Wie HD-2D zegt, zegt natuurlijk ook Team Asano. Aan dit team binnen Square Enix hebben we heel wat klassiekers te danken, maar ze zijn voornamelijk beroemd geworden met Octopath Traveler, een JRPG die deze opvallende stijl introduceerde. Intussen zijn er redelijk wat titels met deze stijl de revue gepasseerd, zoals Triangle Strategy en de remakes van Live A Live en de originele Dragon Quest-trilogie. Tot nu toe waren dit eigenlijk allemaal turn-based rollenspellen, maar voor hun nieuwste avontuur gooide dit team het alvast over een andere boeg. Tijd om kennis te maken met The Adventures of Elliot: The Millennium Tales, en daarvoor mocht ik afzakken naar Parijs om in de kantoren van Square Enix aan de slag te gaan met de game.
Ik moet bekennen dat ik ook fan ben van de HD-2D-stijl, omdat het nostalgie in een aantrekkelijk jasje steekt en bij uitstek werd gebruikt voor Japanse rollenspellen waarmee ik, net als vele anderen, ben opgegroeid. Ik ben bijvoorbeeld nog steeds hartstochtelijk aan het hopen op een HD-2D-remake van Chrono Trigger, een iconische titel die vaak wordt gezien als een van de beste in het genre. Hoewel er geruchten de ronde doen, kunnen we voorlopig niets meer doen dan ongeduldig afwachten. In de tussentijd kunnen we wel uitkijken naar een ander tijdreisavontuur met The Adventures of Elliot: The Millennium Tales
, en met deze titel lijken de makers uit een ander nostalgisch vat te tappen, want de avonturen van Elliot zullen je meer dan eens doen denken aan de klassieke avonturen van Link in de oudere Zelda-games.
Van het verhaal had ik na deze korte speelsessie natuurlijk nog niet veel mee, ze diende vooral als een kennismaking met de ervaring die ons volgende maand te wachten staat. The Adventures of Elliot: The Millennium Tales speelde voor mij alvast heel anders dan wat we gewend zijn van Team Asano. Hoewel je het rondlopen in de wereld nog enigszins kan vergelijken met bijvoorbeeld Octopath Traveler, voelde de gameplay heel verschillend aan. Je ontdekt de wereld van Philabieldia namelijk niet als team, maar met één personage, en de focus ligt dus op de ontwikkeling van en het vechten met dit ene personage. Vechten verloopt dus ook in realtime, direct in de wereld. Elliot zal over zeven verschillende wapens beschikken, waarbij je steeds twee wapens actief hebt om mee aan te vallen. De combat werd alvast opvallend eenvoudig gehouden. Zo heb je voor elk van de twee wapens een actieknop en kan je deze aanval ook opladen om sterker uit te halen. Daarnaast kan je ook verdedigen en aanvallen ontwijken, maar verwacht hier geen diepgaand combosysteem. Deze aanpak voelde alvast heerlijk oldschool aan en de variatie in je aanvallen zal dus vooral schuilen in de verschillende wapens die je kan gebruiken.
Je staat er natuurlijk niet helemaal alleen voor, want tijdens je avontuur kan je alvast rekenen op Faie. Deze praatgrage fee - je kan haar chattiness aanpassen in het menu! - begeleidt je op meerdere manieren. Ze helpt je niet enkel door je aanwijzingen te geven, maar ze kan ook haar magie inzetten tijdens gevechten en tijdens de puzzels en platforming-gedeeltes die het spel rijk is. Zo zal ze kunnen helpen door een vuurtje aan te steken of door je te laten teleporteren bijvoorbeeld. Als leuk extraatje zal je dit spel trouwens ook in co-op kunnen spelen, waarbij een tweede speler dan controle neemt over Faie. Speel je alleen, dan zal je Faie kunnen verplaatsen door middel van de rechterjoystick.
