Prijzen onderhoud / herstellingen / vervangingen

Deze week voor het eerst in jaren nog is naar een garage geweest. Meeste dingen doe ik zelf, maar momenteel wat tijdgebrek.

Remschijven (€77 excl), remblokken (€75 excl) en 1 werkuur aan €50. Samen dus een €244. Had in het zelf gedaan had het mij pakweg €120 gekost.

Iemand een goed adresje om een velg te laten herstellen? Regio kempen...
Gisteren borduur geschuurd aan uitrit parking van het ziekenhuis, waarom maken ze dat toch allemaal zo smal?! 😔

Bestel vaak op Winparts.

Autodoc ook soms (als Winparts het onderdeel niet heeft), maar enkel als het niet dringend is. Verzending duurt heel lang.
Ook onlangs voor het eerst op winparts besteld, aangenaam verrast t.o.v. autodoc.
In mijn mandje onmiddellijk een geschatte levertermijn en zelfs een dag vroeger toegekomen en de eerste bestelling 10% korting. Zaterdag besteld, woensdagmiddag geleverd.
Ga er zeker nog bestellen, reden was dat je bij autodoc soms verplicht 2 stuks in uw mandje krijgt en ik uitzonderlijk er maar 1 nodig had wat wel ging bij winparts.

Ook onlangs voor het eerst op winparts besteld, aangenaam verrast t.o.v. autodoc.
In mijn mandje onmiddellijk een geschatte levertermijn en zelfs een dag vroeger toegekomen en de eerste bestelling 10% korting. Zaterdag besteld, woensdagmiddag geleverd.
Ga er zeker nog bestellen, reden was dat je bij autodoc soms verplicht 2 stuks in uw mandje krijgt en ik uitzonderlijk er maar 1 nodig had wat wel ging bij winparts.
Winparts is zeker 1 van de betere webshops. Veel voorraad en snelle verzending indien de onderdelen allemaal voorradig zijn. Plus hun retour beleid en customer support zijn echt top.

Paar keer iets besteld, per ongeluk verkeerd besteld en moest gewoon het verschil betalen en mocht het item bijhouden.

Die hadden vroeger ook een kortingscode voor VW onderdelen en die heeft 4-5 jaar actief gestaan. Heb toen veel Euro's bespaard 🤣

Autodoc is ook zeker goed, maar verzending is duur en heb soms maar een prul item nodig en dat duurt zo lang op te verzenden.

heel toevallig de factuur voor tweejaarlijks onderhoud van de ID4 in mijn mailbox gekregen
Bij officiele vw garage.
373.78 euro btw in
-Inspectie
-vervangen pollenfilter
-remvloeistof ververst
-ruitensproeiervloeistof
-reinigen interieur luchtfilter behuizing.

Ik dacht juist dat een onderhoud bij elektrische wagens goedkoop was wegens het beperkt aantal bewegende onderdelen?

370 euro lijkt me enorm veel geld voor dat lijstje...

Laatst bewerkt:
Onderhoud uitvoeren Ford focus
Werkuren
58722015A4A Onderh. na 6 j/90.000 km/54.000 mij
Onderdelen
2207993 OLIEFILTER
2261879 OLIEAFTAPPLUG
46 OLIE 5W20E
SARA2 FORD ASSISTANCE
2715010 RUITENREINIGER MET ANTIVRIES
5256078 GEUR- EN MICROFILTER
Totaal Onderhoud uitvoeren 342,15
Vervangen van de remblokken vooraan en achteraan
Werkuren
01 Werkuren 104,55 104,55
Onderdelen
2580321 REMVOERINGSET V 1 131,20
2465422 SET - REMVOERING A 1 97,38
Totaal Onderdelen 228,58
Diversen
D009 Klein materiaal 1 1,00 1,00
Totaal Diversen 1,0
Totaal excl. BTW
BTW 21 %
676,28 EUR
142,02 EUR
Factuur Totaal 818,30 EUR

Geen idee of dit duur is voor onderhoud + remblokken.

Onderhoud uitvoeren Ford focus
Werkuren
58722015A4A Onderh. na 6 j/90.000 km/54.000 mij
Onderdelen
2207993 OLIEFILTER
2261879 OLIEAFTAPPLUG
46 OLIE 5W20E
SARA2 FORD ASSISTANCE
2715010 RUITENREINIGER MET ANTIVRIES
5256078 GEUR- EN MICROFILTER
Totaal Onderhoud uitvoeren 342,15
<knip>
Geen idee of dit duur is voor onderhoud + remblokken.
Voor een gelijkaardig onderhoud betaalde ik eind vorig jaar bij een officiële Toyota dealer 243€ excl btw, voor een Yaris 1.33.

