Preview: Wreckfest 2

Terwijl ik met een gelukzalige glimlach toekijk hoe mijn virtuele auto maar liefst acht keer overkop gaat nadat ik aan hoge snelheid uit een bocht geramd word, zinkt het al snel door: Wreckfest is terug van weggeweest en blijft honderd percent trouw aan zijn formule. Ik kan het niet goed verklaren, maar er zijn weinig games die me zo tot rust kunnen brengen als de totaal gestoorde chaos die dit racespel op het beeld tovert. Aan de originele Wreckfest heb ik meer dan honderd uur versleten, en het verveelde werkelijk geen seconde. We krijgen nu de early access-versie van Wreckfest 2 voorgeschoteld, en hoewel het qua content momenteel nog een beetje magertjes is, brengt ontwikkelaar Bugbear in eerste instantie vooral meer van hetzelfde, en in dit geval is dat gewoon een geruststelling.

Wreckfest 2 wordt in de toekomst uitgebracht voor Windows, PS5 en Xbox Series S/X, maar de early access-versie is momenteel enkel speelbaar op pc. Een releasedatum voor het volledige spel is nog niet bekendgemaakt, en pc-gebruikers zullen op regelmatige basis nieuwe auto's en circuits kunnen uittesten. Een echte carrièremodus is voorlopig nog afwezig, en er zijn 'maar' vier circuits en vier auto's beschikbaar op dit moment, wat het gevoel geeft dat je een demo aan het spelen bent, maar gelukkig is het racen en crashen terug een waar genot.

1746102589922.png

Never change a winning formula

In deze preview ga ik waarschijnlijk soms de indruk wekken dat ik me negatief uitlaat over de early access van Wreckfest 2. Daarom wil ik al meteen verduidelijken dat dit volgens mij te vroeg is uitgebracht, en dan men best nog even kon wachten tot ergens na de zomer, zodat er toch al iets meer te doen was. Wat er wel aanwezig is in dit spel, is van zo een verdomd hoog niveau, dat je gewoon meer wilt. Bugbear had duidelijk door dat ze met de eerste Wreckfest een quasi perfecte balans hadden benaderd wat betreft realisme, fun en toegankelijkheid. De besturing zat ergens tussen arcade en simulatie, waardoor elk type racefanaat hiervan kon genieten en het zelfs verrassend leuk was om te spelen met een stuur. De physics waren toen ook al indrukwekkend. De krakende en vernietigende interactie tussen de auto's onderling en met de omgeving had een verslavend effect. De onvoorspelbaarheid leidde tot chaotische, grote crashes, vooral op kruispunten, en het maakte eigenlijk geen bal uit of je nu zou winnen of ergens achteraan bengelde. Elke seconde was een plezier.

Wat je nu al kunt beleven, is pure fun, maar de aankoop van de Wreckfest 2 early access voelt vooral aan als een investering in de toekomst van het spel.

Met dat in het achterhoofd, ligt Wreckfest 2 volledig in het verlengde van de vertrouwde voorganger. Grafisch ziet het er zoals we kunnen verwachten nog een stukje spectaculairder uit, en de physics engine werd grondig onder handen genomen, met als resultaat dat een goed draaiend spel gewoon nog beter is geworden. Vernieuwend is Wreckfest 2 niet, maar dat hoeft ook niet. Er wordt op safe gespeeld en er worden geen risico's genomen, en dat is in dit geval maar goed ook. We hebben andere gamereeksen al verknald zien worden omdat ontwikkelaars eens iets anders wilden proberen. Het resultaat is wel dat ik nu het gevoel heb dat ik Wreckfest 1.5 aan het spelen ben, maar hoe meer content er later zal worden toegevoegd, hoe leuker het totaalpakket uiteraard zal worden. Ik stond ervan versteld hoe soepel dit spel draait. Vaak is optimalisatie iets dat pas in een latere fase wordt geïntroduceerd, en krijg je in het begin soms nog te maken met allerhande bugs of een haperende framerate, maar Wreckfest 2 draait op mijn systeem geheel probleemloos.

1746102614526.png

Race, crash, repeat​

In spellen als Wreckfest en Flatout (waarvan Wreckfest de spirituele opvolger is) keer ik vooral steeds terug naar de modi waarin racen de hoofdzaak vormt, en crashen een amusant bijproduct is. Je hebt in dit soort spellen uiteraard ook steeds de destruction derby variant waarbij je moet proberen overleven in een soort arena, maar dat is iets minder mijn ding. Zo een arena is een van de vier speelbare omgevingen in Wreckfest 2. Verder heb je ook nog de Testing Grounds-omgeving, waarbij de naam al doet vermoeden wat je er kunt beleven. Het gaat hier over een totaal gestoorde speeltuin voor auto's, met lanceerplatformen, talloze loopings, enzovoort. Leuk en hilarisch om even te verkennen, maar ik heb toch het grootste deel van mijn tijd gespendeerd op de twee overige omgevingen: de echte race tracks. De eerste is een instant-klassieker. Een autokerkhof waar een rudimentair circuit van gemaakt is, maar het is er eentje van de bovenste plank. De andere race track lijkt wel copy/paste uit Wreckfest 1, maar bleek toch een nieuwe omgeving te zijn, alleen voelde ze niet origineel aan. In deze Savolax Sandpit worden stukken zandweg gecombineerd met stukken asfalt, voor een klassieke Wreckfest-beleving.

Op nog geen half uurtje heb je alles gezien wat het spel voorlopig te bieden heeft. Daarna zul je dus gewoon herhalen wat je al eens gedaan hebt. De mogelijkheid om je auto's te tunen of visueel aan te passen is nog volledig afwezig. Je kunt zelfs basiselementen zoals de hardheid van de ophanging nog niet aanpassen, wat in Wreckfest 1 integraal deel uitmaakte van het spel, afhankelijk van de ondergrond waarop je zou rijden. Bugbear biedt ons in deze early access dus echt wel het absolute minimum aan, en ik had er niet rouwig om geweest als ze de release hiervan nog een tijdje hadden uitgesteld. Wat je nu al kunt beleven, is pure fun, maar de aankoop van de Wreckfest 2 early access voelt vooral aan als een investering in de toekomst van het spel, mede dankzij de korting die voorlopig van toepassing is. Later wordt dit ongetwijfeld verplichte kost voor iedereen die ook maar een klein beetje van wagens en crashes houdt, maar momenteel kan ik niet zeggen dat de early access echt al de aankoop waard is.

Conclusie

We blijven in deze early access op onze honger zitten. We willen vooral meer, veel meer, en gelukkig komt dat doordat de aanwezige content geweldig leuk is. Natuurlijk gaat ons geduld in de toekomst beloond worden door de updates die op regelmatige basis zullen worden gelanceerd, maar momenteel heeft het spel echt te weinig om het lijf. Racen en crashen is in Wreckfest 2 even leuk en verslavend als in de voorganger, waar het duidelijk op verder borduurt. Als dit niveau wordt aangehouden, zal ook Wreckfest 2 zich op termijn een van de beste racegames van de laatste generaties mogen noemen.

Over

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. PC

Genre

1. Racing

Ontwikkelaar

1. Bugbear Entertainment

Uitgever

1. THQ Nordic

Terug