Pizza maken

Ik ga dit weekend deze nog eens maken :

En op vanlemmen voorgemaakte bollen gekocht om die ook eens te testen, is een feestje voor bijna 20man.

Iemand die een goed recept kan aanbevelen voor een luchtige Napolitaanse pizza? Ik gebruik momenteel de calculator van Stadler (wel met instant gist ipv verse gist) en de vorige keer was het geen al te groot succes, dus wil eens met verse gist proberen.

Edit: en zijn er nog mensen die een deeghaak gebruiken op een keukenrobot? Zo ja, op welke stand en hoelang wordt die dan gebruikt? Of is met de hand kneden gewoon veel beter?
Ja, ik gebruik nu altijd het volgende:

1kg 00 bloem
620g water
25g zout
1g verse gist

Instructies:

1) Voeg het water, de gist en 20% van de bloem toe aan je keukenrobot (bij mij is dat een kitchenaid mét zo'n haak). 2 minuutjes ongeveer op stand 3 of 4, gewoon dat het mengt (dat hoeft niet te kloppen of zot te doen).
2) Voeg het zout toe en mix nog minuutje (dit is vooral omdat zout en gist niet in contact mag komen)
3) Voeg de rest van de bloem toe en laat de haak zijn werk doen (+- 3 à 10min) tot alles is gemengd.
4) Pot van de Kitchenaid eraf halen en afdekken (ik doe dit meestal met een vochtige keukenhanddoek op grootmoeders wijze met errond nen groten elastiek. -> 12u op kamertemperatuur laten rijzen.
5) Na die 12u kan je het deeg in bolletjes verdelen van +- 250g (hoe groter uw pizza-oven, hoe zwaarder je ze kan maken)
6) Balletjes doe je in een gesloten container (indien tips nodig, kan ik wel enkele Amazon-links doorsturen) en die laat je op kamertemperatuur nog 6 à 8u staan.
7) Pizza time

Heb trouwens al veel soorten bloem geprobeerd en niks gaat boven de Caputo.
Die plakt het minst en rekt als geen ander, maakt het als leek zoveel gemakkelijker om mee te werken.
Laatst in Italië op vakantie gewoon in de supermarkt zakken gekocht en met een rugzak vol naar huis teruggekeerd. Souvenirs waren niet nodig :ROFLMAO:

Ja, ik gebruik nu altijd het volgende:

1kg 00 bloem
620g water
25g zout
1g verse gist

Instructies:

1) Voeg het water, de gist en 20% van de bloem toe aan je keukenrobot (bij mij is dat een kitchenaid mét zo'n haak). 2 minuutjes ongeveer op stand 3 of 4, gewoon dat het mengt (dat hoeft niet te kloppen of zot te doen).
2) Voeg het zout toe en mix nog minuutje (dit is vooral omdat zout en gist niet in contact mag komen)
3) Voeg de rest van de bloem toe en laat de haak zijn werk doen (+- 3 à 10min) tot alles is gemengd.
4) Pot van de Kitchenaid eraf halen en afdekken (ik doe dit meestal met een vochtige keukenhanddoek op grootmoeders wijze met errond nen groten elastiek. -> 12u op kamertemperatuur laten rijzen.
5) Na die 12u kan je het deeg in bolletjes verdelen van +- 250g (hoe groter uw pizza-oven, hoe zwaarder je ze kan maken)
6) Balletjes doe je in een gesloten container (indien tips nodig, kan ik wel enkele Amazon-links doorsturen) en die laat je op kamertemperatuur nog 6 à 8u staan.
7) Pizza time
Top! Dan gaan we die eens proberen. Wij hebben ook een KitchenAid met die haak, dus ideaal! Ik heb al een deegdoos in huis, dus komt helemaal goed!

Dikke merci!

Ik veronderstel lauw water gebruiken?

Top! Dan gaan we die eens proberen. Wij hebben ook een KitchenAid met die haak, dus ideaal! Ik heb al een deegdoos in huis, dus komt helemaal goed!

