Gisteren opnieuw getraind met high rep lower weight en da’s toch wel leuk als afwisseling vind ik. Wat het verschil is voor de “gains” weet ik niet zeker, maar ik voel het wel enorm hard, zowel tijdens als na de training.

Gisteren opnieuw getraind met high rep lower weight en da’s toch wel leuk als afwisseling vind ik. Wat het verschil is voor de “gains” weet ik niet zeker, maar ik voel het wel enorm hard, zowel tijdens als na de training.
Als je dicht bij falen blijft trainen heeft dat voor de gains geen verschil. Alles tussen 6-30 zorgt voor spieropbouw mits 1-3 rir

Is het nodig om een deadlift/support belt te hebben? ZIe er bij ons in de gym echt veel. Maar dan één iemand die het enkel gebruikt bij zijn heavy lifts. Zelf deadlift ik zonder belt maar nog niet last gehad van mijn rug (doe wel maar 100kg). Ik dacht deze te kopen: https://www.strengthshop.eu/collections/special-offers/products/deadlift-belt-back-support-grey

Mja twijfel of ik niet beter gewichten zou kopen met een mogelijk lockdown. :(
Ik deadlift zonder, ook met max gewicht. Dat is gekomen omdat ik een stevige riem heb om te squatten (13mm) die ik niet op de goede plaats kan houden bij deadlift. Of het optimaal is weet ik niet, een riem dient om iets te hebben waar je buikspieren tegen duwen.

Sowieso raad ik het wel aan bij squats, waar het echt helpt om alles rigide te houden (negatieve fase). Dus ik zou er wel een kopen. Maar dan een deftige riem uit leer, niet wat je linkt. Dat lijkt me gewoon rommel als je vanaf €50 een leren model hebt dat in principe je hele leven meegaat. Rogue heeft zo een instapmodel, maar strengthshop ook ongetwijfeld. Leer, enkele gesp, 10 mm dikte.

Deze belt is ook wel fijn en degelijk.
Die quickrelease is echt wel tof.

De riem die je linkt lijkt me meer op zo'n weightlifting belt omdat die flexibel is en blijft. Eerder voor lichte ondersteuning ofzo.

Ik heb enkele weken geleden een riem gekocht voor extra veiligheid maar heb nog niet echt de indruk dat ik daar op dit moment veel aan heb. Bij squats (max 5 reps 105kg) heb ik met de riem duidelijk iets waar ik stevig tegen kan aandrukken maar heb niet het gevoel dat mijn vorm daardoor beter blijft of dat ik er meer vertrouwen door heb. Sumo deadlifts doe ik nog steeds liever zonder, nu max 3x5 125kg.

Ik heb enkele weken geleden een riem gekocht voor extra veiligheid maar heb nog niet echt de indruk dat ik daar op dit moment veel aan heb. Bij squats (max 5 reps 105kg) heb ik met de riem duidelijk iets waar ik stevig tegen kan aandrukken maar heb niet het gevoel dat mijn vorm daardoor beter blijft of dat ik er meer vertrouwen door heb. Sumo deadlifts doe ik nog steeds liever zonder, nu max 3x5 125kg.
Hier wel in squat, en ik span de riem niet eens zo hard aan als sommigen. Tijdens het zakken, als je je core opspant, voel ik mijn geval toch wel een zekere versteviging daardoor. Ik moet zeggen dat ik ook gewoon nog niet heb geprobeerd om te maxen zonder riem (in squat). Ik zie dat je over 5 reps praat, misschien is het iets dat vooral helpt wanneer je naar hogere % van je max gaat.

Anderzijds, zoals gezegd heb ik er mij in deadlift dan wel op getraind om geen riem te gebruiken, gewoon omdat ik die niet deftig op zijn plaats kan houden of hij mij hindert. Ik had ooit het plan om een meer flexibele riep te kopen daarvoor (10 mm in de plaats van 13 mm) maar uiteindelijk niet gedaan.

