Preview: Octopath Traveler 0

Als recente fan van JRPGs heb ik nog een hele reeks titels op mijn ellenlange backlog staan. Een van die reeksen is Octopath Traveler van Square Enix. Ik bezit zowel het eerste als het tweede deel, maar ben er nog niet aan toegekomen om ze te spelen. Toen ik afgelopen week echter de kans kreeg om Octopath Traveler 0 te mogen previewen, greep ik die kans met beide handen. Aangezien dit spel een prequel is op de eerste game, leek het mij het perfecte moment om eindelijk in de wereld van Orsterra te duiken. De game wordt opnieuw ontwikkeld door Square Enix, ditmaal in samenwerking met DokiDoki Groove Works - een studio die we kennen van Various Daylife. Die titel werd destijds niet al te warm onthaald, dus ik was benieuwd hoe deze samenwerking zou uitpakken. In deze preview vertel ik jullie alvast wat mijn eerste indrukken van het spel zijn.

In het verhaal van Octopath Traveler 0 trek je op een door wraak gedreven tocht doorheen het uitgestrekte continent Orsterra. Het grootste deel van je dorp is uitgemoord en verwoest, en jij bent één van de weinige overlevenden van het voorval. Je begint je avontuur als een eenzame reiziger, vastberaden om bondgenoten en oude vrienden te vinden die je zullen helpen je doel te bereiken en de schuldigen te straffen. Gedreven door verdriet, woede en de drang naar gerechtigheid trek je door het land, vastbesloten de verantwoordelijken voor de vernietiging van je thuis te vinden.

ss_ee8c226c839f9e87b57cff29751acb3d28492582.1920x1080.jpg

Een nieuwe invalshoek​

In tegenstelling tot de voorgaande titels, waarin je met acht vaste personages speelde, volg je in Octopath Traveler 0 het verhaal van één enkel personage. Dit keer kun je je hoofdpersonage volledig naar eigen wens aanpassen, iets wat nieuw is binnen de serie. Tijdens je reis door Orsterra kun je bovendien meer dan dertig verschillende personages ontmoeten die je kunt rekruteren als metgezellen om je te helpen op je wraaktocht. Voor het eerst kun je acht personages tegelijk inzetten tijdens gevechten, waarbij je zelf bepaalt of ze in de frontlinie of op de achtergrond staan. Het doet wat denken aan het iconische gevechtssysteem uit de Suikoden-reeks. Zo koos ik er bijvoorbeeld voor om mijn boogschutters en magiërs achteraan te plaatsen, terwijl mijn krijgers de vijand frontaal bestreden. Daarnaast introduceert de game een nieuw systeem van Ultimate Techniques, waarmee je vaardigheden kunt wisselen, net zoals je uitrusting naar hartelust aanpast. Naarmate je jouw metgezellen verder traint, leren ze nieuwe vaardigheden en breiden hun mogelijkheden zich uit, waardoor je steeds meer strategische diepgang krijgt in elk gevecht.

Wat ook volledig nieuw is in dit deel, is de toevoeging van een city builder-element aan de gameplay. Je krijgt namelijk de taak om het vernietigde dorp van je personage weer vanaf nul op te bouwen. Om dat te doen verzamel je grondstoffen zoals hout, steen en textiel, die je vervolgens gebruikt om huizen, winkels en andere gebouwen te plaatsen. Er zouden bovendien ook farming-opties in het systeem zitten, maar die heb ik op dit moment nog niet kunnen uitproberen. Volgens de informatie die we al kregen zou je gewassen kunnen verbouwen, al blijft het nog even afwachten hoe uitgebreid die mogelijkheden precies zullen zijn. Daarnaast kun je nieuwe bewoners rekruteren die je tijdens je avonturen in de wereld tegenkomt, om zo opnieuw leven in je dorp te blazen en het stap voor stap te herstellen.

Een sfeervol avontuur​

Terug aan het roer als componist van de prachtige muziek in dit spel is Yasunori Nishiki - dezelfde man die ook verantwoordelijk was voor de soundtracks van de voorgaande Octopath Traveler-titels én Final Fantasy VII Remake. De muziek die ik tot nu toe heb gehoord is werkelijk adembenemend: elk gebied heeft zijn eigen thema en klinkt ronduit geweldig. Ik weet nu al dat ik, zodra ik het spel heb uitgespeeld, meerdere nummers aan mijn Spotify-playlist zal toevoegen. Of deze composities echter even iconisch zullen blijven hangen als die van Final Fantasy, zal de tijd nog moeten uitwijzen.

Ik weet nu al dat ik, zodra ik het spel heb uitgespeeld, meerdere nummers aan mijn Spotify-playlist zal toevoegen

Net als bij de vorige delen is de game opnieuw prachtig vormgegeven in de kenmerkende HD-2D-stijl, die hier misschien wel beter dan ooit tot zijn recht komt. De personages ogen iets anders dan in voorgaande titels, zonder dat de herkenbare stijl verloren gaat. De wereld is schitterend geanimeerd en biedt veel variatie tussen de verschillende regio’s die ik tot nu toe heb bezocht. Niet alleen is het grafisch indrukwekkend, ook de performance op pc is tot dusver uitstekend. Of dat over de hele lijn zo blijft, zal moeten blijken na nog wat extra speeluurtjes. Maar zowel op grafisch als technisch vlak ben ik vooralsnog erg positief gestemd.

Conclusie

Hoewel het verhaal vrij eenvoudig is opgezet, ben ik nu al volledig verslingerd aan Octopath Traveler 0. De muziek, artstyle en nieuwe gameplay-elementen tillen het geheel naar een bijzonder hoog niveau. Ik ben vooral benieuwd hoe diep het city builder-element verwoven zit in het verhaal , en hoe het zal aanvoelen om met acht personages tegelijk te vechten. Na iets meer dan vijf uur speeltijd kan ik alvast zeggen: het smaakt alleen maar naar meer.

Damn you, Square Enix - nu schuiven de andere delen ook meteen een stuk hoger op mijn backlog, en dat gaat me ongetwijfeld weer heel wat extra speeltijd kosten.

Over

Beschikbaar vanaf

4 december 2025

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. Nintendo Switch
  2. Nintendo Switch 2
  3. PC
  4. PlayStation 4
  5. PlayStation 5
  6. Xbox Series X|S