En daar zit het hem ook natuurlijk: likes zijn ook een vorm van reactie. Als je een slecht onderbouwde post komt plaatsen of een post die rechtuit bagger is en om een of andere reden mag blijven staan en je krijgt daar een reactie op met een hele hoop likes, dan dringt het misschien net ietsje meer door dat je misschien toch wat meer mag beginnen nadenken over je posts. Die reacties zijn toch soms ook wel een soort van 'sociale controle' en dat is nu ook gewoon verdwenen.
Voor de 'bias perceptie' moet je trouwens de likes ook niet laten uitstaan hoor. Ik heb het al in het USA topic gezegd, maar wat daar allemaal mag blijven staan... Als je dit een forum vindt met een overduidelijke linkse bias dan moet je misschien toch eens gaan nadenken over of je politieke meningen niet te extreem rechts zijn. En neen, daarmee zeg ik niet dat er een rechtse bias is, gewoon dat er hier enorm veel mag.
En nogmaals: ik blijf het onnozel vinden hoe snel er hier in een kramp is geschoten om een kleine minderheid aan 'bleiters' (zoals het hier door iemand anders is gezegd) te accomoderen na een zoveelste rondje 'de mods zijn biased'. Zoals @Sylverscythe ook al zei: het is bewonderenswaardig hoeveel moeite jullie steken in discussies met ontevreden leden enzovoorts, maar soms is het ook wel voldoende om eens kortaf te zijn hoor.
Pardon, " bleiters"?
Ik heb niet gevraagd om likes uit te schakelen, ik heb gereageerd op een mod-actie waarin gevraagd werd oude discussies/argumenten niet meer te herhalen waarbij een aantal posters wel nog eerst de kans kregen/zagen een aantal (cijfermatig onjuiste) argument(en) te herhalen en vervolgens de mod te liken alsof - en daar kreeg het dan ook alle schijn van - dat die hen gelijk kwam geven.
Jij vist er nu zeer selectief één topic uit om de perceptie van bias te counteren... Blader eens een paar tiental pagina's terug in die thread zou ik zeggen.
Ik ben dan nog niet eens "rechts" binnen de context van dat topic. Op sommige andere vlakken wel en daar krijg je wel degelijk de wind van voren... Stoort mij niet, maar één topic eruit vissen waar de sfeer sinds eind juni dan nog stevig gekeerd is, is een zeer onrepresentatieve steekproef.
Soit, alternatieve oplossingen waar ik aan dacht:
- Niet toelaten dat posts met rode tekst geliked worden of volwassen users die mod-acties niet gaan liken.
- Niet selectief ingrijpen in zo'n debat en/of een reactie wel toelaten.