Peiling van VRT en De Standaard - 2026

Nahrtent

Member
Peiling van VRT/DS, weliswaar al in maart afgenomen.
In Wallonië zware klappen voor de MR, in Vlaanderen weinig verschuivingen maar wel deze opmerkelijke vaststelling:

Opmerkelijk is ook dat de kiezers van Groen en Anders niet zo ontevreden zijn over het beleid van de regering-De Wever.
Dat het voor de liberalen een moeilijk verhaal ging worden in de oppositie verbaast me niet, maar Groene kiezers die tevreden zijn over Arizona? Vreemd.

Bouchez gaat zeer zenuwachtig worden, vrees ik, en ik kan mij voorstellen dat Mahdi en Rousseau ook niet onverdeeld gelukkig zullen zijn. Tom Van Grieken zal ook moeten bezinnen of de "wie gelooft De Wever nog?"-campagne wel the way to go is, Hedebouw en Magnette kunnen daarentegen achteruit leunen.

Op de (open!) vraag "Door welke politicus voelt u zich op dit moment het best vertegenwoordigd?" haalt BDW in Vlaanderen 30%, 8% meer dan vorig jaar en evenveel als alle andere antwoorden samen. :lol: Zelfs in Wallonië moet hij enkel Raoul Hedebouw laten voorgaan. Dat is toch echt straf. Moet daarbij gezegd dat zeer veel mensen ook gewoon niemand antwoorden.

Het grote probleem voor het vervolg van de legislatuur zal dus zijn dat de andere partijen De Wever zo weinig mogelijk zullen gunnen, aangezien ze zelf niet beloond lijken te worden.

Op basis van wat beantwoorden veel mensen ook die vragen? Is dat op buikgevoel, op basis van harde cijfers en ondervinding, of op basis van de propaganda van Vlaams Belang en PvdA of de vakbonden?

Weinig beweging in politieke landschap, VB blijft een gesel, PS aan andere kant ook goed bezig - dat worden nog leuke onderhandelingen in de toekomst.

Mss toch een nadenken om systeem te hervormen om wat meer dynamiek te hebben

Wat voor hervorming bedoel je? En vooral: welke dynamiek zou je willen bereiken?
Geen idee, maar mss verkiezingen in rondes, federale kieskring, kiesdrempel naar 10%, grotere kieskringen.Maar ook directe verkiezingen, referenda, minder politici, een maximum termijn voor politieke mandaten, Cumulverbod, max.termijn vorming regering.

Doel: duidelijker, minder partijen in regering, transparanter, meer dynamiek

PS/PTB aan zet in Wallonië, da's een ramp en met een N-VA die incontournable is in Vlaanderen en een obees VB een serieus probleem voor regeringsvorming, maar MR zou die foemp van een Bouchez toch ook moeten buitengooien.

Wel frappant hoe BDW er met kop en schouder boven uitsteekt. 30% van de Vlamingen voelt zich door hem vertegenwoordigd, terwijl de tweede volgt op 6% (TVG). Aan Waalse kant is de koppositie Raoul Hedebouw met 7.1%.

Wat je ook vindt van BDW z'n ideeen, dat het een enorm politiek beest is wordt weer eens bevestigd. Met kop en schouders op eenzame hoogte in het politieke landschap.

Verder is de peiling ergens wel te verwachten met de onpopulaire maatregelen die deze regering (moet) nemen. Maar als dit de verkiezingsuitslag zou geweest zijn, ik houd mijn hart vast welke regering daar dan zou uitkomen...

Wel frappant hoe BDW er met kop en schouder boven uitsteekt. 30% van de Vlamingen voelt zich door hem vertegenwoordigd
ik vind het frappanter dat evenveel volk voor "niemand" gaat. het is dus niet per sé dat BDW een politiek zwaargewicht is, het is vooral dat de rest van de kudde gewoon níks waard is.
da's echt een teloorgang van de politiek.

PS/PTB aan zet in Wallonië, da's een ramp en met een N-VA die incontournable is in Vlaanderen en een obees VB een serieus probleem voor regeringsvorming, maar MR zou die foemp van een Bouchez toch ook moeten buitengooien.

Het probleem van MR zit niet enkel bij Bouchez. Het probleem van MR zit bij het feit dat ze gewoon niet interessant zijn voor de gewone waal. De hervormingen zijn niet van die aard dat ze voordelig zijn of lijken voor de gewone belg.

Interessant voor degenen met vennootschappen, bedrijven, flexijobs etc.. maar niet voor degenen die moeten krabben om rond te komen of tegenslagen hebben. En dat is nu eenmaal gewoon beperkt.

Het is nu ook niet alsof NVA op vlaams niveau kiest voor onpopulaire maatregelen. Zoals het creëren van reserves voor het afbetalen van onze schuldenput.

