Pensioenhervorming

En misschien moeten werknemers ook wel iets realistischer worden? En daar hoort ook financiële planning bij.

Waarom niet op 50/55 jaar beslissen om halftijds te werken? Ik weet dat het niet voor iedereen weggelegd is, maar door ons progressieve belastingstelsel is minder werken niet recht evenredig gelijk met minder verdienen.
Voltijds werken wordt niet aangemoedigd in dit land.

Voltijds 4000 bruto = 2490 netto
Halftijds 2000 bruto = 1790 netto

Voltijds 3000 bruto = 2036 netto
Halftijds 1500 bruto = 1483 netto

Maar zoveel meer vrije tijd als je halftijds werkt.
Moet zelfs niet zo extreem zijn, 80% werken is ook mogelijk.

Oké het leven is duur, maar als uw huis/appartement is afbetaald kan je beslissen om die oefening te maken.
1 repliek om het 'minder gaan werken' dat ik recent heb gehoord is "ja, maar dan krijg ik minder pensioen". De vraag is natuurlijk of de hoeveelheid minder die je dan zou krijgen echt belangrijk is. Nuja, is ook wel een persoon die heel graag werkt en haar werk graag doet.

Ik denk dat we vooral onze manier van ons werken/carriere gaan moeten herzien.
Zodat we steeds langer een toegevoegde waarde kunnen zijn aan onze maatschappij.
Misschien fysieke arbeid in onze jongere jaren om dan meer mentale arbeid te doen in onze latere jaren ofzo, ik zeg maar iets.
Of deeltijds werken aangevuld met deeltijds pensioen.
Of een volwaardig pensioen in het midden van onze carriere om er na dan weer verder te werken :p
Akkoord, maar in de praktijk weet ik niet hoe dat kan uitgewerkt worden. Als ik opnieuw denk aan de job van mijn vrouw. Zij heeft een collega-kok die een ongeloofelijke sloddervos is, hij mompelt enkel een onverstaanbaar Aalsters, en als ze er een bericht van krijgt moet dat eerst ontcijfert worden naar het Nederlands.

Die persoon wordt wat ouder, dus dan kan je zeggen: laat die coördinatie doen, de bestellingen bijvoorbeeld. Maar de directie wil hem al niet meer verantwoordelijkheid geven op dit moment wegens bovenstaande. En zo denk ik dat in veel fysieke jobs er meer uitvoerend personeel is dan coördinerend, en dat de eersten niet noodzakelijk worden getraind voor het tweede.

Laatst bewerkt:
Akkoord, maar in de praktijk weet ik niet hoe dat kan uitgewerkt worden. Als ik opnieuw denk aan de job van mijn vrouw. Zij heeft een collega-kok die een ongeloofelijke sloddervos is, mompelt enkel een onverstaanbaar Aalsters, en als ze er een bericht van krijgt moet dat eerst ontcijfert worden naar het Nederlands.

Die persoon wordt wat ouder, dus dan kan je zeggen: laat die coördinatie doen, de bestellingen bijvoorbeeld. Maar de directie wil hem al niet meer verantwoordelijkheid geven op dit moment wegens bovenstaande. En zo denk ik dat in veel fysieke jobs er meer uitvoerend personeel is dan coördinerend, en dat de eersten niet noodzakelijk worden getraind voor het tweede.
Mentale job is niet per se leidende job of job met veel verantwoordelijkheid.
Dat kan ook gewoon een job zijn achter de computer die niet door dure profielen gedaan worden omdat ze er te duur voor zijn en omdat die jobs nog niet softwarematig kunnen geautomatiseerd worden.

Dat kan ook gewoon een job zijn achter de computer die niet door dure profielen gedaan worden omdat ze er te duur voor zijn en omdat die jobs nog niet softwarematig kunnen geautomatiseerd worden.
1. Niet iedereen wil met een computer werken
2. Niet iedereen KAN met een computer werken

Dus jij ziet een dakdekker, iemand van de groendienst, iemand die beerputten leeg trekt,... Gewoon efkes omschakelen naar een bureaujob? Good luck with that... Vind maar eens een werkgever die probleemloos volle pot wil betalen...

