Politiek & Actualiteit

Wel een dunne lijn soms, m.b.t. olie is het zelfs geen dunne maar gewoon dezelfde lijn.

@JanusDR - hoe schat jij de nieuwe escalatie in tussen de VS en Iran? Hoe zit dat praktisch met de impact van een langere sluiting van de straat - staan daar harde limieten op die resulteren in echt hoge olieprijzen - daarmee bedoel ik +100 USD?

Mijn inschatting:
  • Van korte duur (dagen) daar er weinig te winnen valt voor beiden, Iran wil duidelijk de straat als krachtigste middel niet verliezen en zet daar maximaal op in - maar zonder echt zwaar te escaleren.
  • De VS kan militair geen grote doorbraak forceren, een langdurige escalatie met echt hoge olieprijzen is helemaal geen optie meer voor Trump zo dicht bij November.
  • Rekening houdend met het type regime heeft Trump wel gekozen om een grote middelvinger op te steken: aanvallen tijdens de begrafenis van de vermoorde vader van de huidige leider, spoorlijn richting begraafplaats - geen idee of je daarmee de onderhandelingspositie verbeterd maar ik vrees van niet - maar anderzijds blijft het imo de enige mogelijkheid. Extra vertraging?
Het akkoord dat op tafel lag is in haast en spoed opgemaakt, vol met vaagheden en weinig concrete zaken - zo weet ik bvb. niet hoe "de straat open" exact staat geformuleerd, zo ontstaan snel verschillende interpretaties. Tol voor de straat is te vermijden - al weet ik niet wat Trump zou doen in die situatie - aangezien hij heel de wereld al meermaals heeft getaxeerd en dat die motivatie niet altijd even rechtlijnig was.
Beetje verkeerde topic zeker.

Verschillende van mijn posts in "impact van geopolitiek op de beurs" werden verwijderd wegens 'politiek in P&A'.
Fair enough, maar dat geldt voor meer dan de helft van de berichten daar en de consequentheid is nogal zoek.
Er is daar al verschillende keren gevraagd om er rekening mee te houden. We doen het zo rechtlijnig mogelijk, maar de grens is niet zo heel flou: gaat het over de (impact op) de beurs, dan hoort het daar. Gaat het over de politiek, dan niet. Het volstaat ook niet om na een hele politieke post 1 zinnetje over de olieprijs te zetten. Maar daar wordt het inderdaad minder zwart-wit. En daar maken we dan een inschatting.

Dat is ook niet om te pesten of zo. De afspraak op dit forum is: de enige manier waarop we politieke discussies gaan toelaten, is onder striktere regels (die van P&A).

Als men in het film-forum bepaalde posts weghaalt, maar verholen steken/beledigingen jegens andere users en een loftrompet over exact hetzelfde onderwerp laat staan, geeft dat een zeer onevenwicht beeld wat mij betreft (en over het beleid qua (linken naar) NSFW afbeeldingen zou enige reflectie ook niet verkeerd zijn).

Strikte regels over de manier waarop politieke discussies toegelaten worden: fijn, maar dan zou je ook moeten verbieden dat in andere discussies mensen zomaar in politieke verdomhoekjes geduwd worden (waar ik me overigens niet mee identificeer), of evenzeer het minimaliseren van bepaalde mensen hun mening omdat ze in een bepaald forum niet genoeg (durven) posten.

Laatst bewerkt:
Als men in het film-forum bepaalde posts weghaalt, maar verholen steken/beledigingen jegens andere users en een loftrompet over exact hetzelfde onderwerp laat staan, geeft dat een zeer onevenwicht beeld wat mij betreft.
1. Dit is het feedbacktopic over P&A.
2. Je hebt 1 minuut geleden gereport. Er is 7 minuten geleden gepost dat er posts zijn verhuisd. Een béééétje geduld voor je klaagt over onrechtvaardigheid.

Om daar op in te pikken: mijn post over historische accuraatheid die net kadert dat de kritiek veel breder is dan enkel de casting; is ook verplaatst :P Verplaatst naar P&A dus was aan't twijfelen in welke feedback topic het te posten, maar zag dat er hier al een discussie over bezig was ;)

De uitspraken van Nolan in hetzelfde artikel gaan zowel over personages als enscenering als kostumering. Wat dus algemeen over de film gaat en niet echt thuishoort in een thread enkel over ras & gender... En de discussie nu ook onleesbaar maakt in de thread over The Oddysey.

1. Dit is het feedbacktopic over P&A.
2. Je hebt 1 minuut geleden gereport. Er is 7 minuten geleden gepost dat er posts zijn verhuisd. Een béééétje geduld voor je klaagt over onrechtvaardigheid.
1. De discussies zijn verhuisd omwille van 'P&A' redenen.
2. Aan mijn uiteinde leek het alsof mijn post als eerste én enige verhuisd is, wat mij toch in deze de foute volgorde leek (want een pak minder politiserend/vijandig dan andere), maar goed dat kan aan de forumsoftware liggen.