Deze heb ik recent gezien en vond ik wel ok om relatief goedkoop te zijn:

Deze heb ik, nog van voor Rogue en Strengthshop hier bekend waren:

Nu, het is ook wel relatief natuurlijk. Zo'n gewichtheffersriem is vooraan meestal smal om beweegelijk te blijven, en dat materiaal is ook veel flexibeler. Daar frontsquatten ze dan 300 kg mee en steken ze 200+ kg boven hun hoofd. :unsure:

Laatst bewerkt:
Na anderhalve maand niet getraind te hebben door ziekte en vermoeidheid gisteren weer gaan trainen. Natuurlijk wat kracht kwijt maar heb me ook voorgenomen om niet meer zo op de cijfers te letten. Vroeger hield ik alles mooi bij qua cijfers en was ik ook zeer streng voor mezelf. Steeds omhoog gaan, steeds zwaarder gaan. Heb besloten er minder over na te denken en gewoon op gevoel te liften qua weight en reps/sets verdeling. Ik doe 3 keer per week full body (DL, squat, bench, barbell row etc) en qua tempo wat rustiger (meer warmup sets en meer pauze tussen sets). Het lijkt me alleszins beter te liggen.

Na anderhalve maand niet getraind te hebben door ziekte en vermoeidheid gisteren weer gaan trainen. Natuurlijk wat kracht kwijt maar heb me ook voorgenomen om niet meer zo op de cijfers te letten. Vroeger hield ik alles mooi bij qua cijfers en was ik ook zeer streng voor mezelf. Steeds omhoog gaan, steeds zwaarder gaan. Heb besloten er minder over na te denken en gewoon op gevoel te liften qua weight en reps/sets verdeling. Ik doe 3 keer per week full body (DL, squat, bench, barbell row etc) en qua tempo wat rustiger (meer warmup sets en meer pauze tussen sets). Het lijkt me alleszins beter te liggen.
Als je vooruitgang wil maken, zoals in echt trainen voor een doel, is het wel aan te raden alles bij te houden en een zeker schema te volgen. Maar een rustigere periode waarin je terug een beetje meer plezier hebt aan het trainen kan perfect hoor.

Ik heb een paar maand geleden al iets soortgelijks gevraagd, maar ik ben nog geen stap verder.
Ik wil starten met krachttraining, maar ik weet niet hoe eraan te beginnen. Ik heb chronische lage rugpijn (in behandeling), dus een goede techniek is zeer belangrijk. Ik heb een kinesist/personal trainer gevonden die dit kan aanleren, maar het is in het noorden van Gent en kost €40/30 min + dan heb ik nog geen abonnement op een fitness. Dat wordt wel heel kostelijk op die manier.

Hoe starten andere mensen hier dan mee? Je kan toch niet zomaar beetje op uzelf beginnen op goed geluk? Liefst van al zou ik een kinesist op de as Kortrijk-Gent vinden met een eigen zaaltje waar je kan gewichtheffen oefenen met hem/haar.

Laatst bewerkt:
Ik heb een paar maand geleden al iets soortgelijks gevraagd, maar ik ben nog geen stap verder.
Ik wil starten met krachttraining, maar ik weet niet hoe eraan te beginnen. Ik heb chronische lage rugpijn (in behandeling), dus een goede techniek is zeer belangrijk. Ik heb een kinesist/personal trainer gevonden die dit kan aanleren, maar het is in het noorden van Gent en kost €40/30 min + dan heb ik nog geen abonnement op een fitness. Dat wordt wel heel kostelijk op die manier.

Hoe starten andere mensen hier dan mee? Je kan toch niet zomaar beetje op uzelf beginnen op goed geluk? Liefst van al zou ik een kinesist op de as Kortrijk-Gent vinden met een eigen zaaltje waar je kan gewichtheffen oefenen met hem/haar.
ik ben er gewoon mondjesmaat zelf mee begonnen. Had 1 kennis die me een beetje tips heeft gegeven maar de rest is eigenlijk vooral veel lezen en leren. Als je op techniek wilt trainen kan je eigenlijk bijna niet anders dan een ervaren persoon je techniek te laten zien zodat ze eventueel kunnen bijstellen. Je zou ook gewoon je oefeningen kunnen filmen en dan zelf checken maar dat is niet zo gemakkelijk als beginner.

