Politiek & Actualiteit

Dat zovelen blijkbaar het aantal likes gebruiken om posts al dan niet te lezen in de p&a fora, maakt wel veel duidelijk.
Nu begrijp ik nog meer de polarisatie.
Of waarom je zaken soms 25 keer moet zeggen.
Men leest het dus zelfs gewoon niet als het een minderheidsmening is (want geen likes).

Een reden om het afgeschaft te houden eigenlijk.
Tenzij engagement het doel van het forum is, want dat zal idd achteruit gaan.
Ik vind het toch maar kort door de bocht om zoveel "kracht" toe te schrijven aan wat reacties op een forum hoor. Die polarisatie heb je overal, en volgens mij ook op de voorloper van dit forum, zonder likes. Ook zonder likes genoeg manieren om te lezen wat je wil.

Algemeen zie ik wel wat mensen allerhande effecten van die reacties beschrijven alsof het niet gewoon hun eigen mening is maar een vaststaand feit. Misschien moeten we gewoon eerlijk blijven? Het is niet omdat je iets niet graag hebt dat het daarom grote effecten heeft. Omgekeerd ook trouwens.

Ik zie nog altijd hetzelfde type discussies, wat logisch is op zo'n korte tijd.
Bij P&A weet je toch wie welke post zal liken.
Een forum heeft geen nood aan populariteitspoll.
Lijkt me echter dat vooral dat de usual suspect P&A-posters wakker liggen van de likes, wat me niet verbaast, het zijn veelal deze met hoogdravend taalgebruik, zoekend naar synoniemen om dan heel het vriendenkliekje de post te zien liken.
Een forum dient echter niet om om mensen te bevestigen.

En quoten om te zeggen “ik ben akkoord” is ook niet nodig.

Opgroeien heet dat.
Dat is gewoon weer verderbomen op clanvorming hé. Ik vind dat mensen die akkoord gaan in een discussie hier nogal snel gelijk wordt gesteld daaraan.

Kan iemand me eens dat hoogdravend taalgebruik tonen trouwens, gaat dat vanaf 3+ lettergrepen ofzo? Ik vind het maar belachelijk hoor, niemand schrijft hier zware literatuur.

Opgroeien is dus simpel taalgebruik en niet aantonen dat je akkoord gaat. Okay.

Laatst bewerkt:
Lijkt me echter dat vooral dat de usual suspect P&A-posters wakker liggen van de likes, wat me niet verbaast, het zijn veelal deze met hoogdravend taalgebruik, zoekend naar synoniemen om dan heel het vriendenkliekje de post te zien liken.

Opgroeien heet dat.
Is deze post dan het typevoorbeeld van hoe die anderen uit de hoogte doen?

Opgroeien heet dat.

Wie krijgt hier de meeste reacties op de sub? De mensen die het meest moeite nemen om hun argumenten uit te schrijven, die retorisch meestal ook wat sterker zijn en minstens proberen om niet met de voeten vooruit te tackelen. Dat heeft niets met clanvorming te maken. Dat is hoe het overal werkt. Er is hier echt niemand die quid pro quo afspraken heeft gemaakt met andere users over reacties.

Natuurlijk ga je meer applaus oogsten bij mensen die over een bepaald onderwerp hetzelfde denken als jij. Dat is logisch. Maar we behandelen op P&A een heel breed spectrum aan onderwerpen, en hoewel we als maatschappij ons best doen om alles te polariseren in de links-rechts spectrums zijn de meeste leden hier in de praktijk niet in 1 hokje te passen. En dus krijg je afhankelijk van het onderwerp reacties van heel andere mensen. En dan krijg je een duimpje van mensen waarmee je in een ander topic nog zwaar ideologisch in de clinch lag. Het is bijvoorbeeld niet omdat het in sommige discussies lijkt alsof @KnightOfCydonia en ik elkaars bloed lusten, dat we elkaar geen likes geven voor posts in discussies waar we het wél eens zijn met elkaar. Maar ik vermoed dat je ons niet als eenzelfde clan ziet.

Ik begrijp ook echt niet waarom sommigen hier steeds vallen over het uitschrijven van argumenten, liefst in correct en helder taalgebruik. Dat is dan blijkbaar hoogdravend? En wat is er in hemelsnaam mis met synoniemen? Je zit hier op een discussieforum, waar expliciet in de regels staat dat je de moeite moet nemen om je mening te argumenteren, maar als je dat doet ben je voor sommigen blijkbaar een soort elitaire zak. Toch compleet de omgekeerde wereld dit?

