Enkele weken geleden kreeg ik de kans om aan de slag te gaan met de aankomende remake van Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past. In die periode was ik ook al bezig met Dragon Quest I & II HD-2D Remake, dus ik was helemaal in een Dragon Quest-stemming. Net zoals de eerste drie Dragon Quests, had ik deeltje zeven nog niet gespeeld. Ik had de serie pas met Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King op de PlayStation 2 leren kennen. Ik was dus alvast benieuwd naar hoe mijn eerste kennismaking met de avonturen van onze helden, Kiefer, Maribel, Gabo, Mervyn en Aira zou verlopen.
Dragon Quest VII Reimagined
werd eigenlijk nog niet zo lang geleden aangekondigd, met name tijdens de Nintendo Direct van september We kwamen toen ook direct te weten dat het spel zal verschijnen op 5 februari en dit voor Nintendo Switch 2, Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc. Tijdens dit previewevent mocht ik alvast een klein anderhalf uur aan de slag gaan met de PlayStation 5-versie en kreeg ik de kans om twee locaties uit het spel te ontdekken.
Na het verslaan van deze baas, was het tijd om een andere savegame te laden en enkele uurtjes verder in het verhaal te duiken. We komen aan in het dorpje Wetlock, waar op een avond een man muziek begint te spelen waardoor alle dorpsbewoners al slaapwandelend door een portaal stappen. Het team besluit op onderzoek te gaan en stapt ook het portaal in, wat me brengt naar een toren vol monsters. Eens boven in de toren, vinden we de dorpsbewoners, alsook de man die blijkbaar de toekomst kan zien en de mensen wilde redden van een overstroming die het hele eiland overspoelt. Hij vertelt ons waar we de bron van de overstroming kunnen vinden en via een bootje vaar ik richting de Sunken Citadel waar mijn team de ware toedracht van de overstroming ontdekt en waar ik opnieuw de kans krijg om mijn tactisch kunnen te testen tegen een tweede eindbaas, de monsterlijke meerman Gracos. Dit bleek al snel een gevecht tegen de tijd te zijn, want onze tijd zat er bijna op. Gelukkig legde hij uiteindelijk het loodje en kon ik met een goed gevoel huiswaarts keren.
Wat ik alvast zeker wist te smaken, was die heerlijke Dragon Quest-sfeer die ook hier weer subliem is uitgewerkt. Voor velen zal natuurlijk Dragon Quest XI als referentiepunt gelden en visueel leunt deze remake duidelijk dichter aan bij deze titel dan de meer recente HD-2D remakes van de eerste trilogie. Het design van de monsters en personages, de interface en de cutscenes hebben die typische moderne Dragon Quest-look. Het grote verschil is dat deze remake vasthoudt aan het isometrische camerastandpunt van het origineel. Om die nieuwe en oude elementen met elkaar te combineren, kozen de makers trouwens voor een opvallende benadering waarbij de omgevingen een diorama-effect kregen. De hoofdpersonages werden dan eerst in het echt geboetseerd als poppen die als basis dienden voor de digitale modellen. Al deze elementen zorgden er alvast voor dat deze remake er visueel zeer fijn uitziet.
De game zal natuurlijk nog andere aanpassingen bevatten die de ervaring moeten moderniseren, maar ook opfrissen zodat ook ervaren rotten zich kunnen verheugen op nieuwigheden. Zo zal je bijvoorbeeld merken dat het gevechtssysteem werd vernieuwd met bijvoorbeeld de Moonlight-mechanic. Dankzij dit systeem kunnen de personages twee vocations combineren, wat je toegang geven tot unieke skills voor deze combinaties. Een ander systeem dat de nodige interesse wist te wekken is de 'Let Loose'-eigenschap, waarbij je personage als die voldoende slaag krijgt, worked up geraken, waardoor ze de ultieme kracht van hun vocation kunnen gebruiken. Dit zijn krachtige skills die het tij van strijd kunnen keren en dus handig zijn tegen de gevechten die iets pittiger zijn. Andere opvallende toevoegingen zijn bijvoorbeeld de zichtbare vijanden op de map en de mogelijkheid om zwakkere vijanden direct te verslaan zonder een gevecht te initiëren. Naast de visuals en het verhaal, lijkt dus ook de gameplay de nodige make-over te hebben gekregen.