Ik dacht juist dat een onderhoud bij elektrische wagens goedkoop was wegens het beperkt aantal bewegende onderdelen?

370 euro lijkt me enorm veel geld voor dat lijstje...
Lijkt mij eerder een 'we lappen er maar wat bij' verhaal.
Als de wagen maar om de 2 jaar op onderhoud komt willen ze er wat aan verdienen natuurlijk. Is zeker veel geld voor dat lijstje, is ook quasi geen werk aan he. uurtje misschien?

Lijkt mij eerder een 'we lappen er maar wat bij' verhaal.
Als de wagen maar om de 2 jaar op onderhoud komt willen ze er wat aan verdienen natuurlijk. Is zeker veel geld voor dat lijstje, is ook quasi geen werk aan he. uurtje misschien?
Remvloeistof verversen kan nog wel even duren om te flushen, al valt dat met het juiste materiaal en op de brug blijkbaar ook wel mee.

Al de rest is letterlijk sneller gefixt dan de sleutel te pakken bij onthaal, de auto van de parking op de brug rijden, de onderdelen te pakken in het magazijn en de auto terug op de parking te zetten en de sleutel af te geven. :scream:

Hopelijk leasing en niet als particulier want hiervoor €373 betalen is toch ook maar zuur geld.

Remvloeistof verversen kan nog wel even duren om te flushen, al valt dat met het juiste materiaal en op de brug blijkbaar ook wel mee.

Al de rest is letterlijk sneller gefixt dan de sleutel te pakken bij onthaal, de auto van de parking op de brug rijden, de onderdelen te pakken in het magazijn en de auto terug op de parking te zetten en de sleutel af te geven. :scream:

Hopelijk leasing en niet als particulier want hiervoor €373 betalen is toch ook maar zuur geld.
Bedrijfswagen inderdaad. Normaal zie ik die factuur niet eens.

Vandaag bij de Midas geweest voor nieuwe remschijven en blokken vooraan (Renault Megane GT Grandtour).
435,25 euro

Zit nu op net geen 110.000 km en dit is de tweede keer remblokken en eerste keer schijven.
Maar wat ik wel raar vind is dat achteraan tot nu toe nog niks vervangen is geweest, de schijven niet (logisch), maar ook de blokken nog niet. Ik rij dus nog altijd met mijn eerste remblokken achteraan.

Vandaag bij de Midas geweest voor nieuwe remschijven en blokken vooraan (Renault Megane GT Grandtour).
435,25 euro

Zit nu op net geen 110.000 km en dit is de tweede keer remblokken en eerste keer schijven.
Maar wat ik wel raar vind is dat achteraan tot nu toe nog niks vervangen is geweest, de schijven niet (logisch), maar ook de blokken nog niet. Ik rij dus nog altijd met mijn eerste remblokken achteraan.
De voorste doen het meeste werk. Als je niet veel zwaar beladen rijdt of met een aanhanger, gaan die achterste een stuk langer mee.

De voorste doen het meeste werk. Als je niet veel zwaar beladen rijdt of met een aanhanger, gaan die achterste een stuk langer mee.
Dat weet ik en ik ben over het algemeen een rustige chauffeur, ik rem ook al veel af op de motor, anders zouden de remmen vooraan er ook wel sneller door gaan.
Maar een stuk langer, daar ben ik het mee eens, maar zit nu al bijna aan 110.000 km en ze zijn zelfs nog steeds niet aan vervanging toe?
De garagist bij de Midas kon het niet geloven dat dat nig de eerst blokken waren. Maar ik heb alle facturen hier nog, dus ik ben er zeker van dat ze nooit vervangen werden.

De massa verdeling is bij een normale wagen 60% op de vooras en 40% op de achteras. Als je remt gaat door de inertie het koetswerk vooruit willen, en het chassis niet, waardoor de wagen naar voor helt. Het relatieve gewicht op de assen kan dan gemakkelijk verschuiven naar 85%+ vooraan en 15%- achteraan. Combineer dat met ABS, waarbij de slipgrens van twee materialen (band en wegdek) rechtstreeks gecorreleerd met de neerwaartse kracht uitgeoefend, en je hebt maar héél weinig remkracht nodig om je achterwiel te laten blokkeren. Vandaar de veel langere levensduur.

Plus, de samenstelling van de blokken kan ook anders zijn. Omdat achteraan een zeer hard aangrijpende remblok niet nodig is, kan het zijn dat ze daar een hardere remblok plaatsen, die veel minder snel slijt dan een zachtere set blokken met veel grip.

Plus, doorgaans is de achterste remschijf wat kleiner dan de voorste. De omtrek is dus kleiner, wat maakt dat er minder “strekkende contactmeters” zijn per 1000 omwentelingen op de achterrem dan de voorrem, wat de slijtage ook verminderd.

Terug
Bovenaan