Hoewel Diablo en Path of Exile de ongenaakbare titanen zijn in het hack and slash RPG-genre, belet dit natuurlijk niet dat andere makers hun eigen draai aan deze formule willen geven. Zo ook het Franse EKO Software, dat ons in het verleden bijvoorbeeld het fijne, maar niet foutloze Warhammer: Chaosbane bracht. Voor hun nieuwste titel gingen ze opnieuw aan de slag met een originele IP, maar wel eentje dat teert op een van de meest populaire wezens in het fantasiegenre: draken. Deze geschubde en vuurspuwende hagedissen zorgen immers voor heel wat onheil in de wereld van Dragonkin: The Banished.
Het spel opent alvast met een indrukwekkende proloog waarin we kennismaken met vier legendarische helden die de invasie van de Dragon Lord Saur Iknog proberen te stoppen. Lang geleden werden de Dragon Lords immers verbannen naar een andere dimensie nadat ze de wereld op de rand van vernieling brachten met hun corruptie, maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat de dreiging voorgoed verdwenen was. Het fijne aan deze proloog is dat je even aan de slag kan gaan met deze helden en zo kan kennismaken met de vier klassen in het spel, zijnde de Barbarian, Knight, Oracle en Tracker. Doordat je even met een high-level personage van deze klassen aan de slag mag gaan, geeft het spel je een fijne manier om te ontdekken hoe deze zullen spelen wanneer je de endgame bereikt. Na deze cinematische proloog is het aan jou om je personage waarmee je de wereld zal redden aan te maken.
Tijdens deze early access-periode, die ongeveer een jaar zal duren, heb je alvast de mogelijkheid om naast de proloog ook het eerste hoofdstuk van het spel te ontdekken alsook een voorproefje van de endgame-activiteiten die je in het spel mag verwachten. Het eerste hoofdstuk speelt zich voornamelijk af in en rond de stad, waarbij je verder ook drassige moerassen en een weelderige jungle-omgeving zal verkennen, al zal je ook even voet aan wal zetten op een van de andere eilanden. Omdat het spel nog volop in ontwikkeling is, zal je hier en daar nog wel een bug tegenkomen. Zo kreeg ik zelfs een lijstje mee met gekende bugs die je kan hebben tijdens de verschillende missies, maar al bij al heb ik hier gelukkig weinig last van gehad. Een van de bugs die ik wel ben tegengekomen, is dat ik soms niet naar een andere zone kon gaan. Maar even heen en terug transporteren naar de stad bleek dit euvel op te lossen. Waar ik op technisch vlak wel last van had, waren grote framedrops in de stad. Hier zag ik de framerate opeens met 20 fps de dieperik ingaan.
Wanneer je echter in de stad bent, zal je ook al snel merken dat er momenteel nog heel wat mist in Dragonkin: The Banished. Je kan de stad, die fungeert als centrale hub in het spel, namelijk uitbouwen en tal van faciliteiten toevoegen. Maar nadat je enkele basiselementen hebt toegevoegd, zal je zien dat bij vele andere nodes op de stadsmap "Coming soon in a future update" staat. Ook het multiplayerluik, toch wel een belangrijk facet in een spel, is momenteel volledig afwezig. Deze multiplayer, die volgens de roadmap zal worden toegevoegd in de herfst, zal je niet enkel toelaten om de missies in co-op aan te pakken, maar ook om samen met een twintigtal andere spelers aan eenzelfde stad te bouwen. Bovendien zullen al je personages deze stad als uitvalsbasis hebben, waardoor later aangemaakte characters direct zullen kunnen genieten van de voordelen van de stad.
De manier waarop je jouw welpje versterkt en nieuwe technieken geeft, is trouwens op dezelfde manier als de progressie van je personage. Zo heb je enerzijds een klassiek levelingsysteem waarbij je talent points verdient die je investeert in Attributes die verschillende stats verbeteren. Hierbij heb je trouwens steeds de mogelijkheid om reeds geïnvesteerde punten terug te nemen en in een andere attribuut te steken. Om de zoveel levels binnen een bepaalde attribuut heb je ook de mogelijkheid om een passieve bonus te kiezen. Maar origineler is het Ancestral Grid systeem, een soort van bord met hexagonale vakjes waarin je zogenaamde Fragments plaatst. Deze Fragments hebben net zoals de uitrusting een bepaalde zeldzaamheid, bestaan in verschillende vormen en geven je personage of wyrmling skills of modifiers zoals extra schade als je ze linkt. Naarmate je levelt, speel je meer ruimte vrij op dit bord en het puzzelelement dat dit concept toevoegt, zorgt voor een originele manier om je personage te ontwikkelen.
