Petra De Sutter maakt AI-blunder in openingsspeech

Ik heb de tegenovergestelde ervaring en ik heb, zoals jij duidelijk ook hebt, moeite met dat niet te veel te extrapoleren. Er zijn meer academici die zich tegen collega's zoals jouw promotor afzetten dan je denkt. Het wordt er natuurlijk niet eenvoudiger op als je wel scrupules hebt, maar dat hangt zeer sterk af van de discipline waarin je actief bent.

I know dat er veel integere en harde werkers zijn. Maar aan de top top heb ik er nog niet veel geweten die schaamteloos over alles en iedereen gaan.

Mijn promotor was 50% unif en 50% in bedrijfsleven. Die zei dat ook vlakaf. "Tegenover de industrie zijn dat hier allemaal lammetjes waar je gewoon over kunt gaan". In een omgeving met lammetjes is het gemakkelijk opereren voor een wolf...

Toen ik studeerde, keek ik echt op naar die prof. Daarom dat ik er ook thesis en PhD gedaan heb. Tijdens thesis kon hij nog beetje de schijn ophouden, alhoewel ik dan ook al wat in de mot had. Tijdens PhD was het na 1 y duidelijk dat hij gewoon een lege schelp was dat werk van een ander pikte zonder scrupules. Of toch tenminste zijn eigen inbreng voldoende kon opblazen om links en rechts artikels mee te grabbelen. Zoals ik zei, Trumpiaanse quid pro quo powerplay. Je hebt 1 van mijn mensen nodig om een analyse te doen, collega ? Ok, 1 artikel. Je hebt een leslokaal van ons nodig ? Half jaar laborant op jullie payroll. Etc. En de andere kant zei heel weinig nee. Hij kreeg alles wat hij wou.

We zijn bijna 15y later, hij loopt er nog altijd rond en ik heb gisteren nog eens gecheckt, de publicatie trein loopt nog altijd. Vorig jaar 20 artikels, jaar ervoor 30. En ondertussen heeft hij zijn industrie activiteiten gigantisch opgetrokken. Volgens mij is hij effectief nooit meer op de unif...

Hoe denk je dat je aan de top raakt? Door hard en integer te werken ? Of door links en rechts continue pluimen van een ander op je hoed te steken ?

Mijn promotor had 50 artikels per jaar. Volgens mij had hij er 40 van de 50 nooit gelezen, 5 een ideetje opgeworpen, 3 grondig gelezen bij finale review en aan 2 effectief inhoudelijk bijgedragen. Ik heb hem alvast in die 5y nooit gezien voor iets van inhoudelijke input. Enkel als ik geld nodig had voor 1 of ander experiment, trok hij zijn portefeuille open in ruil voor 1 of ander artikel links of rechts via via. Voor de rest liep hij daar rond. Wheeling en dealing in Trump stijl, met 1 constante. Elke beslissing die hij nam, wist je dat hij er iets persoonlijk mee te winnen had. Niet zijn studenten, niet zijn departement, niet de faculteit. Hij persoonlijk.

Ik versta de verontwaardiging niet over het Petra de Sutter of Torfs gedoe. Is er iemand die denkt dat die publieke speeches #1 prioriteit zijn en overlopen van de pathos en literair talent ? Die sjarels flansen 90% van de keren ook maar wat prut in elkaar en brengen dat met de nodige arrogantie om overtuigend te klinken.

Bovengenoemde promotor van me was de man van de publieke uitdagingen. "cege, ik moet de closing speech geven dit congres. Ik ga er aan beginnen om 1600 en ik moet speechen om 1700. Ik ga enkel citaten van talks gebruiken en er iets van maken". Cege in al de talks gaan zitten, wat interessante quotes noteren. Ik breng die naar promotor om 1600. And Lo and Behold. Om 1700 geeft hij een speech van 10 min die letterlijk nergens over gaat. Enkel inhoudelijk wat generieke prut, maar wel met allemaal citaten van presentaties van die dag - nota bene verzameld door yours truly. Staande ovatie en de held van de dag. Bon. En zo was dat altijd en overal punten scoren met ofwel weinig moeite, of het werk van een ander. Als je geen schaamte hebt en voldoende zelfvertrouwen, life is easy voor (halve) psychos.