Er is enorm veel info te vinden op internet. Gewoon jezelf informeren, rustig beginnen en je ego onder controle houden.

Zo ben ik begonnen. Het is wel een kwestie van goede informatiebronnen te vinden. Zal straks / vanavond eens kijken om een lijstje samen te stellen

Greg Nuckols heeft mij persoonlijk veel bijgebracht, maar het is wel vrij droge lectuur vooral:
Zijn "28 free training programs" is ook uitstekend.

Jeff Nippard's youtube kanaal, iets wat ik pas later ontdekt heb toen ik al wat gevorderder was, maar zijn videos zijn duidelijk en kunnen voor een beginner wel helpen vermoed ik.

In mijn geval gewoon zo'n lokale gym binnengestapt als tiener, waar de uitbater jarenlange ervaring had als gewichtheffer/powerlifter. Na wat aanmodderen gewoon van hem trainingsschema's gekregen en mijn techniek bijgeschaafd door hem en feedback van andere, meer ervaren klanten.

Eerlijk, tegenwoordig kan je overal zo'n "PTs" vinden. Ik vind dat echt een kwalijke ontwikkeling, ik zit in het wedstrijdcircuit van het powerliften en hoe veel van die (jonge) mensen een jaar wedstrijden doen, dan eens 1ste of 2de plaats halen in een praktisch lege gewichtscategorie, en dan anderen gaan coachen, het is ongeloofelijk. Daarmee zeg ik niets over jouw PT, aangezien die met een kine-achtergrond tenminste iets van scholing heeft.

Maar algemeen denk ik dat zelf rustig beginnen en je wat inlezen/informeren op YouTube soms wel genoeg kan zijn. De grote compounds zijn op zich ook niet zo moeilijk hé (tenzij je echt gewichtheffen als olympische sport bedoelt, wat ik betwijfel). Eventueel moet je zien of je het boek "Starting Strength" van Rippetoe op de kop kan tikken, ook die zijn filmpjes zijn zeker de moeite. Ik zou eigenlijk aanraden Starting Strength als schema te volgen.

Aanraders van kwalitatieve informatie in willekeurige volgorde:

Starting Strength van Rippetoe
Youtube-kanaal van Brian Alsruhe
powerliftingtowin.com
Stronger by Science (reeds vermeld door Hellsdinner)
Elitefts
Jim Wendler en 5/3/1
Juggernaut training - Chad Wesley Smith
Rennaisance Periodisation (website en youtube-kanaal)
/r/weightroom is ook een heel goede subreddit, maar het niveau ligt daar behoorlijk hoog

Edit: Voor wie krachttraining wil combineren met cardio/uithouding trainen zijn de Tactical Barbell boeken ook zeker aanraders al zijn ze misschien minder geschikt voor beginners

Laatst bewerkt:
Kan iemand mij een goede shaker aanbevelen? Momenteel zit ik m'n eiwitten in een groot glas cola te roeren maar dat is eigenlijk geen doen (blijft ook gewoon 'brokkerig' :biglaugh:). Dus wil meteen een deftige shaker die - bij voorkeur - ook in de vaatwasser mag. Alvast bedankt!

Kan iemand mij een goede shaker aanbevelen? Momenteel zit ik m'n eiwitten in een groot glas cola te roeren maar dat is eigenlijk geen doen (blijft ook gewoon 'brokkerig' :biglaugh:). Dus wil meteen een deftige shaker die - bij voorkeur - ook in de vaatwasser mag. Alvast bedankt!
Zo'n beker om te schudden gooien ze overal naar je kop, als wat bestelt bij XXL-nutrition krijg je die vanaf een relatief laag bedrag gratis als je ervoor kiest als "gift". Of dat geen brokken geeft hangt af van hoeveel je schudt, of de beker niet te vol zit, en hoe goed het poeder oplost.

Ik heb ooit van een collega die ging verhuizen naar het buitenland zo'n kleine blender voor smoothies overgekocht, en gebruik dat nu. Iets in dit genre:
Portable_Blender_Per_525510_2829_0_res.jpg

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan