Toen we vorig jaar voor het eerst de game Stranger Than Heaven te zien kregen was mijn interesse meteen gewekt. Als fan van Ryu Ga Gotoku Studio, de ontwikkelaar achter de meesterlijke Yakuza-reeks, kijk ik altijd uit naar hun nieuwe projecten. Deze keer gaat het om een volledig nieuwe IP die op het eerste gezicht wel raakvlakken heeft met hun eerdere werk, maar duidelijk ook zijn eigen richting kiest. Deze week kreeg ik de kans om een vroege presentatie van de game bij te wonen, waarin onder andere het verhaal, de gameplay, personages en muziek uitgebreid aan bod kwamen. Wat ik precies te zien kreeg lees je in deze preview.
Het verhaal van het spel start in 1915 en volgt de jonge Makoto Daito, een jongen met een Japanse moeder en een Amerikaanse vader, een zeldzame combinatie in die tijd. Na een moeilijke start in San Francisco, waar het gezin zich vestigt in de geboortestad van zijn vader, krijgt Makoto al snel met tragedie te maken. Zijn vader overlijdt kort na aankomst in de stad en niet veel later verliest hij ook zijn moeder. Als wees en buitenstaander in een vijandige omgeving besluit hij zijn geluk elders te zoeken.
Het zou geen Ryu Ga Gotoku-game zijn als er naast een intrigerend verhaal niet ook enorm veel zijcontent doorheen verweven zit. Zoals we van de studio gewend zijn, zit de game boordevol nevenactiviteiten. Tijdens de presentatie kregen we onder andere gokken, armworstelen en zelfs prostitutie te zien, en dat was slechts een voorproefje in het eerste gebied van het spel. Elke tijdsperiode lijkt nieuwe activiteiten te introduceren die passen bij de setting waarin Makoto zich bevindt.
Ook het vechtsysteem lijkt vernieuwend ten opzichte van eerdere titels van de studio. In Stranger Than Heaven bestuur je de linker- en rechterkant van het lichaam afzonderlijk met de triggers van je controller. Hiermee stuur je specifieke ledematen aan: één voor elke vuist, en aparte controls voor de benen. Dit lijkt te zorgen voor een meer directe en realistische vechtervaring, al blijft het afwachten hoe dit in de praktijk zal aanvoelen. Naast gevechten met blote vuisten kun je ook gebruikmaken van verschillende wapens, waaronder messen, bijlen en hamers. Deze zijn bovendien te upgraden met grondstoffen die je tijdens het spelen verzamelt. Het is nog afwachten of dit extra diepgang zal bieden.
Op het einde van de presentatie kreeg ik ook goed nieuws te zien: de game komt dit jaar al uit. Het spel zou namelijk al deze winter verschijnen op de huidige generatie consoles en pc. Enkel een versie voor de Switch 2 staat momenteel nog niet gepland. Ook is er goed nieuws voor Xbox Game Pass-abonnees: Stranger Than Heaven zal vanaf dag één beschikbaar zijn op de service.
Het verhaal van het spel start in 1915 en volgt de jonge Makoto Daito, een jongen met een Japanse moeder en een Amerikaanse vader, een zeldzame combinatie in die tijd. Na een moeilijke start in San Francisco, waar het gezin zich vestigt in de geboortestad van zijn vader, krijgt Makoto al snel met tragedie te maken. Zijn vader overlijdt kort na aankomst in de stad en niet veel later verliest hij ook zijn moeder. Als wees en buitenstaander in een vijandige omgeving besluit hij zijn geluk elders te zoeken.
