Om daar op in te pikken, want ik heb die discussie gestart, wilde ik met mn post net aanklagen dat het discussiëren hier veel te vaak verzandt in discussies over definities.
Dat als iemand het woordje allochtoon hier gebruikt in een bepaalde context (rellen in Luik) dat iedereen eigenlijk goed genoeg weet wat dat wil zeggen op die moment. Maar dat er liever gediscussieerd wordt over woordjes om de discussie af te leiden.
En er zijn 10-talle
definities voor het woord. In NL is het dus zelf afgeschaft omdat 't voor iedereen iets anders betekende.
"Aha, hoor ik sommigen al zeggen, zie je wel dat 't verwarrend is en definities er toe doen"
Maar ik zou dan denken dat op een forum waar mensen 30 pagina's vol "lullen" over de definitie van een frikandel, lange hamburger,... Dat iedereen wel een beetje begrip voor elkaar heeft als we allemaal weten dat we uiteindelijk over 't zelfde spreken.
Dat was dan ook toen net m'n punt en waarom ik zei én voelde dat we die toer maar weer ons opgaan: "want iemand die blank is kan ook een allochtoon zijn" (Pool, Zuid-Afrikaan,...) bedoelde ik.
En ipv dan gewoon over de grond te discussiëren van een boodschap gaat 't bijvoorbeeld dan weer liever over het feit dat er ergens op de beelden een autochtoon (dat had ik dus moeten schrijven toen) te zien was. En dat was een fictieve illustratie voor de manier waarop dan discussies soms lopen.
En dan zijn er hier nog enkelingen die dan liefst lezen wat ze willen lezen. Of er één zin in enkele posts en 10-talle lijntjes tussen uitpikken om dan 25 regels regelrechte persoonlijke beledigingen te geven. (waaronder mij letterlijk racist noemen)
Een beledigende epistel die dan ook nog direct gelikete wordt door een deel mensen. Mensen die in alle topics begrip vragen voor anderen maar dan zelf niet eens verduidelijking vragen maar gewoon lezen wat ze willen lezen en wat likes liggen geven op een van de meest persoonlijk gerichte aanvallen die ik hier al gezien heb.
Meteen ook de reden waarom sommigen zulke straffe uitspraken (en in dit geval beledigingen) doen: voor wat likes. Er werd in dit geval zelf rechtstreeks naar verwezen. Maar goed die discussie hebben we al eens gehad.
Daarom dat ik discussies ook sneller verlaat omdat 't véél te vaak niet meer over de essentie gaat of over achter alles slechte bedoelingen gezocht wordt om dan de gesprekspartner op z'n plaats te zetten.
Liefst nog overgoten met een elitair en denigrerend sausje/toon om zich intellectueel boven de andere gesprekspartner verheven te voelen.
En ik denk dat ik zeker niet de enige ben die dat zo aanvoelt.