Politiek & Actualiteit

openbare melding
Silence heeft voor iets gelijkaardigs als stungunner warns gekregen, dat weten we.
Heeft Derp voor zijn herhaaldelijke grove persoonlijke beledigingen ook een warn gekregen of niet?

1. Het klopt niet dat Silence een warn heeft gekregen. Dus je weet niets.
2. Ik heb gezegd dat er ingrepen zijn geweest. Maar ik ga je echt niet vertellen hoe. Het beste moderatiewerk gebeurt zonder warns, maar als die nodig zijn, zijn ze nodig. Ik ga echter niemand aan de schandpaal nagelen, zoals ik dat ook niet bij jou zou doen. Maar ik heb je net al gezegd dat er ingrepen zijn gebeurt bij beide gevallen die je probeert te vergelijken.

Dit is de reden waarom we dat niet openbaar bespreken. Hou deze thread maar voor feedback waar we iets mee kunnen.

openbare melding
Een voorbeeld.
De post van grafzerkpisser heeft een duidelijke warn gekregen (geen idee of er infractie aanhangt)
@Sir.Killalot geeft in een reply een terechte uitleg dat de post van grafzerkpisser verkeerd is . Zo is het is duidelijk voor de lezers en daar hoeft van mij vanuit het modgebeuren geen warn aan te hangen. Zo een extra warn geeft de perceptie van het sturen van wat gezegd mag worden en wat niet.
Kijk, en dat krijg je dan, als je voorbeelden vraagt. Iets wat daar niks mee te maken heeft en een perfect legitieme ingreep is. Een voorbeeld van 2 maten en 2 gewichten op basis van politieke voorkeur.
1. Een post met feitelijke onjuistheden.
2. Een post die die feitelijke onjuistheden rechtzet en die volledig uitwerkt.

Welke post moet hier bestraft worden? Uiteraard alleen die eerste. Dat kadertje staat er dan bij voor lezers die het niet helemaal volgen, en alleen die ene post met feitelijke onjuistheden lezen. Klaar. Een kadertje dat trouwens verdwijnt als grafzerkpisser zijn claims kan staven, zoals dan in pm wordt meegedeeld.

Die feitelijke onjuistheden worden altijd bestraft, en vaak vergezeld van zo'n kadertje voor duiding. Dit is op geen enkele manier 2 maten en 2 gewichten op basis van politieke voorkeur. Dus tenzij je vraagt om het kadetje hier weg te laten vanwege zijn politieke voorkeur en de perceptie dat we extreemrechts bestraffen, gaat het hier nergens over "van de ene zijde vs de andere zijde".

Dus geen voorbeeld. En dit is geen oproep om allerhande halfslachtige vergelijkingen te gaan maken of te gaan grasduinen. Terechte voorbeelden willen we hier nog laten staan, maar dit wordt geen oude-koeien-uit-de-sloot-topic.

Laatst bewerkt:
richtlijn
Kan er op een of andere manier aangegeven worden dat ik even niet meer in p&a kan posten?
Ik blijf replies krijgen op mijn posts waar ik natuurlijk niets op kan zeggen 😅
Nee, dat zou neerkomen op een soort banlijst, en in de FAQ staat uitgelegd waarom we dat niet doen.
Dan wordt dat een publiekelijk bespreken van wie en waarom. We zijn graag open en geven met plezier uitleg, maar er moet een grens aan zijn. Daarnaast willen we ook niet dat het een erelijst gaat worden. De mensen zullen maar geduld moeten hebben om een antwoord van je te krijgen.

Er is ook nog het aspect: Welke dingen worden gereport. Als ik naar de Trump discussie kijk bv, ookal komen er van "links" foutieve, ononderbouwde posts. Ik rapporteer die niet, ik reageer er op en that's it. Zodra ik 3 letters fout typte stond er een rapport op mij (terecht volgens de forumregels ook, dus daar ga ik niet op in). Toen ik dan uiteindelijk wel de foutieve "linkse" posts een report gaf, deden ze er ook iets mee.

