Ik zie het al voor me: “I’m the rector of a big Belgian university, write me a speech for the opening of the new academic year, make sure the use some quotes of famous thinkers, thanks!”
Ja dat kan niet he.
Ik heb uw "vraag" ne keer in Co pilot gestoken en krijg onderstaande dus er is wel een kans dat het effectief zo gegaan is

De quotes die erin staan mogen jullie zelf fact checken
Opening Speech for the New Academic Year
Dames en heren, beste collega’s, studenten, partners en vrienden van onze universiteit,
Welkom op deze feestelijke opening van het nieuwe academiejaar. Het is een moment waarop we samen vooruitkijken, maar ook even stilstaan bij wie we zijn, waar we vandaan komen, en vooral: waar we naartoe willen.
Onze universiteit is geen verzameling gebouwen, noch een optelsom van opleidingen. Ze is een levend organisme, gevormd door mensen die denken, twijfelen, onderzoeken, creëren en durven. Zoals Hannah Arendt ooit zei:
“Education is the point at which we decide whether we love the world enough to assume responsibility for it.” Vandaag bevestigen wij opnieuw dat engagement.
Een universiteit in beweging
We leven in een tijd waarin kennis sneller evolueert dan ooit. Wetenschap en technologie herschrijven onze samenleving, en de uitdagingen zijn complexer dan één discipline ooit alleen kan oplossen. Daarom zetten wij dit jaar nog sterker in op interdisciplinariteit, samenwerking en maatschappelijke relevantie.
Albert Einstein herinnerde ons eraan dat
“We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them.” Dat is precies waarom universiteiten bestaan: om nieuwe manieren van denken te ontwikkelen, om kritische geesten te vormen, en om oplossingen te zoeken waar nog geen oplossingen zijn.
De kracht van diversiteit en dialoog
Onze universiteit is een gemeenschap van vele stemmen. Verschillende achtergronden, overtuigingen, talen en ervaringen komen hier samen. Dat is geen uitdaging, maar een rijkdom. Zoals de Belgische filosoof Chantal Mouffe benadrukt: democratie leeft niet van consensus, maar van
“het productief maken van verschil.”
Laat dit academiejaar er één zijn waarin we verschillen niet wegduwen, maar benutten. Waarin we luisteren om te begrijpen, niet om te antwoorden. Waarin we ruimte maken voor nuance, twijfel en debat — de zuurstof van elke universiteit.
Voor onze studenten
Aan onze nieuwe studenten: welkom in een wereld die u zal uitdagen, verrassen, soms frustreren, maar vooral inspireren. U komt hier niet alleen om kennis te verwerven, maar om uzelf te ontdekken. Zoals Socrates zei:
“Education is the kindling of a flame, not the filling of a vessel.”
Wij zullen u begeleiden, maar u bepaalt het vuur.
Voor onze onderzoekers en medewerkers
Aan onze onderzoekers: jullie werk is de motor van vooruitgang. Jullie nieuwsgierigheid, jullie doorzettingsvermogen en jullie kritische blik maken het verschil. En aan onze medewerkers: zonder jullie inzet, professionaliteit en zorg zou deze universiteit niet kunnen functioneren. Jullie zijn het fundament waarop alles rust.
Samen vooruit
Dit academiejaar willen we verder bouwen aan een universiteit die open is, ambitieus, duurzaam en diep verankerd in de samenleving. Een universiteit die haar verantwoordelijkheid opneemt, lokaal én internationaal. Een universiteit die niet alleen kennis produceert, maar ook hoop.
Ik sluit graag af met de woorden van Nelson Mandela:
“Education is the most powerful weapon which you can use to change the world.” Laat ons dat wapen met wijsheid, moed en menselijkheid hanteren.
Ik wens u allen een inspirerend, uitdagend en succesvol academiejaar toe.
Dank u wel.