En zo zit de academische wereld vol met rare snuiters. Al die toppers hebben h-index van 40 50 60 70 80. Tientallen artikels per jaar, tientallen speeches per jaar etc etc, lesgeven, boeken schrijven, etc etc. Als je dat allemaal doet op perfectionistische manier en zoals het zou moeten, dan heb je 48h per dag nodig... Tuurlijk zijn die vaak intellectueel moe of lui.
Mooi epistel maar wat wil je nu zeggen? Werkt iedereen correct zoals het zou moeten? Neen natuurlijk niet.
Moeten we daarom dit soort gedrag dan maar aanvaarden wanneer het uitkomt? Neen toch? Daarom dat ik hier verontwaardigd over reageer. Niet dat ik zulke dingen niet verwacht, wel dat ik zulke dingen niet aanvaard wanneer het boven water komt. We mogen dit toch afkeuren zeker? Het is net doordat zulke types onvoldoende gecorrigeerd worden op hun gedrag dat ze zo blijven werken en de integriteit van het hele systeem naar beneden spiraalt.

Ik denk (hoop) dat niemand er van verschiet dat er dikwijls luiheid kruipt in het schrijven van een speech. En moest Petra gewoon zeggen dat ze lui is geweest, tot daar aan toe. Klets op de pols. Maar dit geval is des te belangrijker omdat hier een rector van een universiteit bewijst niet mee te zijn met de gevaren van AI. Dingen als dit zullen meer en meer optreden, vandaag misschien in een onbelangrijk citaat dat verkeerd wordt gebruikt, morgen in foute data waar naar gerefereerd wordt om belangrijke beslissingen op te baseren.

En dat ze dan weliswaar haar fout toegeeft, maar daarna de aandacht naar de ' politieke heksenjacht' wil verleggen - pfff. Dat dit circus politiek gekleurd is kan zijn, maar daar moet je als (ex) politicus tegen kunnen. De aandacht proberen afleiden naar de 'heksenjacht' is evenzeer een politiek spel van haar kant, dus wees niet hypocriet: geef gewoon uw fout toe en zwijg daarna.

Mooi epistel maar wat wil je nu zeggen? Werkt iedereen correct zoals het zou moeten? Neen natuurlijk niet.
Moeten we daarom dit soort gedrag dan maar aanvaarden wanneer het uitkomt? Neen toch? Daarom dat ik hier verontwaardigd over reageer. Niet dat ik zulke dingen niet verwacht, wel dat ik zulke dingen niet aanvaard wanneer het boven water komt. We mogen dit toch afkeuren zeker?

Natuurlijk mag je dergelijke zaken afkeuren. Maar de verontwaardiging zou moeten liggen bij het feit dat ze geen hol van AI kent en doet alsof het een oopsie woopsie is, terwijl elk individu met een halve breincel door heeft dat je AI output niet moet blind vertrouwen.

Je moet niet verontwaardigd zijn over (intellectuele) luiheid of dat ze da patat doorschuiven naar een ander. Alsof er 1 hoge pief zijn speeches volledig zelf schrijft.

Het is net doordat zulke types onvoldoende gecorrigeerd worden op hun gedrag dat ze zo blijven werken en de integriteit van het hele systeem naar beneden spiraalt.

Ik denk niet dat de intellectuele luiheid noodzakelijk de integriteit naar beneden haalt. De ene noemt het delegeren, de andere noemt het luiheid. Je moet de juiste mensen op de juiste stoel zetten.

