De Dragon Quest-serie kende sinds de release van Dragon Quest XI in 2017 ook bij ons een enorme groei in populariteit. Tot nu toe vertaalde zich dit voornamelijk in heel wat spin-offs, terwijl de fans ondertussen ongeduldig wachten op het nieuwste deel in de hoofdreeks. Later dit jaar zal je alvast een van de klassiekers kunnen herontdekken, want op 14 november verschijnt er een HD-2D-remake van Dragon Quest III. In juni mocht onze collega Quentin al eens aan de slag gaan met de remake voor een uitgebreide preview en op gamescom mocht ik ook alvast even proeven van deze klassieker die in een nieuw jasje werd gestoken. Bovendien onthulde Square Enix enkele nieuwe toevoegingen in deze remake, waarover ik jullie graag wat meer vertel.
Zoals je allicht weet, kondigde Square Enix ook een remake aan van de eerste twee Dragon Quest-games. Als je je afvraagt waarom we met Dragon Quest III HD-2D Remake
eerst een remake van het derde deel krijgen, dan is het antwoord simpel: deze drie spellen vormde samen de zogenaamde Erdrick-trilogie, waarbij de focus ligt op deze belangrijke held uit de reeks en het verhaal van Dragon Quest III, en speelt zich af voor de andere twee. Door te beginnen met dit derde deel willen de makers de focus leggen op de chronologische beleving van het verhaal en je kan het spel induiken zonder enige voorkennis. Niet dat dit van belang was voor mijn speelsessie natuurlijk, want we werden middenin een stadje gedropt om kennis te maken met een van de nieuwe gameplayelementen in deze remake.
Om met monsters te kunnen vechten in de arena moet je er natuurlijk enkele kunnen vangen en dat is waar de nieuwe monster wrangler-job in het spel komt. De monster wrangler is niet nieuw voor de franchise, zo kwam deze job al aan bod in Dragon Quest X alsook het meer recente Dragon Quest Monsters: The Dark Prince, maar ze is wel nieuw voor Dragon Quest III. De monster wrangler is een job die vooral vertrouwt op brute kracht, maar ook monsters zal kunnen rekruteren om de krachten van deze monsters te gebruiken in gevechten om aan te vallen of je team te genezen. Samen met de monster arena zorgt deze nieuwe job er alvast voor dat zij die het originele spel hebben gespeeld toch ook iets nieuws kunnen ontdekken in de gameplay, naast de vele andere aanpassingen, extra verhaalcontent en quality of life-verbeteringen die met deze remake zullen komen.
Verder mocht ik natuurlijk ook wat verder verkennen dan enkel de monster arena. Eens terug bovengronds bevond ik me in een van de steden van het spel en hier kwamen de herwerkte HD-2D graphics mooi tot hun recht. Deze HD-2D-stijl, die je ook kent van Octopath Traveler, Live A Live en Triangle Strategy, is eigenlijk ideaal voor een remake van dit soort spellen. Het behoudt een zeker nostalgische waarde terwijl het er toch enigszins modern uitziet. Eens ik de wereld introk, kon ik ook even proeven van de exploratie en de gevechten in het spel. Hier viel op dat de ervaring eigenlijk vrij trouw wil blijven aan het origineel. Maar gelukkig voegden de makers enkele belangrijke verbeteringen toe om de ervaring voor de moderne gamer toch iets aangenamer te maken. Zo kan je bijvoorbeeld de gevechten versnellen of auto-battle inschakelen en is er nu een minimap waardoor je makkelijker je weg vindt. Het enige waar ik persoonlijk minder fan van was tijdens deze eerste kennismaking, was de manier waarop de gevechten in eerstepersoonsaanzicht verliepen. De animaties van de aanvallen van je team zijn er wel, maar het voelde als een gemiste kans aan om de personages deze aanvallen niet te zien uitvoeren.
