@JPV going nuts again.
...
Maar goed. We leren dat de doorsnee laagverdiener meer belastingen betaalt dan een grootverdiener.
logisch dat je zegt dat ik nuts ga als je dingen leest die ik niet zeg. Wat ik wél zeg is dat iemand die een gemiddelde loon verdient maar zonder extralegale voordelen, vaak meer belastingen betaalt dan mensen die in het totaal veel verdienen (extralegale voordelen meegerekend)
cege zei:
Tegenwoordig heb ik enkel bruto en niks foefkes. Op de brief stond er vorig jaar gemiddelde aanslagvoet 39.7%. En dat is na kinderopvang en dienstencheques en zo. Ik betwijfel sterk of je bouwvakker daar boven zit. De madam zat aan 21.5% of zo en die verdient 3000+ ...
Ik heb ook niet gezegd dat een bouwvakker boven JOUW loon zit...
Soit, op basis van mijn loon zou ik een gemiddelde aanslagvoet van 36,2% moeten hebben. In de praktijk is dit (toch het berekende) 30,4%.
Terwijl mijn brutoloon vorig jaar samen zo'n 70000 euro was en ik naast RSZ (9200 euro) ook BV (19500) betaal. Samen 40,4% . Maar reken nu eens de waarde van extralegale voordelen:
- GSM+abo: 450 euro
- Laptop: 200 euro
- Groepsverzekering (pensioensparen): 6200 euro
- Groepsverzekering (gewaarborgd inkomen): 500 euro
- Groepsverzekering (premievrijstelling): 150 euro
- Hospitalisatieverzekering: 420 euro
- fietsvergoeding: 200 euro
- Maaltijdcheques: 1600 euro
- Gratis treinabonnement: 2900 euro
Samen: 12620 euro
Daarnaast krijg ik iets meer dan 5200 euro terug van de belastingen (los van wat mijn vrouw terugkrijgt). Dus samen ongeveer 17800 euro.
Mijn loon verhoogt dus naar 87800 euro, mijn netto is (met extralegale voordelen) 61000 euro.
Ofwel een belastingsdruk van 30,5% . INCLUSIEF mijn RSZ... of 22,4% zonder RSZ.