Wel frappant hoe BDW er met kop en schouder boven uitsteekt. 30% van de Vlamingen voelt zich door hem vertegenwoordigd, terwijl de tweede volgt op 6% (TVG). Aan Waalse kant is de koppositie Raoul Hedebouw met 7.1%.

Wat je ook vindt van BDW z'n ideeen, dat het een enorm politiek beest is wordt weer eens bevestigd. Met kop en schouders op eenzame hoogte in het politieke landschap.

Verder is de peiling ergens wel te verwachten met de onpopulaire maatregelen die deze regering (moet) nemen. Maar als dit de verkiezingsuitslag zou geweest zijn, ik houd mijn hart vast welke regering daar dan zou uitkomen...
Blokkade, lijkt me.

Vooruit 11%, CD&V + PVDA 10% aan Vlaamse zijde. En Groen en zeker Anders flirten met de kiesgrens. PS en PTB lijkt me ook geen evidente samenwerking en gaat CD&V met Vooruit en PVDA in zee willen gaan met een zware Vlaamse minderheid en een donkerrode Waalse zijde met nog wat steun van Les Engagés?

PS opnieuw aan zet zou echt een ramp zijn. Laat BDW dan maar gehakt maken van Magnette in debatten.

Blokkade, lijkt me.

Vooruit 11%, CD&V + PVDA 10% aan Vlaamse zijde. En Groen en zeker Anders flirten met de kiesgrens. PS en PTB lijkt me ook geen evidente samenwerking en gaat CD&V met Vooruit en PVDA in zee willen gaan met een zware Vlaamse minderheid en een donkerrode Waalse zijde met nog wat steun van Les Engagés?

PS opnieuw aan zet zou echt een ramp zijn. Laat BDW dan maar gehakt maken van Magnette in debatten.
Met dat laatste duid je mooi het democratische deficit aan dat zich op federaal niveau afspeelt: het maakt geen fluit uit hoe je als kiezer een debat tussen De Wever en Magnette percipieert, je kan toch geen keuze maken tussen beiden (of beter gezegd hun respectievelijke partijen) in je kieskring. Zowel de PS als de MR zouden met hun huidige manier van politiek voeren geen voet aan de grond krijgen in de Vlaamse kieskring, maar dat kan je op geen enkele manier laten blijken als Vlaamse kiezer, en vice versa voor de Waalse kiezer uiteraard.

Persoonlijk ben ik niet onder de indruk van Bart De Wever. Het is iemand die subtiel een cultus rond zijn persoon en zijn kat creëert. Hij werkt met verborgen agenda's, speelt nooit open kaart. Als je zijn boek "over Welvaart" leest en grondig analyseert, dan is mijn conclusie dat het een demagoog pur sang is.

Zijn openingscollege aan de RUG was ook in die trend. Mensen/studenten bang maken. De voorgaande regeringen bashen. Verwijzen naar een groot historisch verleden maar de topinstituten zoals IMEC en VIB niet eens vermelden.

De Belg zal het in elk geval geweten hebben in zijn/haar portemonnee. Hij rijdt voor Voka en voor Vlaanderen. En voor een onafhankelijk Vlaanderen. En voor het uitkleden en privatiseren van de welvaartstaat. En om overal in alle overheidsgeledingen zoveel mogelijk NVA-ers neer te poten.

De vraag is natuurlijk wie hij in 2029 de schuld gaat geven voor het verder ontsporen van de overheidsuitgaven. Want hij vergeet dat hij nu stillekes aan wel de kapitein op het schip is. En dat schip maakt veel water. Theo gooit de miljarden buiten net als Oosterweel. En het zijn grote putten die gemaakt worden.

ik vind het frappanter dat evenveel volk voor "niemand" gaat. het is dus niet per sé dat BDW een politiek zwaargewicht is, het is vooral dat de rest van de kudde gewoon níks waard is.
da's echt een teloorgang van de politiek.

Als de rest van de kudde niks waard is dan is BDW toch een politiek zwaargewicht te noemen. Dat is net het frappante. In het speelveld van de Belgische politiek komt er niemand nog maar aan zijn enkels als je deze cijfers ziet.

Ben het eens dat die hoge score van "door niemand vertegenwoordigd" een groot probleem is, maar kijk eens naar de cijfers aan Waalse kant, die zijn nog veel gruwelijker. Bijna de helft vind zich daar door niemand vertegenwoordigd (in onze democratie)....

Dat het voor de liberalen een moeilijk verhaal ging worden in de oppositie verbaast me niet, maar Groene kiezers die tevreden zijn over Arizona? Vreemd.
Ik stel me toch soms vragen bij de gemiddelde Groenkiezer. Maar ook dit vind ik enorm vreemd. De peiling geeft wel aan dat mensen die optimistisch zijn, positief staan tegenover democratie en dergelijke (maar links zijn) meer geneigd zijn om voor Groen te kiezen en omgekeerd dan weer voor PVDA (wat betreft linkse kiezers dus).

