor betalen.

Ik gebruik Proton Pass als onderdeel van mijn Proton subscriptie. Voordien Bitwarden gebruikt en tenzij ik me vergis is die nog altijd gratis voor de core functies. En daar was ik heel tevreden van.

Ik gebruik Proton Pass als onderdeel van mijn Proton subscriptie. Voordien Bitwarden gebruikt en tenzij ik me vergis is die nog altijd gratis voor de core functies. En daar was ik heel tevreden van.
Is proton pass beter, want ik heb ook een proton sub, maar heb weinig zin om alles weer te migreren als het basically hetzelfde is

Wat doet zo'n precies eigenlijk? Gericht op privé bedoel ik dan. Is dat zoals een soort MFA dat je dan telkens via daar moet gaan om ergens in te loggen of is dat gewoon een "kluis" voor je wachtwoorden?

Wat doet zo'n precies eigenlijk? Gericht op privé bedoel ik dan. Is dat zoals een soort MFA dat je dan telkens via daar moet gaan om ergens in te loggen of is dat gewoon een "kluis" voor je wachtwoorden?
Kluis voor je wachtwoorden en generator enzo. Hoofddoel is hier een kluis die alles achter een paswoord houdt. Dit om niet overal hetzelfde wachtwoord te gebruiken.

OT: Al jaren tevreden van de gratis versie van Bitwarden hier. Proton pass klinkt interessant, maar ik wil dan weer niet investeren in het zoveelste ecosysteem. Ik houd alles graag wat gescheiden.

Proton en Bitwarden bieden ook nog 2FA aan bij abos, maar ik vind het wat risky om een wachtwoordmanager en 2FA samen te gaan gebruiken. Daarvoor blijf ik dan op dit moment bij Enre.

Is proton pass beter, want ik heb ook een proton sub, maar heb weinig zin om alles weer te migreren als het basically hetzelfde is

Neen, is gewoon hetzelfde in een ander vestje. Ik gebruikte bitwarden op die moment ook nog maar een maand of twee en had nog niet alles aangepast, dus de overstap was relatief beperkt qua tijdsinvestering.

ben ik ouderwets als ik gewoon de google chrome paswoord manager gebruik?
of is dit niet echt een manager?

alles wordt opgeslagen in mijn google account, qua wachtwoorden.

uiteraard verander ik wel regelmatig mijn éne google account wachtwoord.

1Password. Zal niet direct naar iets anders overschakelen. Werkt inituïtief, nooit problemen mee gehad. Toen ik een jaar of 4-5 geleden de afweging maakte was het voor mij de prijs wel waard (nog steeds trouwens).

Vaultwarden wat hier lokaal op mijn NAS draait. Daar kunnen de standaard Bitwarden apps en browserextensies mee overweg, en die zijn prima in orde.

Daarvoor gebruikte ik Keepass, wat iets minder gebruiksvriendelijk was. Maar die hebben daar mogelijk nog grote stappen gezet de laatste jaren.

1Password. Zal niet direct naar iets anders overschakelen. Werkt inituïtief, nooit problemen mee gehad. Toen ik een jaar of 4-5 geleden de afweging maakte was het voor mij de prijs wel waard (nog steeds trouwens).
Heb ik ook en zeer tevreden van. Wel nooit andere pw manager gebruikt dus kan niet vergelijken.

keepass (KeepassXC) gesynced over devices met syncthing.
Syncthing zou ook vervangen kunnen worden door OneDrive/Google Drive/Dropbox

ben ik ouderwets als ik gewoon de google chrome paswoord manager gebruik?

De naam zegt het zelf al: het is voor Chrome, dus enkel voor websites en enkel in Chrome. Is ook gewoon gedesigned voor automatisch invullen op websites maar is bij mijn weten toch niet zo gebruiksvriendelijk om zelf een paswoord op te zoeken om dan bvb in een app in te vullen. Ik denk ook niet dat je daar andere dingen kunt instoppen zoals bvb app of device pincodes.

Zelf gebruik ik al ettelijke jaren Keepass in combinatie met Onedrive.
* De database (kdbx) file staat op OneDrive.
* Ik gebruik Keepass op Windows, maar ook op Android en IOS, waar overal diezelfde gesharede file gebruikt wordt, en ik dus ook overal aan mijn paswoorden kan.
* Ik gebruik een key-file (keyx) die dan weer énkel lokaal staat. Wie dus mijn Keepass wil hacken moet én mijn kdbx-file op OneDrive bemachtigen én mijn master password weten én aan mijn keyx-file geraken vanaf een van mijn toestellen.
* In IOS kan je overigens instellen dat je de Keepass app gebruikt ipv de default IOS vault wat ook weer zeer mooi/handig werkt in IOS.

Dat werkt gewoon zeer goed, maar wat ik nu wel mis is het sharen van keys met andere gezinsleden. Die heb ik recent ook Keepass leren gebruiken maar er zijn echter ook accounts/paswoorden die je wil kunnen delen (bvb krantenabonnement, enz...) en dat kan bij mijn weten niet met Keepass maar bvb wel met online diensten zoals Bitwarden.

Bitwarden hier (ik betaal 10 euro per jaar).

Zeer tevreden van, en voor de minder belangrijke zaken zit mijn MFA hier ook in.

Bitwarden: de gesuggereerde wachtwoorden zijn vrij goed en de passkeys werken ook gewoon vlot.
Voor MFA gebruikte ik vroeger meerdere voor de zekerheid, maar is toch vooral vervelend dus gewoon geswitched naar MSFT Authenticator.

Terug
Bovenaan