Dikke merci!

Ik veronderstel lauw water gebruiken?
Zolang het niet warm of ijskoud is, is gewoon water prima.

En laat maar weten of het is gelukt! Ga er pas volgende week terug invliegen.

Kan ik deze pizza's ook maken in een gewone oven zonder pizzasteen?
Tuurlijk, alleen moet je rekening houden dat het langer zal duren en mss niet er hetzelfde zal uitzien. Je oven kan mss tot 240 graden, terwijl een pizza-oven boven de 400 gaat.

Aanraders voor een nauwkeurige weegschaal?
Ik heb eentje dat op 1g nauwkeurig is, maar eigenlijk voor 5g gist af te wegen is dat niet nauwkeurig genoeg merk ik.
Zoek eigenlijk iets dat nauwkeurig is op 0.1g
Wat gebruiken ze in het drugsmilieu :unsure:

Aanraders voor een nauwkeurige weegschaal?
Ik heb eentje dat op 1g nauwkeurig is, maar eigenlijk voor 5g gist af te wegen is dat niet nauwkeurig genoeg merk ik.
Zoek eigenlijk iets dat nauwkeurig is op 0.1g
Wat gebruiken ze in het drugsmilieu :unsure:
Ik heb die van Ooni. De waarden op de precisie weegschaal schommelen soms wel een beetje dus zou eerder zeggen tot op 0.2 nauwkeurig.

Vandaag het recept gebruikt van @LouGarou en ik ben best tevreden. Er mochten iets meer grote luchtbellen inzitten, maar het was luchtig genoeg. Ik ga wel proberen om de volgende keer indirect te warmen, want nu was hij eigenlijk te knapperig terwijl de bovenkant net nog iets meer mag hebben. Ik heb een Fredstone, dus die moet niet per se indirect opgewarmd worden. En in de Delhaize hadden ze alleen de Mozzarella Cucina die geraspt was, maar dat vond ik wat minder. Al bij al zeer tevreden.

Vandaag het recept gebruikt van @LouGarou en ik ben best tevreden. Er mochten iets meer grote luchtbellen inzitten, maar het was luchtig genoeg. Ik ga wel proberen om de volgende keer indirect te warmen, want nu was hij eigenlijk te knapperig terwijl de bovenkant net nog iets meer mag hebben. Ik heb een Fredstone, dus die moet niet per se indirect opgewarmd worden. En in de Delhaize hadden ze alleen de Mozzarella Cucina die geraspt was, maar dat vond ik wat minder. Al bij al zeer tevreden.

Deegje ziet er idd wel goed uit, maar duidelijk te weinig hitte bovenaan. Maar dat krijg je heel moeilijk voor elkaar.

Er staat wel een dude op facebook youtube die dat echt mega doet met een kamado joe en 2 deflectors, maar dan nog…

Laatst bewerkt:
Deegje ziet er idd wel goed uit, maar duidelijk te weinig hitte bovenaan. Maar dat krijg je heel moeilijk voor elkaar.

Er staat wel een dude op facebook die dat echt mega doet met een kamado joe en 2 deflectors, maar dan nog…
Ik heb helaas geen FB, maar denk dat ik hem mss nog iets hoger moet zetten en een deflector gebruiken idd. Zal uiteraard nooit hetzelfde zijn als een pizzaoven, maar gaat nog goed genoeg zijn denk ik.

Ik heb een houten pizza oven. Ideaal en perfect als je tijd hebt maar ik gebruik hem veel te weinig. Ik zag deze staan in den action. Qua prijs dik in orde tov andere elektrische reeds bewezen ovens maar helaas vind ik hier geen reviews over. Hij zou wel tot 400gr gaan heeft een steen en boven en onderhitte zoals alle anderen. Neem ik het risico...😁

Amai, is geen geld. Als dat effectief waar blijkt te zijn.

Welke oven gebruik je? Normaal heb je toch altijd een vlam bovenaan, maar ziet er alvast goed uit qua deeg!

Terug
Bovenaan