Ik weet niet exact wat er gebeurd is, ik was er natuurlijk niet bij. Maar de kans lijkt me groot dat Petra die speech niet volledig zelf geschreven heeft. Stukjes zelf, stukjes met AI, stukjes door haar medewerker(s). Zo 2d op voorhand mee begonnen en dan rap rap afgewerkt, 2x geoefend en gaan met de banaan. De kans is niet onbestaande dat er niemand nog weet wie eigenlijk de foute quotes erin gestoken heeft....

Ik denk (hoop) dat niemand er van verschiet dat er dikwijls luiheid kruipt in het schrijven van een speech. En moest Petra gewoon zeggen dat ze lui is geweest, tot daar aan toe. Klets op de pols. Maar dit geval is des te belangrijker omdat hier een rector van een universiteit bewijst niet mee te zijn met de gevaren van AI. Dingen als dit zullen meer en meer optreden, vandaag misschien in een onbelangrijk citaat dat verkeerd wordt gebruikt, morgen in foute data waar naar gerefereerd wordt om belangrijke beslissingen op te baseren.

Wat moet Petra dan zeggen ? Ze heeft toch al gezegd dat ze het wat wou oppimpen met Einstein quotes, op zich al dom en genant. En ze is niet mee met AI, ze zal wel een medewerker naast haar zetten om het op te lossen.

Inhoudelijk vind ik het allemaal een storm in een glas water. Pre AI era, hoeveel speeches zouden er niet geweest zijn met foute citaten of verzonnen citaten ? Alsof iemand dat ooit allemaal gecheckt heeft ? Pretty sure dat dat er ook heel veel zullen geweest zijn.

Ik kan je zeggen dat ik in mijn academische periode veel papers gelezen heb en meer dan 1x citaten in artikels ben beginnen opzoeken en dan tegen een hele harde muur geknald ben. Best case was die referentie fout: vb pagina 121 ipv pagina 112. Worst case bestond het artikel gewoon niet en nergens iets dat er op lijkt te vinden.

En dat ze dan weliswaar haar fout toegeeft, maar daarna de aandacht naar de ' politieke heksenjacht' wil verleggen - pfff. Dat dit circus politiek gekleurd is kan zijn, maar daar moet je als (ex) politicus tegen kunnen. De aandacht proberen afleiden naar de 'heksenjacht' is evenzeer een politiek spel van haar kant, dus wees niet hypocriet: geef gewoon uw fout toe en zwijg daarna.

Ik ben geen fan van Petra, verre van. Maar we kunnen nu toch moeilijk ontkennen dat er een mogelijke politieke dimensie is...

Ik ga akkoord dat het niet wreed snugger was, maar wat had ze dan moeten doen ? Het is niet alsof een transcriptie editen om fouten eruit te halen iets exotisch of vreemd is. Je moet Trump zijn transcripties eens lezen. Die zijn ook allemaal aangepast om zijn flaters eruit te halen. Noone bats an eye.

Het boek heet Waarheid :rofl:

Nu goed, het gaat gelukkig "maar" om een ex-rector die een (hopelijk niet te wetenschappelijk) boek schrijft, maar het toont toch wel aan welke gemakzucht er optreedt bij mensen eens ze een bepaalde positie verworven hebben. Naar eigen zeggen geen AI-gebruik maar hij "vertrouwde te veel op zijn geheugen."

Als klap op de vuurpijl:
Het wordt alleen maar erger met Torfs zijn boek:

Maar het lag allemaal aan zijn geheugen en persoonlijke notities :rolleyes:

en hopla: de volgende

gek, dat mensen er in blijven trappen. Dat is dan een hoofdredacteur van een krant geweest. Ge zou verwachten dat die de recente ontwikkelingen toch heeft opgevolgd.

Het "fellowship" hield in dat Vandermeersch van Mediahuis de tijd kreeg om onderzoek te doen en bewustzijn te creëren over de rol van journalistiek in de samenleving. In dat verband stuurde hij een nieuwsbrief uit. Het is in die teksten dat NRC tal van verzonnen citaten vond.
de ironie

Terug
Bovenaan