cege
Well-known member
Het is niet omdat je veel verdient dat je veel bijdraagt he.
En hoe werkt dat dan juist ? De omgekeerde progressieve schalen of zo ?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het is niet omdat je veel verdient dat je veel bijdraagt he.
Dat respect heb je al gehad in de vorm van een Audi A4 full option en een cross over. En al de rest is extra.Een beetje respect voor de brede schouders zou de politiek niet misstaan. Het is wel de grote betalers die de uitdeel financieren...
Er zijn er veel die "fiscale optimalisatie" nogal ver doordrijven, en zo eigenlijk sloten met geld verdienen, terwijl ze procentueel gezien amper tot niets afdragen. Ik heb het nu niet zozeer over de mensen met de hoge brutoweddes (want dat zijn ook brede schouders, en die betalen veel belastingen), maar eerder mensen met het financiële karuur van André René Roussimoff die dat met smoke and mirrors omvormen tot het profiel van Lize Feryn.En hoe werkt dat dan juist ? De omgekeerde progressieve schalen of zo ?
Hangt er beetje van af wie de brede schouders zijn hier. Is dat de middenklasse? Waarvan ik de indruk heb dat zij de meeste belastingen betalen? Naar die mensen zou er wat meer respect mogen zijn, vooral door middel van de lasten te verplaatsen naar de échte brede schouders. De bedrijven die via fiscale optimalisatie héél weinig bijdragen.Er zijn er veel die "fiscale optimalisatie" nogal ver doordrijven, en zo eigenlijk sloten met geld verdienen, terwijl ze procentueel gezien amper tot niets afdragen. Ik heb het nu niet zozeer over de mensen met de hoge brutoweddes (want dat zijn ook brede schouders, en die betalen veel belastingen), maar eerder mensen met het financiële karuur van André René Roussimoff die dat met smoke and mirrors omvormen tot het profiel van Lize Feryn.
Werk je dan al van voor je 17e fulltime? Want 1 jaar werken is 250 werkdagen blijkbaar.5000 dagen ?
Ik ben nu 34 en ik zit boven de 4300 dagen.
Nope, gewoon gekeken op die mycareer van de overheidWerk je dan al van voor je 17e fulltime? Want 1 jaar werken is 250 werkdagen blijkbaar.
4300/250 = 17,2 fulltime werkjaren.
Toch wel raar dat men nu opeens vergeten is dat op extra legale voordelen als bedrijfswagens, maaltijdcheque's .... geen rsz betaald wordt. Net zoals constructies als auteursrechten.En hoe werkt dat dan juist ? De omgekeerde progressieve schalen of zo ?
je kan niet 40 jaar doppen als je nog nooit gewerkt hebt (nu toch niet meerOn topic: momenteel is er 0 vereiste om pensioen te krijgen, 40y doppen geeft je zelfs toegang tot pensioen...
)Wel op een carrière van 42 jaar héje kan niet 40 jaar doppen als je nog nooit gewerkt hebt (nu toch niet meer)
.1 jaar werken is 312 gewerkte dagen. België heeft officieel nog altijd een zesdagenwerkweek. Bvb in de horeca. Vandaar dat alle systemen van uitkeringen ook op dat 6-dagensysteem geënt zijn (en wees gerust, wie 5 dagen per week werkt, ziet alles verrekent naar 6 dagen bij werkloosheid, komt uiteindelijk op hetzelfde uit.Nope, gewoon gekeken op die mycareer van de overheid
Ik werk bij mijn huidige werkgever (overheid) sinds 09/2015 dus nu bijna 7jaar en daar staat 2500 dagen
Zo gaan ze het wel heel moeilijk maken om het na te kijken
maar dan is er wel een vereiste, héWel op een carrière van 42 jaar hé.

bij auteursrechten wordt er wel RSZ betaald (allez, meestal toch)Toch wel raar dat men nu opeens vergeten is dat op extra legale voordelen als bedrijfswagens, maaltijdcheque's .... geen rsz betaald wordt. Net zoals constructies als auteursrechten.
extralegale voordelen etc. Wordt relatief méér gebruikt door mensen met een hoger loon.En hoe werkt dat dan juist ? De omgekeerde progressieve schalen of zo ?