Vijf grote locaties verspreid over een tijdspanne van vijftig jaar
Samen met zijn vriend Yu Shinjo, die hij ontmoet op de boot naar Japan, volgen we Makoto’s leven over een periode van maar liefst vijftig jaar. Gedreven door het verlies van zijn moeder en zijn verlangen naar een beter leven, reist hij naar haar geboorteland. Verstopt aan boord van een schip laat hij San Francisco achter zich op weg naar een nieuwe toekomst. Eenmaal aangekomen in Japan kruist Makoto het pad van Orpheus, een personage vertolkt door hiphoplegende Snoop Dogg. Vanaf hun eerste ontmoeting is duidelijk dat Orpheus verwikkeld is in de criminaliteit. Makoto wordt later door hem onder zijn hoede genomen, waardoor hij onvermijdelijk verstrikt raakt in een wereld van smokkel en andere illegale activiteiten. De game neemt spelers mee langs vijf grote locaties verspreid over vijftig jaar, elk in een andere tijdsperiode. Bekende Japanse steden zoals Shinjuku en Osaka passeren de revue, evenals het fictieve Kamurocho, een plek die fans van de Yakuza-serie meteen zullen herkennen.Het zou geen Ryu Ga Gotoku-game zijn als er naast een intrigerend verhaal niet ook enorm veel zijcontent doorheen verweven zit. Zoals we van de studio gewend zijn, zit de game boordevol nevenactiviteiten. Tijdens de presentatie kregen we onder andere gokken, armworstelen en zelfs prostitutie te zien, en dat was slechts een voorproefje in het eerste gebied van het spel. Elke tijdsperiode lijkt nieuwe activiteiten te introduceren die passen bij de setting waarin Makoto zich bevindt.
Je ledematen apart bedienen
Een opvallend element in het spel lijkt de sterke focus op muziek. Makoto blijkt een natuurlijk talent te hebben voor geluid en compositie. Spelers kunnen zelf muziek creëren door geluiden uit de omgeving te verzamelen, van een blaffende hond tot het geluid van een wapen dat tijdens een gevecht op de grond slaat. Deze geluiden kun je opslaan en later verwerken in eigen nummers. Daarnaast kun je optredens organiseren, flyers verspreiden en je band samenstellen, inclusief de keuze van een zangeres en de podiumopstelling.Ook het vechtsysteem lijkt vernieuwend ten opzichte van eerdere titels van de studio. In Stranger Than Heaven bestuur je de linker- en rechterkant van het lichaam afzonderlijk met de triggers van je controller. Hiermee stuur je specifieke ledematen aan: één voor elke vuist, en aparte controls voor de benen. Dit lijkt te zorgen voor een meer directe en realistische vechtervaring, al blijft het afwachten hoe dit in de praktijk zal aanvoelen. Naast gevechten met blote vuisten kun je ook gebruikmaken van verschillende wapens, waaronder messen, bijlen en hamers. Deze zijn bovendien te upgraden met grondstoffen die je tijdens het spelen verzamelt. Het is nog afwachten of dit extra diepgang zal bieden.
Sterke focus op muziek en de compositie ervan.
Op het einde van de presentatie kreeg ik ook goed nieuws te zien: de game komt dit jaar al uit. Het spel zou namelijk al deze winter verschijnen op de huidige generatie consoles en pc. Enkel een versie voor de Switch 2 staat momenteel nog niet gepland. Ook is er goed nieuws voor Xbox Game Pass-abonnees: Stranger Than Heaven zal vanaf dag één beschikbaar zijn op de service.
Conclusie
Mijn indruk van de presentatie is op dit moment ronduit enthousiast. Het gloednieuwe IP van de befaamde studio achter Yakuza oogt ontzettend veelbelovend. De game lijkt verschillende frisse en originele ideeën te introduceren die ik nog niet eerder in andere spellen ben tegengekomen, zoals het componeren van nummers op basis van geluiden die je in de spelwereld kunt verzamelen. Ook het vechtsysteem springt eruit met een opvallende, vernieuwende aanpak waarbij je je ledematen afzonderlijk lijkt te kunnen besturen tijdens het spelen. Het verhaal wekt bovendien meteen mijn interesse en neemt ons mee naar uiteenlopende locaties en tijdsmomenten. Ik kan echt niet wachten om dit deze winter zelf te gaan ontdekken.
Over
Beschikbaar vanaf
TBA
Beschikbaar op
- PC
- PlayStation 5
- Xbox Series X|S
Genre
- Action
- Adventure
- Fighting
Ontwikkelaar