Preview: Greedfall II: The Dying World

Tijdens de BigBen Week mocht ik al even kennismaken met Greedfall II: The Dying World tijdens een hands-off presentatie gegeven door twee medewerkers van Spiders. Tijdens gamescom kreeg ik vervolgens de kans om zelf even aan de slag te gaan met dit vervolg op de bescheiden hit uit 2019. De versie waarmee ik aan de slag mocht gaan was uiteraard de pc-versie, gezien deze binnen twee weken verschijnt in vroegtijdige toegang.

Het verhaal van Greedfall II situeert zich drie jaar voor de gebeurtenissen in het eerste deel en vormt op deze manier een prequel op dit spel. Deze keer speel je als een inwoner van Teer Fradee, het eiland dat gekoloniseerd werd door het continent Gacane. Hoewel je eigenlijk een doneigada, een soort van sjamaan, voor je volk zou moeten worden, word je ontvoerd en meegenomen naar het continent. Dit continent wordt verscheurd door oorlog, de Malichor-plaag die een centrale rol speelde in het eerste spel en politieke onrust. In het midden van al deze chaos zal je jouw vrijheid moeten herwinnen en ontdekken welke rol het lot voor jou heeft weggelegd.

Greedfall-2-Steam-Screencap1.jpg

Een nieuwe weg inslaan​

In de demo die ik mocht spelen, was het hoofdpersonage al op het continent aangekomen en na een ontsnappingspoging uit de gevangenis moest ik op zoek gaan naar mijn metgezellen en deze zoektocht eindigde met een confrontatie met enkele struikrovers die een van je landgenoten als slaaf houden. Al bij al was het een kleine introductie, maar het gaf wel een goede indicatie van de exploratie en de gevechten die je kan verwachten in dit spel. Op vele vlakken belooft Greedfall II net als zijn voorganger een klassieke semi-openwereldervaring aan te bieden met vele locaties om te verkennen. Zo moest ik op een gegeven moment een kamp langs een rivier onderzoeken, maar ik was helemaal afgeweken richting enkele ruïnes gelopen om deze te onderzoeken, totdat de persoon die me begeleidde me vertelde dat ik best eens terug naar de rivier ging. Omdat je daar sporen van het vermiste personage vindt, kon ik ook direct gebruikmaken van een nieuwe mechanic die wat lijkt op een instinct- of detective-modus waarbij bepaalde elementen in je omgeving worden uitgelicht zodat je de sporen kan volgen.

Met deze titel lijken ze hun liefde voor Dragon Age: Origins extra in de kijker te willen zetten.

Daarnaast kon ik zelf ook even aan de slag gaan met het vernieuwde gevechtssysteem van het spel. De eerste Greedfall was namelijk een typische actie-RPG, maar voor deze prequel kozen de makers voor een lichtjes andere aanpak. Met deze titel lijken ze hun liefde voor Dragon Age: Origins extra in de kijker te willen zetten, want de gevechten zijn veel tactischer en semi-realtime, waarbij je de pauzeknop kan gebruiken om je personages te verplaatsen en tot drie acties per personage in te plannen. Maar je kan er evengoed voor kiezen om je teamgenoten volledig door de computer te laten besturen en enkel je hoofdpersonage te besturen tijdens de gevechten, zonder gebruik te maken van de tactische pauzeknop. Persoonlijk heb ik de eerste enkel gespeeld op PlayStation 4 en de manier waarop je beweegt en vecht was hier op pc helemaal niet vergelijkbaar. Door deze nieuwe aanpak speelt dit vervolg dan ook volledig anders dan het origineel en ik ben benieuwd hoe dit zal ontvangen worden bij de fans van Greedfall.

GreedFall-2-e1652977177485.jpg

Nog wat werk voor de boeg​

Dat Greedfall II voor een meer klassieke aanpak kiest, merk je ook bijvoorbeeld door de aanwezigheid van skill checks, iets dat je waarschijnlijk wel kunt uit CRPG's en tabletop RPG's. Een voorbeeld hiervan kreeg ik te zien tijdens de confrontatie met de struikrovers. Tijdens deze confrontatie kon ik ervoor kiezen om een van mijn teamleden het woord te laten nemen en was er een bepaalde dialoogkeuze waarbij er een skill check was. Door deze te slagen kon ik een gevecht ontwijken, maar het gesprek had dus helemaal anders kunnen uitdraaien. Daarnaast zal je verschillende gebeurtenissen op heel wat verschillende manieren kunnen aanpakken, waardoor je een goede combinatie krijgt tussen keuzevrijheid en de onvoorziene gevolgen van bepaalde acties. Greedfall II lijkt dus zeker voer te zijn voor liefhebbers van RPG's.

Mijn grootste bezorgdheid momenteel is echter de technische kant van het spel. Zo waren veel van de animaties nog steeds niet optimaal en doken er zelfs tijdens mijn korte speelsessie nog redelijk wat bugs en glitches naar boven. De ergste was waarbij het hoofdpersonage opeens andere gezichtsfeatures kreeg, waaronder een baard op een personage dat vrouwelijk is, en dit bracht onmiddellijk nare herinneringen naar boven van Assassin's Creed Unity en diens problematische launch. Zelfs voor een spel dat enkel lanceert in early access op pc, waarbij enkel de eerste twee hoofdstukken speelbaar zullen zijn na de lancering, leek Greedfall II zich in een nog iets te ruwe staat te bevinden. De problemen die naar boven kwamen wanneer een deel van het personeelsbestand in staking ging enkele dagen geleden schetsten helaas een niet zo rooskleurig plaatje over de ontwikkeling van het spel. Maar ik hoop oprecht dat de makers dit spel de komende maanden weten recht te trekken want hoewel de eerste verre van perfect was, was het voor mij zeker een genietbare RPG.

Conclusie

Met Greedfall II: The Dying World krijgen we een prequel die zich afspeelt drie jaar voor de gebeurtenissen van het origineel. Het laat je een verhaal ontdekken waarin één van de inwoners van Teer Fradee centraal staat en je zal meenemen naar het oude continent. De ervaring van het spel verschuift meer naar een CRPG-achtige aanpak waarbij vooral het vernieuwde gevechtssysteem opvalt. Mijn eerste impressies waren echter van een spel dat in een nog zeer ruwe staat was en de makers zullen de early acccess-periode broodnodig hebben om het spel af te werken. Het lijkt mij daarom belangrijker te kijken naar de volwaardige release in de loop van volgend jaar.

Over

Beschikbaar vanaf

24 september 2024

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

1. RPG

Ontwikkelaar