Dragon Quest VII Reimagined
Redders in nood
Het eerste stukje van Dragon Quest VII Reimagined dat we mochten ontdekken, speelt zich relatief vroeg in het spel af en nam ons mee naar het dorpje Emberdale. Visioenen van de lokale vulkaan die uitbarst bracht het team naar hier in de hoop het geheim van deze vulkaan te ontdekken. Gelukkig bevinden we ons aan de vooravond van het Flaming Festival ter ere van de vuurgeest die huist in de vulkaan en krijgen we zo toegang tot de vulkaan. Terwijl de dorpsbewoners een ritueel uitvoeren, baant mijn team zich een weg doorheen de gangen van de vulkaan, die op deze manier een kleine dungeon vormt om te doorlopen. De dungeon bestaat uit een aantal niveaus, maar was wel vrij eenvoudig wat de layout betreft. Op het einde wachtte uiteraard een eerste baas voor mij om te verslaan: de Glowering Inferno, de vuurgeest die de vorm heeft van een reusachtig hoofd en toch niet zo'n nobele bedoelingen heeft als wat de dorpsbewoners hopen.Na het verslaan van deze baas, was het tijd om een andere savegame te laden en enkele uurtjes verder in het verhaal te duiken. We komen aan in het dorpje Wetlock, waar op een avond een man muziek begint te spelen waardoor alle dorpsbewoners al slaapwandelend door een portaal stappen. Het team besluit op onderzoek te gaan en stapt ook het portaal in, wat me brengt naar een toren vol monsters. Eens boven in de toren, vinden we de dorpsbewoners, alsook de man die blijkbaar de toekomst kan zien en de mensen wilde redden van een overstroming die het hele eiland overspoelt. Hij vertelt ons waar we de bron van de overstroming kunnen vinden en via een bootje vaar ik richting de Sunken Citadel waar mijn team de ware toedracht van de overstroming ontdekt en waar ik opnieuw de kans krijg om mijn tactisch kunnen te testen tegen een tweede eindbaas, de monsterlijke meerman Gracos. Dit bleek al snel een gevecht tegen de tijd te zijn, want onze tijd zat er bijna op. Gelukkig legde hij uiteindelijk het loodje en kon ik met een goed gevoel huiswaarts keren.
Visueel betoverende remake
Hoewel ik bewust nog niet veel info over het verhaal van Dragon Quest VII heb opgezocht om dit niet te spoilen, viel me wel op dat er een soort van centraal thema was in deze twee segmenten, namelijk de regio redden van een soort rampspoed. Dit maakte me alvast benieuwd naar het grotere verhaal en hoe deze gebeurtenissen hierin verweven zijn. Dit verhaal werd trouwens gestroomlijnd, want het origineel wordt vaak omschreven als een kolossale onderneming met heel wat filler content. Daarom besloten de makers om het overtollige vet weg te snijden waardoor we de algemene ervaring hopelijk meer zullen appreciëren.Wat ik alvast zeker wist te smaken, was die heerlijke Dragon Quest-sfeer die ook hier weer subliem is uitgewerkt. Voor velen zal natuurlijk Dragon Quest XI als referentiepunt gelden en visueel leunt deze remake duidelijk dichter aan bij deze titel dan de meer recente HD-2D remakes van de eerste trilogie. Het design van de monsters en personages, de interface en de cutscenes hebben die typische moderne Dragon Quest-look. Het grote verschil is dat deze remake vasthoudt aan het isometrische camerastandpunt van het origineel. Om die nieuwe en oude elementen met elkaar te combineren, kozen de makers trouwens voor een opvallende benadering waarbij de omgevingen een diorama-effect kregen. De hoofdpersonages werden dan eerst in het echt geboetseerd als poppen die als basis dienden voor de digitale modellen. Al deze elementen zorgden er alvast voor dat deze remake er visueel zeer fijn uitziet.
Al deze elementen zorgden er alvast voor dat deze remake er visueel zeer fijn uitziet.
De game zal natuurlijk nog andere aanpassingen bevatten die de ervaring moeten moderniseren, maar ook opfrissen zodat ook ervaren rotten zich kunnen verheugen op nieuwigheden. Zo zal je bijvoorbeeld merken dat het gevechtssysteem werd vernieuwd met bijvoorbeeld de Moonlight-mechanic. Dankzij dit systeem kunnen de personages twee vocations combineren, wat je toegang geven tot unieke skills voor deze combinaties. Een ander systeem dat de nodige interesse wist te wekken is de 'Let Loose'-eigenschap, waarbij je personage als die voldoende slaag krijgt, worked up geraken, waardoor ze de ultieme kracht van hun vocation kunnen gebruiken. Dit zijn krachtige skills die het tij van strijd kunnen keren en dus handig zijn tegen de gevechten die iets pittiger zijn. Andere opvallende toevoegingen zijn bijvoorbeeld de zichtbare vijanden op de map en de mogelijkheid om zwakkere vijanden direct te verslaan zonder een gevecht te initiëren. Naast de visuals en het verhaal, lijkt dus ook de gameplay de nodige make-over te hebben gekregen.
Conclusie
Hoewel mijn tijd met Dragon Quest VII Reimagined relatief kort was, wist deze preview mij alvast helemaal te overtuigen van de kwaliteiten die deze remake met zich zal meebrengen. De klassieke JRPG krijgt een nieuw jasje aan met een opvallende visuele stijl, een afgeslankt verhaal en herwerkte gameplay zodat alles modern en fris aanvoelt. Na het spelen, was ik zowaar zelfs enthousiaster over deze aankomende remake dan Dragon Quest I & II HD-2D Remake, dat ik op dat moment ook aan het spelen was. Ik was helemaal betoverd door de sfeer, de muziek, de prachtige graphics en charmante personages. Wat mij betreft, kan het niet snel genoeg 5 februari zijn.
Over
Beschikbaar vanaf
5 februari 2026
Gespeeld op
- PlayStation 5
Beschikbaar op
- Nintendo Switch
- Nintendo Switch 2
- PC
- PlayStation 5
- Xbox Series X|S
Genre