Eind deze maand zal je met het tweede deel opnieuw in de post-apocalyptische wereld van Code Vein kunnen duiken. De eerste Code Vein verscheen oorspronkelijk in september 2019 en werd met gemengde gevoelens onthaald, maar ik was wel fan van de actie die het spel ons voorschotelde. Het verhaal en de personages die zo uit een anime leken weggelopen te zijn, hielpen hierbij wel natuurlijk. De echte sterren van de show waren echter de uitgebreide aanpassingsmogelijkheden in zowel de character creator als de tools die je kreeg om builds te maken om de gevechten de baas te kunnen. Zes jaar later krijgt de reeks opnieuw de kans om het beste in zichzelf naar boven te halen en onze harten te veroveren met zijn stijlvolle actie.
Sinds de aankondiging in juni van Code Vein II, moet ik bekennen dat ik toch wel aan het aftellen ben naar de release van het spel. Wanneer we vorige maand de kans kregen om al even aan de slag te gaan met Code Vein II
, hapte ik meteen toe. Trailers zijn natuurlijk leuk om naar te kijken, maar al even zelf met de game aan de slag gaan geeft je een veel betere indruk. Wat mijn eerste indrukken zijn van deze hands-on met Code Vein II lees je alvast hieronder.
Hoe je in het verleden geraakt, leerde ik al snel in de proloog. Na mijn personage aan te maken, ontwaakt dit personage op MagMell Island, waar we kennismaken met Lou. Deze Revenant brengt je niet enkel opnieuw tot leven, maar beschikt ook over de mogelijkheid om jou terug te sturen in de tijd. En zo kwam ik terecht op het eiland in het verleden, waar je kennismaakt met Noah, een andere Revenant die je op sleeptouw meeneemt tijdens de tutorial van het spel. Deze tuturial dient natuurlijk om je alle kneepjes van het vak te leren, maar je krijgt langzamerhand ook inzicht in de missie die je te wachten staat. Eens deze proloog doorlopen was, was de tijd aangebroken voor het echte werk. Ik skipte enkele uren in het verhaal en kwam terecht in de Josée Anjou story arc. Zij is een van bovengenoemde Fallen Heroes die gevangen zit in een cocon in het heden, en om te ontdekken hoe je haar cocon kan openen, zal je haar vertrouwen moeten winnen in het verleden.
Dit is waar het tweede deel van deze gameplaysessie van start ging, want Josée heeft een missie klaar. Hun toevluchtsoord Sunken City wordt bedreigd door vervuild water en ze schakelt onze protagonist in om de bron hiervan te achterhalen en elimineren. De oorzaak van het vervuilde water is een monster genaamd Metagen Remnant, dat zich schuilhoudt in de Sunken Pylon Dungeon. Deze dungeon doorlopen nam een klein uurtje in beslag en eindigde met een indrukwekkend gevecht tegen deze baas. Na enkele keren proberen om de aanvalspatronen te doorgronden en wat met mijn setup te spelen, ging de baas gelukkig al snel neer. Daarna kregen we ook nog even de kans om de cocon van Josée in het heden te openen en dit baasgevecht uit te proberen. Het gevecht tegen de corrupte Josée bestond uit twee fases, en waar de eerste fase relatief doenbaar was, bleek de tweede fase al snel een pittige uitdaging te zijn. Maar we werden hier natuurlijk direct voor de leeuwen gegooid, terwijl je in de full game wat meer zult exploreren en levelen voordat je deze uitdaging aangaat.
De combat voelde al snel vertrouwd aan en wijkt net als gelijkaardige titels weinig af van de formule, waarbij je normale en zware aanvallen hebt, maar ook speciale krachten kan inzetten en je vooral aan stamina management moet doen en defensieve moves uit je mouw moet schudden om het loodje niet te leggen. Doe je dat toch, dan respawn je aan een checkpoint en kan je op zoek gaan naar je verloren ervaringspunten ... you know the drill! Wat Code Vein destijds opvallend anders deed, is dat je steeds een partner had, ook als je offline speelde. Het partnersysteem maakt hier zijn terugkeer, maar met de nodige veranderingen. Zo heb je deze keer niet enkel je HP, maar ook LP (Link Points), dat de band met je partner aangeeft. Loop je schade op, dan verlies je eerst LP en pas HP als deze LP op zijn. Net zoals in het vorige spel zal je partner samen met jou kunnen vechten, maar je kan er ook voor kiezen om te 'assimileren', waarbij je bonussen krijgt door je partner in jezelf op te nemen. Een van de kritieken op de eerste Code Vein was dat je steeds met die partner zat, en op deze manier komen de makers aldus tegemoet aan de spelers die liever in hun eentje de uitdaging aangaan. Het grootste voordeel aan je partner is echter de Restorative Offering ability, waarbij ze je reviven, maar vervolgens tijdelijk verlamd zijn, en hoe meer je het gebruikt in een gevecht, hoe langer het duurt voordat je het opnieuw kan gebruiken.
