Piano leren

Nowé

New member
Ik vond niet meteen een topic terug, dus bij deze...

Heeft iemand ervaring met het leren piano spelen als volwassene? Tijdens mijn jeugd (al zo’n 20 jaar geleden) heb ik wel twee jaar notenleer gevolgd, maar dat lijkt nu weinig nut te hebben. Op het eerste gezicht vind ik enkel individuele lessen terug, wat het meteen ook een stuk duurder maakt (gemakkelijk €50 per uur). Daarom vooral de vraag:
  • Zijn er anderen die hier op volwassen leeftijd mee gestart zijn?
  • Wat is volgens jullie de beste aanpak? (privéles, iets anders?) En hoe snel boek je vooruitgang? Uiteraard is dat heel individueel, maar is het realistisch om binnen een jaar al merkbare vooruitgang te zien?

Ben er ook ooit voor gaan zien en de lesgever was niet zo hoopvol, Für Elise als leek na-apen wou hij niet begeleiden, dan kan je beter voor youtube vallende nootjes gaan bekijken.

Waarom niet via de academie en verder bouwen op die paar jaar notenleer? Dan zal je niet terug van 0 moeten beginnen en moet je geen privéles nemen. Academie is goedkoper en er zitten echt veel volwassenen hoor, zeker voor piano.

Geen ervaring met piano, wel een ander instrument. Die basis die je hebt komt snel terug hoor. Ik ben ook zo een nieuw instrument gestart en heb ik één jaar bijna het niveau gehaald van twee jaar spelen.

Ik kan het me niet meer goed herinneren maar ik denk dat ik rond de 36 jaar met avondonderwijs bij de muziekacademie van Tielt ben gestart (ben ernu 43 jaar).
Ik heb dit 2 jaar gedaan maar je moet er bewust van zijn dat als je wil piano leren, je een effort moet plegen want gemakkelijk is het niet.

Ik dacht altijd van 2 handen samenwerken lukt niet maar het kan. Ook heb ik 2 jaar notenleer geleerd omdat dit moest bij de academie want anders kon je geen praktijkvak bijwonen zoals piano leren. Ik heb een fantastische leraar (Wouter Debode) gehad in het eerste jaar, maar in het tweede jaar had hij besloten om naar een andere muziekacademie te gaan in Waregem.

Zowel de sol als de fa sleutel wordt aangeleerd in de eerste 2 jaar. Je moet ook zingen met de noten. De praktijkleraar is niet dezelfde voor theorieleer.

Sheet music vind ik meestal gratis bij musescore.com.

Als je wil kan ik de digitale pianoleerboekjes doorsturen als je me je emailadres geeft, daarin leer je piano te spelen.

Gewoon vraagje, welke richting wil je uitgaan qua muziek? Klassiek of JPR (jazz-pop-rock)? Per toeval begint een maat van mij aan dezelfde academie waar ik al les gitaar volg aan JPR piano komend schooljaar. Ik weet dat hij heeft moeten kiezen en dat het programma daar wordt aan aangepast. JPR draait eerder rond akkoorden/improvisatie en klassieke een iets striktere lezing van partituren (maar ik kan mij vergissen, kenners gelieve mij te verbeteren).

Dus bij de zoektocht naar begeleiding zou ik eerst een richting kiezen want anders is de oceaan heel groot (bij wijze van) en wordt het moeilijk vooruitgang te definiëren.

Terug
Bovenaan