En dat de mensen die het meest gebruik maken van het forum het meest inzitten met dat forum, lijkt me ook niet meer dan normaal. Ook hier weer bizar om dat als een soort verwijt te gebruiken. En dan nog een beetje op de man spelen op't einde van de post, knap hoor.

Terug on topic
Het oorspronkelijke doel van deze thread (feedback op algemene moderatie geven) is verloren aan het gaan. Het is niet de bedoeling om mensen die in p&a posten, van welke strekking ze dan ook moge zijn, hier op het matje te roepen naar aanleiding van hun voorkeur voor of afkeur van het like-systeem. Iedereen mag zijn voorkeur uitdrukken zonder dat we daarbij op zoek moeten gaan naar een verborgen, kwaadwillige beweegreden.

Ik wil dan ook vragen het hier bij eigen voorkeuren te houden, en niet anderen te schofferen omdat ze het graag anders zien. Dat geldt voor iedereen.

Een tijdje terug sprak de moderatie over een nieuwe functionaliteit die een oplossing kan bieden voor het like-systeem als kwaliteitsmerk voor posts. Hoe zou dat er gaan uitzien?

Een tijdje terug sprak de moderatie over een nieuwe functionaliteit die een oplossing kan bieden voor het like-systeem als kwaliteitsmerk voor posts. Hoe zou dat er gaan uitzien?
Kwaliteitsmerk is misschien niet helemaal de juiste omschrijving. Want het is niet zo dat de moderatie daarmee een kant zou kiezen natuurlijk.

Maar één van de opties die we nu bekijken, en die voor het hele forum kan dienen, is bepaalde posts bookmarken. Hopelijk wordt het ook mogelijk om die dan mooi te featuren én een index te maken, zodat je per topic een paar van de meest informatieve/meest samenvattende posts kunt terugvinden, hopelijk bovenaan het topic en misschien bovenaan elke pagina. Maar dat zijn dingen die we praktisch nog wat moeten uittesten. Daar zijn we nu mee bezig, maar in de vakantieperiode is dat allemaal iets minder bliksemsnel dan je misschien van ons gewend bent :P

Kwaliteitsmerk is misschien niet helemaal de juiste omschrijving. Want het is niet zo dat de moderatie daarmee een kant zou kiezen natuurlijk.

Maar één van de opties die we nu bekijken, en die voor het hele forum kan dienen, is bepaalde posts bookmarken. Hopelijk wordt het ook mogelijk om die dan mooi te featuren én een index te maken, zodat je per topic een paar van de meest informatieve/meest samenvattende posts kunt terugvinden, hopelijk bovenaan het topic en misschien bovenaan elke pagina. Maar dat zijn dingen die we praktisch nog wat moeten uittesten. Daar zijn we nu mee bezig, maar in de vakantieperiode is dat allemaal iets minder bliksemsnel dan je misschien van ons gewend bent :p
Dat klinkt voor P&A wel héél gewaagd 😅

Dat klinkt voor P&A wel héél gewaagd 😅
Het zou op zich een rechtstreeks antwoord zijn op iets wat ook al enkele keren is aangehaald, om op die manier inhoudelijk de discussie een beetje kracht bij te zetten, en de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat bepaalde informatie kan beschouwd worden als "geweten" om vanaf daar verder te praten, net als bepaalde rode teksten (zodat we niet elke 4 pagina's moeten zeggen in het rood dat het niet meer over X moet gaan, of dat er geen namen mogen gelekt worden, cfr Reuzegom).

Maar één van de opties die we nu bekijken, en die voor het hele forum kan dienen, is bepaalde posts bookmarken. Hopelijk wordt het ook mogelijk om die dan mooi te featuren én een index te maken, zodat je per topic een paar van de meest informatieve/meest samenvattende posts kunt terugvinden, hopelijk bovenaan het topic en misschien bovenaan elke pagina. Maar dat zijn dingen die we praktisch nog wat moeten uittesten. Daar zijn we nu mee bezig, maar in de vakantieperiode is dat allemaal iets minder bliksemsnel dan je misschien van ons gewend bent :P
Sorry, maar dat klinkt echt verschrikkelijk. Dat is ongeveer hetzelfde als pinned comments op Reddit dus, dat iemand steeds dezelfde paar posts bovenaan zien staan. Het feit dat alle posts gelijk zijn en je bij wijze van spreken “verplicht” bent iedereens post te lezen is net dé reden waarom ik nog steeds liever op forums vertoef dan zaken als Reddit.

En ook héél gevaarlijk op neutraliteit te vrijwaren, al helemaal op Pol & Actua.