Dat gezegd zijnde, als je de politiek rond een film niet kan discussiëren in een thread over een bepaalde film, maakt dat ook die discussie deels monddood natuurlijk. Je kan zaken als de authenticiteit qua casting rond etniciteit niet zomaar loskoppelen van zaken als schepen, harnassen, ... etc.

Maar toegegeven geduld is misschien niet mijn sterkste kant, consequent zijn denk ik graag van wel.

1. De discussies zijn verhuisd omwille van 'P&A' redenen.
2. Aan mijn uiteinde leek het alsof mijn post als eerste én enige verhuisd is, wat mij toch in deze de foute volgorde leek (want een pak minder politiserend/vijandig dan andere), maar goed dat kan aan de forumsoftware liggen.

Dat gezegd zijnde, als je de politiek rond een film niet kan discussiëren in een thread over een bepaalde film, maakt dat ook die discussie deels monddood natuurlijk. Je kan zaken als de authenticiteit qua casting rond etniciteit niet zomaar loskoppelen van zaken als schepen, harnassen, ... etc.

Maar toegegeven geduld is misschien niet mijn sterkste kant, consequent zijn denk ik graag van wel.
Dat ligt niet aan de forumsoftware, maar aan meteen in een kramp schieten over vermeende oneerlijkheid.

Er is dus consequent verplaatst, graag gedaan.
Om daar op in te pikken: mijn post over historische accuraatheid die net kadert dat de kritiek veel breder is dan enkel de casting; is ook verplaatst :P Verplaatst naar P&A dus was aan't twijfelen in welke feedback topic het te posten, maar zag dat er hier al een discussie over bezig was ;)

De uitspraken van Nolan in hetzelfde artikel gaan zowel over personages als enscenering als kostumering. Wat dus algemeen over de film gaat en niet echt thuishoort in een thread enkel over ras & gender... En de discussie nu ook onleesbaar maakt in de thread over The Oddysey.
De discussie rond historische accuraatheid hangt zo verweven met die rond racebending en gender in films. Sommige zullen twijfelgevallen zijn, andere zullen gebruikt/misbruikt zijn om andere argumenten aan op te hangen. We proberen de leesbaarheid zo hoog mogelijk te houden, maar het is altijd een kwestie van keuzes. Maar wat vaststaat, is dat het eerste niet in het filmtopic thuishoort, omdat het anders keer op keer uit de hand loopt. Vandaar de keuzes.

Dat ligt niet aan de forumsoftware, maar aan meteen in een kramp schieten over vermeende oneerlijkheid.
Er is dus consequent verplaatst, graag gedaan.

Even tussendoor, maar ik vind nu ook wel als mod dat je zulke uitspraak als "in een kramp" schieten over "vermeende" oneerlijkheid ook niet moet doen als iemand hier feedback komt geven over iets.
Laat staan die sarcastische "graag gedaan" om af te sluiten.

Enfin, ik verwacht van iemand in een functie als moderator wel een iets minder beladen en neutraler taalgebruik als hier iemand in het feedback topic ook effectief feedback komt geven.

My two cents.

De discussie rond historische accuraatheid hangt zo verweven met die rond racebending en gender in films. Sommige zullen twijfelgevallen zijn, andere zullen gebruikt/misbruikt zijn om andere argumenten aan op te hangen. We proberen de leesbaarheid zo hoog mogelijk te houden, maar het is altijd een kwestie van keuzes. Maar wat vaststaat, is dat het eerste niet in het filmtopic thuishoort, omdat het anders keer op keer uit de hand loopt. Vandaar de keuzes.
Op het ogenblik dat ik postte, waren er nog maar enkele posts overgezet en was de leesbaarheid veel minder goed. Nu is het inderdaad veel beter.

Maar dus ook:
Kun je het hem kwalijk nemen? Op het ogenblik van zijn post waren er enkel maar 2 posts van hem verplaatst. Een kwartier later, nadat er hier geklaagd werd (en daarmee zeg ik niet dat het een causaal verband is, is om te kaderen wat hieronder staat), volgden er nog. Eerst heel beperkt, dan uitgebreider.

Alle respect voor de mods en ik snap dat zo'n discussie uitsplistsen niet makkelijk is (zeker door de verwovenheid die je aankaartte); maar de posts die eerst verplaatst waren, waren niet de eerste van de discussie, niet chronologisch en maar van 1 member. Dan kan je toch ook snappen dat die member zich geviseerd voelt?