De wereld van The Adventures of Elliot: The Millennium Tales voelde op zich niet zo groot - de map was grotendeels vrijgespeeld op onze savegame en we konden ook gebruik maken van het fast travel-systeem - maar doordat je vier versies krijgt, zal je toch heel wat terrein hebben om te verkennen. De wereld was trouwens wel heel uitnodigend en leek alvast prachtig vormgegeven, zoals je natuurlijk kan verwachten van het team. De HD-2D lijkt ook hier uitermate geschikt voor dit type avontuur en dompelt je onder in een heerlijk nostalgisch bad, terwijl het ook voldoende modern aanvoelt. De orkestrale muziekscore klonk ook alvast heerlijk in de oren en leek een perfecte aanvulling voor de sfeer die het spel wil oproepen, van de rustgevende en speelse deuntjes wanneer je rondloopt in de wereld tot de meer opzwepende muziekstukken tijdens een baasgevecht. De makers lijken met dit spel dus alvast op elk vlak sterk uit de hoek te komen, wat veelbelovend klinkt voor de release volgende maand.
Ik moet bekennen dat ik ook fan ben van de HD-2D-stijl, omdat het nostalgie in een aantrekkelijk jasje steekt en bij uitstek werd gebruikt voor Japanse rollenspellen waarmee ik, net als vele anderen, ben opgegroeid. Ik ben bijvoorbeeld nog steeds hartstochtelijk aan het hopen op een HD-2D-remake van Chrono Trigger, een iconische titel die vaak wordt gezien als een van de beste in het genre. Hoewel er geruchten de ronde doen, kunnen we voorlopig niets meer doen dan ongeduldig afwachten. In de tussentijd kunnen we wel uitkijken naar een ander tijdreisavontuur met The Adventures of Elliot: The Millennium Tales
Een ouderwets avontuur
We krijgen deze keer dus een action-adventuregame met wat RPG-invloeden voorgeschoteld, waarin we in de huid kruipen van avonturier Elliot. Samen met zijn sidekick, de fee Faie, trek je door het continent Philabieldia, dat wordt verscheurd door stammen van wilde beesten. Op een dag word je uitgestuurd om pas ontdekte ruïnes buiten de beschermende muren van het Koninkrijk van Huther, het laatste bastion van de mensen, te verkennen. Hier doe je een bijzondere ontdekking die Elliot meeneemt op een avontuur dat zich afspeelt doorheen vier verschillende tijdperken en je zo een duizendjarige missie laat volbrengen.Je staat er natuurlijk niet helemaal alleen voor, want tijdens je avontuur kan je alvast rekenen op Faie.
Van het verhaal had ik na deze korte speelsessie natuurlijk nog niet veel mee, ze diende vooral als een kennismaking met de ervaring die ons volgende maand te wachten staat. The Adventures of Elliot: The Millennium Tales speelde voor mij alvast heel anders dan wat we gewend zijn van Team Asano. Hoewel je het rondlopen in de wereld nog enigszins kan vergelijken met bijvoorbeeld Octopath Traveler, voelde de gameplay heel verschillend aan. Je ontdekt de wereld van Philabieldia namelijk niet als team, maar met één personage, en de focus ligt dus op de ontwikkeling van en het vechten met dit ene personage. Vechten verloopt dus ook in realtime, direct in de wereld. Elliot zal over zeven verschillende wapens beschikken, waarbij je steeds twee wapens actief hebt om mee aan te vallen. De combat werd alvast opvallend eenvoudig gehouden. Zo heb je voor elk van de twee wapens een actieknop en kan je deze aanval ook opladen om sterker uit te halen. Daarnaast kan je ook verdedigen en aanvallen ontwijken, maar verwacht hier geen diepgaand combosysteem. Deze aanpak voelde alvast heerlijk oldschool aan en de variatie in je aanvallen zal dus vooral schuilen in de verschillende wapens die je kan gebruiken.