Sorry, maar dat klinkt echt verschrikkelijk. Dat is ongeveer hetzelfde als pinned comments op Reddit dus, dat iemand steeds dezelfde paar posts bovenaan zien staan. Het feit dat alle posts gelijk zijn en je bij wijze van spreken “verplicht” bent iedereens post te lezen is net dé reden waarom ik nog steeds liever op forums vertoef dan zaken als Reddit.

En ook héél gevaarlijk op neutraliteit te vrijwaren, al helemaal op Pol & Actua.
Maar wacht nu eens af voor je direct in de aanval gaat :D
Het is onder andere een antwoord hierop, iets wat al vaak is langsgekomen ook. De discussie begint daar, maar eindigt daar niet.

Verder heb je nog totaal geen idee van hoe het in de praktijk eruit zal zien, want dat heb ik ook nog niet. Dus misschien nog héél even wachten met afschieten. Zoals in die gelinkte post staat, is het voor een stukje iets wat we al jaren doen, oa in de Coronathreads. Dus het zal absoluut geen breuk worden met hiervoor, en geloof me als ik zeg dat ik nog liever met alles stop dan dat ik het hier laat verworden tot een Reddit.

Kan wel nuttig zijn hoor, voor posts die de nodige context en/of nieuw feitenmateriaal leveren. Bv. in dat topic over Imane Khelif zou het wel nuttig zijn als er een bookmark post is waarin staat dat ze geen transgender is.

Kan wel nuttig zijn hoor, voor posts die de nodige context en/of nieuw feitenmateriaal leveren. Bv. in dat topic over Imane Khelif zou het wel nuttig zijn als er een bookmark post is waarin staat dat ze geen transgender is.
Akkoord, ik denk dat het belangrijk is om dit niet te uitgebreid te willen doen. Buiten dat dit ook een hoop extra werk is levert dit ook het risico op dat zaken misschien wat gekleurd voorgesteld zouden kunnen zijn. Maar zo begrijp ik momenteel het ook wel. De krijtlijnen van een thread worden dan wat beter bepaald.

Ik vind dat op zich quasi alles ter discussie moet mogen staan, maar voor sommige basis-assumpties in een thread ter discussie te stellen, is het dan vaak een stuk beter om dit gewoon een separate thread te doen. Als deze basis-assumpties wat meer vastliggen, denk ik dat dat bepaalde discussies wel ten goede kan komen en mogelijks wat meer ruimte voor nuance kan zorgen.

Maar wacht nu eens af voor je direct in de aanval gaat :D
Het is onder andere een antwoord hierop, iets wat al vaak is langsgekomen ook. De discussie begint daar, maar eindigt daar niet.

Verder heb je nog totaal geen idee van hoe het in de praktijk eruit zal zien, want dat heb ik ook nog niet. Dus misschien nog héél even wachten met afschieten. Zoals in die gelinkte post staat, is het voor een stukje iets wat we al jaren doen, oa in de Coronathreads. Dus het zal absoluut geen breuk worden met hiervoor, en geloof me als ik zeg dat ik nog liever met alles stop dan dat ik het hier laat verworden tot een Reddit.
Het was geen aanval eh :unsure:

Ik uit gewoon een concern die ik heb bij een eventuele invoering van sticky posts. Sticky posts zullen altijd bestaan uit posts die goed geformuleerd, beargumenteerd en gestaafd zijn, wat ook logisch is. Echter ga je dan heel vaak dezelfde mensen hebben wiens post als sticky geplaatst wordt, omdat je hier nu eenmaal niet zo heel veel users hebt die al die 3 karakteristieken in hun post kunnen gieten.

Ik denk dan aan mensen zoals jijzelf, Sir.Killalot, Sylverscythe, KnightOfCydonia en nog een paar andere. Aangezien jullie posts vaak welbespraakt zijn, goeie argumenten bevatten en op feiten berusten. En ik weet niet in welke mate het attractief gaat zijn om steeds van dezelfde paar personen die posts bovenaan een topic te zien prijken. Want als je zoiets ook 100% eerlijk wilt laten verlopen (geen beschuldiging btw :unsure: ) zou je al een onafhankelijke factchecker moeten hebben die al die bronnen naleest om na te gaan of er geen zekere bias achter zit.

En ik denk dat je ook wel wilt dat mensen die misschien niet zo welbespraakt zijn, of niet altijd de tijd/capaciteiten hebben om wetenschappelijke papers na te gaan om een argument te staven zich ook nog steeds welkom voelen. En dat ook zij het gevoel hebben dat hun post telt en gelezen wordt.