Maar ik begrijp ook niet hoe je optimistisch kan zijn. Dat heeft zelfs niets te maken met België zelf (of binnenlandse politiek). Ik snap niet hoe je met iemand als Trump als machtigste man ter wereld en met extreemrechts elders ook in de opmars optimistisch kan zijn als linkse kiezer. Dan moet je toch bewust uw kop in het zand steken of enorm naïef zijn?

Ja, misschien dat dit het gevolg is van een "op aan positieve manier aan politiek doen", het cliché van Groen. En uiteindelijk blijven dan inderdaad nog de positief ingestelde mensen over.

En ik begrijp het totaal niet, want als er één thema is waar je toch echt wel pessimistisch hoort te moeten zijn is dat toch wel milieu en klimaat. En het is niet dat N-VA op dat vlak het goed doet (dus om dan tevreden te zijn over Arizona... Tja).

. En Groen en zeker Anders flirten met de kiesgrens.
Wel rekening mee houden dat er 10% onbeslist is, dus die 10% moet nog toegewezen worden. Meestal zijn de partijen met duidelijke opvattingen in het voordeel in een peiling tegenover daadwerkelijke uitslag (omdat we hier stemplicht hebben) dus de twijfelaars zijn meestal meer verdeeld over de meer centrumpartijen.

Ik ben er persoonlijk geen fan van dat men een aparte kolom heeft voor onbeslisten omdat er geen "onbesliste partij" uiteindelijk is. Dus in principe moet men die kolom niet tonen en de 100% berekenen zonder die kolom. De categorie van onbeslisten moet dan uiteindelijk bij de foutmarges ingecalculeerd worden.

Mensen/studenten bang maken. De voorgaande regeringen bashen. Verwijzen naar een groot historisch verleden maar de topinstituten zoals IMEC en VIB niet eens vermelden.
Dat doet hij al lang, maar dat werkt ook gewoon goed. Angst is ook gewoon een slechte raadgever maar wel een instinct dat mensen snel zullen volgen. Als je een bedreiging kan aanduiden (dat kan een groep mensen, een thema, een technologische of sociologische evolutie of simpelweg een trend/een verandering zijn) dan gaan mensen al snel kiezen voor iemand die beweert hen daartegen te beschermen of die bedreiging aan te pakken.

Bij N-VA is dat vooral inspelen op een angst voor de financiële gezondheid en toekomst van ons land, en dat doet men al lang. Of angst voor Walen/PS (vroeger)/communisten in Brussel en Wallonië en in mindere mate dan VB ook migratie. Of ook nu meer recent de geopolitieke situatie in de wereld (wat enigszins wel begrijpelijk is). Veel van die dingen doet ook men echt al zeer lang, en uiteindelijk gebeurt er ook weinig mee. En N-VA heeft nu toch al een jaar 15 enorm veel invloed.

Wel rekening mee houden dat er 10% onbeslist is, dus die 10% moet nog toegewezen worden. Meestal zijn de partijen met duidelijke opvattingen in het voordeel in een peiling tegenover daadwerkelijke uitslag (omdat we hier stemplicht hebben) dus de twijfelaars zijn meestal meer verdeeld over de meer centrumpartijen.

Ik ben er persoonlijk geen fan van dat men een aparte kolom heeft voor onbeslisten omdat er geen "onbesliste partij" uiteindelijk is. Dus in principe moet men die kolom niet tonen en de 100% berekenen zonder die kolom. De categorie van onbeslisten moet dan uiteindelijk bij de foutmarges ingecalculeerd worden.
Er is toch gewoon ook de andere tabel?

Er staat niet dat Groen-kiezers tevreden zijn, er staat dat ze niet zo ontevreden zijn. Da's een verschil. Maar 't is nogal een throwaway zinnetje waar je eigenlijk heel erg weinig mee bent, zonder extra context en uitleg.

Ik zie persoonlijk wel een verklaring in dat je bij Groen (naar mijn mening) in verhouding het grootste aandeel kiezers hebt dat hoger opgeleid en rationeler is. En dat vooral minder snel meegaat in het automatische 'alles wat de regering doet' is slecht. De partij doet dat misschien wel, maar bij de kiezers voel ik dat minder. Sowieso zijn er ook veel Groenkiezers die continue balanceren tussen Vooruit en Groen. En de meer radicale, irrationele, en links-idealistische kiezers die een tijdje ook eerder bij Groen zaten, zitten nu grotendeels bij PVDA.

Laatst bewerkt:
Wat zou er met de N-VA (en vervolgens ons politiek landschap) gebeuren moest BDW beslissen om te stoppen met politiek?

N-VA dat in elkaar zakt? Naar waar gaan die kiezers?

Terug
Bovenaan