Je staat er natuurlijk niet helemaal alleen voor, want tijdens je avontuur kan je alvast rekenen op Faie. Deze praatgrage fee - je kan haar chattiness aanpassen in het menu! - begeleidt je op meerdere manieren. Ze helpt je niet enkel door je aanwijzingen te geven, maar ze kan ook haar magie inzetten tijdens gevechten en tijdens de puzzels en platforming-gedeeltes die het spel rijk is. Zo zal ze kunnen helpen door een vuurtje aan te steken of door je te laten teleporteren bijvoorbeeld. Als leuk extraatje zal je dit spel trouwens ook in co-op kunnen spelen, waarbij een tweede speler dan controle neemt over Faie. Speel je alleen, dan zal je Faie kunnen verplaatsen door middel van de rechterjoystick.
De juiste mix van ingrediënten
Mijn hands-on was alvast een fijne kennismaking met de gameplay die de game ons zal voorschotelen. Onze korte tocht vingen we aan op het einde van een dungeon, waarna we de wereld inliepen. Vanaf hier was het door grotjes lopen, een dorpje bezoeken en een zijmissie aanvaarden en schrijnen doorploeteren om nieuwe krachten voor Faie vrij te spelen. Een van de schrijnen die ik bezocht, gaf Faie bijvoorbeeld haar teleporteerkracht en om uit dit schrijn te geraken moest je natuurlijk direct een platformgedeelte doorlopen om deze nieuwe skill te leren kennen. Ik dook nog snel even een dungeon in, maar daarna was de tijd aangebroken om een van de meer interessante aspecten van het spel te ontdekken. Het verhaal speelt zich immers af doorheen vier verschillende tijdsperioden. Wanneer je wisselt van periode, dan heeft dit uiteraard een weerslag op de omgeving. De dungeon die ik daarnet verkende, had opeens andere elementen, waardoor er doorheen navigeren toch net wat anders was. Ook de omgeving buiten had uiteraard nieuwe elementen.De wereld van The Adventures of Elliot: The Millennium Tales voelde op zich niet zo groot - de map was grotendeels vrijgespeeld op onze savegame en we konden ook gebruik maken van het fast travel-systeem - maar doordat je vier versies krijgt, zal je toch heel wat terrein hebben om te verkennen. De wereld was trouwens wel heel uitnodigend en leek alvast prachtig vormgegeven, zoals je natuurlijk kan verwachten van het team. De HD-2D lijkt ook hier uitermate geschikt voor dit type avontuur en dompelt je onder in een heerlijk nostalgisch bad, terwijl het ook voldoende modern aanvoelt. De orkestrale muziekscore klonk ook alvast heerlijk in de oren en leek een perfecte aanvulling voor de sfeer die het spel wil oproepen, van de rustgevende en speelse deuntjes wanneer je rondloopt in de wereld tot de meer opzwepende muziekstukken tijdens een baasgevecht. De makers lijken met dit spel dus alvast op elk vlak sterk uit de hoek te komen, wat veelbelovend klinkt voor de release volgende maand.
Conclusie
Zoals je kan merken, wist deze korte kennismaking mij zeker en vast warm te maken voor dit interessante avontuur dat maar liefst duizend jaar zal overspannen. Samen met Elliot en Faie zal je proberen om de wereld van Philabieldia te redden in een ervaring die heerlijk oldschool belooft te worden, maar ook kan rekenen op de visuele pracht van de HD-2D-stijl en knappe muzikale ondersteuning. Wie ervan houdt om dungeons te doorkruisen, puzzels op te lossen en op verkenning te gaan in een originele wereld, mag deze titel zeker en vast in het oog houden.
Over
Beschikbaar vanaf
18 juni 2026
Gespeeld op
- PlayStation 5
Beschikbaar op
- Nintendo Switch 2
- PC
- PlayStation 5
- Xbox Series X|S
Genre
- Adventure