Wat de endgame-content betreft, maakt het spel gebruik van een zogenaamd Hunting Board waar je voorgedefinieerde en zelfgemaakte Hunts kan ondernemen. Hier begint de zoektocht naar betere gear pas echt natuurlijk, maar om de speler geboeid te houden zal de ontwikkelaar ook hier nog heel wat content moeten voorzien. Verder zijn er nog heel wat andere verbeteringen nodig om de uiteindelijke spelervaring te verbeteren. De muis en keyboard-controls zijn verre van ideaal bijvoorbeeld en ook WASD-besturing mist nog naar mijn mening. De gameplay en vooral het targeting-systeem kan wat extra finetuning gebruiken. Wat meer variatie in de vijanden alsook de muziek is zeker en vast ook welkom. Dezelfde achtergrondmuziek in loop horen in de jungle ging bijvoorbeeld al snel tegensteken. Er is dus zeker een solide basis aanwezig, maar er is duidelijk ook nog werk aan de winkel.
Het spel opent alvast met een indrukwekkende proloog waarin we kennismaken met vier legendarische helden die de invasie van de Dragon Lord Saur Iknog proberen te stoppen. Lang geleden werden de Dragon Lords immers verbannen naar een andere dimensie nadat ze de wereld op de rand van vernieling brachten met hun corruptie, maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat de dreiging voorgoed verdwenen was. Het fijne aan deze proloog is dat je even aan de slag kan gaan met deze helden en zo kan kennismaken met de vier klassen in het spel, zijnde de Barbarian, Knight, Oracle en Tracker. Doordat je even met een high-level personage van deze klassen aan de slag mag gaan, geeft het spel je een fijne manier om te ontdekken hoe deze zullen spelen wanneer je de endgame bereikt. Na deze cinematische proloog is het aan jou om je personage waarmee je de wereld zal redden aan te maken.
Duidelijk nog een work in progress
Tijdens het aanmaken van je personage stoot je meteen op een van de hindernissen die de early access-release van dit spel met zich meebrengt. De boogschietende Tracker wordt namelijk pas toegevoegd in een latere update. Van de andere drie klassen genoten de magische krachten van de Oracle mijn voorkeur en besloot ik dat dit mijn eerste personage zou zijn. Vervolgens word je in het verhaal gedropt, waarin je in de rol kruipt van een Dragon Hunter. Deze hunters jagen op de restanten van het drakenras en wanneer er een nieuwe opwelling is van de zogenaamde Dranonic Corruption word je naar de stad Montescail gestuurd, waar de vier legendarische helden van weleer een bijzondere missie voor jou hebben, die de wereld hopelijk voorgoed verlost van de Dragon Lords en het corrumperende effect dat hun bloed met zich meebrengt.Tijdens deze early access-periode, die ongeveer een jaar zal duren, heb je alvast de mogelijkheid om naast de proloog ook het eerste hoofdstuk van het spel te ontdekken alsook een voorproefje van de endgame-activiteiten die je in het spel mag verwachten. Het eerste hoofdstuk speelt zich voornamelijk af in en rond de stad, waarbij je verder ook drassige moerassen en een weelderige jungle-omgeving zal verkennen, al zal je ook even voet aan wal zetten op een van de andere eilanden. Omdat het spel nog volop in ontwikkeling is, zal je hier en daar nog wel een bug tegenkomen. Zo kreeg ik zelfs een lijstje mee met gekende bugs die je kan hebben tijdens de verschillende missies, maar al bij al heb ik hier gelukkig weinig last van gehad. Een van de bugs die ik wel ben tegengekomen, is dat ik soms niet naar een andere zone kon gaan. Maar even heen en terug transporteren naar de stad bleek dit euvel op te lossen. Waar ik op technisch vlak wel last van had, waren grote framedrops in de stad. Hier zag ik de framerate opeens met 20 fps de dieperik ingaan.
Omdat het spel nog volop in ontwikkeling is, zal je hier en daar nog wel een bug tegenkomen.