Verder zullen fans heel wat elementen herkennen uit het vorige spel, al dan niet onder een andere naam. De Gifts werden vervangen door Formae en deze abilities gebruiken nog steeds Ichor. Om Ichor te stelen gebruik je drain attacks die je deze keer doet met je Jail, Blood Veils in Code Vein. De Blood Codes, die je kan beschouwen als de klassen in het Code Vein-universum, zijn uiteraard ook van de partij. Daarnaast heb je ook een nieuw booster-systeem waarbij je boosters kan uitrusten om kleine bonussen te krijgen, om je stats te boosten of voordelen voor bepaalde wapens te krijgen. Nieuwe wapentypes waarmee ik even aan de slag kon, zijn de rune blade en de dual blades, en beide types zijn alvast een fijne toevoeging aan het arsenaal. Vooral de rune blade, een duo van twee zwevende zwaarden, lijkt heel wat potentieel te hebben om coole moves mee uit te voeren. Maar ongeacht het wapen dat je kiest, met de vele mogelijkheden die je krijgt om je eigen build te maken, kom je terecht in een ware speeltuin waarin je je zal kunnen uitleven en experimenteren.
Sinds de aankondiging in juni van Code Vein II, moet ik bekennen dat ik toch wel aan het aftellen ben naar de release van het spel. Wanneer we vorige maand de kans kregen om al even aan de slag te gaan met Code Vein II
Het verleden induiken om het heden te redden
Het eerste dat interessant is om te weten, is dat het verhaal van Code Vein II geen rechtstreeks vervolg is op deeltje één. Dit vervolg deelt natuurlijk hetzelfde DNA, namelijk een post-apocalyptisch toekomstbeeld waarin we kennismaken met Revenants, opnieuw tot leven gebrachte mensen met vampierentrekjes, die bloed nodig hebben om niet te veranderen in monsterlijke wezens. In Code Vein II leven deze Revenants samen met de mensen, en maken we kennis met een nieuwe dreiging in de vorm van de Luna Rapacis. Door dit fenomeen transformeren de Revenants in hersenloze monsters genaamd Horrors. Honderd jaar geleden is er een ritueel misgelopen, waarbij enkele Revenants een ander fenomeen, genaamd The Resurgence probeerden te stoppen. De sleutel om de wereld te redden ligt dus in het verleden, meer bepaald bij deze Fallen Heroes of the Resurgence.Hoe je in het verleden geraakt, leerde ik al snel in de proloog. Na mijn personage aan te maken, ontwaakt dit personage op MagMell Island, waar we kennismaken met Lou. Deze Revenant brengt je niet enkel opnieuw tot leven, maar beschikt ook over de mogelijkheid om jou terug te sturen in de tijd. En zo kwam ik terecht op het eiland in het verleden, waar je kennismaakt met Noah, een andere Revenant die je op sleeptouw meeneemt tijdens de tutorial van het spel. Deze tuturial dient natuurlijk om je alle kneepjes van het vak te leren, maar je krijgt langzamerhand ook inzicht in de missie die je te wachten staat. Eens deze proloog doorlopen was, was de tijd aangebroken voor het echte werk. Ik skipte enkele uren in het verhaal en kwam terecht in de Josée Anjou story arc. Zij is een van bovengenoemde Fallen Heroes die gevangen zit in een cocon in het heden, en om te ontdekken hoe je haar cocon kan openen, zal je haar vertrouwen moeten winnen in het verleden.
De sleutel om de wereld te redden ligt in het verleden.
Dit is waar het tweede deel van deze gameplaysessie van start ging, want Josée heeft een missie klaar. Hun toevluchtsoord Sunken City wordt bedreigd door vervuild water en ze schakelt onze protagonist in om de bron hiervan te achterhalen en elimineren. De oorzaak van het vervuilde water is een monster genaamd Metagen Remnant, dat zich schuilhoudt in de Sunken Pylon Dungeon. Deze dungeon doorlopen nam een klein uurtje in beslag en eindigde met een indrukwekkend gevecht tegen deze baas. Na enkele keren proberen om de aanvalspatronen te doorgronden en wat met mijn setup te spelen, ging de baas gelukkig al snel neer. Daarna kregen we ook nog even de kans om de cocon van Josée in het heden te openen en dit baasgevecht uit te proberen. Het gevecht tegen de corrupte Josée bestond uit twee fases, en waar de eerste fase relatief doenbaar was, bleek de tweede fase al snel een pittige uitdaging te zijn. Maar we werden hier natuurlijk direct voor de leeuwen gegooid, terwijl je in de full game wat meer zult exploreren en levelen voordat je deze uitdaging aangaat.