Ja ok, maar de bestellingen doen voor de keuken hoeft niet leidinggevend te zijn, maar het vereist wel andere vaardigheden. Zo eindig je vaak met complete digibeten die plots met specifieke software moeten werken.

En laten we ook niet vergeten dat dat vaak jobs zijn die in de organisatie gewoon al door iemand gedaan worden. Je kan niet plots Mireille van de bestellingen gaan promoveren omdat de chef-kok te oud wordt om shifts van 10-12 uur achter zijn potten te draaien.

1 repliek om het 'minder gaan werken' dat ik recent heb gehoord is "ja, maar dan krijg ik minder pensioen". De vraag is natuurlijk of de hoeveelheid minder die je dan zou krijgen echt belangrijk is. Nuja, is ook wel een persoon die heel graag werkt en haar werk graag doet.
Een heel lastig antwoord. Sommige jobs van 38 uur, kunnen waarschijnlijk gewoon op 19 uur gedaan worden. Als dan die mens die wat ouder wordt, 19 uur gaat werken ipv 38 uur, gaat dit dan enige impact hebben? Het antwoord is neen. Toch gaat die mens dan minder pensioen krijgen. Dan kan hij/zij beter 19 uur doen alsof en 19 uur effectief werken.

Sommige jobs van 38 uur, zijn bikkelhard, en in feite heeft die mens daar 60 uur voor nodig. Maar hij/zij is jong en kan dit wel bolwerken door snel snel te zijn (en correct) en 30 jaar lang te liggen verzuipen. Waarbij de werkgever kan zeggen: The job is done!

Dan kan die mens omdat hij / zij ouder wordt, niet meer mee, en zaagt de werkgever dat hij het werk niet meer klaar krijgt. In dit geval gaat dit wel een impact hebben.

T'is niet zwart wit hé. Zo gemakkelijk is het allemaal niet, om zaken te veranderen.

Laatst bewerkt:
1. Niet iedereen wil met een computer werken
2. Niet iedereen KAN met een computer werken

Dus jij ziet een dakdekker, iemand van de groendienst, iemand die beerputten leeg trekt,... Gewoon efkes omschakelen naar een bureaujob? Good luck with that... Vind maar eens een werkgever die probleemloos volle pot wil betalen...
Dat lijkt mij wel sterk dat niet iedereen met een computer kan werken. Tegenwoordig worden programma's echt wel simpel gemaakt hoor.
Sommige van de gebruikers die ik tegenkom zijn ook bijna totale digibeten. Maar ze moeten niet veel doen op die computer. En vooral heel repetitieve zaken.

En het is maar een voorbeeld hé, je doet hier alsof computers de enige optie is.
En dat van de volle pot betalen, in mijn idee zou dat gesponsord worden door de overheid.

Het feit is dat er gewoon iets moet gebeuren om de mensen massaal tot 67 (of langer) te kunnen laten werken.

Of part time want dat gaan er veel zien zitten denk ik. Echt niets doen zorgt voor sommigen misschien voor een zwart gat, dan heb je nog 4u per dag een bezigheid…

Het lijkt er precies op dat "Kaartenhuis DeCroo I" op instorten staat. Eventjes de PS op snelheid pakken en een behoorlijk stevige pensioenhervorming voorstellen met uiteraard verhoogde taksen. Dat gaat slecht vallen onder de taalgrens.

Het lijkt er precies op dat "Kaartenhuis DeCroo I" op instorten staat. Eventjes de PS op snelheid pakken en een behoorlijk stevige pensioenhervorming voorstellen met uiteraard verhoogde taksen. Dat gaat slecht vallen onder de taalgrens.
Ik weet niet zo of het eigenlijk mogelijk is voor deze regering om in te storten, de grote meerderheid van de partijen doet het barslecht en is ongelofelijk bang om nu naar de kiezer te moeten trekken. Dus buiten wat kibbelen onder elkaar en ruzie maken zie ik het niet gebeuren dat er een partij is die er durft de stekker uit trekken.

Dat lijkt mij wel sterk dat niet iedereen met een computer kan werken.

Ge doet dus uitspraken over een publiek dat ge niet kent. :p
Ge zou u nog verbazen hoe hard er wordt neergekeken op mensen die op kantoor werken, of meer de computer werken!