Wanneer je echter in de stad bent, zal je ook al snel merken dat er momenteel nog heel wat mist in Dragonkin: The Banished. Je kan de stad, die fungeert als centrale hub in het spel, namelijk uitbouwen en tal van faciliteiten toevoegen. Maar nadat je enkele basiselementen hebt toegevoegd, zal je zien dat bij vele andere nodes op de stadsmap "Coming soon in a future update" staat. Ook het multiplayerluik, toch wel een belangrijk facet in een spel, is momenteel volledig afwezig. Deze multiplayer, die volgens de roadmap zal worden toegevoegd in de herfst, zal je niet enkel toelaten om de missies in co-op aan te pakken, maar ook om samen met een twintigtal andere spelers aan eenzelfde stad te bouwen. Bovendien zullen al je personages deze stad als uitvalsbasis hebben, waardoor later aangemaakte characters direct zullen kunnen genieten van de voordelen van de stad.
Van de draak geen kwaad
De toevoeging van de evoluerende stad is alvast een interessant element waarmee het spel probeert uit te pakken, maar in dit stadium voelt de meerwaarde echter te beperkt aan. Hopelijk zal dit veranderen naarmate de game zijn volwaardige release nadert. Verder probeert het spel zich te onderscheiden door middel van twee interessante gameplayelementen. De eerste is je wyrmling, een drakenwelpje dat je vergezelt en je helpt tijdens de gevechten of tijdens het verkennen door op bepaalde plaatsen op de map even een vlucht te nemen om je een overzicht van de omgeving te geven. Momenteel zijn er vier wyrmlings beschikbaar, elk met hun eigen elementaire krachten, zijnde ijs, vuur, vergif en elektriciteit. Omdat de Oracle vooral met dit laatste element aan de slag gaat, leek die laatste mij alvast een goede keuze. Je bestuurt je wyrmling dus niet direct, maar het is eerder een handige helper.De manier waarop je jouw welpje versterkt en nieuwe technieken geeft, is trouwens op dezelfde manier als de progressie van je personage. Zo heb je enerzijds een klassiek levelingsysteem waarbij je talent points verdient die je investeert in Attributes die verschillende stats verbeteren. Hierbij heb je trouwens steeds de mogelijkheid om reeds geïnvesteerde punten terug te nemen en in een andere attribuut te steken. Om de zoveel levels binnen een bepaalde attribuut heb je ook de mogelijkheid om een passieve bonus te kiezen. Maar origineler is het Ancestral Grid systeem, een soort van bord met hexagonale vakjes waarin je zogenaamde Fragments plaatst. Deze Fragments hebben net zoals de uitrusting een bepaalde zeldzaamheid, bestaan in verschillende vormen en geven je personage of wyrmling skills of modifiers zoals extra schade als je ze linkt. Naarmate je levelt, speel je meer ruimte vrij op dit bord en het puzzelelement dat dit concept toevoegt, zorgt voor een originele manier om je personage te ontwikkelen.
Je bestuurt je wyrmling niet direct, maar het is eerder een handige helper.
Wat de endgame-content betreft, maakt het spel gebruik van een zogenaamd Hunting Board waar je voorgedefinieerde en zelfgemaakte Hunts kan ondernemen. Hier begint de zoektocht naar betere gear pas echt natuurlijk, maar om de speler geboeid te houden zal de ontwikkelaar ook hier nog heel wat content moeten voorzien. Verder zijn er nog heel wat andere verbeteringen nodig om de uiteindelijke spelervaring te verbeteren. De muis en keyboard-controls zijn verre van ideaal bijvoorbeeld en ook WASD-besturing mist nog naar mijn mening. De gameplay en vooral het targeting-systeem kan wat extra finetuning gebruiken. Wat meer variatie in de vijanden alsook de muziek is zeker en vast ook welkom. Dezelfde achtergrondmuziek in loop horen in de jungle ging bijvoorbeeld al snel tegensteken. Er is dus zeker een solide basis aanwezig, maar er is duidelijk ook nog werk aan de winkel.
Conclusie
Dragonkin: The Banished laat je afdalen in een wereld gecorrumpeerd door de Dragon Lords en als Dragon Hunter is het jouw taak om een einde te brengen aan hun tirannie en verderfelijkheid. De early acces-release van het spel toont dat EKO Software alvast een solide basis heeft gelegd, maar het team heeft duidelijk ook nog heel wat werk voor de boeg. Deze release is namelijk licht op het vlak van content, mist belangrijke features en kan nog redelijk wat verfijning gebruiken. Gelukkig bevat het spel enkele originele elementen waardoor het toch enigszins uitkijken geblazen is naar de volwaardige release.
Over
Beschikbaar vanaf
6 maart 2025
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op
- PC
- PlayStation 5
- Xbox Series X|S
Genre
- Hack and slash
- RPG