Er zijn er veel die "fiscale optimalisatie" nogal ver doordrijven, en zo eigenlijk sloten met geld verdienen, terwijl ze procentueel gezien amper tot niets afdragen. Ik heb het nu niet zozeer over de mensen met de hoge brutoweddes (want dat zijn ook brede schouders, en die betalen veel belastingen), maar eerder mensen met het financiële karuur van André René Roussimoff die dat met smoke and mirrors omvormen tot het profiel van Lize Feryn.
extralegale voordelen etc. Wordt relatief méér gebruikt door mensen met een hoger loon.
je kan niet 40 jaar doppen als je nog nooit gewerkt hebt (nu toch niet meer)
Zo eens een tabel met gemiddelde bruto/netto voor werknemers/eenmanszaken/vennootschappen (met 1 of 2 personen) inclusief de gemiddelde fiscale optimalisaties zou al eens een representatief beeld kunnen geven. Maar dat is wellicht hopen werk.Hangt er beetje van af wie de brede schouders zijn hier. Is dat de middenklasse? Waarvan ik de indruk heb dat zij de meeste belastingen betalen? Naar die mensen zou er wat meer respect mogen zijn, vooral door middel van de lasten te verplaatsen naar de échte brede schouders. De bedrijven die via fiscale optimalisatie héél weinig bijdragen.
Werk je dan al van voor je 17e fulltime? Want 1 jaar werken is 250 werkdagen blijkbaar.
4300/250 = 17,2 fulltime werkjaren.
Bij mij staat er 6285 werkdagen over 19 jaar. Dat zou willen zeggen dat ik bijna nooit verlof heb gehad en de meeste weekend door heb gewerkt. Maar ik heb een paar jaar gewerkt met twee contracten, en mycareer telt die periode blijkbaar dubbel?Nope, gewoon gekeken op die mycareer van de overheid
Ik werk bij mijn huidige werkgever (overheid) sinds 09/2015 dus nu bijna 7jaar en daar staat 2500 dagen
Zo gaan ze het wel heel moeilijk maken om het na te kijken
Enkel voor werknemers - als iemand eenvoudige formula obv omzet heeft, deel gerustZo eens een tabel met gemiddelde bruto/netto voor werknemers/eenmanszaken/vennootschappen (met 1 of 2 personen) inclusief de gemiddelde fiscale optimalisaties zou al eens een representatief beeld kunnen geven. Maar dat is wellicht hopen werk.
.ach, dat heb ik dan verkeerd voor.bij auteursrechten wordt er wel RSZ betaald (allez, meestal toch)
Bij zelfstandigen, staat in de link die je aangeeft dat het voor loontrekkenden anders isach, dat heb ik dan verkeerd voor.
Edit: nochtans leert een zoektocht op internet dat daar geen rsz op geheven wordt. https://www.cultuurloket.be/kennisb...naburige-rechten/inkomsten-uit-auteursrechten
hangt er vanaf of dat loon bestaat uit enkel brutoloon of ook nog uit andere vergoedingen.Hoeveel belastingen en RSZ bijdragen betaal je op een loon van 5k? Hoeveel op een loon van 7k? hoeveel pensioen krijgen beide?
Hoeveel belastingen en RSZ bijdragen betaal je op een loon van 2k? Hoeveel pensioen krijg je?
het is effectief zo dat de gemiddelde aanslagvoet bij de hoogste lonen lager is. Zie: https://statbel.fgov.be/sites/defau...ens/10.9 Fiscale inkomens/fisc2019_B_1_NL.xls (percentiel 100% is lager dan 99%). En dat is dan nog zonder de extralegale voordelen meegerekend.cege zei:En de gemiddelde aanslagvoet daalt ook in functie van het loon? Ik weet dat het een linkse droom is om meer af te nemen dan er binnenkomt bij de grote verdieners, maar dat gaat nu eenmaal niet.