Even tussendoor, maar ik vind nu ook wel als mod dat je zulke uitspraak als "in een kramp" schieten over "vermeende" oneerlijkheid ook niet moet doen als iemand hier feedback komt geven over iets.
Laat staan die sarcastische "graag gedaan" om af te sluiten.

Enfin, ik verwacht van iemand in een functie als moderator wel een iets minder beladen en neutraler taalgebruik als hier iemand in het feedback topic ook effectief feedback komt geven.

My two cents.
Oké, dat snap ik.

Echter als hier een verwijtende post komt over specifieke ingrepen die niet openbaar besproken horen te worden, één minuut nadat diezelfde post gereport is en er dus niet eens de kans was om ernaar te kijken als we niet al bezig waren, dan kan ik ook niet spreken over neutrale of eerlijke feedback ter goeder trouw, toch? En tot daaraan toe. Maar dan mag je daarna ook zeggen dat het blijkbaar een foute aanname was, zodat niet enkel die foute conclusie en die perceptie blijft staan.

Oké, dat snap ik.

Echter als hier een verwijtende post komt over specifieke ingrepen die niet openbaar besproken horen te worden, één minuut nadat diezelfde post gereport is en er dus niet eens de kans was om ernaar te kijken als we niet al bezig waren, dan kan ik ook niet spreken over neutrale of eerlijke feedback ter goeder trouw, toch? En tot daaraan toe. Maar dan mag je daarna ook zeggen dat het blijkbaar een foute aanname was, zodat niet enkel die foute conclusie en die perceptie blijft staan.

Ik heb het dan ook bewust veralgemeend, en niet gehad over een specifieke post.

Maar ik vind dat ik wel mag zeggen dat de volgorde er wel degelijk toe doet, zeker als je het woord consequent hanteert.
Ik stel vast dat dus niet toevallig of omwille van de forumsoftware, mijn post als eerste verplaatst werd, en een andere niet.

Mijn feedback is dan ook vrij eerlijk: die volgorde geeft blijk van een foute blik op de discussie.
Als een leerkracht 2 'ruziënde' kinderen uit elkaar moet halen, kan die vaak moeilijk inschatten waar de discussie begonnen is.
Voor een moderator van een geschreven forum zou dat makkelijk moeten zijn.

Ik vind dan ook niet dat het 'opgelost' is door louter de zaken te verplaatsen, maar vijandig taalgebruik laat staan.

Ik heb het dan ook bewust veralgemeend, en niet gehad over een specifieke post.

Maar ik vind dat ik wel mag zeggen dat de volgorde er wel degelijk toe doet, zeker als je het woord consequent hanteert.
Ik stel vast dat dus niet toevallig of omwille van de forumsoftware, mijn post als eerste verplaatst werd, en een andere niet.

Mijn feedback is dan ook vrij eerlijk: die volgorde geeft blijk van een foute blik op de discussie.
Als een leerkracht 2 'ruziënde' kinderen uit elkaar moet halen, kan die vaak moeilijk inschatten waar de discussie begonnen is.
Voor een moderator van een geschreven forum zou dat makkelijk moeten zijn.

Ik vind dan ook niet dat het 'opgelost' is door louter de zaken te verplaatsen, maar vijandig taalgebruik laat staan.
Jouw post werd als eerste gerapporteerd, de moderator heeft in eerste instantie de report opgelost en is vervolgens autonoom de rest beginnen verhuizen. Meer valt hierover niet uit te leggen.

Jouw post werd als eerste gerapporteerd, de moderator heeft in eerste instantie de report opgelost en is vervolgens autonoom de rest beginnen verhuizen. Meer valt hierover niet uit te leggen.
Misschien dan een algemene tip: het is waarschijnlijk beter om pas een bericht plaatsen eens alle acties ondernomen zijn. Of het toch anders te verwoorden.
Nu heeft een mod om 14u41 een bericht geplaatst met "Posts met betrekking tot Ras en gender: Representatie in de filmwereld zijn overgeplaatst naar het juiste topic in Politiek en Actua. Gelieve de discussies hieroven dan ook in dat topic te voeren." in. "Zijn overgeplaatst" houdt in dat alle acties al ondernomen waren.

Om 14u41 waren er enkel 2 posts van KoC overgeplaatst. Hij heeft het hier gemeld om 14u43. Om 14u49 werd één van mij overgeplaatst en ik denk dat dat de eerste na die 2 van KoC was. Pas daarna werden er nog meerdere andere overgezet.

Wederom, alle respect voor de mods voor het werk en het overplaatsen. Maar het bericht in de thread, een zeer algemeen bericht trouwens, liet uitschijnen dat alle acties al ondernomen waren en dan kwam het natuurlijk wel over alsof mensen geviseerd werden.

Dit is geen kritiek op de mods of de acties, enkel om aan te kaarten dat de communicatie misschien beter kan.

Terug
Bovenaan