Pizza maken

Iemand ervaring met een Outr Pizzaiolo of een ZiiPa Piana? Mss waag ik mij ook eens aan een pizzaoven en het zelf maken van pizza.
Ik heb die Outr Pizzaiolo. Heel content van, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik niet kan vergelijken met andere ovens. Enkel nog maar met deze gewerkt.

Ik had net een nieuwe pizzasteen voor op de Weber en heb die nooit gebruikt. Sinds ik die oven heb zal ik ook nooit beginnen klooien met pizza op de BBQ.

Ik kwam een 2dehandse Outr tegen, en die ZiiPa staat bij een lokale winkel in promo, vandaar...

Denk ook zeker na over gas vs hout, ik ben erg blij met de keuze voor gas. Geen gedoe en het zorgt er voor dat ik de oven veel meer gebruik dan het gepruts met hout of pellets.

Ik heb die Outr Pizzaiolo. Heel content van, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik niet kan vergelijken met andere ovens. Enkel nog maar met deze gewerkt.

Ik had net een nieuwe pizzasteen voor op de Weber en heb die nooit gebruikt. Sinds ik die oven heb zal ik ook nooit beginnen klooien met pizza op de BBQ.
Ik heb ook een pizzasteen voor mijn Weber, maar dat is het toch net niet. Te veel hitte van onderuit, en ook niet bijzonder economisch om die grote ketel heet te stoken.

Denk ook zeker na over gas vs hout, ik ben erg blij met de keuze voor gas. Geen gedoe en het zorgt er voor dat ik de oven veel meer gebruik dan het gepruts met hout of pellets.
Dat is idd zeker een nuttige overweging. Al denk ik dat pellets niet zo veel gedoe zijn, door de beperkte grootte van zo'n pizza-oven lijkt me dat redelijk makkelijk op te stoken en op temperatuur te houden. Prijsverschil is ook behoorlijk.

Ik heb ook een pizzasteen voor mijn Weber, maar dat is het toch net niet. Te veel hitte van onderuit, en ook niet bijzonder economisch om die grote ketel heet te stoken.

Dat is idd zeker een nuttige overweging. Al denk ik dat pellets niet zo veel gedoe zijn, door de beperkte grootte van zo'n pizza-oven lijkt me dat redelijk makkelijk op te stoken en op temperatuur te houden. Prijsverschil is ook behoorlijk.

Dit is inderdaad iets wat je goed moet afwegen. Ik vind het werken met pellets soms frustrerend. Veel rook, eens ze vertrokken zijn niet meer maar dan piekt de oven serieus (450 graden) om dan weer snel te zakken. Terug opscheppen = rook = pieken om dan weer snel te dalen, enz.

Het is echt zoeken om die op temperatuur te houden. Wanneer ik wat houtskool toevoeg merk ik dat ik de temperatuur langer kan aanhouden, maar dan mogen die stukken ook weer niet te groot zijn om door de toevoer te kunnen.

Aan de andere kant gebruik ik die enkel als we volk hebben. Het moet voor mij de moeite zijn om een batch deeg te maken en die oven boven te halen. Ik probeer iedereen (die wil) er bij te betrekken en tijd speelt dan niet echt een rol. We zijn op 't gemak en drinken wel ene als we even moeten wachten tot hij temperatuur haalt. De charme van een houtgestookte oven heb je volgens mij niet met gas. Maar dan heb je wel het gebruiksgemak.

Als hij kapot zou gaan koop ik mij direct een nieuwe en het zal toch ook weer ene zijn met hout/pellets.

Ik heb een Ooni Fyra 12 op pellets en mocht ik het kunnen overdoen, dan zou ik voor eentje op gas gaan. Eén klein foutje met de pellets of luchttoevoer en je temperatuur zakt als een pudding in elkaar. Een pizza zit toch te kort in de oven om een rokerige smaak op te nemen.

Ooni karu kopen dan heb je nog de keuze tussen gas en hout. Voorlopig gebruik ik hout maar als je is pizza voor 10 man wil maken of snel een pizza wil maken dan kan gas wel handig zijn.

Ik durf ook al eens blauwe kaas te gebruiken maar dan vooral als smaakversterker en dus een beetje erop. Anders vind ik het nogal te fel overheersen.

Heb vaak van die “pizza” mix gebruikt, laatst eens emmentaler geprobeerd. Ben vooral op zoek naar een kaas om op de tomatensaus te doen. Die vormt dan de basis waarop ik het andere beleg doe.

Vandaag poging 2 voor pizza op de Kamado. Deze keer de Fredstone 1 etage hoger gelegd (op de RVS grill) en de temperatuur ook wat hoger gezet (rond de 300 graden) en ik vond het echt een dikke verbetering. Was enorm goed gelukt. Zeer tevreden met het resultaat.