Ik uit gewoon een concern die ik heb bij een eventuele invoering van sticky posts. Sticky posts zullen altijd bestaan uit posts die goed geformuleerd, beargumenteerd en gestaafd zijn, wat ook logisch is. Echter ga je dan heel vaak dezelfde mensen hebben wiens post als sticky geplaatst wordt, omdat je hier nu eenmaal niet zo heel veel users hebt die al die 3 karakteristieken in hun post kunnen gieten.

Ik denk dan aan mensen zoals jijzelf, Sir.Killalot, Sylverscythe, KnightOfCydonia en nog een paar andere. Aangezien jullie posts vaak welbespraakt zijn, goeie argumenten bevatten en op feiten berusten. En ik weet niet in welke mate het attractief gaat zijn om steeds van dezelfde paar personen die posts bovenaan een topic te zien prijken. Want als je zoiets ook 100% eerlijk wilt laten verlopen (geen beschuldiging btw :unsure: ) zou je al een onafhankelijke factchecker moeten hebben die al die bronnen naleest om na te gaan of er geen zekere bias achter zit.

En ik denk dat je ook wel wilt dat mensen die misschien niet zo welbespraakt zijn, of niet altijd de tijd/capaciteiten hebben om wetenschappelijke papers na te gaan om een argument te staven zich ook nog steeds welkom voelen. En dat ook zij het gevoel hebben dat hun post telt en gelezen wordt.
Wij zijn de babes van P&A, attractiever wordt het niet!

Het is een beetje dezelfde bezorgdheid die ik ook heb, bij heel wat leden is er een bepaalde perceptie over mods en andere leden, die je hiermee misschien eerder versterkt dan verzwakt. Maar ik begrijp dat het voor de crew ook nog een relatief pril concept is, dus we zien wel wat er uiteindelijk uit de bus valt.

blijf aub zo ver mogelijk weg van sticky posts of “discussiesamenvattingen gemaakt door mods” of “hoogstaande posts die naar het begin komen”… in discussieforum over P&A. Als je graag wil scoren met je welbespraakte argumentatie die helemaal bovenaan staat, maak uzelf dan een blog op de front page, dan kan iedereen op de front page de beste blogs upvoten, en de frontpage gebruiken desnoods voor uw politieke campagnes, en dan gebruikt de rest het discussieforum als discussieforum, zoals het altijd geweest is. Wat we absoluut moeten vermijden is dat dit hier HLN 2.0 “de mening goedgekeurd door onze redactie” wordt met posts dat eigenlijk gewoon artikels zijn van wannabe redacteurs.

Eerlijk gezegd denk ik dat zo'n sticky posts niet echt een goed idee zijn. Buiten dat je al ziet hoe dit tot meer van hetzelfde gaat leiden op vlak van gepercipieerde bias, denk ik ook dat hier nu ook niet zo'n gigantisch aantal users zitten, of het zo'n komen en gaan is, dat je daar echt nood aan hebt.

Oké, maar ik heb het nooit gehad over sticky posts :D
Ik heb gereageerd op een user die likes gebruikte om een overzicht te hebben van belangrijkste/interessantste/leeswaardigste posts, om aan te geven dat we daarvoor nog een andere manier sowieso aan het onderzoeken zijn.

Natuurlijk mag iedereen zijn mening geven en kunnen we altijd bijleren van feedback. Maar wij weten nog niet hoe het er gaat uitzien en of het zelfs haalbaar is. Ik begrijp de bezorgdheid, maar als we hier een Reddit van hadden willen maken, hadden we dat nu al kunnen doen met de upvotes die mogelijk zijn in Xenforo, door posts omhoog te stemmen. Dat het er nog niet is, betekent dan toch dat wij dat ook niet willen? Over dit stukje kan ik echt niets anders zeggen dan: wacht nog even af. Als het geen vakantieperiode was, hadden we het vast al klaar, maar het is ook geen hoogdringende feature.

Laatst bewerkt:

Clanvorming verdorie

Jaloers dat ik u niet heb vernoemd? :unsure:
Ja, je stelt me diep teleur.

Nee, wat ik wou zeggen dat men ook in zulke gevallen nogal snel zou kunnen spreken van clanvorming, elitaire clubkes of weet ik veel wat. Als je naar pol en actua komt om er een wij vs zij verhaal van te maken is het altijd mogelijk om iedereen in een hokje te duwen natuurlijk. (niet persoonlijk op u bedoeld natuurlijk)

Terug
Bovenaan