Een arsenaal aan mogelijkheden
De dungeon zelf was zoals verwacht een aaneenschakeling van gangen, kleine kamers en grote open ruimtes, doorspekt met heel wat vijanden en items om op te rapen. Hier en daar was er ook een barrière te openen en waren er zoals het elke goede soulslike betaamt enkele shortcuts. Visueel was het een interessante mengelmoes van een soort industrieel complex en indrukwekkend winkelcentrum, wat alvast voor enige variëteit in omgevingen zorgde. Doordat het complex zich onderwater bevindt, had je vaak bovendien ook een cool effect in de ruimtes doordat de zon op het water schijnt. Het gevecht tegen Metagen werd beslecht in een soort van grote onderwater dome en samen met het indrukwekkende design van deze boss, zorgde dit moment alvast voor een van de hoogtepunten van de sessie. Een ander hoogtepunt was natuurlijk het gevecht tegen de corrupte Josée in een gebouw met religieuze allures, wat meteen voor een gepaste sfeerschepping zorgde.De combat voelde al snel vertrouwd aan en wijkt net als gelijkaardige titels weinig af van de formule, waarbij je normale en zware aanvallen hebt, maar ook speciale krachten kan inzetten en je vooral aan stamina management moet doen en defensieve moves uit je mouw moet schudden om het loodje niet te leggen. Doe je dat toch, dan respawn je aan een checkpoint en kan je op zoek gaan naar je verloren ervaringspunten ... you know the drill! Wat Code Vein destijds opvallend anders deed, is dat je steeds een partner had, ook als je offline speelde. Het partnersysteem maakt hier zijn terugkeer, maar met de nodige veranderingen. Zo heb je deze keer niet enkel je HP, maar ook LP (Link Points), dat de band met je partner aangeeft. Loop je schade op, dan verlies je eerst LP en pas HP als deze LP op zijn. Net zoals in het vorige spel zal je partner samen met jou kunnen vechten, maar je kan er ook voor kiezen om te 'assimileren', waarbij je bonussen krijgt door je partner in jezelf op te nemen. Een van de kritieken op de eerste Code Vein was dat je steeds met die partner zat, en op deze manier komen de makers aldus tegemoet aan de spelers die liever in hun eentje de uitdaging aangaan. Het grootste voordeel aan je partner is echter de Restorative Offering ability, waarbij ze je reviven, maar vervolgens tijdelijk verlamd zijn, en hoe meer je het gebruikt in een gevecht, hoe langer het duurt voordat je het opnieuw kan gebruiken.
Het partnersysteem maakt hier zijn terugkeer, maar met de nodige veranderingen.
Verder zullen fans heel wat elementen herkennen uit het vorige spel, al dan niet onder een andere naam. De Gifts werden vervangen door Formae en deze abilities gebruiken nog steeds Ichor. Om Ichor te stelen gebruik je drain attacks die je deze keer doet met je Jail, Blood Veils in Code Vein. De Blood Codes, die je kan beschouwen als de klassen in het Code Vein-universum, zijn uiteraard ook van de partij. Daarnaast heb je ook een nieuw booster-systeem waarbij je boosters kan uitrusten om kleine bonussen te krijgen, om je stats te boosten of voordelen voor bepaalde wapens te krijgen. Nieuwe wapentypes waarmee ik even aan de slag kon, zijn de rune blade en de dual blades, en beide types zijn alvast een fijne toevoeging aan het arsenaal. Vooral de rune blade, een duo van twee zwevende zwaarden, lijkt heel wat potentieel te hebben om coole moves mee uit te voeren. Maar ongeacht het wapen dat je kiest, met de vele mogelijkheden die je krijgt om je eigen build te maken, kom je terecht in een ware speeltuin waarin je je zal kunnen uitleven en experimenteren.
Conclusie
Binnen enkele weken krijg je de kans om de wereld te redden door het verleden in te duiken in Code Vein II. De game belooft verder te bouwen op de formule van zijn voorganger, maar met een volledig nieuw verhaal en verfijnde gameplay. Hoewel er hier en daar nog wat kleine grafische imperfecties zichtbaar waren, liet mijn hands-on met Code Vein II alvast een goede indruk na, dankzij het boeiende uitgangspunt van het verhaal, de strakke combat en de vele customizatie-opties die aanwezig zijn om zowel te experimenteren met je build van je personage als zijn uiterlijk. Het hoogtepunt van de sessie waren echter de indrukwekkende baasgevechten en ik hoop dat het eindproduct de kwaliteit die hier werd getoond over de hele lijn zal kunnen doortrekken.
Over
Beschikbaar vanaf
30 januari 2026
Gespeeld op
- PlayStation 5
Beschikbaar op
- PC
- PlayStation 5
- Xbox Series X|S
Genre
- Action
- RPG