In haar versie heeft hij haar voor het mentale blok gezet.
Als Devos zijnde is alles dat je afdwingt waarschijnlijk normaal.
De realiteit is dat veel mensen niet sterk genoeg zijn om er tegen in te gaan.
Dit vermijden is voor een groot deel gezond verstand. Een ander deel is fatsoen en risico's vermijden door niet te liggen scheefpoepen op uw werk.
Haar kleren vielen op de grond. Iets rook naar rottend vlees. Haar oksels waren kletsnat. Hij graaide en slurpte en beet. De Zonnegod heerste.
‘Zeg, euhm …’ Hij hield haar in een houdgreep. Zijn ogen priemden in de hare. Hij lachte kort. ‘Als je dit niet wilt, euhm …, dan doen we dit niet, hè?’
Zijn woorden galmden als van onder een glazen stolp.
Dit … niet … wilt … niet … wilt ...
Vroeg hij iets? Ze zweeg. Moest ze iets zeggen?
Hij bleef haar aankijken. Haar promotor.
Haar hoofd tolde verder de leegte in. En maakte één horizontale knik. ‘Het is oké.’
Het was meer piepen dan praten, maar het kwam van tussen háár lippen. Iemand had het gezegd en blijkbaar was zij dat. Al was ze liever hier ter plekke voor eeuwig neergevallen, ze had zichzelf horen uitkramen dat het oké was. Het sprookje van de muis en de reus eindigde onder zijn laars.
De professor in dit verhaal ziet haar knikken en hoort alleen 'Het is oké'. Hij kan geen gedachten lezen, en heeft blijkbaar ook onvoldoende inzicht om in te zien dat een relatie met een ondergeschikte een faux-pas zou behoren te zijn, en onvoldoende empathie om af te blijven van iemand die net uit een relatiebreuk komt, maar die laatste zaken zijn géén strafbare feiten...
Dus ik zie niets in wat jij zegt dat mijn reactie ontkracht.
Er zijn veel zaken die mensen doen die ik niet normaal en niet fatsoenlijk vind, die veel andere mensen doen en die ik zelf nooit ofte nimmer zou doen, ik ga hier nu ook bewust geen vergelijkingen maken met andere zaken. Ik ga ook niet blijven herhalen dat ik het in zijn positie écht niet oké vind wat hij gedaan heeft, maar...
Klinkt het in dat fragment alsof de doctoraatstudente het leuk vindt? Absoluut niet, maar...
Klinkt het alsof ze toestemt? Yep, absoluut wél, hij vraagt het expliciet, zij zegt toe... Zelfs al zie je er dwang in, dan is die zéér impliciet.
Hoop ik op moreel vlak dat Carl Devos thuis minstens op de zetel mag slapen?
Zou ik het normaal vinden dat z'n vrouw van hem scheidt en hem pluimt voor de helft van z'n vermogen?
Zou ik het normaal vinden als een universiteit morgen in z'n gedragscode opneemt dat seksuele relaties tussen professoren en doctorandi verboden zijn? Op al deze vragen mag je van mij een positief antwoord verwachten maar opnieuw zou je dit zomaar *checkt threadtitel* aanranding mogen noemen? Wat mij betreft absoluut niet.
Ik ben hier niet om Carl Devos te verdedigen, hoe ogenschijnlijk sympathiek de man in politieke interviews ook mocht lijken, ik ben doorgaans géén fan van mensen die hun partner bedriegen, maar aanranding betekent in mijn woordenboek nog altijd iets anders.
En al heb je zelfs maar het zinnetje "Het is oké" gefluisterd" in een context die misschien ongepast was, maar waar duidelijk géén expliciete of fysieke dwang (het pistool waar Loser al eens overs prak) aanwezig was, dan heb je wél toestemming gegeven, hoe hard je interne beleving daarbij ook verschilt.