Dat waren posts die al enkele paginas bleven staan, zonder mod-warn. Dus puur zeggen "En als je dan een warn krijgt of een mod zet de discussie terug op het spoor dan is dat niet omdat ze jouw meningen niet kunnen verdragen maar gewoon omdat je de discussie een beetje bederft. Simpel hoor." Het zal er ook aan liggen wie, wat, report.

Verder gaat het hier nu al langer over jouw frustratie over mensen die zeggen dat het hier links is, dan daadwerkelijke mensen die zeggen dat het links is. Dus misschien tijd om het zelf af te sluiten?
En dit spelletje spelen we hier niet nog eens.

Eén keer duidelijk: een report brengt een post onder de aandacht bij de moderatie, maar is geen autowarn. Krijg je een warn voor een post, is dat omdat die tegen de regels ingaat en ligt dat aan jouw post, niet aan de user(s) die report(en). Heel soms weegt het aantal reports ook door in of en hoe zwaar we bestraffen, maar de moderator beslist. En eerlijk: in 90% van de gevallen is die "gelijkaardige post die wel mag blijven staan" helemaal niet gelijkaardig.

rode tekst
En nu zou ik graag hebben dat iedereen (iedereen!) stopt met mensen die er een ander idee op nahouden weg te zetten als irrationeel, blèters, verslaafden. Sterker nog: ik sta erop.

Terug on topic
Het oorspronkelijke doel van deze thread (feedback op algemene moderatie geven) is verloren aan het gaan. Het is niet de bedoeling om mensen die in p&a posten, van welke strekking ze dan ook moge zijn, hier op het matje te roepen naar aanleiding van hun voorkeur voor of afkeur van het like-systeem. Iedereen mag zijn voorkeur uitdrukken zonder dat we daarbij op zoek moeten gaan naar een verborgen, kwaadwillige beweegreden.

Ik wil dan ook vragen het hier bij eigen voorkeuren te houden, en niet anderen te schofferen omdat ze het graag anders zien. Dat geldt voor iedereen.

openbare melding
Maar wacht nu eens af voor je direct in de aanval gaat :D
Het is onder andere een antwoord hierop, iets wat al vaak is langsgekomen ook. De discussie begint daar, maar eindigt daar niet.

Verder heb je nog totaal geen idee van hoe het in de praktijk eruit zal zien, want dat heb ik ook nog niet. Dus misschien nog héél even wachten met afschieten. Zoals in die gelinkte post staat, is het voor een stukje iets wat we al jaren doen, oa in de Coronathreads. Dus het zal absoluut geen breuk worden met hiervoor, en geloof me als ik zeg dat ik nog liever met alles stop dan dat ik het hier laat verworden tot een Reddit.
Om hier even op terug te komen, eindelijk kunnen we met de aankondiging uitpakken!
En ik heb er maar 4 crewies voor uit vakantie moeten halen.

Let daarbij wel op dat het alleen gebruikt kan worden door moderatoren in de meeste subfora, en we na verloop van tijd kunnen bekijken hoe we het correct en zuinig kunnen toepassen op andere plaatsen. Het is dus geen P&A-tool, maar iets wat we bekijken voor in de toekomst.

richtlijn
Exact wat vroeger ook al meermaals aangehaald werd. Gewone users kunnen inderdaad enkel afgaan op wat zichtbaar is voor hun. Maar als er dan aangekaart wordt dat vooral bepaalde personen/strekkingen/meningen een rood kadertje krijgen en dat er een perceptie van partijdigheid is/was, dan werd dat weggelachen.

Je kan nu zeggen wat je wilt van wat er achter de schermen gebeurt, en ik geloof je zeker; maar dat verandert niks aan de perceptie en wat mensen weldegelijk zien.
Nee, die feedback is nog nooit weggelachen. Er is alleen gezegd: dit is de manier waarop het zal moeten, omdat alle alternatieven slechter zijn. En omdat we, als we moeten kiezen tussen een betere perceptie of een betere moderatie, we altijd kiezen voor dat laatste.

Zoals ik hier en daarvoor ook al talloze keren heb gezegd, de discussie over perceptie en meediscussiëren is al meermaals gevoerd. Die zomaar klakkeloos herhalen levert voor niemand iets op. Wie wil teruglezen:
https://www.beyondgaming.be/threads/politiek-actualiteit.16/post-1086662

Terug
Bovenaan