Ik vind het wel absurd, zo'n discussie over aanhalingstekens. Want de trieste realiteit is net dat door conditionering door de moderne media, mensen automatisch het woord jongeren in een probleemcontext automatisch al associëren met grootstedelijke jeugd van allochtone afkomst (vaak al meerdere generaties ver), zelfs wanneer dit achteraf fout blijkt te zijn. Eigenlijk is het minstens even triest wanneer je je er dan over moet verbazen dat het wél allochtonen waren, of Polen en geen Noord-Afrikanen. Je kan je misschien de vraag stellen of die afkomst überhaupt relevant is, maar aangezien je op die manier wel het criminaliteitsdebat kan koppelen aan andere debatten zoals die over migratie, grootstedenproblematiek, integratie, armoede, onderwijs, etc. is het antwoord op die vraag wat mij betreft eenvoudigweg ja.
Dat alle jongeren hiermee beklad worden is helaas zelden of nooit een probleem geweest voor diezelfde media... Daar staan die aanhalingstekens wat mij betreft voor: het bespotten van politiek correcte eufemismen. Grootstedelijke relschoppers, tuig, vandalen, etc. zou je even goed kunnen gebruiken zonder de hele jeugd te culpabiliseren.
Eigenlijk zou je bijna net wel de term "mensen" moeten gebruiken in plaats van jongeren, dat illustreert veel beter hoe absurd die vaagheid is.
Ik heb er echter ook begrip voor dat hier zomaar spreken van allochtonen natuurlijk ook niet fair is naar de vele brave allochtonen toe en heb dan nog het meeste sympathie voor
@Nahrtent's zijn idee: laten we crapuul, gewoon crapuul noemen... Alleen waar ik dan voor vrees is dat als dan blijkt dat daar wel degelijk meer jongeren met allochtone roots tussen zitten, wat je laten we wel wezen, wel degelijk ziet op beelden van de rellen in Luik, Brussel, etc. ziet. Dat men dan weer van racisme gaat spreken... terwijl je, wel ik toch, dezelfde krachttermen even zeer zou gebruiken voor blanke/witte criminelen. Het enige min of meer neutrale dat dan nog overblijft is crimineel, maar een levendige discussie wordt al snel erg saai als je niet af en toe wat synoniemen en zelfs hyperbolen mag gebruiken.
Ook op andere vlakken laat dat probleem zich voelen: ik denk dat ik hier probleemloos mijn oom die Evangelisch christen is, en er een vrij fundamentalistische interpretatie van de Bijbel op nahoudt, een wackjob mag noemen? Correct me if I'm wrong... ik zou intussen toch al sterk aarzelen om diezelfde term nog voor andere religies te gebruiken, ook in het dagelijkse leven overigens.
Is het woord "deugdpronken" hier nu overigens plots wel toegelaten, of alleen wanneer het moderator (zoals Tweak) het gebruikt?