De release van Metroid Prime Remaster heeft voor velen de honger naar nieuwe 3D-avonturen met Samus Aran waarschijnlijk aangewakkerd. Helaas bleef het wachten op het vierde deel in de reeks, dat al in 2017 werd aangekondigd. De ontwikkeling van het spel verliep helaas niet vlekkeloos, maar vorig jaar verschenen gelukkig de eerste beelden van Metroid Prime 4: Beyond. Intussen kreeg het spel een releasedatum opgeplakt en kunnen we later dit jaar nog met het spel aan de slag gaan en dit zowel op de originele Nintendo Switch als de Switch 2. De game was al even speelbaar op de Nintendo Switch 2 Experience, alsook afgelopen gamescom, en hier kreeg ik de kans om ook al even te proeven van wat we mogen verwachten.
De demo van Metroid Prime 4: Beyond
die ik mocht spelen, nam me mee naar de planeet Tanamaar, waar een onderzoeksbasis van de Galactische Federatie wordt aangevallen door een buitenaards ras op zoek naar een artefact. Nadat Samus is aangekomen met haar schip, word je al snel in haar schoenen geplaatst en mag je jezelf een weg schieten doorheen de vele vijanden. Onderweg moet je ook enkele deuren openen door ze te scannen en je wapen te gebruiken, en kreeg ik ook de kans om de Morph Ball te gebruiken, om te eindigen in de ruimte waar enkele soldaten het artefact op een schip probeerden te krijgen. Gelukkig kwam Samus net op tijd aan, want een reusachtige vijand drong vanuit de lucht de ruimte binnen, wat meteen resulteerde in het eerste baasgevecht van het spel.
Deze sessie vormde trouwens mijn eerste ervaring van het spelen met de rechter joycon als muis. Dit was eerlijk gezegd toch wat een bevreemdende ervaring die toch wat gewenning vereiste. Dit vooral omdat de ABXY-knoppen opeens op de zijkant staan en dit soms tot een verkeerde input leidde wegens de andere oriëntatie van de knoppen. De vorm van de joycon voelde ook niet helemaal ideaal aan om als muis te gebruiken en de triggers als muisknoppen gebruiken voelde ook raar aan, maar het concept is eigenlijk best wel interessant. In theorie zou het je immers moeten toelaten om te mikken met een nauwkeurigheid die gelijkaardig is aan die van een gewone muis. Voorlopig zie ik mezelf Metroid Prime 4: Beyond toch eerder spelen met de Pro Controller, en lijken de muisfuncties van de joycon me vooral interessant om bijvoorbeeld Civilization VII op de Switch 2 te spelen.
Wat wel gezegd mag worden, is dat Metroid Prime 4: Beyond veruit het mooiste spel is dat ik al heb gezien op de Switch 2. De beelden zagen er zeer scherp uit en zowel de binnen- als buitenlocaties ademden de nodige sfeer uit, met effecten zoals vuur, rook en speciale belichting. De game speelde ook zeer vloeiend, wat te danken is aan de strakke framerates. Het spel zal immers draaien in een Quality-modus met een resolutie van 4K en zestig frames per seconde of een Performance-modus aan 1080p en een framerate van 120 frames per seconde. Ontwikkelaar Retro Studios lijkt met andere woorden het onderste uit de kan te halen voor dit nieuwe deel in de Metroid Prime-reeks.
De demo van Metroid Prime 4: Beyond
Een veelbelovend avontuur
Mijn ervaring met Metroid beperkte zich momenteel voornamelijk tot Super Metroid, dat geïnstalleerd staat op de SNES Mini, en de remaster van Metroid Prime. Ik beschouw mezelf dus eerder als een leek wat betreft deze reeks, maar deze eerste kennismaking met Metroid Prime 4: Beyond smaakte alvast naar meer. De actie voelde doorheen het level immers zeer filmisch aan en de scripted events met de soldaten die vochten tegen het buitenaardse ras gaven me om de een of andere reden wat Halo-vibes. Het scannen van de deuren en schieten op bepaalde plekken om ze open te doen gaf de gameplay wat extra flair. Het baasgevecht tegen Aberax was ook een fijne ervaring omdat hier verschillende elementen samenkwamen zoals het ontwijken met de Morph Ball en het schieten op de zwakke plekken terwijl je ondertussen ook zelf bestookt werd.Deze sessie vormde trouwens mijn eerste ervaring van het spelen met de rechter joycon als muis. Dit was eerlijk gezegd toch wat een bevreemdende ervaring die toch wat gewenning vereiste. Dit vooral omdat de ABXY-knoppen opeens op de zijkant staan en dit soms tot een verkeerde input leidde wegens de andere oriëntatie van de knoppen. De vorm van de joycon voelde ook niet helemaal ideaal aan om als muis te gebruiken en de triggers als muisknoppen gebruiken voelde ook raar aan, maar het concept is eigenlijk best wel interessant. In theorie zou het je immers moeten toelaten om te mikken met een nauwkeurigheid die gelijkaardig is aan die van een gewone muis. Voorlopig zie ik mezelf Metroid Prime 4: Beyond toch eerder spelen met de Pro Controller, en lijken de muisfuncties van de joycon me vooral interessant om bijvoorbeeld Civilization VII op de Switch 2 te spelen.
De actie voelde doorheen het level immers zeer filmisch aan.
Wat wel gezegd mag worden, is dat Metroid Prime 4: Beyond veruit het mooiste spel is dat ik al heb gezien op de Switch 2. De beelden zagen er zeer scherp uit en zowel de binnen- als buitenlocaties ademden de nodige sfeer uit, met effecten zoals vuur, rook en speciale belichting. De game speelde ook zeer vloeiend, wat te danken is aan de strakke framerates. Het spel zal immers draaien in een Quality-modus met een resolutie van 4K en zestig frames per seconde of een Performance-modus aan 1080p en een framerate van 120 frames per seconde. Ontwikkelaar Retro Studios lijkt met andere woorden het onderste uit de kan te halen voor dit nieuwe deel in de Metroid Prime-reeks.
Conclusie
De fans van Metroid zullen mooie eindejaarsdagen tegemoet gaan, want op 4 december verschijnt het nieuwste deel in de Metroid Prime-reeks en kunnen we ons in een nieuw en spannend ruimteavontuur storten als Samus Aran. Mijn eerste kennismaking met het spel, waarbij ik het openingslevel van de game mocht ontdekken, was voor mij alvast veelbelovend dankzij de filmische actie, de vloeiende gameplay en de indrukwekkende graphics op de Nintendo Switch 2.
Over
Beschikbaar vanaf
4 december 2025
Gespeeld op
- Nintendo Switch 2
Beschikbaar op
- Nintendo Switch
- Nintendo Switch 2
Genre
- Adventure
- Shooter
Ontwikkelaar