On topic: dringend hervormingen nodig op vlak van pensioen. Maar toch vooral veel en veel meer beleid (gewest uiteraard) nodig wanneer het gaat over de loopbaan. Vlamingen blijven te lang in dezelfde job, zelfs wanneer ze het niet meer graag doen. Dat pensioen wordt dan uiteindelijk een soort van easy way out wat absoluut niet goed is.

Werken hoeft niet de last te zijn zoals veel mensen die ervaren.

Hoeveelste (voorgestelde) hervorming is dit nu niet reeds? Was die 1500 eur netto pensioen na 15 jaar werken dan nog niet gestemd? Wie weet het op den duur nog?

Laat de mensen zelf sparen voor hun pensioen. Verhoog de limieten van het gewone pensioensparen, promoot deftige groepsverzekeringen, laat mensen zelf geld storten in een vehikel (vastrentend of aandelen of..) waar ze bv hun bonus netto kunnen investeren ipv plat te laten belasten.

Verhoog ook het pensioenplafond. Wie nu meer dan 4,5k (?) bruto per maand verdient, draagt wel bij voor alle bedragen erboven, maar ziet er geen eur van terug, dit is ook niet verdedigbaar.

Ge doet dus uitspraken over een publiek dat ge niet kent. :p
Ge zou u nog verbazen hoe hard er wordt neergekeken op mensen die op kantoor werken, of meer de computer werken!

On topic: dringend hervormingen nodig op vlak van pensioen. Maar toch vooral veel en veel meer beleid (gewest uiteraard) nodig wanneer het gaat over de loopbaan. Vlamingen blijven te lang in dezelfde job, zelfs wanneer ze het niet meer graag doen. Dat pensioen wordt dan uiteindelijk een soort van easy way out wat absoluut niet goed is.

en wordt neergekeken op mensen die handenarbeid doen? Imo doet iedereen gewoon hetzelfde, gewoon wat neerkijken op anderen hun job.

en wordt neergekeken op mensen die handenarbeid doen? Imo doet iedereen gewoon hetzelfde, gewoon wat neerkijken op anderen hun job.

Ja maar dat is niet relevant om te vermelden. Hij gaf aan dat iedereen wel met de computer kan werken tegenwoordig, wat niet het geval is, zelfs in die mate dat ze soms neerkijken op mensen die er wél mee kunnen werken.

Maar ik denk dat veel van de mensen die zitten te wachten op hun pensioen niet een hoop andere opties hebben die ze dan wel al fluitend tot hun 65-67 zouden doen.

Veel mensen blijven misschien (te) lang bij hun werkgever, maar we moeten een kat een kat noemen: na je 50ste ben je niet zo aantrekkelijk voor veel werkgevers.

Maar ik denk dat veel van de mensen die zitten te wachten op hun pensioen niet een hoop andere opties hebben die ze dan wel al fluitend tot hun 65-67 zouden doen.

Veel mensen blijven misschien (te) lang bij hun werkgever, maar we moeten een kat een kat noemen: na je 50ste ben je niet zo aantrekkelijk voor veel werkgevers.

Voor die "nu zitten te wachten" is het inderdaad te laat. Maar dat hoeft niet zo te zijn voor komende generaties hoor. Er zijn veel kansen, mensen zien de kansen vaak gewoon niet. Maar het beleid is er gewoon niet naar, of toch onvoldoende.

50plussers niet aantrekkelijk voor werkgevers? Dat is een beetje een zelf voldoenende voorspelling... Net doordat iedereen het zegt, beginnen mensen dat te geloven.
Toen het brugpensioen bestond kon je daar wel een case voor maken. Want waarom zou je iemand voor maar een paar jaar aanwerven? Door dat af te schaffen en de pensioenleeftijd te verhogen, zijn er net veel meer redenen om ze wél aan te werven.

We moeten vooral stoppen met steeds te zeggen dat ze niet interessant zijn. Alsof het stuk voor stuk ongeïnteresseerden uitgebluste dure vogels zijn. Dat is het beeld dat sommigen er soms van maken.

Terug
Bovenaan