Om alvast even op je laatste vraag te antwoorden: ik vind dat leerkrachten met een master stevig geld verdienen. Ik moet elk jaar vechten en bedelen om die loonbarema's in het onderwijs te kunnen blijven bijbenen, terwijl ik toch een vrij uitdagende (*) job heb in de privé.
(*) dat was een eufemisme voor: een gigantische strontjob met grote verantwoordelijkheden en veel stress.
Ik zou wel mijn auto moeten inleveren maar in ruil voor die extra vakantie zou ik geen moment twijfelen. Temeer omdat ik graag zaken uitleg en ook al vaak complimenten heb gekregen dat ik goed ben om zaken op een bevattelijke manier uit te leggen.
Wel, dan heb ik een compleet fout beeld van industrieel ingenieurs in de bouwsector, mogelijks omdat de profielen (projectleider/werfleider) die ik ken in die sector in mijn beperkte vrienden/kennissenkring toch zéér hoge lonen binnenhalen (en 't is hun gegund hoor) en die hebben "maar" een bachelor bouwkunde (niet eens de master ing. bouwkunde, laat staan ir.).
Een loon dat met gemak het dubbel is van een master in het onderwijs met behoorlijk wat anciënniteit overigens, en dan nog met de nodige fiscale optimalisaties. Nu goed, bouw is ook wel een sector apart natuurlijk.
Uw auto is natuurlijk al snel ook een goede € 700 à 1000 bruto per maand waard natuurlijk, als ik kijk naar de kosten voor m'n eigen (niet salaris-wagen).
Maar hetgeen mij het meeste tegenhoudt is de werkvloer. Het feit dat ik leerkrachten eigenlijk echt geen aangename mensen vind. Sorry maar ik heb gewoon heel slechte ervaringen in mijn omgeving met leerkrachten. Het blijven toch vaak wijsneuzen die vaak denken het allemaal beter te weten, terwijl dat zeker niet altijd het geval is. Ze laten anderen niet uitspreken, terwijl ze zelf wel het hoge woord willen voeren. Je hoort ook vaak over ruzies in de leerkrachtenkamers. Onuitgesproken vetes. Kinderachtig gedrag. Roddelgedrag. Bemoeiziek. Het is slechts een greep uit de adjectieven die ik erop kleef. Terwijl die niet eens een in competitieve omgeving moeten functioneren.

Dit gedrag is al dan niet in de hand gewerkt door het systeem van vaste benoeming.
Ik wou dat ik je ongelijk kon geven... beste wat ik kan zeggen is dat het in sommige scholen niet zo is, maar in anderen je inderdaad de realiteit schetst. Stukje is natuurlijk ook logische beroepsmisvorming, maar soit.
Mijn ex is kleuterjuf, als je die verhalen van op haar werk hoorde zaten de kleuters bij haar op school in de lerarenkamer, en waren de kleuters soms nog de meest volwassen mensen op die school. Als ik stout zou zijn: zéér veel vrouwen in die sector, met zelfselectie voor een bepaald profiel/type dan nog.
Mocht dat negatieve aspect wegvallen, ik zou het zeker overwegen.
En dat de job van leerkracht erg aantrekkelijk is, dat zie je ook aan de cijfers.
Daar kan je hooguit opwerpen dat het onderwijs goed presteert inderdaad te blijven groeien in een krimpende arbeidsmarkt.
Ik zou stoutweg wel durven zeggen dat dat niet altijd om de goede redenen is: veel vrouwen die louter enkel en alleen voor het onderwijs kiezen niet omwille van roeping/excellentie maar voor de work-life balance met het gezin (en dan nog klagen).
Wat lees ik hier? Startloon leerkrzcht 4.7k bruto?
Als master met valorisatie van 10 jaar ervaring, anders is het zoals ik erbij schreef € 1000 bruto minder per maand.