Zoals je allicht weet, kondigde Square Enix ook een remake aan van de eerste twee Dragon Quest-games. Als je je afvraagt waarom we met Dragon Quest III HD-2D Remake
Gotta catch them all
Wanneer we de controller in de hand mochten nemen, bevonden we ons namelijk in een ondergrondse monster arena, een plaats waar je jouw monsters kan laten vechten tegen andere monster in onder andere verschillende toernooien. Om te vechten in de arena, stel je een team van drie monsters samen om het op te nemen tegen het team van een andere speler. Deze monsters vechten op zichzelf totdat één team is verslagen. Je hoeft dus zelf niets te doen buiten wat instructies geven over hoe je wil dat ze vechten. Via deze gevechten kan je natuurlijk tal van prijzen winnen en je monsters laten groeien. Dit systeem vervangt het gokken op monstergevechten dat aanwezig was in het originele spel en de implementatie ervan is geïnspireerd op de monster arena uit Dragon Quest VIII.Om met monsters te kunnen vechten in de arena moet je er natuurlijk enkele kunnen vangen en dat is waar de nieuwe monster wrangler-job in het spel komt. De monster wrangler is niet nieuw voor de franchise, zo kwam deze job al aan bod in Dragon Quest X alsook het meer recente Dragon Quest Monsters: The Dark Prince, maar ze is wel nieuw voor Dragon Quest III. De monster wrangler is een job die vooral vertrouwt op brute kracht, maar ook monsters zal kunnen rekruteren om de krachten van deze monsters te gebruiken in gevechten om aan te vallen of je team te genezen. Samen met de monster arena zorgt deze nieuwe job er alvast voor dat zij die het originele spel hebben gespeeld toch ook iets nieuws kunnen ontdekken in de gameplay, naast de vele andere aanpassingen, extra verhaalcontent en quality of life-verbeteringen die met deze remake zullen komen.
Dress up
Een andere nieuwigheid die werd aangekondigd tijdens mijn speelsessie was de toevoeging van customization van de jobs door middel van kostuums. In het origineel wijzigde het voorkomen van je personage immers wanneer je veranderde van job, waardoor je er plots helemaal anders kon uitzien, ouder bijvoorbeeld. Dankzij de kostuums behouden je personages hun fysieke uiterlijk en kan je zelf hun voorkomen kiezen. Het kan als iets banaal klinken, maar het kan de ervaring enkel maar ten goede komen.De HD-2D-stijl is eigenlijk ideaal voor een remake van dit soort spellen.
Verder mocht ik natuurlijk ook wat verder verkennen dan enkel de monster arena. Eens terug bovengronds bevond ik me in een van de steden van het spel en hier kwamen de herwerkte HD-2D graphics mooi tot hun recht. Deze HD-2D-stijl, die je ook kent van Octopath Traveler, Live A Live en Triangle Strategy, is eigenlijk ideaal voor een remake van dit soort spellen. Het behoudt een zeker nostalgische waarde terwijl het er toch enigszins modern uitziet. Eens ik de wereld introk, kon ik ook even proeven van de exploratie en de gevechten in het spel. Hier viel op dat de ervaring eigenlijk vrij trouw wil blijven aan het origineel. Maar gelukkig voegden de makers enkele belangrijke verbeteringen toe om de ervaring voor de moderne gamer toch iets aangenamer te maken. Zo kan je bijvoorbeeld de gevechten versnellen of auto-battle inschakelen en is er nu een minimap waardoor je makkelijker je weg vindt. Het enige waar ik persoonlijk minder fan van was tijdens deze eerste kennismaking, was de manier waarop de gevechten in eerstepersoonsaanzicht verliepen. De animaties van de aanvallen van je team zijn er wel, maar het voelde als een gemiste kans aan om de personages deze aanvallen niet te zien uitvoeren.
Conclusie
Vanaf 14 november zal je een van de oerklassiekers uit het JRPG-genre kunnen (her)ontdekken en dit in een nieuw jasje en met enkele broodnodige quality of life-verbeteringen. Desondanks mag je een remake verwachten die trouw blijft aan de ervaring van het originele spel. Of al deze aanpassingen in het volledige spel in de smaak zullen vallen en wat deze remake nog in petto heeft, zal je binnenkort kunnen ontdekken.
Over
Beschikbaar vanaf
14 november 2024
Gespeeld op
- PlayStation 5
Beschikbaar op
- Nintendo Switch
- PC
- PlayStation 5
- Xbox Series X|S
Genre
- JRPG
Ontwikkelaar
- ARTDINK Corporation
- Square Enix
Uitgever
- Square Enix
Anderzijds ben ik meestal zeer tevreden om FreakyJP zijn reviews te lezen.
Kan nog altijd moeizaam geloven dat we een najaar hebben waarin 3 kleppers (Metaphor, Silent hil 2 en DQ3 2D-HD) uitkomen die zo specifiek op mij gericht zijn.