Ik ga deze week eens een eerste keer proberen zelf deeg te maken.
Heb hier een soort ofyr met pizzaoven.
Benieuwd hoeveel houd hier in moet om de temp goed te krijgen. Iemand ervaring mee?

Ik ga dit recept uittesten omdat ik dan smiddags kan beginnen aan het deeg

na het rijzen kan ik gewoon dit doen? (stukje uit Napolitaans recept)
  • bestuif je werkblad met bloem om te voorkomen dat je deeg blijft plakken
  • neem een bolletje deeg en gebruik de vingers van beide handen om het deeg te bewerken
  • druk het deeg met je vingertoppen altijd vanuit het centrum naar de buitenkant toe. Op die manier druk je met je vingers de lucht die in het deeg zit naar de buitenste rand toe
  • draai je bolletje na de eerste keer uitdrukken om en herhaal het uitdrukken
  • probeer niet op de rand van je pizzabodem te drukken
  • de rand van je pizza (de zogeheten cornicione) is tussen de 1 en 2 centimeter breed
  • in het midden mag je pizzabodem niet dikker zijn dan 0,4 centimeter

Laatst bewerkt:
na het rijzen kan ik gewoon dit doen? (stukje uit Napolitaans recept)
  • bestuif je werkblad met bloem om te voorkomen dat je deeg blijft plakken
  • neem een bolletje deeg en gebruik de vingers van beide handen om het deeg te bewerken
  • druk het deeg met je vingertoppen altijd vanuit het centrum naar de buitenkant toe. Op die manier druk je met je vingers de lucht die in het deeg zit naar de buitenste rand toe
  • draai je bolletje na de eerste keer uitdrukken om en herhaal het uitdrukken
  • probeer niet op de rand van je pizzabodem te drukken
  • de rand van je pizza (de zogeheten cornicione) is tussen de 1 en 2 centimeter breed
  • in het midden mag je pizzabodem niet dikker zijn dan 0,4 centimeter
Ik ga mijzelf citeren :-)
Inderdaad zorgen dat uw deeg sterk genoeg is, dus belangrijk om bloem met hoog eiwitgehalte te gebruiken en voldoende kneden. Maar voor mij, merkte ik het grootste verschil wanneer ik een schaal met semola begon te gebruiken:
  • Deegbol op spatel nemen en omgekeerd in de semola leggen;
  • Omdraaien en dan wat beginnen uitduwen vanaf het midden
  • Transfer naar aanrecht/plank om verder uit te rekken
  • Beleggen, dan de schep klaarleggen en de pizza erop trekken. Het kan helpen om hier ook nog wat semola te strooien. Mijn schep heeft gaatjes waardoor het teveel aan semola er gemakkelijk kan doorvallen

Dus ja, uw beschrijving klopt wel. Hoewel het gemakkelijker gaat met semola dan gewone bloem.

Dan zou het wel moeten lukken.
Semola heb ik.

Filmkes genoeg gezien
:smile:

Ik heb hier trouwens een Duitse kilo pizza bloem.
Daar staat 21gr aan gistblokjes.. (is ook met weinig rust tijd.
Ik neem aan als ik dat recept van 4-5uur rijstijd volg, ik dan genoeg heb aan 3gr?

Laatst bewerkt:
Ik heb hier trouwens een Duitse kilo pizza bloem.
Daar staat 21gr aan gistblokjes.. (is ook met weinig rust tijd.
Ik neem aan als ik dat recept van 4-5uur rijstijd volg, ik dan genoeg heb aan 3gr?

Installeer de Pizzapp. Kan je gemakkelijk mee berekenen hoeveel gist je nodig hebt voor een bepaalde tijd.

Vandaag eens zo’n “pizza-in-drie-uur” recept geprobeerd, ben eens benieuwd, ik hou wel van een last-minute optie (of last-resort recept mocht er iets mis gaan met m’n 72u biga recept :laugh: ). Binnen twee uur weten we meer!

Edit:

Experiment zeker geslaagd, luchtige korst en viel niet zwaar op de maag. De laatste pizza was recht uit het boekje en toen schoof hij van de turning peel tegen de grond :sop:. Desondanks de kleine tegenslag toch drie lekkere pizza's gehad. Voor het eerst met vers geraspte parmezaanse kaas, veel beter dan zo'n zakje.

Laatst bewerkt:
Mijn eerste deeg is een feit...
Ik had een tijdje geleden deze deeg meegenomen uit DE. Volgens de app van italieplein een 00 bloem.
Tijdens het kneden bleef deze heel fel aan mijn handen kleven. Beetje bloem bij gedaan en toen vormde eindelijk de bol zoals op de foto.
Ik heb de bulk bovenaan de keldertrap geplaatst. 20°
Op italieplein spreken ze van nu +-2 uur rusten, bolletjes maken en dan 6 à 8 uur laten rusten.
Dus hoop tegen half 6 te beleggen. (ga het simpel houden met margherita pizza's en eventueel met prosciutto.)

to be continued!

Terug
Bovenaan